**MARRASKUISTEN TO-PE**
En nähnyt vielä mielestäni pinoa tälle päivälle, korjatkaa jos olen väärässä.
Ihanaa kun on " hieman" viileämpää ulkona, nukutaan ulkosallakin nyt paremmin kuin lämpösillä keleillä.
Kiinnostaisi tietää muuten että millä 8 kk purkkiruoalla olette aloittaneet? Meillä kun kokeilin jotain lihapataa (ja muussasin haarukallakin pienemmäksi) niin saman tien tuli ylös :((
Onko jollakin muuten jo enemmän hampaita kuin 6 kpl?
Meillä on nyt se 6 kpl (alhaalla 2 ja ylhäällä 4) mut tuntuu että ois jo TAAS tekemässä lisää ... Voi kunpa oisin väärässä, mutta päivällä oleva kätinä viittaisi taas siihen, voi hitsiläinen.
Gerda79: Minä annan vielä yöllä maitoa, joskus menee klo 5 asti ennenkuin haluaa, joskus jo aiemmin annan (tosi helposti tulee laitettua tissi suuhun että saisi itsekin jatkaa unia mahd pian ...)
Niin ja imetyksestä, meillä kun on lakkoiltu aika lailla: oon yrittänyt antaa maitoa sekä ennen että jälkeen soseen, eikä kumminkaan päin käy. Ja sama täällä että paremmin syö kun ollaan makuu-asennossa,
eli usein sängyssä syödään, mutta aina sekään ei kelpaa. Melkoisen jääräpäinen tää meiän tyttö on! :)
örmelö: hyvä että Samu on tervehtynyt!
mammakka: Onnittelut tätiydestä! Meilläkin mennään
ryömien vain taaksepäin.
Tiituliitu: teidän rytmit on melkein samat kuin meillä! Kysymys niihin liittyen, kuinka paljon/mitä annat aamupalaksi että saat lounaan menemään noin pian siitä? Meillä kun Lotta ei huoli kovin nopeasti
aamupalan jälkeen lisää ruokaa.
Eli tässä muuten meiän rytmit (jos ei menoja oon niin näin yleensä mennään):
klo 8.30-9 herätys
klo 9-9.30 aamupuuro
klo 11.30-12 päiväunien aika (kestävät ½-2 tuntiin)
klo 14-14.30 lounas/välipala
klo 17 päiväunet ½ tuntia
klo 17-18 päivällinen
klo 20 iltapuuro
klo 20.30 iltapesu
klo 21.30-22 nukkumaan
Jos nukutaan pitkät päiväpäikyt niin nuo toiset päiväunet voi jäädä kokonaan väliin.
Nää on noin aikoja, jotain heittoja suuntaan tai toiseen on aina välillä.
Eipä nyt näin yhtäkkiseltään tuu mieleen muuta ... Mitään uutta suurempaa ei oo tapahtunut kehityksen suhteen, kovasti jutellaan tä-tä-tä kieltä, ei meinaa suunvuoroa saada :)
Nyt suihkuun kun neiti on jo yöunilla.
Kommentit (12)
Tiituliitu: nyt ku laitoit tuosta teidän päivästä, niin ois ollu niinku meiän päivät tällä hetkellä! Onkohan joku ihme kausi meneillään? Sylissä pitää koko ajan saada olla (oon laittanut senkin hampaiden tulojen piikkiin, mut ei välttämättä sitten olekkaan), ja vierastaa ihan mielettömästi.
Meillä kyllä aamupuuro uppoaa hyvin alas joten varmasti siitä osittain johtuu ettei huoli ruokaa parin tunnin päästä. Neuvolassa vain sanoivat että pitäis saada 5 ateriaa päivään, enkä mä kyllä tiedä miten siinä onnistuisin?! Meillä on päinvastoin tuon syömisen kans
syödään hyvin, mut juominen on yhtä tuskaa! Tänäänkin
joi pullosta ennen ruokaa 20-30 milliä, ei sen enempää. Vaikka ois ollu koko yön juomatta enkä antais tissiä aamulla, niin ihan sama juttu, ei ota maitoa ennen eikä jälkeen aamupuuron. Enkä tiedä miten saisin ottamaan.
