Apua OP:n verkkopankin kanssa - uuden avainlukulistan käyttöönotto
Kirjoitin tänne äsken pitkän viestin jossa pyysin neuvoja ihmisiltä joilla on OP:n verkkopankki. Minun pitäisi auttaa puhelimitse kahdeksankymppistä äitiäni ottamaan käyttöön uusi avainlukulista. Itselläni ei ole OP pankkina niin en tietenkään tiedä mistä klikata. Löysin netistä ohjeet mutta äitini väittää että kyseistä valikkoa ei ole.
Nyt viesti on poistettu??? Miksi ihmeessä??? En ymmärrä mitä siinä oli sellaista että piti pyytää poistoa.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vanha pitää käyttää loppuun ja uusi alkaa automaattisesti, soitto pankkiin jos aiempi lista on hukkunut.
Ei todellakaan! Vanhassa pitää olla muistaakseni 3 avainlukua jäljellä, jotta voi ottaa uuden käyttöön.Ja tuo on minimi, uuden voi aloittaa, vaikka vanhassa olisi 20 avainlukua jäljellä, tai 150.
Vierailija kirjoitti:
Vanha pitää käyttää loppuun ja uusi alkaa automaattisesti, soitto pankkiin jos aiempi lista on hukkunut.
No näinhän sitä luulisi! Ja näin äitikin luuli. Mutta OP:n ohjeiden mukaan uusi lista pitää aktivoida ennen kuin sitä voi käyttää.
https://www.op.fi/web/aspa/ukk/verkkopalveluiden-kaytto
"Uusi automaattisesti postitettu, itse verkkopalvelussa tilattu tai konttorista haettu aktivoimaton uusi avainlukulista tulee aktivoida erikseen käyttöön. Jotta voit ottaa uuden listan verkkopalvelussa käyttöön, tarvitset vanhan avainlukulistan ja siinä tulee olla jäljellä vähintään kolme (3) avainlukuparia.
Kirjaudu palveluun ja valitse: Oma profiili > Turvallisuus > Tunnukset > Avainlukulistan vaihtaminen."
Ja tuo aktivointi on tässä nyt se ongelma. Äiti väittää että Oma profiilin alla ei ole kohtaa "Turvallisuus".
Kyllä siellä ne ohjeet on kun pistää pankin sivulle avainlukulistan ohjeet haun vasempaan yläreunaa.Itse vähän aikaa sitten sen tein kun en löytänyt sitä muuten sivuilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanha pitää käyttää loppuun ja uusi alkaa automaattisesti, soitto pankkiin jos aiempi lista on hukkunut.
Ei todellakaan! Vanhassa pitää olla muistaakseni 3 avainlukua jäljellä, jotta voi ottaa uuden käyttöön.Ja tuo on minimi, uuden voi aloittaa, vaikka vanhassa olisi 20 avainlukua jäljellä, tai 150.
Nimenomaan. Ja kun en itse pääse tuota verkkopankkia näkemään, on aika tuskaa yrittää puhelimessa selittää mitä pitää valita, kun toinen väittää että sellaista kohtaa ei ole!
Joten kysyin täällä jos joku ystävällinen OP:n verkkopankin käyttäjä viitsisi tarkistaa mistä tuo "Turvallisuus" kohta on, ja ovatko nettisivuilla annetut ohjeet oikeat. Ja jonkun mielestä tämä oli hyvä syy poistattaa ketju?????
Se Turvallisuus ei tule Oma profiilin alle vaan aukeaa suoraa näytölle (siinä on Suostumukset, Oma edut jne.) sekä Turvallisuus viimeisenä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siellä ne ohjeet on kun pistää pankin sivulle avainlukulistan ohjeet haun vasempaan yläreunaa.Itse vähän aikaa sitten sen tein kun en löytänyt sitä muuten sivuilta.
Ne ohjeet minulla kyllä on kuten jo olen sanonut. Ne löytyvät pankin sivulta.
Mutta äitini mukaan ohjeissa mainittua valikkoa ei hänen Oma Profiilissaan ole. Ja tätä en pääse itse mitenkään tarkistamaan.
Vierailija kirjoitti:
Se Turvallisuus ei tule Oma profiilin alle vaan aukeaa suoraa näytölle (siinä on Suostumukset, Oma edut jne.) sekä Turvallisuus viimeisenä.
KIITOS! Juuri tällaista apua haen. Onko sen "Turvallisuus" kohdan alla sitten tuo "Tunnukset"?
Ja miksi pankin omat ohjeet ovat heidän sivuillaan väärin? Tosi mahtavaa asiakaspalvelua kyllä.
Jep, siellä on Tunnukset ja sen jälkeen voi valita Avainlukulistan vaihtaminen. Haluaa ensin nykyiseltä avainlukulistalta numeron ennen kuin pääsee vaihtamaan, siellä on sitten lokonen, johon pitää kirjoittaa uuden listan numero.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siellä ne ohjeet on kun pistää pankin sivulle avainlukulistan ohjeet haun vasempaan yläreunaa.Itse vähän aikaa sitten sen tein kun en löytänyt sitä muuten sivuilta.
