Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

nyt ku lapsilisiä leikataan, mistäpä ajattelitte nipistää että balanssi säilyy?

Vierailija
26.03.2014 |

Meillä kohta 4 lasta ja minä nyt kuudetta vuotta kotiäitinä ja tulot sen mukaiset. Mies töisää mutta lomautuksia sataa säännöllisesti pitkin vuotta.Meidän tuloista tuo lapsilisäleikkaus pelkästään meinaa muutaman kympin laskua/kk.

Pieni raha sinänsä yksinään, mutta käytännössä se tarkoittaa noin yhden lapsen vaippoja tai kuukauden maitoja.Ja eikä lapsiperheisiin kohdistuvat kiristykset ole vain tuo, onhan sitä nipistystä tulossa muutakin kautta.

Minä luulen, että meillä säästöt lyödään minun piikkiin: voin kyllä syödä vähemmän, vaihdan maidon veteen omalta osaltani. Nyt ollaan syöty luksuksellisesti oivariinia leivän päällä, mutta vaihdetaan se vaikka floraan. Ja kun nyt lapsilta otetaan valtion toimesta, meilläkin tämä tuntunee viikottaisen namipäivän karsimista kerran kuussa olevaksi, tms(ei sinänsä pahaa teekään).

Meillä autoilusta ei voi säästää yhtään, asumme maalla ja auto nytkin pakollinen ja ajamme vain ehdottoman tarpeellisen.Asumiskulut on jo karsittu minimiin vedenkulutusta ja huonelämpötilaa myöten. Jo viimeksi öljyveron noustessa saimme saman säästettyä kun mies erosi kirkosta.

Emme tupakoi tai juo yhtään. Vaatteet ostetaan jo muutenkin kirppareilta ja me vanhemmat emme harrasta mitään maksullista(itse asiassa lapsetkin vain yksi harrastus/nuppi ja sekin halvasti kansalaisopistolla).

Mitäpä muut ajattelitte säästötoimiksi, jostakinhan tuokin raha on käytännössä pois?

Kommentit (99)

Vierailija
1/99 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 10:15"]

Väärin.

[/quote]

Ei ole väärin. Unohdit kätevästi mm. sen, että yhteiskunta kustantaa verovaroista lasten koulutuksen ja terveydenhuollon. Nämä kustannukset ovat piilossa hyvinvointiyhteiskunnan rakenteissa. Jos jokainen joutuisi itse kustantamaan lapsilleen kalliit sairausvakuutukset, maksamaan hänet hyvään kouluun ja säästämään korkeakoulurahastoa pienestä pitäen, olisi aivan ilmeistä, kuinka kalliiksi lapset tulevat. -2

Vierailija
2/99 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö hallitus voisi vaikka subventoida sterilisaatioita esim. kaikille 18-vuotiaille tuolla rahalla? Viesti menisi perille paljon helpommin ja nopeammin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/99 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a, en todellakaan tiedä. Varmasti hullulta tuntuu suurimmasta osasta, mutta joillekin parikymppiä kuussa on ihan iso raha. Meillä on elämässä tullut sellaisia asioita eteen, etten olisi ikinä osannut kuvitella miten tiukille kaksi ihan hyvinkoulutettua ihmistä lapsineen voi joutua. Ollaan varmaan oltu tyhmiä, kun ei osattu kaikkeen varautua etukäteen.

Meillä säästetään jo kaikesta, ollaan siis todella huonoja kuluttajia. Teen kaikki ruuat alusta itse, suuri osa ruoka-aineista myös kasvatetaan itse, suoraan maatilalta haetaan maito, liha, kananmunat. Poika kalastaa innokkaasti kesällä ja silläkin on merkitystä. Lapset keräävät pullot ja tölkit tienvarsilta talteen, se onkin melkein heidän ainoa oma raha. Karkkipäiviä ei ole. Me vanhemmat emme tupakoi tai käytä alkoholia, emme käy baareissa tms. Marjastamme ja sienestämme, keräämme luonnosta vihanneksia. Leivon leivät ja sämpylät. Vaatteet ostetaan lähinnä kirpparilta, kenkiä on pakko ostaa uusina ja tietysti alusvaatteita.

