Eikö teitä muka viety koulusta kevätjuhlakirkkoon?
Tuli mieleen tuosta Suvivirsi-keskustelusta, että meidät vietiin alakoulussa joka kevät erikseen kevätjuhlakirkkoon, jossa laulettiin Suvivirsi. Sitten oli kuitenkin vielä se koulun kevätjuhla, jossa myös laulettiin Suvivirsi. Opettajina toimivilta sukulaisilta ja ystäviltä olen kuullut, että heidänkin kouluissaan on kevätjuhlakirkko erikseen. Tietenkään kirkkoon eivät osallistu kuin kirkkoon kuuluvat. Näin erinäisillä maaseutupaikkakunnilla.
Kuulun itse kirkkoon, mutta mielestäni on todellakin liioittelua, että samaa Suvivirttä pitää jankata kaksi kertaa yhden kouluvuoden päätteeksi! Ja toinen näistä kerroista sitten vielä koululla järjestettävässä tilaisuudessa, jonka kuuluisi olla uskonnollisesti neutraali.
Kommentit (14)
Kun itse olin oppilaana koulussa, meidän kunnassa oli perinteenä viedä kaikki koululaiset kirkkoon syyslukukauden aluksi. En muista, olisiko vuoden aikana käyty muuta kertaa kirkossa, luultavasti ei. Joulu- ja kevätjuhlat järjestettiin tavalliseen tapaan. Silloin ei kukaan edes kyseenalaistanut asiaa.
Kun sitten menin töihin kouluun, niin ensimmäisessä paikassa pidettiin niin joulu- kuin kevätjuhlakin läheisessä kirkossa, sillä koululla ei ollut riittävän suurta juhlasalia. Toisessa paikassa ei käyty kirkossa lainkaan. Virret kyllä veisattiin ja evankeliumit luettiin, kuten asiaan kuuluu.
Kolmannessa ja viimeisessa paikassa aluksi käytiin joko keväällä tai joulun alla kirkossa, mutta sitten se muuttui kahdeksi kerraksi lukuvuoden aikana. Joulujuhla alkoi kuihtua, kun lukioon tuli jaksosysteemi eikä jouluna ollut jakson vaihtoa eikä jaksoarvostelujen jakoa. Suuri osa oppilaista alkoi lintsata juhlista, kunnes päädyttiin siihen, että juhlaa ei edes yritetä pitää, vaan viimeinenkin koulupäivä ennen joulua oli täysi työpäivä. Kevätjuhla Suvivirsineen on sen sijaan säilyttänyt asemansa lakkiaisten takia. Ohjelma tosin on köyhtynyt vuosi vuodelta, mitä pidän surullisena. Kouluperinteet haihtuvat kuin tuhka tuuleen.
Joo, vietiin kirkkoon, eikä muuta kevätjuhlaa ollut. Jouluna oli sitten juhlat joissa oli näytelmiä ja lauluesityksiä, ja mihinkään näihin ei jehovantodistajapoika osallistunut, ei hän myöskään osallistunut uskonnon tunneille, eikä mitään ongelmaa ollut. Nykyäänhän se on vielä helpompaa kun on enenmmän niitä jotka eivät osallistu ev.lut. juhliin.
Omassa lapsuudessa kevätjuhlat oli kirkon palvelus ja sitten koululta todistukset ja välipala.
Lapset käyvät kirkossa koulupäivän aikana vikalla viikolla ja kevätjuhla on yleensä lauantai aamupäivällä ja sieltä todistusten kanssa kesälaitumelle.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 19:33"]
Joo, vietiin kirkkoon, eikä muuta kevätjuhlaa ollut. Jouluna oli sitten juhlat joissa oli näytelmiä ja lauluesityksiä, ja mihinkään näihin ei jehovantodistajapoika osallistunut, ei hän myöskään osallistunut uskonnon tunneille, eikä mitään ongelmaa ollut. Nykyäänhän se on vielä helpompaa kun on enenmmän niitä jotka eivät osallistu ev.lut. juhliin.
[/quote]
On tuo minusta aikamoinen ongelma. Meilläkin oli jehovantodistaja luokalla, ja vieläkin tuntuu näin vuosien päästä pahalta ajatella, miten monesta asiasta hänet tahallisella kristinuskon tyrkyttämisellä syrjäytettiin luokan jokapäiväisestä toiminnasta. Muun muassa musiikintunnilla käytiin virsikirjan kaikki virret läpi ja tietenkään hän ei voinut osallistua. Kieltenopettajakin toi kristinuskoaan esiin joka oppitunnilla, vaikka oli ihan tavallinen kunnallinen koulu.
Minä kai vain osaan asettua toisten asemaan paremmin kuin moni muu.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 19:37"]
Omassa lapsuudessa kevätjuhlat oli kirkon palvelus ja sitten koululta todistukset ja välipala.
Lapset käyvät kirkossa koulupäivän aikana vikalla viikolla ja kevätjuhla on yleensä lauantai aamupäivällä ja sieltä todistusten kanssa kesälaitumelle.
