Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskaus ja painonnousu

Vierailija
22.11.2020 |

Olen raskaana viikolla 16 + jotain ja lapsi ei ilmeisesti kasva vain mahassa vaan myös jaloissa ja takapuolessa🙄
Olen kuullut muilta miten näillä viikoilla on ”pieni suloinen kumpu” ja vasta viikolla 20 alkaa suurempi kasvaminen. Itselläni taas on jo pallo mahassa kuin kaljaa juoneella ja tänään en saanut enää omia housujani kiinni, kyse ei niinkään ollut edessä olevasta mahasta vaan levinneestä takapuolesta joka housuja kiristi.

Olen aina ollut 34-36 kokoa ja ollut leviämättä mihinkään vaikka ruokavalioni on aina sisältänyt aika paljon sokeria. Tuntuu kurjalta että nyt olen minimoinut sokerit ja pyrin syömään välipaloiksi vihanneksia, hedelmää ja raejuustoa mutta silti tilanne etenee aivan päinvastaisella tavalla kuin normaalisti.

Onko muilla vastaavia kokemuksia ja pysyikö tilanne kuitenkin kohtuullisena loppuun asti vai tuliko ylipainon/diabeteksen ongelmia?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kertoa, että raskauden aikainen painonnousu on todennäköisesti yksi pienimpiä ongelmiasi nyt ja tulevaisuudessa. Kyllä se siitä. Keskity jaksamiseesi. Sitä tulet tarvitsemaan.

Vierailija
2/12 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painonhan pitääkin kasvaa raskauden aikana. Mikä ongelma tuossa nyt on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, painon pitääkin nousta mutta kyse oli sopivasta suhteesta. Kerroin olevani vasta viikolla 16+ jotain ja painoa on nyt jo muuallakin kuin mahassa.

Vertaistukea / muiden kokemuksia kaipaisin. En mielestäni tee ruokavalion suhteen mitään väärin, toisaalta en ole myöskään himoliikkuja. Tämä takapuolen kasvaminen on yllättänyt kun muut puhuvat vain pienistä vatsoista tässä kohtaa.

Ap

Vierailija
4/12 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin kertoa, että raskauden aikainen painonnousu on todennäköisesti yksi pienimpiä ongelmiasi nyt ja tulevaisuudessa. Kyllä se siitä. Keskity jaksamiseesi. Sitä tulet tarvitsemaan.

Kylläpä tuli taas tulevalle äidille oikein positiivinen ja kannustava viesti.

Vierailija
5/12 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en muista miten nopeasti kilot tulivat mutta sen muistan että kaikkiaan niitä tuli +16kg mikä tuntui todella paljolta. Tavallisella, terveellisellä ruokavavaliolla ne myös muutamassa kuulaudessa lähtivät.

Vierailija
6/12 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä omalla kohdallani painoa oli jo viikolla 16 muuallakin kuin mahassa. Varsinkin esikoisen kohdalla kroppa oikein turposi kauttaaltaan, reisien ympäryskin kasvoi 10 cm (47cm-->57cm). Ja painoa tuli kaikkinensa 20-25 kiloa. Ennen raskautta olin siellä alipainon-normipainon rajalla. Tuo paino kuitenkin tippui erittäin nopeasti, kun ei ollut tosiaan syömällä tullut. 10-11 kiloa jäi jo sairaalaan (kaksi päivää olin siellä) ja loput tippuivat kuudessa viikossa itsekseen ja sen jälkeen vielä paino jatkoi tippumista entisestään kunnes lopetin imetyksen. 

Nyt odotan toista ja tällä kertaa painoa ei ole ihan vielä noin vauhdilla tullut, sillä alussa oksentelin jopa sen 10 kertaa päivässä. Mutta nyt menossa rv30 ja painoa tullut n. 10kg ja on taas tullut vatsan lisäksi reisiin ja kasvoihin, mutta luotan että taas putoaa sitten kun vauva tulee pihalle.

Älä siis suotta stressaa painostasi, jos tiedät syöväsi kuitenkin pääasiassa hyvää ja terveellistä ruokaa. Toisille vain kertyy enemmän nestettä raskauden aikana kuin toisille.

Vierailija
7/12 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos rohkaisusta.

Tuntuu vain niin pahalta että näytän lihavalta kun muilla on vain maha, helpottavaa kuulla että toisillakin saattaa jopa naama kerätä, tosin olet viikoissa minua roimasti edellä.

Yritän hengitellä ja luottaa siihen, että lapsen syntymä korjaisi tasapainoa paikoilleen.

Vierailija
8/12 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisen siis minun, AP.

Vierailija
9/12 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tuli esikoisesta raskauskiloja 10kg ja kuopuksesta 6kg. Nopeasti lähtivät kilot kun imetti ja liikkui.

Vierailija
10/12 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin aina ollut pieni kokoinen ja kaikista raskauksista tullut runsaasti painoa +10kg, viimeisimmästä lähes 15kg, mutta vuosi synnytyksestä oon palautunut täysin ennalleen.. Vaatii totuttelua omaan kroppaan, pitää muistaa että tuo on vaan väliaikainen tila..

Vierailija
11/12 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toinen raskaana oleva, viikko 22 menossa. Jep, on vatsan lisäksi leventynyt lantion/takapuolen seutu. Äitiysvaatteita on saanut pitää jo viikkokausia, rintsikat piti vaihtaa heti odotuksen alussa imetysliiveihin, kun muut eivät mahtuneet. Olen raskausaikana saanut painoa n. 7 kiloa ja tutut kommentoivat, kuinka mua ei enää tunnistakaan "kun olet lihonut". Jokaisen kroppa ja raskaus on erilainen. Pääasia, että lapsella on kaikki hyvin. Ei siis huolta Ap. :)

Vierailija
12/12 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellisesti sanottuna. Someen laittavat kuvia vaan nää "raskausaikana tuli vaan 5 kg ja kaikki lähti synnärillä" mammat. En tiedä ketään tuttuani, joka olisi laittanut someen näitä "tässä olen viimeisilläni, +20 kg ja todella turvoksissa".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kaksi