Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

G:mistä äänistä ärsyynnyt?

Vierailija
26.03.2014 |

Aika moni ihminen varmaan ärsyyntyy lapsen kiukutteluininästä, toistuvasta kolinasta yms, mutta mitkä muut äänet saavat sinut ärtymään? Kysyn tätä siksi, koska itse hermostun päivittäin ihan normaaleista pienistäkin äänistä ja saatan olla niiden vuoksi jonkin aikaa pahalla päällä. Onko muitakin hermoheikkoja mun lisäksi?

Ärsyttävien äänien listalla on mm. 

-omenan rouskuttaminen

-jugurttipurkin hillittömästä kaapimisesta syntyvä ääni

-kaikenlaisten käärepapereiden rapistelu julkisissa kulkuneuvoissa

-lasten epämääräinen lauleskelu

-aikuisten työkavereiden toistuva lauleskelu

-purkan paukuttelu

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 11:49"]Aika moni ihminen varmaan ärsyyntyy lapsen kiukutteluininästä, toistuvasta kolinasta yms, mutta mitkä muut äänet saavat sinut ärtymään? Kysyn tätä siksi, koska itse hermostun päivittäin ihan normaaleista pienistäkin äänistä ja saatan olla niiden vuoksi jonkin aikaa pahalla päällä. Onko muitakin hermoheikkoja mun lisäksi?

-omenan rouskuttaminen

-purkan paukuttelu

[/quote]

Virve Rostin "laulusta".

Vierailija
2/51 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suu auki syömisestä tuleva maiskutus

jogurttipurkin pohjan tolkuton raaputus lusikalla

taputtaminen. Se saa niskavillat aina pystyyn jos ei siis taputeta esitykselle, vaan rytmiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurikin tuo vauvan itku, ei välttämättä mikään kiukkuitku vaan ihan normaali vauvan itku. se menee mun ärsytyskynnyksen yli. :-(

Hyttysen ininä korvan juuressa.

Liian kovat äänet; esim jos tv on liian kovalla tai pitkäkestoinen poraus tai lehtipuhaltimella puhaltelu meidän kerrostalon ikkunan alla aamutuimaan. :-/

Vierailija
4/51 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin toi omenan antaumuksellinen rouskuttaminen, jota jotkut naiset harrastaa julkisilla paikoilla, vaikka junassa. Ärsyttää ihan vietävästi se ääni.

Kuorsaus saa melkein raivon valtaan

Hörppiminen tai ryystäminen, esim. keiton.

Suu auki maiskuttaminen.

Tässä pahimmat :)

Vierailija
5/51 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

veden juominen niin, että "louskuttaa" hampaita, kuin söisi. jatkuva digiboxin vinkuminen, vesihanan tippuminen,

Vierailija
6/51 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hörppiminen ja ryystäminen. En kestä sitä. Jos olen hörppijän kanssa syömässä en pysty syömään. Menee ruokahalu. Ja kahvin ryystäminen... hyi! Miksi se pitää tehdä äänekkäästi? Ihan kuin pitäisi kertoa muille että "tässä sitä ryystetään kahvia!" 

Vierailija
7/51 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rätisevä/huonosti kuuluva radiolähetys

Vierailija
8/51 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olli Lindholmin lauluäänestä. Kestän melkein mitä tahansa muuta.

Vierailija
9/51 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päällekkäiset äänet. Esim. seurustelutilanteessa liikenteen melu, radio tai tv kovalla, toinen keskustelu tai lasten metelöinti imaisee oman olennaisen alleen. Grr. On vähän kuulon häikkää, perustuu varmaan siihen.

Vierailija
10/51 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ääni mikä tulee, kun syö suu auki. Kun sitä ruokaa muussataan ja pyöritellään poskesta toiseen, ja tähän yhdistettynä vielä puhuminen ruoka suussa, niin siinä on vähän liikaa ärsykettä...