Sama juttu minulla! Yleensä avainlukulistan vaihto löytynyt pienen haekelun jälkeen, mutta viimeki kuin vaihdoin, niin ei löytynyt mistään... Hakulaatikkoa käytin minäkin ja sitten pikkuhiljaa tuli tuo all:n vaihto vastaan. Outoa. Onkohan sitä paikkaa muutettu jossain välissä?
Vierailija kirjoitti:
Jep, siellä on Tunnukset ja sen jälkeen voi valita Avainlukulistan vaihtaminen. Haluaa ensin nykyiseltä avainlukulistalta numeron ennen kuin pääsee vaihtamaan, siellä on sitten lokonen, johon pitää kirjoittaa uuden listan numero.
Iso kiitos! Soitan äidille ja kokeillaan näillä. On kyllä todella edesvastuutonta että pankin omat sivut antavat täysin harhaanjohtavaa tietoa siitä miten tuo vaihto tapahtuu.
Muistutan, että OPeellä on kaksi erillistä omaa sivustoa. Ne ovat erilaisia.
On se normaali sivusto, ja sitten Saavutettava. Jotkut asiakkaat eivät pääse kuin jälkimmäiseen.
ÄLKÄÄ H*VETTI NEUVOKO JOTAIN PANKKIJUTTUJA PALSTALLA
Esimerkiksi vaikka olen ollut OPeen asiakas 30 vuotta, on vakuutuksia ja pari tiliä yms, niin minun tunnuksillani ei pääse OPeen normaalisivuille, ainoastaan Saavutettavaan.
Esimerkiksui lukulistani minun on uusittava siksi konttorissa, veikkaan.
Mobiilivarmenne olisi hyvä olemassa.
Kävi näinkin että oli nuo kaksi lukua jäljellä ja silti oli lukittunut. Pankista voi pyytää myös valmiiksi aktivoidun avainlukulistan , vain tietoja kysellään. Kerro hänelle. Minä kiittelin asiakaspalvelijaa kun hän pelasti minut hädästä, kun tarvitsin välttämättä silloin avainlukuja. OP on paras!
Kuinka voi kyetä käyttämään verkkopankkia, jos uutta avainlukulistaa ei kykene aktivoimaan. Ohjeet ovat selkeät!
Vierailija kirjoitti:
Muistutan, että OPeellä on kaksi erillistä omaa sivustoa. Ne ovat erilaisia.
On se normaali sivusto, ja sitten Saavutettava. Jotkut asiakkaat eivät pääse kuin jälkimmäiseen.
Eikö tuo normaali sivusto kuitenkin toimi niille joilla on ihan tavallinen OP:n käyttötili?
Vierailija kirjoitti:
Kuinka voi kyetä käyttämään verkkopankkia, jos uutta avainlukulistaa ei kykene aktivoimaan. Ohjeet ovat selkeät!
Nuo ohjeet joita lainasin, ovat todellakin selkeät - jos ne toimivat. Täällä on kuitenkin kerrottu että ne eivät ole oikein, vaan että tuo "Turvallisuus" kohta on muualla kuin se ohjeiden mukaan on.
Verkkopankin käyttö on sujunut äidiltäni yli vuoden ajan oikein hyvin; tämä on minusta kuitenkin aika hyvä saavutus 83-vuotiaalta joka sai ensimmäisen tablettinsa vasta kesällä 2019 eikä ollut ikinä mihinkään tietotekniikkaan ennen sitä koskenut.
Tuo, että uusi avainlukulista yleensä pitää aktivoida, tuli yllätyksenä. Itselläni kokemusta vain DanskeBankista, ja silloin kun siellä vielä avainlukukortti oli, ei sitä uutta mitenkään aktivoitu. Vanha käytettiin loppuun ja sitten siirryttiin uuteen.
Ei toimi normaali sivusto kaikille, uskokaa nyt jo.
Itsellä on monta käyttötiliä ja olen jopa omistajasiakas, mutta luottotietomerkinnän takia tunnuksillani pääsee vain Saavutettavaan.
Vierailija kirjoitti:
Mobiilivarmenne olisi hyvä olemassa.
Kävi näinkin että oli nuo kaksi lukua jäljellä ja silti oli lukittunut. Pankista voi pyytää myös valmiiksi aktivoidun avainlukulistan , vain tietoja kysellään. Kerro hänelle. Minä kiittelin asiakaspalvelijaa kun hän pelasti minut hädästä, kun tarvitsin välttämättä silloin avainlukuja. OP on paras!
Paljon kiitoksia tästä vinkistä. Soitin äidille että olisi voitu testata näitä täällä saatuja ohjeita, mutta nyt on verkkopankissa tekninen ongelma ja pyysi yrittämään myöhemmin uudelleen.
Kerron äidille että hän voi saada valmiiksi aktivoidun avainlukulistan. Se auttaisi paljon. Toivottavasti se onnistuisi puhelimessa, hän on äskettäin ollut leikkauksessa eikä vielä pääse kävelemään kuin muutamia metrejä.
Vanha pitää käyttää loppuun ja uusi alkaa automaattisesti, soitto pankkiin jos aiempi lista on hukkunut.