Mä olisin myös vapaa-illan tarpeessa, nyt yli 8 kk:tta mä oon hoitanut Lotan nukuttamisen AINA ja alkaa olemaan aika raskasta. Ois kiva päästä joskus käymään ulkona edes yhdellä tai elokuvissa :) Mutta tällä hetkellä se ei onnistu ainakaan. Reilun viikon päästä ois Forssassa Pick-Nick (autoharrastajien juttuja) mut taitaa sekin
jäädä väliin ku siellä menis koko päivä, enkä jaksa ajatella viitsinkö jättää Lottaa hoitoon siksi aikaa.
Nyt pitäis mennä nukkumaan jo...
Niin joo, siitä piti vielä mainitseman, koen välillä huonoa äitiyttä siitä että annan Lotalle kaupan valmissoseita. Mut en yksinkertaisesti ehtis tehdä missään välissä soseita kun Lotta nukkuu niin lyhyitä päiväunia (harvinaista on jos nukkuu 2 tuntia), ja se aika yleensä menee pyykätessä/siivotessa ...
Mut nyt öitä!
pojalle puhkesi toissapäivänä ensimmäinen hammas tuohon alas. et siihen kuuteen hampaaseen on vielä matkaa... :) kyllä on sitten terävä hammas, mut onneks ei oo vielä hoksannut tissiin kokeilla. nyt sit alkaa hammasharjaan totuttelu.
liikkumisessakin on tapahtunut edistystä. poika on oppinut ryömimään mittarimatona eteenpäin. pari metriä saattaa liikkua, ei sentään huonetta vaihda vielä. osaa istua ilman tukea jo hyvin. ja seisoo kohtuuhyvin myös tukea vasten, itse ei kuitenkaan osaa vielä nousta ylös eikä istumaankaan. konttausaennossa nytkyttelee edelleen.
viikonlopuksi lähdetään huomenna kaverin mökille. ihan kivaa vaihtelua päästä pois omien seinien sisältä. pitäis varmaan siivoilla tänään, niin on kivempi sit lähtee, vaikka huomenna vasta mennäänkin.
ehkä palailen illemmalla.
gerda
Nyt on Tampereen reissu takana, pari päivää tässä kotona ehtii " huilata" ja koko ensi viikko ollaan taas reissussa, tällä kertaa asuntomessujen kautta Itä-Suomessa. Pitkä ajomatka hieman jännittää, mutta eiköhän se siitä...
Onko joku käynyt tämän vuoden asuntomessuilla vauvan kanssa?
Nyt en ole lukenut tämän viikon aiempaa pinoa. Poju nukkuu uniansa ulkona. Meillä on myös hieman samanlaista mitä tässä edellä muut kertoivat; jos katoan näkyvistä, alkaa helposti itkemään. Vierastus on aika voimakasta, lähes kaikkia miehiä vierastaa. Menee kyllä aika nopeasti ohi, kun tottuu tilanteeseen. Syömisen kanssa on pari päivää ollut vähän vaikeuksia, määrät ovat pienemmät. Ehkä liittyy pian puhkeaviin alaetuhampaisiin - muita hampaita ei vielä olekaan!
Tänään on luxusilta; lähden Santerin nukahdettua DBTL:n pariin konserttiin. Meillä kun ei syödä enää öisin, niin käy hyvin. Pian pitäisi myös testata, käykö korvikemaito vai vieläkö allergia kiusaa. Ehkä sitten vasta reissaamisten jälkeen.
Jaaha, nyt jo heräiltiin... Täytyypi mennä! Koitan ehtiä päivitellä kasvulistan ennen ensi viikkoa. Jos en kerkii, sitten reissun jälkeen.
Mukavaa viikonloppua!
