Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisia kenkiä käytät luonnossa liikkumiseen

Vierailija
28.03.2014 |

Onko vaelluskengät jotenkin paremmat kuin kumpparit tai maiharit?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu säästä. Kumpparit, Jalaksen työmaiharit tai gore-lenkkarit.

Vierailija
2/10 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gorelenkkarit tai kunnon lättäkösäällä pitkävartiset kumpparit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nahkaiset Hanwagin vaelluskengät, joissa gore-tex-kalvo. Tukevat nilkkaa, ei liukastuta kosteilla kallioilla tai juurakoissa, käyvät myös talvella, jaksaa hyvin kävellä. Olen käyttänyt noita kohta 15 vuotta. Vaikka ovat kalliit, ovat paljon parempi ostos kuin halvat kengät. 

Vierailija
4/10 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on jotkut Adidaksen sellaiset vaelluskengän tapaiset, oikein järeät lenkkarit siis. En tiedä oikeaa termiä. Pörrään lähes päivittäin jossain metsässä: kallioilla, poluilla, juurakoissa, niityillä, heinikoissa, lumihangissa jne. Noi on ihan parhaat, kesällä tai talvella.

Kumppareissa en lähtisi kun pohja liukuu liikaa märällä kalliolla ja muutenkin saattaa hiertää ikävästi (ainakin mun halppiskumpparit hiertää kantapohjaan rakon).

Vierailija
5/10 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä käytän lenkkareita, koska kuljen lähinnä valmiita polkuja tai metsäteitä. Harrastan myös vaellusretkiä Norjaan, joten olen niitä varten ostanut sieltä varrelliset täysnahkaiset vaelluskengät. Näille ei ole kuitenkaan Suomessa juurikaan käyttöä, ovat liian järeät. Ehkä esim. Lapin tuntureilla ja Pohjois-Karjalan metsissä voisi käyttää, eli siis kun mennään oikeasti erämeiningillä. Olen nelosen kanssa samaa mieltä että kannattaa olla yhdet kunnon kengät myös, varsinkin nahkaiset vaelluskengät säilyvät tosiaan hyvänä vuosia, kunhan muistaa välillä huoltaa nahkaa.

Vierailija
6/10 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauanko kalvot kestävät? Mulla on jokaisessa 100-200 euron vaelluskengässä alkaneet vuotaa parissa vuodessa. Ehkä kaupunkikäytössä saavat iskuja ja viiltoja toisin kuin metsässä?

Vierailija
7/10 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan lyhyellä noin tunnin tai parin reissulla tavalliset lenkkarit. Vuorokausien vaelluksella vaelluskengät.

Vierailija
8/10 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaelluskengät, jos mäkisessä maastossa luonnossa. Tavalliset lenkkarit jos tasamaastossa polulla.

Vierailija
9/10 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 16:46"]Kauanko kalvot kestävät? Mulla on jokaisessa 100-200 euron vaelluskengässä alkaneet vuotaa parissa vuodessa. Ehkä kaupunkikäytössä saavat iskuja ja viiltoja toisin kuin metsässä?

[/quote]

Käytät niitä väärin, kuivaat liian kuumassa tai tunget sinne paksun villasukan jolloin kalvo repeää. Tietty on vähän eroa käyttääkä kenkiä pari kertaa vuodessa viikon metsäreissulla vai joka päivä tunnin lenkillä. Kuuluhan ne pohjatkin puhki asfaltilla jne.

Vierailija
10/10 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 16:46"]

Kauanko kalvot kestävät? Mulla on jokaisessa 100-200 euron vaelluskengässä alkaneet vuotaa parissa vuodessa. Ehkä kaupunkikäytössä saavat iskuja ja viiltoja toisin kuin metsässä?

[/quote]

Totta on että kalvo kuluu parissa muodossa  mutta eivät ne siitä huolimatta ole sen huonommat kuin kalvottomatkaan nahkakengät. Kun kalvo on ruvennut vuotamaan olen vain rasvannut kengät ja ne pitävät vettä aivan tarpeeksi jollei seiso paikallaan vesilammikossa. Kumisaappaita en käytä kuin talvella hiihtäessä irtonaisella huopavuorella olevan versiona.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kuusi