Tuleeko teille vieraita kutsumatta?
Onko vielä nykyisin tapana tulla kylään kutsumatta? Kysynpä vain.
Kommentit (22)
Ei käy ketää kutsumatta eikä kutsuttunakaan. Kyllä meille kylään saa tulla. Ei vain kukaan tule.
Ei tule. Voi toki yrittää, mutta rotikka ilmoittaa jo haukkumisellaan, että ei kannata.
Ei tule. Ovikellolle voivat päästä muttei sitä pidemmälle.
Yksi sukulainen tuli jossain vaiheessa, nykyään ei enää, koska pelkää koiraamme. Naapurit saattavat käydä ovella, jos on asiaa, mutta eivät edes yritä tulla varsinaisesti kylään. Korona-aikaan ei sitäkään.
Ei enää. En tykkää kutsumattomista vieraista.
En tiedä, tekeekö kukaan enää niin, mutta pitäisin tosi epäkohteliaana.
Ei. Kaikki tietävät että avaan oven vain jos tulemisesta on sovittu.
Totta kai. Naapurit useimmin. Joskus kaveritkin. Ja ei, korona ei vaikuta asiaan millään tavalla.
Miehen sukulaisia lappaa lähes joka viikonloppu yökylään. Mies ei ymmärrä, mitä vikaa kuviossa on. No, ensi viikonloppuna minä en aio olla se, joka suunnittelee ateriat, käy kaupassa, valmistaa ruuat, siivoaa vessan, huolehtii vieraille pyyhkeet ja lakanat ja pesee ne vieraiden lähdettyä. Mies saa ihan itse jatkossa hoitaa vieraiden passaamisen, minä tulen valmiiseen pöytään nauttimaan ruuasta.
Ja siis yövieraat todella tulevat ihan omalla ilmoituksellaan, kutsumatta.
Vierailija kirjoitti:
No miten meni
Mies saa ihan itse jatkossa hoitaa vieraiden passaamisen, minä tulen valmiiseen pöytään nauttimaan ruuasta.
On yrittänyt tulla, mutta en ole päästänyt sisälle.
Ei enää nykyaikana mitään yllätys vierailuja kun puhelimetkin on kaikilla ja voi etukäteen sopia passaako tulla.
Vanhemmat tulee, mutta niillä nyt on oikeastaan lupakin. Ja enemmän on apua kuin haittaa...Osaavat itse keittää kahvinkin eli ei ole passausvaivaa. Asuvat siis 3 kilsan päässä. Muut ei tule kutsumatta, joku kaveri saattaa joskus kutsua itsensä mutta kysyy kyllä voiko käydä.
Ei enää nykyään. Joskus ennen se oli enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Toisaalta minusta on aika rasittavaa sekin, että kalenterit kourassa tutkitaan löytyisikö meille ja kylään tuleville samaan aikaan vapaata. Tietenkin jos ajoissa sovitaan tulosta, voi valmistautua vierailuun ja hankkia jotain tarjottavaa. Normaalisti minulla ei ole esim. mitään kahvileipää, tavallista leipääkin saattaa olla niin vähän, ettei siitä riitä vieraille. Kutsumatta tulevat saavat tyytyä pelkkään kahviin mustana, sillä aina ei ole maitoakaan kermasta puhumattakaan.
Pirullisin tilanne on, kun soitetaan suunnilleen nurkan takaa, että me ollaan nyt tulossa. Minä en aina nykyään vastaa puhelimeen (enkä ovikellon soittoon), jos epäilen että kyseessä ovat kutsumattomat vieraat. Jotkut ovat myöhemmin ihmetelleet, enkö todellakaan ollut kotona, kun ikkunoista näkyi valoa. No olin kauppareissulla, joka vei pitempää kuin tavallisesti tai olin kutsuttuna naapuriin iltateelle, joten jätin pari lamppua palamaan. Tai olin saunassa, en omassa enkä vuorollani taloyhtiön saunassa, edellisessä asunnossani ei ollut omaa saunaa.
Ennen vanhaan pistettiin luuta nojaamaan ulko-oveen merkiksi ettei kannata tulla kylään kun ei olla kotosalla. Jos ei ollut luutaa niin sopi mennä. Ja kyllä sitä mentiinkin, etenkin silloin kun telkkareita oli vain muutamissa huusholleissa joihin väki merkillisen usein "sattui" piipahtamaan koko illaksi.
Ei tule. Korona-aikana ei tule myöskään kutsuttuna.