Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Espoossa ei nykyään pääse enää ollenkaan terveyskeskukseen!

Vierailija
22.11.2020 |

Espoon kaupungin sivuilla pyydetään soittamaan akuuteissa asioissa terveyskeskusten neuvontanumeroon 09 816 34500 arkisin klo 7-18. No, kun sinne soittaa, niin siellä vastaa automaatti, joka sanoo, että "kiitos yhteydenotostasi, soitamme sinulle takaisin mahdollisimman pian". Sen jälkeen kuluu päivä, ja kuluu toinenkin, mutta takaisinsoittoa ei kuulu. Tämä siis akuuteissa, kiireellistä hoitoa vaativissa tilanteissa.

Oikeasti, voiko tämä tämmöinen olla laillista?! Mitä jos jollain on oikeasti hätä, ja pitäisi päästä hoitoon saman päivän aikana tai viimeistään seuraavana? Mitä jos on vaikka suolitukos, keuhkokuume tai munuaisallasinfektio joka uhkaa levitä verenkiertoon ja aiheuttaa septikemian?

Ja jos ei ole juuri sillä hetkellä aivan kuoleman kielissä, niin pääseekö silloin edes sairaalapäivystykseen, vai heittävätkö sieltä ulos? Todennäköisesti käskevät menemään omalle terveysasemalle seuraavana arkiaamuna. Mutta kun pointti on siinä, että terveysasemalle ei enää pääse muuten kuin soittamalla puhelinautomaattiin! Espoon kaupungin sivuilla todetaan, että terveysasemat palvelevat tällä hetkellä ainoastaan ajanvarauksella, mutta kun sinne ajanvaraukseen ei saa yhteyttä!

Miksei tästä asiasta puhuta mitään julkisuudessa? Miksei oikeuskansleri tai eduskunnan oikeusasiamies puutu tilanteeseen? Ja miksei edes kukaan yksittäinen toimittaja nosta asiassa kissaa pöydälle?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian arka aihe puitavaksi julkisuudessa? Jos asia nousee laajempaan tietoisuuteen, niin sen jälkeen voi olla vaikeaa enää teeskennellä, että Suomi olisi vielä hyvinvointivaltio.

Vierailija
2/28 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto! Mistähän löytyisi tutkiva journalisti, jolla olisi rohkeutta lähteä tätä tilannetta perkaamaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivystykseen, oli sitten keskussairaalassa tai jossain aluesairaalassa, pääsee aina.

Sinne pääsee 7/24/365.

Jos on  tosissaan sairas, niin mitään soittoja ei ehdi eikä pysty soittamaan, vaan on mentävä joko taxilla tai ambulanssilla suoraan päivystykseen.

Muutoinhan ihmisen kuolisivat koteihinsa sydänkohtaukseen tai johonki verenvuotoon jos on loukannut vaikka kätensä jne.

Terveyskeskukset ovat tukossa lähes joka paikkakunnilla, tosin nyt korona-aikaan on saanut aikoja vähän paremmin, kun jotkut ihmiset välttävät käymästä lääkärissä koronatartunnan pelossa.

Ja nuo mainitsemasi palvelunrot eivät soita takaisin meidänkään paikkakunnalla.

Ja toisinaan hyvä niin, sillä usein vakavaltakin tuntunut oire menee siinä odottaessa ja yön yli nukkuessa paljon helpommaksi, eikä lopulta edes lääkäriä tarvita.

Jos siis on joku erittäin voimakas kipu, vaikkapa mainitsemasi suolitukos, silloin ei kukaan normaali ihminen jää mitään soittoja odottelemaan vaan menee suoraan päivystykseen. 

Aivan varmasti rankasti sairas ihminen tutkitaan ja hoidetaan ja leikataan.

Vierailija
4/28 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein nuo päivystykseen soittavat eivät ole niin sairaita, etteivät selviäisi ilman päivystysvastaanottoa.

Tämä korona-aika on onneksi karsinut päivystyksistä kaikki pikku flunssaiset ja nuhatautiset potilaat kokonaan pois.

Ja se on suuri helpotus päivystykselle, jonka tehtävänä on hoitaa ainoastaan  äkilliset akuutit sairaudet.

Ihmiset kun soittavat ja pyrkivät menemään päivystävälle lääkärille ihan pikkuvaivoissa ja toisaalta taas pitkäaikaisissa vaivoissa, joihin ei tarvita mitään akuuttia hoitoa.

Asiakkaat ovat itse pilanneet sen, että päivystykset ovat ruuhkassa.

Vierailija
5/28 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liian arka aihe puitavaksi julkisuudessa? Jos asia nousee laajempaan tietoisuuteen, niin sen jälkeen voi olla vaikeaa enää teeskennellä, että Suomi olisi vielä hyvinvointivaltio.

Suomi on edelleen hyvinvointivaltio.  Mutta kuinka pitkään on tälläinen vielä, sitä ei kukaan tiedä.

