Tulin juuri hautausmaalta kävelyltä. Kysyttävää?
Kommentit (21)
Oliko haudoilla kynttilöitä? Viekö ihmiset vain "velvollisuuskynttilät" pyhäinmiestenpäivänä ja jouluna?
Siellä ei pitäisi käydä huvikseen kävelyllä, vaan hiljentymässä tai tuttavan tai sukulaisen haudalla käymässä.
Asutko Etelä-Pohjanmaalla tai oletko sieltä kotoisin?
Vierailija kirjoitti:
Oliko haudoilla kynttilöitä? Viekö ihmiset vain "velvollisuuskynttilät" pyhäinmiestenpäivänä ja jouluna?
Oli, mutta ei olisi ollut montaa, ellei nykyisin olisi myös patterilla toimivia kynttilöitä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kysyt tätä? Kävelin hautausmaalla Suomessa, mutta en aio kertoa tarkemmin missä.
Onko se ihan homoa, jos pukeudun sadeasuun, saappaisiin sekä tiskihanskoihin ja menen neliovisen Bemarini takapenkille haistelemaan futarikundien lenkkareita masturboiden samalla?
T: Niko Petteri
Näitkö kivoja nimiä/nimiyhdistelmiä?
Vierailija kirjoitti:
Oliko myrskyä?
Oli. Myrskysi. Tuuli, satoi ja oli varsin pimeää. Männyt antoivat suojaa jonkin verran.
Kumpi on parempaa salmiakki vai lakritsi?
Vierailija kirjoitti:
Näitkö kivoja nimiä/nimiyhdistelmiä?
Oli niin pimeää, että en nähnyt kaikkia nimiä. En huomannut kivoja nimiyhdistelmiä tällä kertaa. Huomasin usein toistuvia sukunimiä ja muutaman eläissään tunnetun haudan.
Olen joskus miettinyt että kävisi aikamoinen pulina jos kaikki haudatut alkaisi kertomaan omaa tarinaansa. Nyt on vain mykkää huutoa. Itse käyn usein perheen ja suvun haudoilla. Sinne päättyy joskus myös oma tie.
Vierailija kirjoitti:
Siellä ei pitäisi käydä huvikseen kävelyllä, vaan hiljentymässä tai tuttavan tai sukulaisen haudalla käymässä.
Mielestäni on sopivaa käydä rauhoittumassa hautausmaalla ihan ilman, että kävisi tuttavan tai sukulaisen haudalla. Huomasin muualle haudattujen muistomerkin, jos se sinua lohduttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kysyt tätä? Kävelin hautausmaalla Suomessa, mutta en aio kertoa tarkemmin missä.
Pohjalaisilla tuntuu olevan kunnioittava ja mutkaton suhde hautausmaihin. Hautoja hoidetaan, usein koko suvun voimin ja hautausmaat ovat jollain tapaa "tärkeitä". Monasti käydään suvun haudoille suuntautuvilla kävelyillä.
Vierailija kirjoitti:
Kumpi on parempaa salmiakki vai lakritsi?
Molemmat hyviä. Ja suklaa myös. Jos saisin nyt jotain, niin ottaisin salmiakkia. Ei taida liittyä hautausmaahan?
Olen ihmetellyt usein, miksi kuoleman jälkeen ihmistä aletaan kunnioittaa ihan eri tavalla. Se tuntuu hassulta. Kuolleista ei voi puhua pahaa ja hautausmaalla tulee käyttäytyä hillitysti. Elävistä voidaan taas käyttää jyrkkääkin puhetta ja kohdella heitä epäkunnioittavasti. Olen tullut tulokseen, ettei me oikeasti niitä ihmisiä muistella tai kunnioiteta. Me kunnioitamme itse kuolemaa. Ehkä meidän pitäisi kunnioittaa vähintään yhtä paljon elämää.
Minä kävelin joskus 30 vuotta sitten tämän kaupungin vanhalla hautausmaalla jopa rattaissa istuvan lapseni kanssa. Ne vanhat hautakivet ja sukuhaudat on kauniita. Kävelin siksi, kun odotettiin lapsen isän työpäivän päättymistä ja työpaikka oli siinä lähellä.
Mielenkiintoista on myös, että joskus laitettiin ammattikin. Vaikka maanviljelijä. Ja aika kauniita nimiäkin oli.
Minulle jäi mieleeni Talonemäntä Adveliina.
- se hautausmaalla lapsensa kanssa hortoillut mummo -
Pelottiko? :o