Romanimiehen kanssa naimisiin?
Olen seurustellut romanimiehen kanssa, joka ei niin elä kulttuurinsa mukaan, ja olemme aikoneet mennä naimisiin. Meillä on ollut kivaa yhdessä, mutta viime aikoina on alkanut tulla erilaisiakin ajatuksia. Pidän hänestä edelleen, mutta hänen sukunsa tavat ovat alkaneet häiritä minua ja tietyt sovinistiset tavat. olen alkanut miettiä, pilaanko elämäni. Varmaa on, että miehen voisin vielä löytää ja kenties olla onnellisempikin tavallisen suomalaismiehen kanssa, jos perhe perustetaan, toisaalta en pysty eroamaan enkä sanomaan miehelle, etten ehkä haluaisi lapsia hänen kanssaan. Olen lupautunut hänelle silloi , kun en ajatellut asioita niin pitkälle. Jos menen naimisiin hänen kanssaan, joudun hänen sukunsa kokoontumisiin pukemaan romanivaatteet ja lapset saisivat vaikutteita ehkä hänen sukunsa naisilta. Lisäksi pelkään, ettei mieheni menekään töihin, kuten on luvannut. Myös omat vanhempani ovat sanoneet, etteivät ovet ole auki mieheni vanhemmille.
Kommentit (37)
Annat sille vaan pankkitunnukset ja autonavaimet niin hyvin teillä menee.
Myöskin invapaikalle tai marketin pääoven eteen pysäköiminen pitää hallita jos manneksi aikoo.
Ja puukko toki aina mukaan.
Ap kirjottaa, että pitää miehestää edelleen, mutta suvun tavat häiritsevät. Jos mies ei edes itse elä kaikkien romanitapojen mukaan, niin ehkä itse kuitenkin haluaisin keskustella asiat ensin selviksi. Nyt vaikuttaa, että näistä häiritsevistä tavoista ei edes ole keskusteltu eikä miehellä ole ollut mitään mahdollisuutta ilmaista kantaansa näihin asioihin. Hänhän saattaa jopa kokea jotkut asiat itsekin häiritsevinä eikä ehkä jatkossakaan toivo kovin tiivistä yhteyttä sukuunsa.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 13:56"]
17: En ymmärrä, miksi eron syyt tulisi rautalangasta vääntää. Päällimmäinen ajatushan on, ettei halua olla toisen kanssa eli jotain vikaa on. Se vika voi taas olla rikkaus jonkun toisen kanssa, eli miksi loukata toista sen enempää, kun joka tapauksessa hylkää ja jättää tämän.
[/quote]
Mies ei elä täysin tomanikulttuurinsa mukaan, mutta kunnioittaa sitä suuresti. Olen yrittänyt muutaman kerran jutella asiasta, mutta hän on aina suuttunut. Olen pari päivää ollut pitämättä yhteyttä ja häneltä on tullut kauhun sekaisia tekstiviestejä. Uskon, ettei hän voisi pahoinpidellä minua, mutta totta puhuakseni en uskalla enää kohdata häntä kasvotusten ja kertoa, etten jatka suhdetta.
ap
Kyllä naisen asema on romaneiden parissa aika erilainen kuin valtaväestön. Mutta jos tod. olet pitempään kulttuuria nähnyt miehesi kautta, niin etköhän itse tiedä mihin olet ryhtymässä.
Täytyy todeta, että mies on ollut mitä kohteliain ja hyväkäytöksinen minua kohtaan, mutta nyt kun olen nähnyt häntä heikäläisten parissa, niin tietynlainen sovinistinen käytös, uhoaminen ja hällä väliä-asenne sekä työn välttäminen on saanut pääni kääntymään Ihan parin viikon aikana. Myös se, että on kauhea kiire avioliittoon, on outoa. Eli aivan kuin minut yritettäisiin saada nalkkiin. Mutta kuten todettu, miehen aion heivata elämästäni ja aion mutta toiselle paikkakunnallekin.
ap
Erikoista, että naimisiin on kova kiire. Yleensähän valkolaisnaiset ei ole niitä toivotuimpia puolisoita heille. Ja hehän eivät yleensä mene naimisiin tällä meidän perinteisellä tavalla.
Kyllä noilla kulttuuri eroilla on ihan oikeaakin merkitystä ja niille et mitään voi. Mitkään lait eivät noihin kirjoittamattomiin lakeihin vaikuta. esim.