äitiysloman viimeinen päiv on nyt menossa ja sittenpä se on loppu, huomenna töihin(lohutan itteeni että onneksi VAIN kuukausi). mies pitää mun 2viimistä äloma viikkoo+2viikkoo bonusvapaata, saapahan viettä aikaa pojan kanssa. työvuorolista vaan näyttää ihan kammolle 12päivää heti alkuun ja yksi vapaa siellä välissä, voi kökkö kaikkeen sitä pitääkin suostua. teemu harjottelee konttausasentoa, lähinnä vaan unissaan tai muuten omassa sängyssää. on myös oppinut kääntymää öisin mahalta kyljellee, helpottaa huomattavsti meidän öitä ku ei tartte miljoonaa kertaa käydä kääntämässä. eroahdistusta on ilmassa havaittavissa ollu nyt parina päivänä, vierastamista ei vielä ole, vaikkaa tarkkaan ihmisiä ensin kattookin, niin hymy tulee hyvin nopeasti.
kirjahyllystä on kiinnostunut myös ja alakaappien ovi aukaisee..huh huh iso poika jo alkaa olla..8kk ruuista joku kyseli, en muista millä aloitettiin(olikohan joku makarooni aj jauheliha) ja arvelin etukäteen että mitähän tästäkin tulee, toi kun on semmonen sihtikurkku että kakoo kaikki palat, niin kappas kummaa nämä 8kk ruuat on poikkeuksetta menneet loistavasti alas, ei mitään ongelmaa.
vaan nyt täytyy alkaa valmistautumaan taloesittelyyn, noi paketit on niin hanaklia selvittää että mikä nyt hinta-laatusuhteeltaan vastaa parhaiten toisiaan..meinasin jo lyödä hasnkat tiskiin ja antaa olla koko jutun...ja tonttikin on vielä valitsematta(onneksi täälläpäin on kaupungin puolesta runsaastikin tontteja jaossa, että siinä mielessä ei oo paniikkia)mutta onhan tää toisaalta kivaakin ja eipä tartte päätöksiä ihan heti tehä, me voidaan odottaa vaikka vuosi kaksikin, muta jossain tuolla kaukana siintää se ihanuus :)))
kivaa viikonloppua kaikille!!!
Ihanaa, Anni nukkui pitkästä aikaa 8h putkeen yöllä. On mammalla pirtee olo kun sai ittekin nukuttua vähän paremmin.
Rytmeistä on ollut puhetta. Meillä ollaan nyt jo toisilla päikkäreillä, siis ennen välipalaa, eilen vasta välipalan jälkeen. Aamupäikkäreille mentiin tänään jo 9.00, kun Anni heräs puol seittemän aikaan. Jos ois herännyt normaaliin aikaansa puol kasilta, niin sitten aamu-unet 10,00 ja kestävät 0,5-1h. Sitten toiset unet yhen tai kahen aikaan ja välipala ennen tai jälkeen unien, tosin tissi aina ennen unia. Höh, sekava sepustus. Sitten päiväruoka 17.00 mennessä (muuten ei mene iltapuuro) ja riippuen monelta on herätty toisilta päikkäreiltä, niin iltapuuro 19-20 välissä ja sänkyyn iltasadulle ja -maidolle sekä unille viimeistään 21.00. Että sekavaa on. Ois kiva, kun kaikki tapahtus samaan aikaan joka päivä.
Ruoan määrä vaihtelee hirmusti ateriasta toiseen ja päivästä toiseen. Tänään ei uponnut aamupuuroa kuin puolet puolesta aikuisen annoksesta. Tankkaapi taas toivonmukaan illalla.
Mutta nyt: hyvät viikonloput! Lähden tästä imuroimaan kun Anni vielä uinuu!
Hertta
Tosiaan, kotona ollaan taas. Oltiin mökkilomalla Lomaliiton kautta ja kyllä nautittiin mahdottomasti! Kaksi kertaa päivässä päästiin valmiiseen pöytään (aamiainen ja päivällinen), joten voitte arvata, miten mukavalta vaihtelulta tuntui kotiäidin arkeen :) Myös ohjelmaa oli niin paljon, ettei kaikkeen edes ehtinyt ottaa osaa. Meidän neiti oppi istumaan rattaissa matkan aikana, joten siinäkin suhteessa oli kulkeminen helpompaa (aika paljon tuli meinaan käveltyä...).
Kuvista vielä...Kiitos tosiaan kaikille kuvan lähettäneille! Ihania mussukoitahan sieltä paljastui :) Oliko se Hertta vai Hildaliina joka kertoi, että ei ollut saanut mulle postia perille, vaan oli tullut joku herjaviesti takaisin..Itselle kävi samoin kahden osoitteen kohdalla, toinen taisi olla jaffaa@luukku.com (en muista kenelle tämä osoite kuuluu).
