Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka kauan hoitaisit lapsia kotona, jos miehesi ansaitsisi 100 000 €?

Vierailija
27.03.2014 |

Siis vuosibruttoansiot. Arvatkaa myös veroprosentti. Miksi olisit kotona? Miksi menisit töihin? Perheessänne tulot olisivat yhteisiä ja sinulla täysi valinnanvapaus, edellyttäen, että yhden tulot myös riittäisivät teidän perheen menoihin.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulen palaamaan töihin, lyhennetylle viikolle, kun lapsi on noin vuoden ikäinen, vanhempainvapaan ja lomien (joita on minulle jotenkin vain kertynyt!) pidon jälkeen. Tämän jälkeen mieheni, joka tienaa yli 100 000 euroa vuodessa, jää pitämään omia lomia ja isäpäiviään, joten ollemme kummatkin taas päivätöissä lapsen ollessa noin 15 kuukauden ikäinen. Haluamme kumpikin olla läsnä lapsemme elämässä. Lisäksi, koska kyseessä on tytär, emme halua antaa hänelle mallia, jossa äiti uhraa kokonaan uransa ja taloudellisen itsenäisyytensä perhe-elämän hyväksi, ja isä taas tekee jatkuvasti 12 tuntista päivää taatakseen perheen elintason. 

Vierailija
2/36 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 9 vuottta, eli kunnes nuorempikin lapsi meni kouluun. Miehelläni on hyvät tulot ja tosiaan ei tarvinnut puutetta ja köyhyyttä kärsiä vaikka minä jäisin kotiinkin. Katsoin sekä lapsille että itselleni parhaaksi vaihtoehdoksi tuon kotiäitiyden. 

Ehtii sitä työtä tehdä urallaan silti ihan tarpeeksi, ja liikaakin. Olen itse akateemisesti koulutettu ja IT-alalla. Heti pääsin töihin taas kun halusinkin, vaikka oli 9 vuoden tauko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki lapset (3) on näilläkin (pienillä-keskituloilla) hoidettu 3-vuotiaiksi kotona, mutta mies on halunnut pitää n. puolet hoitovapaista.

Noista vuosituloista pystyisi varmaan sen verran säästämään, että hän olisi voinut tuossakin tilanteessa olla kotona kuten nytkin on ollut, eli itse olisin sitten varmaan ollut 1.5-2v per lapsi. Toisaalta tuollaisia tuloja ehkä saa vain työstä, mistä ei ns. "pysty" jäämään pitkille hoitovapaille, ja ehkä miehen asennemaailmakin olisi sellainen, ettei haluaisi jäädä.

Vierailija
4/36 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 14:35"]

Kaikki lapset (3) on näilläkin (pienillä-keskituloilla) hoidettu 3-vuotiaiksi kotona, mutta mies on halunnut pitää n. puolet hoitovapaista.

Noista vuosituloista pystyisi varmaan sen verran säästämään, että hän olisi voinut tuossakin tilanteessa olla kotona kuten nytkin on ollut, eli itse olisin sitten varmaan ollut 1.5-2v per lapsi. Toisaalta tuollaisia tuloja ehkä saa vain työstä, mistä ei ns. "pysty" jäämään pitkille hoitovapaille, ja ehkä miehen asennemaailmakin olisi sellainen, ettei haluaisi jäädä.

[/quote]

Niin siis kauempaa kuin 3v per lapsi en olisi ollut, koska haluan myös itse pitää kiinni työstäni ja toisaalta mielestäni 3-vuotiaan on ihan hyvä harjoitella ryhmässä olemista.

Vierailija
5/36 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin kuin nyt, eli menisin osapäivätyöhön pari päivää viikossa, kun nuorin on 2,5v. Tarvitsen edes vähän omaa aikaa aikuisten seurassa, että jaksan olla hyvä äiti, ja varsinkin vanhemmat lapset kaipaavat jo selvästi muuta kuin kotonaoloa ja kerhoja.

Vierailija
6/36 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 8 vuotta ja lähdin töihin kun nuorin oli kolme vuotias. Töihin lähdin riemusta kiljuen. Veroprosenteista en tiedä, olimme osan ajasta ulkomailla.

Vierailija
7/36 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin kotona vuoden, puolitoista. Toivoisin, että myös mieheni on jonkin aikaa koti-isänä. 

Vierailija
8/36 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tuossa tilanteessa kotona kolme vuotta, lapset syntyivät puolentoista vuoden ikäerolla. Menin sitten töihin, kun en enää halunnut olla kotona, jälkeen päinkin ajatellen oli hyvä ajoitus. Ja mies jäi siinä viaheessa muutamaksi kuukaudeksi kotiin.

Vierailija
9/36 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kotona ja lapset olleet koulussa jo vuosikaudet. Mies tienaa suunnilleen tuon verran (miinus verot plus matkakulut. ) Pärjätään paremmin kuin hyvin. En ole enää menossa töihin tod. näk. koskaan.

Vierailija
10/36 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni tienaa melkein tuon, mutta en usko että se vaikuttaa omiin vapaisiini merkittävästi. En siis ole vielä äitiyslomalla, mutta alustavasti olemme ajatelleet että palaan töihin kun lapsi on n. 1-vuotias. Katsotaan voisiko mieheni jäädä joksikin aikaa hoitovapaalle, jos se ei ole mahdollista niin sitten lasta hoitaa mummo tai hän menee tarhaan. Olen urallani sellaisessa tilanteessa ettei varaa ole olla poissa loputtomiin, siksi toisekseen tuskin myöskään viihtyisin kotona kovin pitkään. Toki mieli voi vielä muuttua, mutta tällä hetkellä näin. Jos mieheni tienaisi reilusti vähemmän, niin voisi ehkä ottaa suuremman osan vapaista pidettäväkseen, siinä ehkä ainoa ero. 