Onneksi talossa on monta tulisijaa ja puusauna, sähkölasku on saatu kohtuulliseksi. Vettä säästetään. Tiskataan käsin, ruoka tehdään puuhellalla ja -uunissa, pesen pikkupyykit käsin. Kuivausrumpua ei ole, silitän vain jos on pakko. Tarjoukset ja alennukset käytetään hyväksi. Lasten harrastukset on ilmaisia kerhoja.

Mistähän kaikki korotukset säästetään..no, käydään varmaan harvemmin tapaamassa miehen iäkkäitä vanhempia, asuvat vajaan 100 km:n päässä. Ei uusita hammasharjoja. En osta itselleni uusia aurinkolaseja, kun entiset hajosivat. Muutama kerta vuodessa on käyty koko perheellä uimahallissa, jätetään se pois. Venytetään lasten parturissakäyntiä aina parilla viikolla. Jätetään joulukortit lähettämättä. Ei mennä kesällä nuorimman kanssa eläinpuistoon (vanhimmat ei enää välitä), ei osteta lapsille suksia tai luistimia, kirpparilta ne on ennenkin ostettu, mutta ei osteta enää sieltäkään. Koululta voi lainata, jos löytyy sopivat. En osta kukkien siemeniä kesäksi.

Yritän keksiä jotain pimeää bisnestä, vaikka jollekin mummulle siivousapua.

Vierailija
4/99 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsilisää leikataan, pienituloisen yh:n muut tuet nousevat, jotta toimeentulominimi täyttyy. Sen pienen palkan kanssa näin ei käy, vaan toimeentulo on työssäkäydessä entistä niukempaa, koska työssäkäynnistä seuraa niin paljon lisäkuluja päivähoitomaksun lisäksi.

Tingin siis töihin paluusta. Mä en laita pientä lasta vuorohoitoon ja ole tästä erossa pitkiä päiviä tai jopa öitä siksi, että elämä olisi vielä nykyistäkin pahempaa kituuttamista ja lisäksi saisin vielä jatkuvan kiireen ja huonon omantunnon. Nyt mulla on mahdollisuus vielä säästääkseni seurata tarjouksia, käydä kirppiksillä ja tehdä kaikki ruoka itse, mutta töihin palattua tuohon ei enää aikaa. En myöskään itse voi silloin kulkea enää 10 v. vanhoissa kirppislumpuissa...

Vierailija
5/99 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 10:26"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 10:05"]

Toisesta ketjusta aihetta sivuava viesti joka kyllä laittoi itsenikin hieman miettimään. Onko minulle se 15 euroa kuussa niin tärkeä oikeasti?

KOPIO

Nyt helvetti soikoon järki käteen!

Katsokaa vähän viime vuoden YT tuloksia ja irtisanomisten määrää. Kuinka monta perhettä on menettänyt päätoimeentulonsa ja on ongelmissa. Sitten täällä jotkut helvetin kotimammat itkee kun saa 7e kuussa vähemmän SOSIAALITUKEA.

Älkää olko niin saatanan itsekkäitä omaan napaan tuijottajia!

Anteeksi kielenkäyttö, meinasi mopo keulia mitättömistä asioista ruikuttamisen vuoksi.

[/quote]

Mistä sä tiedät että ruikuttajat ei ole just näitä irtisanottuja ihmisiä? Mikä saa ihmisen kuvittelemaan että tällä palstalla on vaan rikkaita kotiäitejä?

[/quote]

En minä tiedäkään. Tunnustan, olin yksi niistä jotka tuohtuneena avautui palstalla lapsilisien laskusta, vaikka olen itse vapaaehtoisesti hoitovapaalla ja mieheni töissä. Tuo kirjoitus vain avasi ainakin minun silmäni, että minuun kohdistuva 15 euron vähennys on aika mitätön ajatellen monia muita jotka ovat taloustaantuman takia vaikeammassa tilanteessa.

En siis ole tuon lainaamani viestin kirjoittaja, mutta se johti ainakin minulla asioiden perspektiiviä hieman.