Voi, ensimmäinen plussa on tullut marrasmammalle! Onnea örmelö!
Puhihaalle osoanotot:(
Hui kamala sentään; esikoisen kaverit kävivät äsken ovella ja samalla kun juttelin heidän kanssaan oli tyttö saanut käsiinsä lehden ja repinyt siitä palan suuhunsa. Sitä alkoi kakomaan. Onneksi sain vedettyä kurkusta pois...Huh, nyt täytyy mennä äidin rauhoittumaan, sydän ehti jo pompahtaa ylimääräisiä...
T:nillanalle
Vihdoin ehdin koneelle,pitkästä aikaa.
Pieni-,myöskin isompi ukkeli tuhisevat seinän takana päikkäreitä,mies on suht sippi,kun pitkää päivää painaa töissä ja koko alkuvkon pitänyt pikkuiselle unikoulua,voi sitä mun prinssiä..
Itse en pysty,sängystä pompaan heti kun kutsu käy,eli miehen ehdotuksesta näin.
Lempeä versio unikoulusta,ei tod.mitään huudatusta ja nyt jo näyttäis heräämiset vähentyneet 1-2krt/yö,entisen 4-8 sijaan.
Pidetään peukkuja että " toimii" ,kerron sitten alkuvkosta tulokset.
Aika luksusta on ollut nukkua 7-8h siivuja lähes heräämättä,olen siis sohvalla tämän vkon.
Mukava peiton alla toljottaa töllöä ja lueskella,kun ei niin kiire nukkumaan.
Nooh,ensiyönä voipi nukuttaa vieläkin sikeämmin,tunnin päästä kirmaan tyttöjen saunailtaan,valkkarit kylmässä,perhosia vatsassa.
Tarkoitus olisi heilua pitkän kaavan mukaan,jotenka terassit jne.myös...
Oudon ristiriitaisin tuntein sitä bilevaatteita valkkaa,laukkua pakkaa,jotain syyllisyyttä ilmassa..
Hullua tuntea niin,varmasti on iltansa ansainnut,mutta..no kyllä varmaan tiedätte mitä tarkoitan.
Mieskin varsin iloinen,että ulkoilemaan lähden,siispä ajatus jo iltaan ja nautintavaihde päälle.
Muut mimmit ovat kaikki pikkuisten äitejä,joten saunasupinoiden aiheen voipi arvata,heh.
Onko muut pitäneet unikoulua,millaisin tuloksin?
Käsittääkseni viikko olis se aika,jolloin pitäis tuloksia näkyä?
Pitkällisen etsinnän tuloksena löysimme vihdoin rattaat,emmaljunga softyt.
Siksi kerron,jos jollain muullakin etsintä päällä,koska kyseisiin kieseihin sopii monta hyvää ominaisuutta:
Erittäin kevyet,sopii pieneen tilaan,suurehkot,mutta kapeat renkaat,
Riittävä tavarakori,edullinen hinta(lastentarvikkeessa 129e tarjouksessa) &aurinkolipan ostimme mukaan.
Mukava ulkonäkö,hyvä työntökorkeus(mies190cm),tasapainoinen jne.
Tuskailimme kuomurattaiden ja matkarattaiden välimaastossa pitkään,siis suosittelen.
Hui, kello käy,nyt pian loput kamat kasaan ja vähän murua rinnan alle ettei pääse juhlajuoma yllättämään..
Ainiin,vkon päästä Treelle Rakkauslomalle kahdestaan,joten vinkatkaapa mukavia kuppiloita ja ruokapaikkoja,jos Treen äidit näitä lueskelee.
Ihanat vkonvaihteet kaikille!
Toinen jalka oven välissä ja äkkiä viä tämä:
Käyttääkö joku jo lastenistuinta polkupyörässä ja kuinka sujuu?
Hyviä istuinmerkkejä?
Kiitos ,hei!
Tamatulle voimia vielä tänkin kautta, tiedän tasan miltä tuntuu mennä töihin. Itellä se kauheus oottaa 14.8. eli jo parin viikon päästä. A P U A, mihin aika oikein katoaa! Meidän nyytti menee jo hoitoon!
