Kokemuksia hajusteettomaan pesuaineeseen siirtymisestä
Olen äskettäin muuttanut taloyhtiöön, jonka pesutuvassa saa pestä ainoastaan hajusteettomalla pesuaineella ja koska kylpyhuoneeseen ei mahdu pesukonetta, pesen pesutuvassa kaiken lakanoista vaatteisiin. Olen tähän saakka pessyt hajustetuilla pesuaineilla, joskin olen yrittänyt välttää kaikista voimakkaimpia tuoksuja. Ensimmäiset kokemukseni hajustettomalla pesuaineella pesemisestä olivat positiivia, vaatteista tuli yksinkertaisesti puhtaan tuoksuisia. En ole jäänyt kaipaamaan hajusteita lainkaan.
Mutta: jos tekstiileihin jää YHTÄÄN kosteutta, kun viikkaan ne kaappiin, niihin tulee hetkessä ihmeellinen oksennuksen haju, mitä en voi käsittää. En siis tietenkään viikkaa hyllyille tekstiilejä, jotka tuntuvat kosteilta, mutta en keksi muutakaan selitystä tuolla hajulle. Joihinkin vaatteisiin ja lakanoihin se vain tulee ja kun olen miettinyt asiaa, ne ovat ehkä ehtineet kuivaa vähän vähemmän aikaa kuin muut. Haju kuitenkin lähtee, kun vaatteet pesee uudestaan eli kyse ei ole esim. homeesta.
Onko ilmiö tuttu muille? Ja onko niin, että tuollainen tunkkainen haju olisi voinut tulla vaatteisiini aikaisemminkin, mutta hajustetun pesuaineen tuoksu on silloin peittänyt sen alleen?
Kommentit (10)
Onpas outo taloyhtiö. Yksimielisellä yhtiökokouksen päätöksellä vai miten siihen on jouduttu? Epäilenpä että ei pitäisi jos riitauttaisi.
Todennäköisesti juurikin noin, että aiemmin hajusteet on peittänyt tuon tunkkaisen hajun.
Puhdas pyykki ei haise millekään. Pesethän esim. lakanat tarpeeksi kuumassa? Etikka on myös hyvä hajujen poistaja, eli putsaa sekä itse konetta että pyykkiä.
Taloyhtiöiden pesukoneissa voi myös olla ongelmana se, että suurin osa pesee pyykkiä alhaisissa lämpötiloissa. Jos sitten yhtäkkiä laitetaan kuuma lämpötila, niin se koneeseen kertynyt lika lähtee liikkeelle ja tarttuu pyykkeihin. Noitakin koneita pitäisi siis välillä pyöräyttää tyhjillään 90-asteessa, jotta pysyvät puhtaana.
Olen vuosikaudet käyttänyt vain hajusteettomia pesuaineita. Ei mitään pahoja hajuja ole koskaan ilmaantunut. Toki voi johtua siitä, että vaatteet ovat kosteita. Oletko muuten pannut merkille tuleeko tuo paha haju aina koko koneelliseen vai vain osaan pyykeistä? Voiko haju tulla koneesta, käyttääkö joku muu siinä omituisen hajuista pesuainetta tai vaikka pyykkietikkaa (ne haisevat ainakin minun nenääni aika ikäviltä, tosin haju haihtuu kai aika nopeasti)? Tai onko esim. koneen nukkasihti välillä tukossa ja pyykit eivät puhdistu tai huuhtoudu kunnolla?
Pyykkimuija kirjoitti:
Olen vuosikaudet käyttänyt vain hajusteettomia pesuaineita. Ei mitään pahoja hajuja ole koskaan ilmaantunut. Toki voi johtua siitä, että vaatteet ovat kosteita. Oletko muuten pannut merkille tuleeko tuo paha haju aina koko koneelliseen vai vain osaan pyykeistä? Voiko haju tulla koneesta, käyttääkö joku muu siinä omituisen hajuista pesuainetta tai vaikka pyykkietikkaa (ne haisevat ainakin minun nenääni aika ikäviltä, tosin haju haihtuu kai aika nopeasti)? Tai onko esim. koneen nukkasihti välillä tukossa ja pyykit eivät puhdistu tai huuhtoudu kunnolla?
Toi etikan haju kyllä haihtuu pois vaatteen kuivuessa. Toki jos älyttömiä määriä käyttää, niin voi varmaan jäädä hajua. Niistä hajustetuista pyykkietikoista ei tosin ole kokemusta, joku eteerinen öljyhän saattaa olla toisen mielestä pahanhajuinen. Vaan onhan nuo pyykkietikat järkyttävää rahastusta, kun saman asian hoitaa ihan tavallinen etikka :D
/3
et ole vain antanut kuivaa tarpeeksi kauan. ei ole väliä onko hajustettu vai ei.
Toivottavasti hajustetut pesuaineet kiellettäisiin ihan yleisesti yhteisissä pesutuvissa. Kammottava haju jää välillä omiin pyykkeihin kun ne joutuu pesemään siellä ja joku hajusterakastaja on pessyt omat pyykkinsä sitä ennen. Se lemu jää myös kuivaushuoneeseen leijailemaan ja tarttuu muiden pyykkeihin :(
Pesethän esim lakanat/pyyhkeet aina kuudessakympissä? Myös suurin osa puuvilllavaatteista kestää sen hyvin.
Vähintään 60 astetta. Lisähuuhtelu ilman huuhteluainetta ja pesuun LV color taai white.
Oksennuksen haju on jossakin muualla kuin hajusteettomassa pesuaineessa. Voi olla kaapissa, eli joku mikrobi alkaa elää niissä vaatteissa, kun pysyvätkin kosteina. Tai vaatteisiin jää jotain sellaista, joka on ennen peittynyt hajusteen alle. Joku tietty materiaali voi haista. Minulla oli joskus sellainen pusero, joka haisi aina oksennukselle, ihan sama vaikka olisi pessyt keittämällä.
Näiltä ongelmilta voit välttyä kaapin perusteellisella siivouksella, vaatteitten kuivattamisella, pesemisellä riittävän kuumassa ja käyttämällä huuhteluun etikkaa.
Toivottavasti muutkin siirtyisivät hajusteettomiin. Ihan järkyttävä haju, kun ihmiset pölähtävät ohi Bio Luvililla pestyine vaatteineen.