Vierailija
6/99 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 10:37"]

Jaa-a, en todellakaan tiedä. Varmasti hullulta tuntuu suurimmasta osasta, mutta joillekin parikymppiä kuussa on ihan iso raha. Meillä on elämässä tullut sellaisia asioita eteen, etten olisi ikinä osannut kuvitella miten tiukille kaksi ihan hyvinkoulutettua ihmistä lapsineen voi joutua. Ollaan varmaan oltu tyhmiä, kun ei osattu kaikkeen varautua etukäteen.

Meillä säästetään jo kaikesta, ollaan siis todella huonoja kuluttajia. Teen kaikki ruuat alusta itse, suuri osa ruoka-aineista myös kasvatetaan itse, suoraan maatilalta haetaan maito, liha, kananmunat. Poika kalastaa innokkaasti kesällä ja silläkin on merkitystä. Lapset keräävät pullot ja tölkit tienvarsilta talteen, se onkin melkein heidän ainoa oma raha. Karkkipäiviä ei ole. Me vanhemmat emme tupakoi tai käytä alkoholia, emme käy baareissa tms. Marjastamme ja sienestämme, keräämme luonnosta vihanneksia. Leivon leivät ja sämpylät. Vaatteet ostetaan lähinnä kirpparilta, kenkiä on pakko ostaa uusina ja tietysti alusvaatteita.

Onneksi talossa on monta tulisijaa ja puusauna, sähkölasku on saatu kohtuulliseksi. Vettä säästetään. Tiskataan käsin, ruoka tehdään puuhellalla ja -uunissa, pesen pikkupyykit käsin. Kuivausrumpua ei ole, silitän vain jos on pakko. Tarjoukset ja alennukset käytetään hyväksi. Lasten harrastukset on ilmaisia kerhoja.

Mistähän kaikki korotukset säästetään..no, käydään varmaan harvemmin tapaamassa miehen iäkkäitä vanhempia, asuvat vajaan 100 km:n päässä. Ei uusita hammasharjoja. En osta itselleni uusia aurinkolaseja, kun entiset hajosivat. Muutama kerta vuodessa on käyty koko perheellä uimahallissa, jätetään se pois. Venytetään lasten parturissakäyntiä aina parilla viikolla. Jätetään joulukortit lähettämättä. Ei mennä kesällä nuorimman kanssa eläinpuistoon (vanhimmat ei enää välitä), ei osteta lapsille suksia tai luistimia, kirpparilta ne on ennenkin ostettu, mutta ei osteta enää sieltäkään. Koululta voi lainata, jos löytyy sopivat. En osta kukkien siemeniä kesäksi.

Yritän keksiä jotain pimeää bisnestä, vaikka jollekin mummulle siivousapua.

[/quote]Miksi teillä on noin tiukkaa? Onko liian suuri asunto ja laina?

Vierailija
7/99 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin aamulla ammattiliitosta, ja liityin YTK:n jäseneksi.

Säästöä n 300€ /vuosi

Vierailija
8/99 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 10:15"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 10:11"]

En käy missään enkä osta itselleni juuri mitään.

[/quote]

Mitä järkeä tuollaisessa elämässä on?

Sitä kuule mietin minäkin, ihan joka päivä.

Olen hengissä, mutta en elä.

Tyhjästä on paha nyhjästä.

[/quote]

Vierailija
9/99 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 09:21"]

Meillä autoilusta ei voi säästää yhtään, asumme maalla ja auto nytkin pakollinen ja ajamme vain ehdottoman tarpeellisen.Asumiskulut on jo karsittu minimiin vedenkulutusta ja huonelämpötilaa myöten. Jo viimeksi öljyveron noustessa saimme saman säästettyä kun mies erosi kirkosta.

[/quote]

Lapsilisä taitaa olla ongelmistanne pienimmästä. Hallitus korottaa myös ajoneuvoveroa, polttoaineveroa, kiinteistöveroa, sähköveroa eikä asuntolainan korkojakaan voi enää vähentää entiseen malliin. Demarit rakastavat veroja.

Vierailija
10/99 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin OAJ:stä, säästö reilu 600€/vuosi.