Ollaanko meillä sitten poikkeuksia, kun eroahdistuksesta ei oo tietoakaan. Poju lähtee omille tutkimusmatkoilleen riuskasti, menee huoneesta toiseen ja unohtuu leikkimään pitkiksi ajoiksi milloin minnekin. Ajoittain sitten havahdun että hyvänen aika, missäs se lapsi kun ei varttiin ole näkynyt! Nyt on jo tullut esille se, mitä kauemmin on hiljaista, sitä varmemmin puuhastelee jotain kiellettyä!
Meillä on alotettu pottailu ihan huvin vuoksi. Kaksi pisua on jo tuloksena =D Olisittepa nähny ilmeen, silmät lautasen kokoisina ja suu hämmästyksestä auki kun ensin ähkii asiaan kuuluvasti ja sen jälkeen kuuluukin potasta lirinää eikä vaippa kastu. Mikä ihme juttu tää on...?!? =DDD
Ja sitten viikonlopun viettoon. Sunnuntaina meen taas töihin 7h vuoron joten nautitaampa nyt ennen sitä.
On ollut hieman vaikeuksia ennättää koneelle kun Jesse potee aivan armotonta sylinkipeyttä. Ei malta sylissä olla kuitenkaan pitkää aikaa kerrallaan vaan venkoaa siitä takaisin lattialle leikkimään ja tutkimaan paikkoja kunnes taas minuutin kuluttua on aivan pakko päästä syliin. Tulee jalkojen juureen ja yrittää suunnilleen kiivetä niitä pitkin sylkkiin. Hellyyttävää mutta välillä hiukka rasittavaa. Eli siitä kuuluisasta eroahdistuksesta taitaa olla meilläkin kyse. Sitä on ollut ilmoilla jo aika pitkään, mutta nyt on kyllä muutama päivä ollut sellaista sylirallia ettei mitään rajaa.
Onneksi yöt ovat olleet tällä viikolla tosi hyviä. Kaksi yötä meni jopa niin ettei Jesse syönyt kertaakaan. Täyttä yötä ei ole kuitenkaan nukkunut vielä kertaakaan vaan vähintään sen yhden kerran pitää aina käydä tutittamassa. Yhden tuollaisen syömättömän yön haaskasin tosin niin että oltiin miehen kanssa riidelty illalla ja sitten en saanut nukuttua kunnolla. Olin täysin hereillä jostain puoli yhdestä puoli viiteen ja suorastaan odotin että Jesse heräisi ja vaatisi syliä, olisin itse tarvinnut sitä hellyyttä nimittäin. ;-) Vaan eipä herännyt silloin ei, ihan tyypillistä.
Tintta-liisa: Me ei olla vielä päästy maistelemaan mitään 8kk-soseita kun niissä kaikissa on jotain ruoka-ainetta mikä ei ole vielä Jessen sallitulla ruokalistalla. Meillähän on sairaalasta Jessen allergioiden takia aika tarkat ohjeet mitä saadaan poitsulle syöttää. Omia hieman karkeampia mössöjä ollaan välillä tehty, mutta ei ne oikein mene alas vielä. Niin joo ja meilläkin syödään pääasiassa kaupan soseita. Välillä sekoitetaan omatekoista possusilppua kaupan kasvissoseisiin, niistä pöperöistä Jesse tykkää. Älä suotta pode huonoa omaatuntoa valmisruoista, hyvää ruokaa ne kaupan soseetkin on. Ja kohtahan nämä meitin muksut ovat jo yksivuotiaita ja saavat jo syödä melkein samoja ruokia kuin muutkin. :-)
Gerdalle oikein mukavaa ja rentouttavaa mökkiviikonloppua!
Tsemppiä kaikille jotka joutuvat palaamaan takaisin työmaalle! Varmasti on ristiriitaiset fiilikset... Hyvin kaikki varmasti menee!
Nyt tarvii mennä, kutsu kuului pinniksestä...
