Mitä haluaisit sanoa minulle, työkyvyttömälle?
Olen mielenterveydellisten juttujen takia eläkkeellä ja olen 30 vuotias. Mitä haluaisit sanoa minulle?
Kommentit (24)
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 17:33"]
Somaliassamasennus ym. parannetaan pistämällä sakaalin kanssa samaan häkkiin :) kokeile. muutenkin sinulla on hyvä madollisuus parntua
[/quote]
Mitenhän tuollainen idioottimaisuus saataisiin sinusta parannettua? Itse luulen että 9mm burana ohimoon sigsauerilla voisi tepsiä.
Minulle tuli työkyvyttömyyseläke paperit 33 vuotiaana. Diagnooseina jatkuva masennus vaikea, pakko-oireinen häiriö ja vaativa persoonallisuus. Eläke on pieni ja pelkään tulevaisuutta. Mutta en jaksaisi työelämää joten tyytyväinen olen.
Minusta on jännä ilmiö, miten samat mielen sairaudet tekevät toisista työkyvyttömiä ja toisista ei. Minulla on kuulemma kroonistunut ahdistuneisuushärtiö ja epätyypillinen masennus, ollut ilmeisesti vuosia, sanoo lääkäri. Niihin liittyy jokapäiväistä pakko-oireista käyttöytymistä, josta osa on syömishäiriöntapaista, pahoja univaikeuksia, paniikkikohtauksia ja hetkellisiä täydellisen lamaantumisen kohtauksia. Silti minä en ole työkyvytön, vaan itseasiassa melko vaativassa työssä, jossa en pelkästään pärjää,vaan joka antaa minulle voimia.
joku toinen on sit pelkällä masennuksella kyvytön paljon helpompiin töihin. Tai ehkä se johtuukin juuri erosta työssä? Joistain töistä saa virtaa ja jotkut vaan vie sitä? Vähän niin kuin jotkut perheet tukevat ja toiset latistavat jäseniään? Ehkä kyse ei olekaan taudista sinänsä, tauti vain tekee herkemmäksi sille, mitä ympärillä sitten onkaan?
Haluaisin sanoa että jos sinulla on vähäänkään masennusta, niin tämän palstan kusipäät eivät sinulle parempaa oloa tuo. Itseasiassa ovat hyvinkin vahingollisia jopa ihan terveellekin ihmiselle. Olen täysin tosissani. Ottakaa vakavissaan tämä vinkkini.