Vierailija
11/99 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kolme lasta, joten tulot vähenee 25e kuussa (?). En kyllä ajatellut pahemmin mistään nipistää, tuon suuruinen summa jää käyttämättä itsestään (eli hukkuu tiliin). Meillä ei siis ainakaan sen kummemmin tarvi miettiä, vaikka minä olen  tällä hetkellä hoitovaipaalla ja mies keskitason palkalla. Nyttenkin menee säästöön kuukaudessa 100-150e, ja saattaa välillä tilistä jäädä jotain ylimäärästä, jotka vain käytetään johonkin.

En tiedä, olenko jotenkin kova-arvoiseksi muuttunut lasten myötä, mutta mun mielestä jos tämä lapsilisien leikkaus tuottaa jollekin kohtuutonta haittaa taloudenpitoon, niin syy löytyy kyllä hyvin usein peilistä. Lapsia ei ainakaan tulisi tehdä yhteiskunnallisten tukien  varassa, vaikka eihän kukaan ennustaja ole. Kuka tahansa voi jäädä työttömäksi, leskeksi jne, mutta aikakin omassa lähipiirissä nämä valittajat ovat alun alkaenkin tehneet tieten tahtoen lapset epävarmaan taloudelliseen tilaan; esim kaverin mies vasta opiskelemassa pienipalkkaista alaa, ja itse työttömänä vailla kunnon koulutusta, ja tehneet kaksi mukeloa (vaikka aikaa olisi ollut kun eivät vielä edes kolmikymppisiä ole). En nyt sinänsä tuomitse, kukin tavallaan, mutta en kyllä suoraan sanottuna jaksa kuunnella häneltä valitusta kuinka niin epäoikeudenmukaista jne tämä lapsilisähomma. Joskus käy niin, että niin makaa kuin petaa.

Vierailija
12/99 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 10:53"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 09:21"]

[/quote]

Lapsilisä taitaa olla ongelmistanne pienimmästä. Hallitus korottaa myös ajoneuvoveroa, polttoaineveroa, kiinteistöveroa, sähköveroa eikä asuntolainan korkojakaan voi enää vähentää entiseen malliin. Demarit rakastavat veroja.

[/quote]

Tätäpä justiin tarkoitan. Ei se lapsilisien leikkaus yksinään mitään, mutta yhdessä kaikkien muiden kanssa se on nyt se viimeinen niitti, oikein loukkauksien loukkaus. Ja tiedämme että emme ole yksin. Taatusti tiemme vie soskuun, jos ja kun mies jää taas lomautuksille. Tähän asti ollaan siltä juuri ja juuri säästytty. Meillä nämä valtion säästöt todella tarkoittaa huonompaa ruokaa pöytään ja kaiken vähänkään huvipitoisemman toiminnan lopettamisen. Niitä ei ollut paljon muutenkaan.

Tästä se kuluttaminen todella vähenee entisestään käytännön pakosta ja se eriarvoisuus Suomen sisällä lisääntyy entisestään :(

Vierailija
13/99 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin 64 ei sitten laskenut tähän bansaveroa ja muita ja työmatkakorvauksia, koska niistä ei kysytty, ja ne eivät meidän perhettä kosketa (ei ole autoa). Ymmärrän kyllä, että nuo voivat tuottaa toisille ihan todellista haittaa taloudenpitoon

Vierailija
14/99 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nuo säästöt osuu ihan kivaan aikaan. Koulu alkaa ja iltapäiväkerho on monin verroin halvempaa kuin eskari+päivähoito. Enää ei tarvita kaksia kurahousuja ja saappaita. Jalkakaan ei enää kasva samaan tahtiin kuin pienempänä, kenkiä tarvii uusia harvemmin.

Sitten kuin oikeasti pitää säästää, niin lapsi ei tarvitse ihan niin montaa mekkoa ja paitaa kuin nyt kaapista löytyy, tai lenkkareita ei tarvitse olla kaksia, molempien takkien kansaa natsaavissa väreissä.... äkkiä näistäkin saa sen 7,3€/kk kasaan, ilman että lapsen elintaso edes kärsii.