Vierailija
11/36 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni ansaitsee about tuon ja olin kotona kunnes nuorin täytti 3. Nyt olen yhä osa-aikatöissä (keskimäärin 3 h päivässä), vaikka kaikki lapset ovat jo koulussa. Minulla on akateeminen koulutus ja sitä vastaava työ mutta en näe mitään järkeä siinä, että tekisin täysiä päiviä. Lapset tarvitsevat aikuista yhä (läksyt, viemisen ja tuomiset yms.). Tärkeintä, että olen työelämässä mukana ja nautin siitä, mutta ei se työ minulle kaikkea merkitse!

Vierailija
12/36 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies tienaa tuon verran ja minä myös. Olen ollut kotona vuoden per lapsi.

Vierailija
13/36 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka mies tienaisi mitä, en haluaisi olla kotona.

Vierailija
14/36 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tällä työllisyystilanteella ja omalla surkealla koulutuksella alalla jolla ei ole töitä en lähtis töihin ollenkaan. Joku yh tai pienituloisen vaimo/mies tarvii sen työn enemmän ku minä.

Tekisin hyväntekeväisyyttä

Vierailija
15/36 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 15:01"]

Mä olen kotona ja lapset olleet koulussa jo vuosikaudet. Mies tienaa suunnilleen tuon verran (miinus verot plus matkakulut. ) Pärjätään paremmin kuin hyvin. En ole enää menossa töihin tod. näk. koskaan.

[/quote]

Toivottavasti ei tule avioeroa, etkä jää tyhjän päälle.

mutta siis alkuperäiseen kysymykseen. Me ei pärjättäisi tolla rahalla. Nyt bruttotulot yhteensä noin 120000€/vuodessa, eikä rahaa ole koskaan liikaa, tykätään asua leveästi :). Yksi työssäkävijä tarkoittaisi myös suurempaa verotusta. Meillä neljä lasta ja olen ollut kotona vain pakolliset äityslomat.

Vierailija
16/36 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 16:52"][quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 15:01"]

[/quote]

Toivottavasti ei tule avioeroa, etkä jää tyhjän päälle.

mutta siis alkuperäiseen kysymykseen. Me ei pärjättäisi tolla rahalla. Nyt bruttotulot yhteensä noin 120000€/vuodessa, eikä rahaa ole koskaan liikaa, tykätään asua leveästi :). Yksi työssäkävijä tarkoittaisi myös suurempaa verotusta. Meillä neljä lasta ja olen ollut kotona vain pakolliset äityslomat.

[/quote]

Jos ero tulee niin en todellakaan jää tyhjän päälle. Yhteinen omaisuus menisi puoliksi ja mulla on henk.koht.omaisuutta sen verran, ettei hätä tulisi. Mikä ihme näissä ketjuissa on, kun jokaiseen tulee joku aina tietämään, että huonosti käy kun mies ottaa eron ja joudut sillan alle..

Vierailija
17/36 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tienaan 50.000 /v ja vaimo ollut kotona 13 vuotta , ja aikoo olla jatkossakin. Ei olut tosin vapaaehtoinen valinta minun suunnaltani, mutta vaimo liian sairas ja liian iäkäs että voisi enää työllistyä.

Pari vuotta sitten kun vaimo ei ssaanut edes työttömyyskorvausta elimme aika tiukoilla mutta nyt on vähän helpotanut. En ne ole ne suuret tulot vaan pienet menot. Meillä on onneksi vain 1 lapsi eikä asuntolainaa enää.  

Vierailija
18/36 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 13:52"]

[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 13:44"]

Olisin kyllä viimeistään neljävuotiaana laittanut lapset päiväkotiin edes osa-aikaiseksi. Nyt pojat on jo täyttäneet viisi, eikä ole ollut varaa laittaa päiväkotiin, heille siitä olisi jo hyötyä että oppisivat ryhmätaitoja koulua varten. Mutta eipä ole varaa kun mies tienaa vaan 40 000€ ja minä 10 000€.

[/quote]

Mä tienaan 43000 ja on ollut varaa laittaa lapseni päiväkotiin, mihin teillä rahat hupenee?

[/quote]

Asuntolainaan, ruokaan, autoihin, laskuihin. Mun rahat menisi lähes kaikki päiväkotimaksuun ja minä olisin yksin kotona, mitä järkeä? Minä käytän mielummin sen 500€ johonkin muuhun.

Vierailija
19/36 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pienemmät tulot kyllä, mutta koska rahan takia minun ei tarvitse mihinkään kotoa siirtyä niin vastaan. Lapsi aloittaa osa-aika pkn 3.5v vanhana, kun valmistun alan tekemään 2-3pv työviikkoa ja pidän aina koko kesän lomana. Tällä hetkellä kulutan aikaa kuntosalilla kun lapsi kerhoilee. On siis hoitovapaa jo loppunut.

Vierailija
20/36 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies tienaa 120 000 vuodessa ja olin kolmannen lapsen kanssa kotona 10kk. 

Tosin kahden ekan lapsen kanssa olin kotona 3,5-vuotta ja silloin miehen tulot oli pienemmät. Kolmannen kohdalla satuin vaan saamaan hyvän työpaikan kun lapsi oli 10kk. Jos olisi ollut vakkaripaikka odottamassa, niin oisin varmaan ollut pidempään kotona. 

Ja veroja mun mies maksaa tuloistaan 43 prosenttia, joten verottaja vie tosta summasta ihan hyvän osan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme neljä