Myös ärsyynnyn lapsille ominaisesta tavasta (no ainakin omalleni! =D ) pitää _koko ajan_ jotain ääntä. Pitää lauleskella, hyräillä, höpistä, tanssia, hyppiä, vihellellä, napsutella sormia... Saakeli sitä energiaa sitten piisaa! Joskus yritän havainnollistaa millaista se on toisesta ihmisestä, kun toinen pitää koko ajan itsestään jotain ääntä, no häntä se mun sekoiluni vaan naurattaa... =D Tätä yritän sietää, koska eihän se kiva ole jos koko ajan hyssytellään, mutta kyllä se mua vaan käy 90 % ärsyttämään, välillä sitä on helpompi sietää.

Hirvittävää on ruokailuvälineiden vetäminen lautasta pitkin, se on pahinta. Jos veitsi kirskahtaa lautasen pintaan, uuuuuyyyyääääh...

Miehellä taas on ärsyttävä tapa niellä nesteitä: se ottaa suun täyteen ja nielee sen äänekkäin pikkukulauksin alas!! Olen kysynyt MIKSI, miksi teet näin, haluaa kuulemma nautiskella juoman mausta mahdollisimman pitkään. =D (En ole kertonut että se ärsyttää...)

Lisäksi nyppii täytesanat. Joo-o, vai semmosta, sillä lailla, kuulkaa, joopa joo, niinpä niin, semmostahan se on, kyyyllä kyllä.

Hyttysen/kärpäsen surina ärsyttää myös. Ei niinkään sen äänen takia, vaan sitä jää pimeässä huoneessa kuuntelemaan ja odottamaan, koska se siivekäs laskeutuu iholle. Ei voi nukkua.

Toisen ihmisen valvottava kuorsaaminen ärsyttää, yöllä sitä on niin kireenä muutenkin. Maailma on hyvin synkkä paikka öisin, kun makaat hereillä jonkun kuorsaamisen vuoksi.

Sen sijaan joku hörppiminen, viereisessä asunnossa tapahtuva poraaminen, koiran haukku, mopon äänet tms. eivät juurikaan ärsytä. Miestä sieppaa erityisesti pakastimen pitämä mekkala, minusta se on rentouttavaa. Vähän kuin laivalla ois. =)

Vierailija
11/51 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

- ehdoton ykköseni on purkan kovaääninen jauhaminen ja mässyttäminen, saa mut raivon valtaan

- syödessä maiskuttaminen

- julkisessa kulkuvälineessä musiikin kuuntelu niin että se tulee kuulokkeista läpi

- lapsen kirkuminen

- naapureilta kantautuva jatkuva askelten töminä

- kuorsaaminen

Vierailija
12/51 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 11:53"

taputtaminen. Se saa niskavillat aina pystyyn jos ei siis taputeta esitykselle, vaan rytmiä.

[/quote]

Joo toi on minunkin mielestä ihan karseeta :D 

Vierailija
13/51 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten ärsyttävä ääni tulee siitä, kun mies yrittää ylivarovaisesti nakertaa näkkäriä keskellä yötä pienessä käänintapaisessa, ettei herättäisi nukkuvia. Rouskuttaisi sen reiluina paloina, niin meteli olisi hetkessä ohi, sellainen nakertaminen kestää puoli yötä.

Seuraavaksi ärstyttävimpiä ääniä Juha Tapio, Lauri Tähkä, Suvi Teräsniska ja Johanna Kurkela.

Vierailija
14/51 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 11:49"]Aika moni ihminen varmaan ärsyyntyy lapsen kiukutteluininästä, toistuvasta kolinasta yms, mutta mitkä muut äänet saavat sinut ärtymään? Kysyn tätä siksi, koska itse hermostun päivittäin ihan normaaleista pienistäkin äänistä ja saatan olla niiden vuoksi jonkin aikaa pahalla päällä. Onko muitakin hermoheikkoja mun lisäksi?

-omenan rouskuttaminen

-purkan paukuttelu

[/quote]

Haukataan omenaa. Hakataan kahvelilla 5 minuuttia reikiä eineksen muovikanteen vaikka 5 pistoa riittäisi.

