Vinkot selviytymiseen töykeän työkaverin kanssa
Ekat viikot uudessa työpaikassa takana. Ehdin jo iloita, että parempaa porukkaa ja ilmapiiriä ei olekaan. Hyväntuulisia, kohteliaita, rentoja ja osaavia ihmisiä talo täynnä. Kunnes...
tapasin Rouva X:n. Palaverissa. Hän ei tervehdi, esittäydy, kysy kuka olen, kuuntele, keskity tai kunnioita kanssakeskustelijoita. Rouva X on yli keski-iän, suulas, kärkäs ja töksäyttelevä. Palaverin jälkeen pomoni pyysi minut sivuun ja pahoitteli, kertoen että Rouva X saattaa välillä olla hieman töykeä ja loukkaava. Ei kannata ottaa henk.kohtaisesti.
No, näitä pakollisia yhteispalavereja on nyt ollut useampia, ja Rouva X ei ole muuttunut. Hänestä ei ota selvää onko jokin loukkaukselta kuulostava heitto vitsi vai ei. Lisäksi hän puhuu päälle, edelleenkään ei tervehdi, vöyhkää ja sooloilee.
Olen aivan uupunut tähän kollegaan. Alan provosoitua, otan itseeni kun hän dissaa mielipiteeni vaikka faktani osoittautuisi myöhemmin oikeaksi. En jaksa niitä palavereja, joissa kaikki on yhtä häsläämistä, rouva puhuu 80 % ajasta ja koko ajan saa pelätä milloin iskuja alkaa sadella. Esimiestäni kohtaan rouva on oikein mukava. Olen rivien välistä tulkinnut muutamalta muulta firmassa, että ihan ongelmaton rouva ei ole heidänkään kanssaan.
Parhaat vinkit kehiin, miten selvitä tällaisen henkilön kanssa? Uutena en voi alkaa hankalaksi, koska se olen minä sitten joka lähtee jos eivät yhteiset hommat suju. Rouva on sellaisessa asemassa että hänestä kantelemalla ampuu itseään jalkaan. Lähtisin jostain muusta ratkaisusta liikenteeseen.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Meillä auttoi kun tehtiin terveystarkastus ja huomattiin että samalainen henkilö käyttää kofeiinia päivän aikana ylenpalttisia määriä ja on töissään kuin huumaantunut.
Kahvinkeitin otettiin pois ja julistettiin työnjohdon puolelta kofeiinin käyttökielto työpaikalle.
Kummasti rauhoittui henkilö. Hän ilmeisesti kärsi kofeiinin yliherkkyydestä. En koskaan ole tavannut samalaista joka menee pannullisesta kahvia ihan seinähulluksi.
Mielenkiintoista oikeasti. Ap siis tässä kommentoi. Meidän firmamme tapausta en onneksi näe välttämättä joka viikko, enkä tiedä hänen nautintoainekäytöstään sen enempää. Rouva on varmasti omasta mielestään vain aktiivinen, rempseä ja hauska. Yritän luoda seuraavaan livepalaveriin (kyllä, meillä niitä näköjään pidetään kun koolla on vain muutama henkilö neukkarissa) itselleni jonkinmoisen zen-tilan, ja vaikka kuinka kirpaisee, en hermostu itsekseni.
Uutena työntekijänä joutuu todellakin puremaan huultaan tietyissä tilanteissa, mutta jotta säilyttää edea sen itsekunnioituksen rippeen, alan käyttää tyyliä "Tuo kuulosti loukkaavalta, et varmaan tarkoittanut sitä? jos tilanne lähtee lapasesta.
Tämä on uutta opittavaa, ja harmittaa se, että en pysty edes yrittämään rennon ja toverillisen ilmapiirin luomista, vaan panokset täytyy keskityää siihen että pitää edes jonkun kunnioituksen rouvan silmissä -vaikka väkisin.
Tsemppiä kaikille samatyylisessä tilanteessa työviikkonsa aloittaville ;).
Ap:n työkaveri vois olla mun työkaveri, vajaa 60-vuotias mies. Ihan samanlainen käytös.
Jännä että varsinkaan ns. seniori-ikäiset eivät tunnu osaavan käyttäytyä yhtään ainakaan työpaikoilla.
Millä oikeudella joku mamma tai pappa tulee ottamaan vallan ja läyhäämään muille?
Tämä on liiankin tuttua myös omassa työssä. Tästä syystä yksityisyrittäjyys on varteenotettavin vaihtohto jatkossa. Eniten tympii täysi toisten kunnioituksen puute.
Vierailija kirjoitti:
Jännä että varsinkaan ns. seniori-ikäiset eivät tunnu osaavan käyttäytyä yhtään ainakaan työpaikoilla.
Millä oikeudella joku mamma tai pappa tulee ottamaan vallan ja läyhäämään muille?
Tämä on liiankin tuttua myös omassa työssä. Tästä syystä yksityisyrittäjyys on varteenotettavin vaihtohto jatkossa. Eniten tympii täysi toisten kunnioituksen puute.
Ihmetyttää vaan 50+ ikäluokassa, kun ennen tuollainen argessiivinen käytös ei ollut sallitua työpaikoilla, jo kouluissa oli kova kuri, se käytösoppi tuli jo sieltä. Nyt nämä agressiiviset ikänaiset hypppii silmille työapaikoilla, joutuu olemaan varuillaan palavereissa ja jopa työtiloissa. Miksi nämä nuoret esimiehet sallivat tälläisen käytöksen muita työntejijöitä kohtaa? Usein joutuu miettimään miten sevitä se työpäivästä tämän hankalan naisen läheisyydessä.
Samanlainen rouva työskenteli entisessä työpaikassani. Aivan pitelemätön tapaus. Päätin, että joka kerta, kun tämä henkilö alkaa palaverissa räkyttämään tai tulee työpisteelleni vouhkaamaan, nousen seisomaan ja kysyn, että mitä oikein tarkoitat.
Palavereissa käytin usein seuraavan puheenvuoron: "Jos on jostain huomauttamista, niin sen voi tehdä asiallisestikin".
Mielikuvissani näin hänet minikokoisena naama punaisena huutavana Iines Ankkana.
Raskastahan se oli ja esimies aivan kädetön.