Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

17-vuotias tyttäreni on päättänyt ryhtyä kasvissyöjäksi.

Vierailija
26.03.2014 |

En tykkää yhtään. Tuo ei ole hyväksi kasvavalle nuorelle. Pelkään, että tyttö jää pituudeltaan lyhyeksi, jos jättää lihan pois. Voinko kieltää kasvissyönnin?

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trololollollooooo

:/

Vierailija
2/38 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 10:34"]

[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 10:08"]

Eettinen ja terveellinen päätös häneltä!

[/quote]

No, ei todellakaan terveellinen. Ei taida ihmisen ravitsemus olla hallussa.

[/quote]

Sinä taidat olla se Hk.n/Poutun ruokatalon edustaja, nyt kusisukassa siellä peloissasi vapiset lihan tehotuotannon tulevaisuudesta kun ihmiset alkavat pikku hiljaa ympärilläsi havahtumaan millaisissa kulisseissa ollaan eletty.

Älä pelkää *halaa*

Vaihda alaa. Mene vaikka työskentelemään tuulivoima bisnekseen. Siellä osakkeiden arvotkin nousevat tasaisesti koko ajan! ;)

Nimimerkillä Valoisan tulevaisuuden puolesta

PS. Millaisia ajatuksia tuo yle puheen ohjelma herätti sinussa? Äläkä nyt vain sano ettet kuunnellut sitä. Kyllähän sinun tulee ottaa kaikista näkemyksista selvää, että kykenisit argumentoimaan uskottavasti väitteidesi puolesta ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provohan tämä taitaa olla. 17-vuotiaat tytöt kai harvemmin kasvavat pituutta... Mutta epäilemättä aihe on aina jonkun perheen pöydässä ajankohtainen.

Aloin itse kasvissyöjäksi 16-vuotiaana. En pitänyt lihasta maun ja koostumuksen vuoksi. Mielestäni se oli jotenkin raskasta ravintoa. Äitini alkoi laitella kanssani kasvisruokaa, kunnes kyllästyi tekemään kahdenlaista sapuskaa ja ryhtyi itsekin kasvissyöjäksi. Tästä on 14 vuotta aikaa ja molemmat olemme edelleen kasvissyöjiä. Nykyään se on helppoakin, kun kasvisvaihtoehtoja on tarjolla kouluissa ja ravintoloissa.

Ruuasta saa helposti ravinteikasta myös ilman lihaproteiinia. Laitan lapsilleni ja miehelleni liharuokaa, mutta kummasti ne aina rohmuaa mun ruuat niin, että puoleni joudun pitämään. Koulussa ovat kehuneet, kun nuorempi lapsista syö niin mielellään kasvisvaihtoehtoa. Luulen, että tulee syömään aikuisena miehenäkin melko kasvisvoittoista ruokaa, kun nytkin salaatit ja juurekset häviää lautaselta ennen lihapullia :)

Paras olisi, että saisi syödä mahdollisimman monipuolisesti ja terveellisesti sitä ravintoa, mikä tuntuu omalle keholle parhaiten sopivan. Itsellä kasvissyönti lähti paremman olon tavoittelusta, mutta eettisyys on tullut pikkuhiljaa mukaan. Lapsille tarjoan usein riistaa, vapaana kasvanutta lihaa.

Vierailija
4/38 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo tai ei, vastailenpa nyt kuitenkin kun on oikeasti ihmisiä joilla on vääriä käsityksiä kasvissyöjistä.

Minäkin aloin kasvissyöjäksi siinä joskus 14-vuotiaana, ja olen nyt aikuisena 175cm pitkä eli en lainkaan lyhyt naiseksi ;) En ole ollut moneen vuoteen flunssassa, olen muutenkin todella terve ja hemoglobiinikin oli viimeksi muistaakseni 145 (tuolloin sekasyöjäaikoihin se oli 120) kun se mitattiin ja arvot muutenkin kunnossa. Uskaltaisin väittää, että kun jättää asioita ruokavaliostaan pois, sitä melkeimpä automaattisesti tulee laajennettua kun täytyy oikeasti miettiä mitä syö että saa mm. tarvittavan määrän proteiinia. Ei se jauheliha siellä makaronilaatikossa ole mitenkään autuaaksitekevää ravitsemuksellisesti.

Vierailija
5/38 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 23:13"]

En tykkää yhtään. Tuo ei ole hyväksi kasvavalle nuorelle. Pelkään, että tyttö jää pituudeltaan lyhyeksi, jos jättää lihan pois. Voinko kieltää kasvissyönnin?

[/quote]

Huoh, kuulostaa taas höpö höpöltä.

