Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etätyökulttuurin miinuspuoli: kokoukseen pitää osallistua sairaslomalla?

Vierailija
23.11.2020 |

Olen hyväkuntoinen, mutta kuumeessa. Olin eilen ja olen ainakin huomisen sairaslomalla. Koronatestissä luonnollisesti käyty.

Ennen koronaa sairaslomalla oltiin pois töistä. Nyt kun kaikki ovat etänä tai vain osa toimistolla, sairasloma ei olekaan este työnteolle. Se on este tulla fyysisesti töihin, mutta eihän sähköpostin näpyttely tai Meet-/Zoom-kokoukseen osalistuminen ole niin raskasta, että ne voisi jättää väliin.

Onko tämä ok? Meillä olisi siis huomenna kokous ja minä olen sairaslomalla. Esimies olettaa, että osallistun etänä. Ja joo, olen siis kykeneväinen osallistumaan ja järjissäni, mutta eikö sairasloma ole sairasloma?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ennen kun joku äidinkielenopettaja iltapäiväkiihkossaan ehtii korjata: sairaUslomaa yritin joka kerta kirjoittaa, autocorrect vaihtoi jokaisen sairaslomaksi. Vilpittömät pahoittelut.

Ap

Vierailija
2/8 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama. Pitäisi vielä kirjoittaa pöytäkirja tärkeästä kokouksesta.

Tekisi mieli valehdella, jotta voisin oikeasti levätä, enkä tsempata ja pinnistellä kokousaikaa ja yrittää vääntää jotain pöytäkirjaakin vielä siitä :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei jaksa tehdä töitä, niin ei tarvitse osallistua. Jos taas vointi on niin huono, ettei pysty osallistumaan, niin on sairauslomalla, eikä osallistu. 

Joudutte nyt itse vähän miettimään omalla järjellänne.

Vierailija
4/8 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet riittävän työkykyinen niin on se ok, palkka kuitenkin juoksee normaalisti. Jos olet oikeasti 40c kuumeessa niin sitten et tietenkään osallistu.

Vierailija
5/8 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairauslomalla ei lähtökohtaisesti ole velvollisuutta työskennellä, mutta mikäli työntekijä ei ole täysin työkyvytön, voidaan työskentelystä sopia

Mitä lääkärintodistukseen on kirjattu? Työkyvyttömyys vai työkykyä heikentäviä seikkoja?

Mitä itse tekisin - osallistuisin, jos kunto kestää. Tämän jälkeen selvittäisin esimiehen ja HR:n kanssa käytännöt tulevaisuuden kannalta. Ei saa antaa tilanteen mennä siihen, että yritys automaattisesti edellyttää sairaana työskentelyä etätyön vuoksi.

Vierailija
6/8 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On OK. Olen HR johtaja. Lääkärintodistus ei ole automaattisesti oikeutus olla saikulla vaan arvion tekee esimies. Työnantajalla on oikeus olla myös hyväksymättä sairaslomaa tai lääkärintodistusta. Toki sitten omalla vastuulla vastaten seurauksista jos sairas työntekijä vaikkapa vahingoittaa jotain.

Esim murtunut jalkakin on sellainen että työnantaja saa määrätä töihin sellaisilta osin missä tuo vamma ei haittaa. Samoin flunssassa on oikeus määrät töihin jos työnantaja niin katsoo parhaaksi.

En siis mitenkään väitä että tuo on viisasta tai kohtuullista. Mutta oikeudellisesti sinällään ok, työnantajalla on todella paljon valtaa käytettävissään näissä sairasloma-asioissa.

Vierailija
7/8 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan sulla sa-loma todistus , niin saat levätä itsesi  kuntoon.Etänä tai ei , niin se on työtä !

Vierailija
8/8 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli samaa keväällä. Jonkin kokouksen pakosta etänä olinkin kun ei pomo tajunnut että kuumetta lähes 39 on vähän eri kuin terveenä etäillä.

Sitten piti sanoa lujemmin että kuule, kun mulla on kova kuume ja muita oireita, tässä on päällä koko ajan lääkärin antama sairausloma niin minä en jaksa olla töissä ja mikä tässä nyt mättää ettet tajua sitä.

Sitten hän jotenkin napsahti järkiinsä että niin, tietenkään sinulla ei voi nyt työvelvoitetta olla, lepäilehän rauhassa. Se oli just sitä aikaa kun koronatoimet alkoi ja kaikki meni meilläkin niin uusiksi kuin voi mennä. Hän vaan vetosi siihen että nyt on niin poikkeuksellinen aika mutta eipä se ihmiskeho muutu robotiksi vain sillä, että Marin veti poikkeuslait käyttöön.

Ne teamsit on muutenkin ihan perHeestä ja suurin osa täysin turhaa näennäiskeskustelua. Kaikki on jo päätetty.