[/quote]
Eikö sinunkin mielestäsi sitten riittäisi, että se Suvivirsi veisataan siellä kirkossa eikä vielä uusintaesityksenä kevätjuhlassa koululla?
Meillä oli kevätkirkko, siellä käytiin aina muutamaa päivää ennen koulun loppumista, kaikki kunnan lapset kävi samaan aikaan. Myös ne, jotka eivät kuuluneet kirkkoon, tulivat mukaan, heille vaan joku opettaja sitten järjesti jumalanpalveluksen ajaksi ohjelmaa esim. sakastissa, jos ulkona satoi.
Ja sitten lauantaina samalla viikolla oli koululla kevätjuhlat, minne vanhemmatkin tuli, laulettiin Suvivirsi ja esiinnyttiin muutenkin ja jaettiin todistukset ja stipendit.
No meidän koulussa oli kevätjuhlakirkko aina muutama päivä ennen itse juhlaa. Joskaan itse en siihen (kirkkoon) koskaan osallistunut koska en kuulunut (enkä kuulu vieläkään) kirkkoon. Luokkakaverit olivat aina myrtseinä kun eivät saaneet jäädä koululle (kuuluivat kirkkoon) toisin kuin minä.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 19:39"]
[/quote]
On tuo minusta aikamoinen ongelma. Meilläkin oli jehovantodistaja luokalla, ja vieläkin tuntuu näin vuosien päästä pahalta ajatella, miten monesta asiasta hänet tahallisella kristinuskon tyrkyttämisellä syrjäytettiin luokan jokapäiväisestä toiminnasta. Muun muassa musiikintunnilla käytiin virsikirjan kaikki virret läpi ja tietenkään hän ei voinut osallistua. Kieltenopettajakin toi kristinuskoaan esiin joka oppitunnilla, vaikka oli ihan tavallinen kunnallinen koulu.
[/quote]
Muakin säälitti meidän luokalla ollut jehovatyttö, joka oli aina pahoilla mielin, kun ei vanhempiensa takia saanut osallistua yhteiseen tekemiseen ja ennen kaikkea jäi leikeissä, niin vapaalla kuin välitunneilla ulkopuoliseksi siitä säpinästä, mitä joululahjojen odottaminen oli ja ylipäätään kuhina, joka alkoi jo pitkälti ennen joulua ja joka jatkui vielä joulun jälkeen.
Meitä on siis ainakin kaksi, koska mäkin osaan siis asettua toisten asemaan paremmin kuin moni muu.
[/quote]
[/quote]
Jehovan ei tarvinnut laulaa virsiä tms. mutta ei häntä mihinkään käytävään siksi aikaa laitettu, siinä sai omassa pulpetissaan ja tehdä jotain, lukea tai piirrellä, kun muut veisasivat, ja aika vähän missään musiikintunnilla veisattiin, eikä muilla tunneilla käsitelty uskontoa kuin uskonnontunnilla. Sinä olet asunut varmasti jollain raamattuvyöhykkeen paikkakunnalla jos mitään ei ole voinut tehdä ilman uskontoa.
Oli kirkko aina syksyllä ensimmäisenä päivänä, ennen joululomaa ja keväällä ennen kesälomaa. Oli ruokarukoukset, kiitokset, aamunavausvirret ja kinkerit syksyllä ja keväällä.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 02:06"]
Oli kirkko aina syksyllä ensimmäisenä päivänä, ennen joululomaa ja keväällä ennen kesälomaa. Oli ruokarukoukset, kiitokset, aamunavausvirret ja kinkerit syksyllä ja keväällä.
[/quote]
Ja vuosikymmen oli? 1930?
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 01:43"]
[/quote]
[/quote]
Jehovan ei tarvinnut laulaa virsiä tms. mutta ei häntä mihinkään käytävään siksi aikaa laitettu, siinä sai omassa pulpetissaan ja tehdä jotain, lukea tai piirrellä, kun muut veisasivat, ja aika vähän missään musiikintunnilla veisattiin, eikä muilla tunneilla käsitelty uskontoa kuin uskonnontunnilla. Sinä olet asunut varmasti jollain raamattuvyöhykkeen paikkakunnalla jos mitään ei ole voinut tehdä ilman uskontoa.
[/quote]
Kyllä siihen raamattuvyöhykkeeseen riittää ihan vaan se, että osa opettajista on itse näitä uskovia, koska kukaan ei heidän uskonnontyrkytystään kontrolloi. Kuten se meidän kieltenopettaja, joka oli kai helluntailainen ja opetti meille rukouksia. Joka tunnin alku piti lausua Isä meidän -rukous englanniksi. Meidän jehovantodistaja protestoi ja meni itse käytävään joka kerta, kun tuli näitä ja piti ihailtavasti myös pienten sisarustensa puolta.
Kyllä meillä oli vielä yläasteella vuosituhannen vaihteessa kevätkirkko ja kevätjuhlat. Ja tietysti myös joulukirkko ja pääsiäiskirkko. Näin Helsingissä.