Vierailija
6/38 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta kasvissyönti edustaa taantumuksellisuutta. Nimenomaan eläinproteiinin saanti mahdollistanu meille suuremmat aivot. Haluaako kasvissyöjät alitajuisesti pienemmät aivot ja vajota älyllisesti jäniksen tasolle? Myös sillä on pakko olla joku yhteys, että naisilla on pienemmät aivot ja ne on useammin kasvissyöjiä.

Vierailija
7/38 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tän on pakko olla provo. Jos ei ole, niin olet sairas. Ensinnäkin, 17-vuotias EI missään nimessä kasva enää. Kasvissyönti on terveellistä, itse olen ollut kasvissyöjä 11-vuotiaasta asti ja kappas vaan minusta tuli pitempi kun lihansyöjäsukulaisistani. Proteiineja saa muualtakin. Mitettisit edes hetken niitä kärsiviä eläimiä.

Vierailija
8/38 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 23:28"]

Tän on pakko olla provo. Jos ei ole, niin olet sairas. Ensinnäkin, 17-vuotias EI missään nimessä kasva enää. Kasvissyönti on terveellistä, itse olen ollut kasvissyöjä 11-vuotiaasta asti ja kappas vaan minusta tuli pitempi kun lihansyöjäsukulaisistani. Proteiineja saa muualtakin. Mitettisit edes hetken niitä kärsiviä eläimiä.

[/quote]

Mutta riittikö niitä proteiineja aivoihisi jos niitä meni paljon pituuskasvuun?

Vierailija
9/38 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin kasvissyöjäksi 13-vuotiaana, nyt 29 vee ja edelleen samalla ruokavaliolla mennään.

Pituutta 174cm ;)

Vierailija
10/38 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäresi on tehnyt hienon päätöksen, fiksu tyttö sinulla!

Aloin itse 12-vuotiaana kasvissyöjäksi, nyt olen 36v. Voin oikein hyvin ja ihan "normaalimittaiseksi" (167cm) aikoinaan kasvoin. Olen terve, flunssaakaan ei tule juuri koskaan. Ja mikä parasta, viattomat kärsivät eläimet sekä ympäristö kiittävät. Tsemppiä teille, kasvissyönti on tosiaan järkevä valinta:)

Vierailija
11/38 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 23:28"]

[/quote]sika on tarkoitettu syötäväksi kuten lammas, nauta, hevostakin syödään metwursteina ja on hyvää,

Vierailija
12/38 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 23:20"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 23:17"]

Miksi ei kasvissyönti olisi hyväksi kasvavalle nuorelle? Miksi hän jäisi lyhyemmäksi kasvissyöntinsä takia? Voit yrittää kieltää kasvissyönnin, mutta onko sinulla oikeutta laillisesti tai moraalisesti, se on oma lukunsa.

[/quote]Ei 17-vuotias tyttö enää kasva pituutta.

[/quote]

Ei yleensä, joskus tosin. Käytin termiä "kasvava nuori", koska ap:kin sitä käytti. En tiedä tarkoittiko hän pituuskasvua vai mitä kasvua. Kiitos kuitenkin (lähes) osuvasta korjauksestasi.

Vierailija
13/38 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 23:33"]

Aloin itse 12-vuotiaana kasvissyöjäksi, nyt olen 36v. Voin oikein hyvin ja ihan "normaalimittaiseksi" (167cm) aikoinaan kasvoin. Olen terve, flunssaakaan ei tule juuri koskaan. Ja mikä parasta, viattomat kärsivät eläimet sekä ympäristö kiittävät. Tsemppiä teille, kasvissyönti on tosiaan järkevä valinta:)

[/quote]

Jos eläimiltä kysyttäisiin, että haluaisivatko he olla elossa edes pienen hetken vai toivoisivatko, että he eivät olisi koskaan syntynetkään? Jos sä näät laitumella lampaita tai nautoja niin ajatteletko, että ne elävät sietämättömissä kärsimyksissä?

Vierailija
14/38 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisit vaikka aloittaa olemalla ylpeä siitä, että tyttäresi ajattelee omilla aivoillaan ja välittää eläinten oikeuksista ja maapallomme tulevaisuudesta :) Toki aluksi voi herätä huoli siitä, saako tytär varmasti kaikki tarvitsemansa ravintoaineet, joten suosittelen teille molemmille aihealueeseen perehtymistä. Tulet huomaamaan, että tämä huolesi on ihan turha. Lisäksi voi ottaa pattiin ajatus erillisten ruokien valmistuksesta, mutta useimmista ruoista on helppo tehdä kasvisversiot vain pienellä vaivannäöllä. Toki tyttösi voi myös itse ottaa vastuuta ruoanlaitosta ja koko perhe syödä surutta samaa sapuskaa

