Olen vähävarainen ja meille tulee ihana joulu
Olen 3 kouluikäisen lapsen yh ja osittaisella sairaseläkkeellä. Rahat ovat siis tiukalla. Mutta meille tulee silti ihana joulu. Askarrellaan koristeita huovasta, langanlopuista, kartongista ja silkkipaperista, leivotaan pipareita ja koristellaan ne, aatoksi kinkku ja laatikot, lahjoiksi jotain pientä, minä neulon kaikille sukat. Kirpparilta löytyy jouluinen liina pöydälle ja kynttelikkö ikkunalle. Ei tarvitse marista ja kerjätä muilta ”jouluapua”.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, minusta siinä jouluavun pyytämisessä ja saamisessakaan ei ole mitään hävettävää, päinvastoin.
Mutta hyvä että olet huomannut jouluilon tulevan pienistä asioista, ei hervottomista tavaramääristä.
On siinä hävettävää kun yh-äiti käyttää rahat tupakkaan, irtoripsiin, koristekynsiin ja baariin ja ruokarahat ja joululahjat odottaa tuntemattomien kustantavan.
Joopa joo. Tunnetko yhtäkään tuollaista vai onko tuo sitä ennakkoluuloa, että olet jonkun yhärin nähnyt itse tehneen itselleen nätit kynnet ja käyttävän vanhoja irtsareita, joita muuten saa hyvin halvalla netistä...?
Juuri tuo on minusta ärsyttävää, että köyhistä/m..h.anmuuttajista ja ylipäätään "muista" tehdään kärkkäästi johtopäätöksiä mutun ja "joku on nähnyt" -tyyppisen tiedon varassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, minusta siinä jouluavun pyytämisessä ja saamisessakaan ei ole mitään hävettävää, päinvastoin.
No siinä kohtaa kyllä on, kun lahjoja pyydetään 16-25-vuotiaille lapsille (joista vanhimmat ei edes asu kotona), samaten kuin jouluruokaa koko sakille + kaikkia mahdollisia pesuaineita, leivinpapereita ja muita keittiöjuttuja. Tuollainen jouluapuilmoitus tuli siis vastaan muutama vuosi sitten, eikä kyseessä ollut mikään "menetimme kaiken tulipalossa"-perhe.
En ole ikinä törmännyt tuollaisiin. Jos törmäisin, katsoisin siitä vierestä jokun asiallisen pyytäjän.
Paljon röyhkeäpiä ihmiset ovat oman kokemukseni mukaan meissä hyvin toimeentulevien/varakkaiden yhteiskuntaluokassa. Mikään ei riitä ja köyhienkin pennosia pitää kadehtia.
Kurjaa, kun kadehdit meitä köyhiä.
Kannattaa opetella lukemisen ymmärrystä, niin pärjää elämässä paremmin. No joo, tajusin kyllä, olet tämän ketjun köyhien vihaaja oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta hyvä että olet huomannut jouluilon tulevan pienistä asioista, ei hervottomista tavaramääristä.
Mitä tarkoitat "päinvastoin"?
Onko se siis ylpeydenaihe, vai pitääkö mielestäsi hävetä jos ei pyydä jouluapua?
Minusta siinä ei ole hävettävää. Ja voi toki olla ylpeäkin siitä, että muutoin saa rahat riittämään ja lapset hoidettua kunnialla. Tai voi olla ylpeä siitäkin, että Suomessa on sellainen järjestelmä, että sitä apua ei tarvitse anella jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fb-jouluavun "köyhät" heittää joulukoristeet joka vuosi roskiin ja pyytää aina uusia, puhumattakaan siitä että katsoisi mihin sitä rahaa yleensä kuluu kun se on aina loppu.
juu varmaan näin luullaan siellä rikkaiden puolella aitaa.
Todellisuudessa kukaan ei heitä rakkaita ja perinteisiä vanhoja koristeita pois, mulla on puolet omasta lapsuudenkodista eli yli 30 vuoden takaa.
Ok, viime vuonna tehtiin poppareista poppariketjuja kuuseen ja ne oli pakko heittää pois, koska alkoivat haista eikä niitä oikein iljennyt muutaman viikon jälkeen syödäkään ;-D
Rikkaita ei Suomessa juurikaan ole.
Kyllä on ja tuloerot ovat kasvussa. Rikkaat eivät tietysti ole koskaan tyytyväisiä, mutta todellisuudessa siis näin.
https://www.stat.fi/til/tjt/2018/01/tjt_2018_01_2020-03-10_kat_001_fi.h…
Sellaisen vinkin antaisin, että katsohan ap jos löytäisit kirpparilta kivoja lahjoja. Emme itse ole edes köyhiä, mutta ostan joka joulu jotain lahjaksi kirpparilta. Etenkin jotkut kirjat ovat oikeasti ihan uudenveroisia. Ja jonkin verran on leluja ihan pakkauksissaankin tai muuten hyvässä kunnossa. En kehota tietysti mitään roskaa ostamaan, kyllä sitäkin kirppareilla valitettavasti on. Mutta hinnat ovat tosiaan parhaimmillaan ihan murto-osan kaupan hinnoista.
Kurjaa, kun kadehdit meitä köyhiä.