Ja lääkäriin pääsee Suomessa aina tosi sairas ihminen, se on aivan varma.

Ketään vakavasti sairasta ihmistä ei käännytetä yhdenkään suomalaisen sairaalan päivystysestä pois, tutkimatta häntä ja seuraamalla hänen vointiaan tietyn ajan, esim. päivystyksessä annetun lääkkeen jälkeen, että miten potilas voi.

Päivystyspuhelimeen tulee mieletön määrä soittoja joka päivä ja ilta, kaikille ei yksinkertaisesti ehditä soittaa takaisin.

Mikäli potilas on todella sairas, hän varmasti osaa hakeuta itse sairaalan päivystykseen, ilman ohjeita ja neuvojakin.

Vierailija
6/28 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

112 on se numero jos hengenlähtö lähellä.

Vierailija
7/28 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi on edelleen hyvinvointivaltio.  Mutta kuinka pitkään on tälläinen vielä, sitä ei kukaan tiedä.

Ketään vakavasti sairasta ihmistä ei käännytetä yhdenkään suomalaisen sairaalan päivystysestä pois, tutkimatta häntä ja seuraamalla hänen vointiaan tietyn ajan, esim. päivystyksessä annetun lääkkeen jälkeen, että miten potilas voi.

Päivystyspuhelimeen tulee mieletön määrä soittoja joka päivä ja ilta, kaikille ei yksinkertaisesti ehditä soittaa takaisin.

Mikäli potilas on todella sairas, hän varmasti osaa hakeuta itse sairaalan päivystykseen, ilman ohjeita ja neuvojakin.

Osaako todella sairas toimia?

Vierailija
8/28 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla pitäisi olla eksoottisempi nimi niin voisit käyttää ohituskaistaa palveluihin.

Vierailija
9/28 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein nuo päivystykseen soittavat eivät ole niin sairaita, etteivät selviäisi ilman päivystysvastaanottoa.

Tämä korona-aika on onneksi karsinut päivystyksistä kaikki pikku flunssaiset ja nuhatautiset potilaat kokonaan pois.

Ja se on suuri helpotus päivystykselle, jonka tehtävänä on hoitaa ainoastaan  äkilliset akuutit sairaudet.

Ihmiset kun soittavat ja pyrkivät menemään päivystävälle lääkärille ihan pikkuvaivoissa ja toisaalta taas pitkäaikaisissa vaivoissa, joihin ei tarvita mitään akuuttia hoitoa.

Ai, niin,kun kaikki eivät ole itse hoitajia tai lääkäreitä eikä kaikilla ole tällaisia tuttuja keneltä kysyä. Eikös puhelinneuvonta ole juuri sitä varten, että sieltä voi tiedustella, tarvitaanko hoitoa vaiko riittääkö seuranta. Meinaatko että ihan huvikseen ihmiset hätääntyneinä soittelevat? Tai peräti ajankulukseen?? Mihis hoitohenkilökuntaa enää sitten tarvittaisiin, jos kaikki osaisivat parantaa itse itsensä. Työttömyyskortistoon joutuisivat. 

Vierailija
10/28 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääseehän. Siis eihän akuuteissa asioissa mennä terkkariin vaan sairaalaan ja sinne soitetaan aivan eri numeroon. Itse olen jo kaksi kertaa käynyt Jorvissa soiton kautta. Hyvin toimii.

Vierailija
11/28 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pommitat sinne niin paljon puhelimella kun vaan kerkeet. Jos vaan pystyy, jätä useampi soittopyyntö. Ja kun sieltä soittavat lopulta takaisin, sanot että haluat tehdä kirjallisen valituksen aiheesta. Kiireelliseen hoitoon on päästävä kolmen päivän sisällä ja kiireettömään 3 viikon sisällä.  Laki on laki.

t. hoitsu

Vierailija
12/28 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivystyspuhelimeen tulee mieletön määrä soittoja joka päivä ja ilta, kaikille ei yksinkertaisesti ehditä soittaa takaisin

Jos hän osaa soittaa päivystys nroon, hän aivan varmasti osaa myös soittaa myös nroon 112, josta ambulanssi lähtee tulemaan, ensihoitajien kanssa.

Puhelussa 112:n kysytään, pystyykö ihminen itse avaamaan ovet taloon jossa asuu.

Jos ei pysty, niin hälytetään huoltomies tai pahimassa tapauksessa rikotaan ovet.

Ulko-ovesta ensihoito yleensä pääsee sisään, joku talossa aina avaa heille ulko-oven ja uusissa taloissa on muut keinot saada ulko-ovi auki.

Huonompi homma on se, jos potilas ei kykene avaamaan oman asunontonsa ovea.

Mutta apua saa aina, takuuvarmasti jos on äkillisesti vakavasti sairastunut.

Vierailija
13/28 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiikki espooolaiset betoniiviidakon kansalaiiset on todennnäköisesti uomittu enneaikaiseeen kuolemaaan jo neuvola otteessa.