Sun pitää myös syödä itsesi myös muodottomaksi läskiksi, asuinpaikkaa joudut aina vaihtamaan sen mukaan kuka valde ja taisto asuu yläkerrassa tai lähikorttelissa, jos saatta lapsia pojan pitää tappaa joku, joku muu päättää teidän asioista, omien sukulaistesi ja valtaväeston suhtautumisessa tulet huomaamaan muutoksen, et ole enää valkolainen etkä ole myöskään mustalainen, kotonasi ramppaa autovarkaita ja murhaajia...
Täytyy sitten sanoa, että onhan niitä varttimanneja ja muuten vaan pahimmista "kulttuuritavoista" irtautuneita.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 13:18"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 11:19"]
Tiesitän että romani voi eron tullen ottaa lapsesi, etkä nää heitä enää?
t.Romanisukuun kuuluva valkolainen
[/quote]ei kai tällaista lakia ole missään? Tietääkseni Suomen laki suosii äitiä huoltajana, jos hänessä ei ole mitään vikaa.
[/quote]
Et ilmeisesti tunne romanikulttuuria, mutta sen verran voin valottaa että lastenvalvoja ei puutu romanien sisäisiin kasvatusmetodeihin.
Itse en uskaltaisi ottaa riskiä. On kuitenkin niin suuria kulttuurieroja. En väitä etteikö liitot voisi toimia ym. En vain uskaltaisi.
Minkä ikäisestä miehestä on kyse? Ihmetyttää vaan tuo, että mies on luvannut menevänsä töihin, jos pariutuisitte. Miksei ole töissä ja mihin se muka noin vaan pääsisi töihin?
Romani mieheen sitoutuminen on iso asia ja kannattaa miettiä. Itse voin sanoa sen perusteella mitä romaneja tunnen kaverin kautta (äitinsä meni naimisiin romanin kanssa) että oikein mukavia ihmisiä ovat. Suurin osa ainakin. Toki joo enpä kovin montaa romanimiestä tunne jotka töissä olisivat, myyvät autoja (luulen että kääntelevät mittareita) ja tekevät niin jonkin verran rahaa. Ystäväni äiti on itsekkin kääntynyt siihen kulttuuriin ja käyttää hametta edelleen vaikka he ovat eronneet 2 vuotta sitten. Siinä suhteessa esiintyi perheväkivaltaa (kohdistui äitiin) ja alkoholismia (mies kyllä ollut jo vuosia selvänä) ja lähinnä tuo väkivalta olikin syynä eroon. Eroa he tekivät pitkään sillä nainen ei voinnut lähteä suhteesta sillä pelkäsi miehen vievän heidän yhteisen lapsensa. Hänen piti odottaa kunnes mies itse tajusi lähtä ja siinä kestä vuosia :(
Ulospäinhän näitä juttuja ei huomaa. Minulle ollaan aina oltu todella mukavia sen suvun johdosta eikä minulla olisi mitään pahaa sanottavaa ellen olisi kuullut näitä juttuja.
Tässä puhun siis vain yhdestä ihmisestä joka noita juttuja on tehnyt. Muut tuntemani romanit (esim sen miehen tyttäret edellisestä avioliitosta ja heidän miehensä, sekä muutamat muut sukulaiset) ovat todella lämminsydämisiä ja ystävällisiä. Ei heillä ole vastaavaa. Mieti kahdesti ainakin ennen kuin lapsia hänen kanssaan teet. Mutta sinä tunnet miehesi. En halua todellakaan yleistää, kerroin vain mielipiteeni ja toivon että miehesi kuuluu tähän mukavampaan ryhmään :)
[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 16:23"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 13:18"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 11:19"]
Tiesitän että romani voi eron tullen ottaa lapsesi, etkä nää heitä enää?
t.Romanisukuun kuuluva valkolainen
[/quote]ei kai tällaista lakia ole missään? Tietääkseni Suomen laki suosii äitiä huoltajana, jos hänessä ei ole mitään vikaa.
[/quote]
Et ilmeisesti tunne romanikulttuuria, mutta sen verran voin valottaa että lastenvalvoja ei puutu romanien sisäisiin kasvatusmetodeihin.
[/quote]Niin, mutta jos lapsi on valtaväestöön kuuluvan kanssa, kyllä lapsivaltuutettu antaa lapsen mielummin työssä käyvälle äidille kuin toimettomana olevalle miehelle. Siihen, miten suku yrittäisi saada lapsen, en osaa ottaa kantaa, mutta yleisesti ottaen Suomen lait koskevat valtaväestöä, romaaneja ja muita Suomessa asuvia ja oleskelevia.
Älä mene! Sotket elämäsi, jos nait romanimiehen. Heidän kulttuurinsa tapojen mukaan on todella hankala elää. Eikä romanimiehestä niin vain erota. Olen läheltä seurannut sukulaisnaisen elämää.