Pikasesti äkkiä pian tulin piipahtaan... Suurin pudottaja alkaa nyt ja mä oon jääny siihen koukkuun! Lapsonen oli ihan sairaan väsynyt ja oli menny kiltisti isin kanssa nukkumaan sillä aikaa kun kävin suihkussa :) Nyt on ruhtinaallisesti omaa aikaa isännän kanssa :)
Meillä oli tänään aika menorikas päivä ja Miron päikkärit jäi lyhyiksi, ei malttanut pieni nukkua. Mutta joku kyseli ekasta 8kk ruuasta... Mun mielest me alotettiin sil makaroni&jauhelihal... Ne makaronit on aika pieniä ja pehmeitä paloja. Ensin kakos kaikki ulos, mutta kun muutaman kerran laitin puolet isosta ja puolet pienestä purkista ni jo uppos! Siis ison purkin mukaan jotain pienestä purkista... vihanneksia tai kasviksia. Kun ne alkoi meneen tosta vaan, ni annon pelkästään isosta purkista. Eikä kannata ottaa ressiä jos käyttää kaupan ruokia, sitähän varten niitä siellä on. Ja miksi aiheuttaa itselleen lisätöitä jos niitä muutenkin riittää lapsen ollessa päikkäreillä :)
Hampaista oli jollain kans jotain... Meil on seittemän! Tai siis en mä tänään oo sinne pieneen suuhun kattonu, että voi olla enempiki. Niitä kun tulee 1/vko vähintään. Tai sitte peräkkäisinä päivinä. Hammaslääkäris kun oltiin ni se sano, että aikas paljon on hampaita jo tuon ikäisellä :)
Nyt mä hyppään tonne sohvalle isännän viekkuun. Ihania tyttöjen- ja parisuhde-iltoja kaikille joilla niitä oli, ootte ne ihan varmasti ansainneet! Ja muille sitten kivaa kotoilua :) Hei kukas sinne asuntomessuille olikaan menossa?? Tuu sitte kertomaan että miten sujuu rattailu (tms) siellä, jos vaikka mekin mentäs...
Hyviä öitä kaikille! -Jonsku-
Juu, ei ollut pinoa ei. Kiva kun teit sellaisen.
Meillä on jotenkin raskas aika menossa, kun tyttö tänä aamuna ei sen vertaa siskonsa kanssa lattialla viihtynyt, että oisin saanut syödä edes aamupalan rauhassa. Sylissä piti vaan pitää. Ja sit vierastus on todella kovasti nyt päällä. Vain äiti kelpaa. Kivahan se on että tuntee itsensä tarvituksi, mutta nyt yli 8 kuukauden jälkeen alkaa pikkaisen tuntua siltä, että oisi kiva saada vapaailta. Kyllähän isäntä lapsen kanssa olisi, mutta kun tekee aina noita remonttihommia (kiroan sitä päivää kun mentiin päättämään et tää iso remppa tehdään just tänä vuonna), enkä toden sanoakseni ees tiedä pärjäisikö meitin skorpionin kanssa iltahommissa.
Tinttaliisa hei en nyt jaksanut etsiä et mitä tosta rytmistä olin kirjoittanut, mutta kyl meille sellainen 2,5-3 tunnin väli siihen tulee. Ja sit meillä syödään aina niin mielettömän huonosti että sillä hetkellä kun sitä ruokaa tarjotaan on kauhea nälkä. Terkkari sanoi et ei pitäisi näyttää maitomukia ollenkaan ennen kuin kiinteitä ois paremmin syöty, mut musta on ikävä itkettää lasta, kun tuo itkee muutenkin ihan riittävästi. Mut siis useimmin aamulla puuroa menee vain muutama hassu lusikallinen, ja niistäkin puolet jossain muualla kuin suussa.
Täytyy sanoa, et kyl lapset on erilaisia. Esikko söi aina niin hienosti. 5-kuisena likka söi ihan yhdelle hengelle tarkoitetun kaurapuuromäärän heittämällä ja maidot päälle. Nyt tämä kuopus ei syö siitä määrästä kuin ehkä kuudenneksen. Suorastaan vihaan noita syöttöhetkiä, kun ne menee pääsääntöisesti aina puihin. Maitoa kyllä menee 120-160 ml kerta.
Pakko kömpii nukkumaan. Öitä!