Vierailija
14/28 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivystyspuhelimeen tulee mieletön määrä soittoja joka päivä ja ilta, kaikille ei yksinkertaisesti ehditä soittaa takaisin

Jos hän osaa soittaa päivystys nroon, hän aivan varmasti osaa myös soittaa myös nroon 112, josta ambulanssi lähtee tulemaan, ensihoitajien kanssa.

Puhelussa 112:n kysytään, pystyykö ihminen itse avaamaan ovet taloon jossa asuu.

Jos ei pysty, niin hälytetään huoltomies tai pahimassa tapauksessa rikotaan ovet.

Ulko-ovesta ensihoito yleensä pääsee sisään, joku talossa aina avaa heille ulko-oven ja uusissa taloissa on muut keinot saada ulko-ovi auki.

Ei kannata kuitenkaan olla liian varna sen suhteen, mitä sairas ja ehkä sekava ihminen osaa tehdä.

Vierailija
15/28 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääseehän. Siis eihän akuuteissa asioissa mennä terkkariin vaan sairaalaan ja sinne soitetaan aivan eri numeroon. Itse olen jo kaksi kertaa käynyt Jorvissa soiton kautta. Hyvin toimii.

No sanoisin että vaikka VTI on akuutti asia joka ei ensisijaisesti kuulu sairaalaan.

Vierailija
16/28 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko terveyspuolella asiakas se joka ohjaa koko huippukoulutettujen lääkäreiden ja sairaanhoitajien työprosesseja? Eikö ne osaa itse?

Vierailija
17/28 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pommitat sinne niin paljon puhelimella kun vaan kerkeet. Jos vaan pystyy, jätä useampi soittopyyntö. Ja kun sieltä soittavat lopulta takaisin, sanot että haluat tehdä kirjallisen valituksen aiheesta. Kiireelliseen hoitoon on päästävä kolmen päivän sisällä ja kiireettömään 3 viikon sisällä.  Laki on laki.

t. hoitsu

On eri asia soittaa päivystysnumeroon ja sen neuvontaan, kuin varata aikaa terveyskeskukseen lääkärille.

Niihin vastaavat yleensä eri ihmiset. Ja usein soittopyyntö pitää jättää erikseen.

Jos on vaikkapa esto sille, ettei puhelinnro näy muille tai salainen numero, niin kuinka se automaatti voi tietää, mihin nroon hoitaja voi soittaa takaisin.

Vierailija
18/28 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko terveyspuolella asiakas se joka ohjaa koko huippukoulutettujen lääkäreiden ja sairaanhoitajien työprosesseja? Eikö ne osaa itse?

Turha pullistella ja ivailla.

Tosiasia on se, joka lehdissäkin usein uutisoitu, että pikkusairaat ihmiset kuormittavat päivystyksiä eniten.  Juuri ne, joiden vaivat ja sairaus eivät vaadi mitään äkillistä hoitoa,

Ja myös sairasloman hakijat ilta-ja sunnutaipäivystyksissä.

Vierailija
19/28 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turha pullistella ja ivailla.

Tosiasia on se, joka lehdissäkin usein uutisoitu, että pikkusairaat ihmiset kuormittavat päivystyksiä eniten.  Juuri ne, joiden vaivat ja sairaus eivät vaadi mitään äkillistä hoitoa,

Ja myös sairasloman hakijat ilta-ja sunnutaipäivystyksissä.

Mutta kannattaako sillä keulia, että on hoitaja ja osaa arvioida mennäkö päivystykseen vai jäädäkö seurantalinjalle. Jos kaikki osaisivat tämän, joutuisivat hoitajat työttömiksi. Siksi te olette siellä puhelimeen vastaamassa, se on työnne, haloo!

Vierailija
20/28 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen on varauduttava etukäteen tilanteisiin, myös sairauskohtauksiin.

Minulla on kotona kahdessa paikkaa seinällä  selvästi esillä nro 112 ja sen alla oma osoitteeni.

Kun soittaa nroon 112 kannattaa ensimmäisenä ilmoittaa osoitteensa ja nimensä ja sen jälkeen se lyhyesti mikä hätänä. Nrosta vastanaut kyselee tarkemmin ja lähettää ensihoidon paikalle.

Olen vanhempi ihminen, olen sairastanut vuosikymmeniä insuliinihoitoista diabetesta, ja minulta on kerran katkenut verisuoni päästä.

Olen jo eläkkeellä.  Minulla on aina puhelin lähellä juuri sen takia, että jos joudun vaikka hätään äkkiä, siis jos vaikka tulee sydänkohtaus tms.

Eri asia on sitten jos ehtii jo kuolla kotonaan johonkin kohtaukseen, sittehän ei enää mitään lääkärin apuja enää tarvitse.

Ei kannata kuitenkaan olla liian varna sen suhteen, mitä sairas ja ehkä sekava ihminen osaa tehdä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kolme