Vierailija
15/99 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 10:46"]

Säästöä n 300€ /vuosi

[/quote]

Ja sehän fiksua ja kauaskatseista erota järjestöstä joka ajaa juuri sinun asiaasi työmarkkinaneuvotteluissa. Toivotaan sormet ristissä ettei sinulle tai muille saman pitkän tähtäimen ratkaisun tehneille käy huonosti juuri kun on kassan vaihdon karenssi menossa.

Vierailija
16/99 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 11:09"]

Säästöä n 300€ /vuosi

[/quote]

Ja sehän fiksua ja kauaskatseista erota järjestöstä joka ajaa juuri sinun asiaasi työmarkkinaneuvotteluissa. Toivotaan sormet ristissä ettei sinulle tai muille saman pitkän tähtäimen ratkaisun tehneille käy huonosti juuri kun on kassan vaihdon karenssi menossa.

[/quote]

Kassan vaihdossa ei ole karenssia, turva jatkuu saumattomasti.

Ja ammattiliitot ovat hampaattomia nyky-yhteiskunnassa. Ammattiliitosta ei ole ollut mitään apua henkilökohtaisella tasolla enkä katso että he olivat panokseni väärtejä. 

Vierailija
17/99 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niinkuin sanoin, olemme olleet vähän tyhmiä varmaan päätöksissämme. Miehellä oli hyvä ja vakituinen työ, mutta niin vaan jäi työttömäksi. Hänen alansa ihmisiä on täälläpäin työttömänä pilvin pimein, eikä töitä ole tarjolla. Siihen päälle sairautta ja sen aiheuttamia kuluja, sairastelevan ihmisen on vielä vaikeampi löytää töitä.

Minulla taas ei ole ollut kuin yksi vakipaikka ja työnantajani teki konkurssin äitiyslomani aikana, siitä lähtien olen saanut vain pätkätöitä ja nyt ei niitäkään ole ollut tarjolla enää pitkään aikaan, alaltani vain vähennetään väkeä. Nyt aloin opiskelemaan uutta ammattia, alalta jolta töitä varmasti löytyy, mutta huonolla palkalla. Mutta sekin on parempi kuin pieni päivärahani. Aikoinaan opiskelimme kumpikin alalle, jolla oli hyvä työllisyys ja kohtuullinen palkkaus.

Talo on hyväkuntoinen ja hyvinrakennettu, isolla tontilla, pienellä paikkakunnalla, ei iso eikä hieno, ei edes uusi. Tavallinen 90-luvun talo. Oli ostaessa kalliimpi kuin tämän ikäiset yleensä, mutta todellakin hyvintehty ja ihanalla paikalla. Läheisessä isossa kaupungissa talot olivat paljon kalliimpia, päädyimme siksi tähän. Nyt olisi vielä isompi laina niskassa ja en tiedä saisiko sieltäkään taloa myytyä. Tätä emme saa myytyä ja mihin me menisimme jos tämän myisimme? Kerrostaloon vuokralle ja eläisimme ihan yhtä niukasti kuin nytkin. Tietysti saisimme sitten sossusta rahaa, nyt emme saa. t.56

Vierailija
18/99 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitto vie, kun kyse ei ole pelkästään nyt niistä lapsilisistä. Luitteko yhtään noita säästökohteita?! Sellainen jolla on lapsia, käy töissä omalla autolla ja omistaa omistusasunnon, kärsii kaikkein eniten. Kaikista noista nyt revitään löysät pois.

Vierailija
19/99 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

hmmm.. 14e kuussa vähemmän.. Varmaan pitää jättää itselle parina viikonloppuna karkkipäiväkarkit ostamatta ja ostan vaan lapsille :) No joo vähän saivartelua mutta helpostihan tuollaisen summan tai vaikka kaksinkertaisen sellaisen saa säästettyä vaikka leipomalla itse leivät tai jättämällä ne makupalata kauppaan..

Vierailija
20/99 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästöä n 300€ /vuosi

[/quote]

Millä tavalla siinä säästää, jos ay-liiton jäsenmaksut on kokonaan vähennettävissä verotuksessa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yhdeksän