Tässäpä esimerkiksi kattava tietopaketti http://www.vegaaniliitto.fi/ksa/, joka tosin on ensisijaisesti suunnattu vegaaneille. Kasvissyöjänhän on helppo korvata liha esimerkiksi soijatuotteilla, tofulla, linsseillä, pavuilla, quornilla, tempehillä, seitanilla - vaihtoehtoja kyllä riittää! Esimerkiksi chocochilin blogista löytyy vegaanisia reseptejä, jotka varmasti maistuvat koko perheellekin. Itselläni aikoinaan ruokavalio muuttui huomattavasti terveellisempään suuntaan kasvissyönnin myötä, kun tuli tiedostettua paremmin mitä mikäkin ruoka-aine sisältää :) Tsemppiä teille!

Vierailija
15/38 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisit vaikka aloittaa olemalla ylpeä siitä, että tyttäresi ajattelee omilla aivoillaan ja välittää eläinten oikeuksista ja maapallomme tulevaisuudesta :) Toki aluksi voi herätä huoli siitä, saako tytär varmasti kaikki tarvitsemansa ravintoaineet, joten suosittelen teille molemmille aihealueeseen perehtymistä. Tulet huomaamaan, että tämä huolesi on ihan turha. Lisäksi voi ottaa pattiin ajatus erillisten ruokien valmistuksesta, mutta useimmista ruoista on helppo tehdä kasvisversiot vain pienellä vaivannäöllä. Toki tyttösi voi myös itse ottaa vastuuta ruoanlaitosta ja koko perhe syödä surutta samaa sapuskaa

Tässäpä esimerkiksi kattava tietopaketti http://www.vegaaniliitto.fi/ksa/, joka tosin on ensisijaisesti suunnattu vegaaneille. Kasvissyöjänhän on helppo korvata liha esimerkiksi soijatuotteilla, tofulla, linsseillä, pavuilla, quornilla, tempehillä, seitanilla - vaihtoehtoja kyllä riittää! Esimerkiksi chocochilin blogista löytyy vegaanisia reseptejä, jotka varmasti maistuvat koko perheellekin. Itselläni aikoinaan ruokavalio muuttui huomattavasti terveellisempään suuntaan kasvissyönnin myötä, kun tuli tiedostettua paremmin mitä mikäkin ruoka-aine sisältää :) Tsemppiä teille!

Vierailija
16/38 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 23:35"]

[/quote]

Jos eläimiltä kysyttäisiin, että haluaisivatko he olla elossa edes pienen hetken vai toivoisivatko, että he eivät olisi koskaan syntynetkään? Jos sä näät laitumella lampaita tai nautoja niin ajatteletko, että ne elävät sietämättömissä kärsimyksissä?

[/quote]

Onko tehotuotanto sulle mitenkään tuttu käsite? Ne naudat laitumella on korkeintaan lypsylehmiä..

Vierailija
17/38 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 23:40"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 23:35"]

[/quote]

[/quote]

Onko tehotuotanto sulle mitenkään tuttu käsite? Ne naudat laitumella on korkeintaan lypsylehmiä..

[/quote]

Ei oo. Kerrotko miten lihakarjaa tehotuotetaan?

Vierailija
18/38 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaus kasille:  Minä ainakin olen sen verran hyvin suunnitellut proteiinin saantini ruuassa, että mainiosti onnistunut nyt keväälläkin gradun kirjoittelu ;) Sen sijaan mitä olen seuraillut elämäni aikana, kasvissyöjät ja vegaanit tuntuvat kyllä muita tarkemmin pitävän huolen, että saavat ravinnostaan kaiken tarvittavan.

T. 9

Vierailija
19/38 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noloa kopioida muiden provot. Koita keksiä omia, imbesilli.

Vierailija
20/38 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vallankumous ruoka-ajatteluumme!

Kesto 29 min.
http://ohjelmaopas.yle.fi/1-2219225

"Ruokapyramidihuijaus" -kirjan tekijät Susanna Kovanen ja Harri
Lapinoja haluavat ruoan ja ruoanlaiton kunniaan sekä eettisyyttä
ruoantuotantoon.

Kovasen ja Lapinojan mukaan ruoasta on tullut ravitsemussuositusten
taistelutanner, jossa väitellään yksittäisten ravintoaineiden
terveellisyydestä. Mutta prosessoitu ruoka sairastuttaa, ruoantuotanto
on usein epäeettistä ja ruokaskandaalit ja -väärennökset ovat
arkipäivää ruokateollisuuden tavoitellessa voittoja.

Kirjoittajien ruokapyramidi eroaakin melkoisesti valtion
ravitsemusneuvottelukunnan vastikään esittelemästä ruokapyramidista.
Toimittajana on Salme Unkuri.