Vierailija
15/51 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääkaapin resonointi ja muut kodinkoneiden käyntiin liittyvät äänet. Bussin jarrujen kirskunta ja katutyön piikkausmelu. Kuorsaaminen, maiskuttaminen ja jalkojen laahaaminen. Liian kovalla oleva telkkari ja idioottimaiset radiomainokset.

Vierailija
16/51 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 12:21"]Se ääni mikä tulee, kun syö suu auki. Kun sitä ruokaa muussataan ja pyöritellään poskesta toiseen, ja tähän yhdistettynä vielä puhuminen ruoka suussa, niin siinä on vähän liikaa ärsykettä...

Myös ärsyynnyn lapsille ominaisesta tavasta (no ainakin omalleni! =D ) pitää _koko ajan_ jotain ääntä. Pitää lauleskella, hyräillä, höpistä, tanssia, hyppiä, vihellellä, napsutella sormia... Saakeli sitä energiaa sitten piisaa! Joskus yritän havainnollistaa millaista se on toisesta ihmisestä, kun toinen pitää koko ajan itsestään jotain ääntä, no häntä se mun sekoiluni vaan naurattaa... =D Tätä yritän sietää, koska eihän se kiva ole jos koko ajan hyssytellään, mutta kyllä se mua vaan käy 90 % ärsyttämään, välillä sitä on helpompi sietää.

Hirvittävää on ruokailuvälineiden vetäminen lautasta pitkin, se on pahinta. Jos veitsi kirskahtaa lautasen pintaan, uuuuuyyyyääääh...

Miehellä taas on ärsyttävä tapa niellä nesteitä: se ottaa suun täyteen ja nielee sen äänekkäin pikkukulauksin alas!! Olen kysynyt MIKSI, miksi teet näin, haluaa kuulemma nautiskella juoman mausta mahdollisimman pitkään. =D (En ole kertonut että se ärsyttää...)

Lisäksi nyppii täytesanat. Joo-o, vai semmosta, sillä lailla, kuulkaa, joopa joo, niinpä niin, semmostahan se on, kyyyllä kyllä.

Hyttysen/kärpäsen surina ärsyttää myös. Ei niinkään sen äänen takia, vaan sitä jää pimeässä huoneessa kuuntelemaan ja odottamaan, koska se siivekäs laskeutuu iholle. Ei voi nukkua.

Toisen ihmisen valvottava kuorsaaminen ärsyttää, yöllä sitä on niin kireenä muutenkin. Maailma on hyvin synkkä paikka öisin, kun makaat hereillä jonkun kuorsaamisen vuoksi.

Sen sijaan joku hörppiminen, viereisessä asunnossa tapahtuva poraaminen, koiran haukku, mopon äänet tms. eivät juurikaan ärsytä. Miestä sieppaa erityisesti pakastimen pitämä mekkala, minusta se on rentouttavaa. Vähän kuin laivalla ois. =)

[/quote]

Akan kiljuminen seinän takana yöt, kun sitä pannaan.

Vierailija
17/51 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisarikello, esim herätyskello, muuten täysin hiljaisessa huoneessa. Ei tule uni, jos kuulen sitä tikitystä.

Vierailija
18/51 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 19:10"][quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 12:21"]Se ääni mikä tulee, kun syö suu auki. Kun sitä ruokaa muussataan ja pyöritellään poskesta toiseen, ja tähän yhdistettynä vielä puhuminen ruoka suussa, niin siinä on vähän liikaa ärsykettä...

[/quote]

Akan kiljuminen seinän takana yöt, kun sitä pannaan.

[/quote]

Syödessä kahvelin vetäminen suusta, niin, että sitä puristetaan hampaiden välissä. Kuuluu "tziiiiiingggg"-ääni joka kerran.

Vierailija
19/51 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiran kynsien rapina laminaattilattialla. 

Vierailija
20/51 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua todella raivostuttaa juttelu ja supatus hiljaiseksi tarkoitetuissa paikoissa, kuten yliopiston tietokoneluokissa ja lukusalissa. Mikään muu auditiivinen ärsyke ei saa mun verenpainetta nousuun samalla tavoin...