Kätilö nauroi mulle synnytyksessä.
Olin menossa esikoistani synnyttämään 13 vuotta sitten ja sairaalaan lähtiessä laitoin yösiteen pikkuhousuihini, koska neuvolan terveydenhoitaja oli niin neuvonut. Kuulemma sen takia, että kätilö voi siitä sitten jotain päätellä (lapsivesi, verinen vuoto..?).
No, kun sitten synnytystuskissani riisuin pikkuhousut jalastani, kätilö kysyi nauraen, että minkäs ihmeen takia sulla on side housuissa? Kerroin syyn ja kätilö vaan nauroi, että kaikkea tekin uskotte.
Jotkut asiat jää vaan mieleen. Ei ollut hauskaa mulla.
Kommentit (15)
Ilman sidettä en olisi voinut matkaan lähteä: lapsivettä tihkui sen verran paljon, että auton penkki olisi ollut märkä ilman sidettä JA froteepyyhettä.
Kätilöissäkin on mätiä omenoita. Sinä olit tilanteen sankari, kätilö epäonnistui omassa työssään.
Tämän takia toivon että Suomi ei koskaan joudu sellaiseen kriisiin jossa koko kansan pitäisi puhaltaa yhteen hiileen..
Kyllä mullekin kätilö nauroi, kun alushousuissani oli pikkuhousunsuoja, siitä kun ei ollut mitään apua, kun vedet meni.
Ei olisi kyllä ollut isommastakaan, kun vedet holahti sairaalan hississä niin, että housut kastuivat. Kyseessä oli vielä 35. raskausviikko, niin en ollut mitenkään varautunut synnyttämään lähtöön: ei ollut jättisuojia, ei sairaalakassia tmv. Vauva oli kolmen tunnin päästä vesienmenosta syntynyt, vaikka oli esikoinen.
Tyhmää tuollainen synnyttäjille nauraminen, mutta en kanna kaunaa. Ehkä se pikkuhousunsuoja oli siinä tilanteessa jotenkin vastustamattoman koominen.
Multa kätilö pyysi sen siteen kun sinne menin lapsivettä valuen! No se olikin sellainen vanha mamma ja en tiedä mitä siitä oli hyötyä mutta siteen se kuitenkin halusi. Tosiaan siirry eteenpäin. Ei kaikesta tarvii ottaa hernettä nenään ikiajoiksi ainakaan.
Mullakin oli side housuissa kun menin synnyttämään ja kyllä joku hoitaja sen halusi heti ottaa tutkittavaksi. Ehkä katsoi vaan väriä
Täh? Mulla meni vedet ennen sairaalaan lähtöä, niin että ilman isoa sidettä ja froteepyyhettä pepun alla ei olisi voinut mihinkään lähteä. Sairaalassa sai sitten verkkopöksyt ja kunnon vaipat.
Minulle taas sairaalassa kätilö sanoi, että hyvä että oli vaippa, ja hän saattoi siitä todeta heti, että lapsivedet on menneet. Ainakin Naikkarilla heti sanotiiin, ettei kotiin et enää lähde, vaikkei supistukset oikein olleet alkaneet. Kätilö sanoi, ettei enää lapsivesien menon jälkeen kotiin mennä, korkeintaan osastolle odottamaan. mutta sit pian mentiinkin saliin suoraan...
Nyt kyllä vähän hymyilyttää. Siis kolmentoista vuoden jälkeen tuollainen asia vielä vaivaa? Taidat provoilla :)
Kumpi siinä synnytystapahtumassa onkaan oleellisempaa, se syntyvä lapsi vai joku henkilökunnan ohikiitävä kommentti? Ilmeisesti ap:n (kuvitteellisissa) muissa synnytyksissä kätilöt piti suun supussa ja naaman peruslukemilla.
Synnyttäjällä on oikeus ystävälliseen ja asialliseen tukeen. Asia ei koske pelkästään k.o. tapausta. Kyse on siitä, mikö on oikein ja millainen hoivakulttuuri synnytyssairaaloisa on. Voin kertoa, että eri paikoissa hyvin erilainen. Kätilöiden esimiesten tulee pitää yllä asiakkaita kunnioittavaa työtapaa. Se on myös jokaisen kätilön oma tehtävä.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 11:04"]
Nyt kyllä vähän hymyilyttää. Siis kolmentoista vuoden jälkeen tuollainen asia vielä vaivaa? Taidat provoilla :)
Kumpi siinä synnytystapahtumassa onkaan oleellisempaa, se syntyvä lapsi vai joku henkilökunnan ohikiitävä kommentti? Ilmeisesti ap:n (kuvitteellisissa) muissa synnytyksissä kätilöt piti suun supussa ja naaman peruslukemilla.
[/quote]
Oleellista on, että tuollaisessa ammatissa oleva ihminen voisi olla ystävällinen eikä vittuileva munapää.
Voiko tuollaisessa tilanteessa (tai pahemmassa) sanoa kätilölle, että "Ulos, haluan toisen kätilön!" Jos siis oikeasti menee sukset ristiin pahasti, eikä toimeen tulla ollenkaan?
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 10:48"]
Olin menossa esikoistani synnyttämään 13 vuotta sitten ja sairaalaan lähtiessä laitoin yösiteen pikkuhousuihini, koska neuvolan terveydenhoitaja oli niin neuvonut. Kuulemma sen takia, että kätilö voi siitä sitten jotain päätellä (lapsivesi, verinen vuoto..?).
No, kun sitten synnytystuskissani riisuin pikkuhousut jalastani, kätilö kysyi nauraen, että minkäs ihmeen takia sulla on side housuissa? Kerroin syyn ja kätilö vaan nauroi, että kaikkea tekin uskotte.
Jotkut asiat jää vaan mieleen. Ei ollut hauskaa mulla.
[/quote]
Mukava, että on näin ammatitaitoisia, huomaavaisia ja ystävällisiä kätilöitä.
Hippasen taas oot herkkänä. Siirry eteenpäin.