Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tekisit jos työkaverillasi olisi alkoholiongelma?

Vierailija
25.03.2014 |

Työkaveri haisee vanhalta viinalta joka päivä ja on mahdollisesti ollut kännissä töissä. Ei sinänsä vaaranna kenenkään turvallisuutta vaikka olisikin toimistotyössä humalassa, saati krapulassa, mutta olen huolestunut hänestä.

Pitäisikö yrittää puhua itse? Puhua pomolle? Työterveyshuollolle? Sulkea silmät (ja pidättää aamuisin hengitystä)?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan työkaveri hoitaa työnsä nyt moitteettomasti mutta 10v. kuluttua hän on saikuilla viinanjuonnin aiheuttamien vaivojen takia. Tunnollisuudesta ei ole kyse.

Vierailija
22/39 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano sille työkavereille nyt alkuun, et heti mene ja käräytä, kun et voi olla varma, mikä se tilanne oikeasti on.

Vuosia sitten ns biletin yhden kesän käytännössä kokonaan, varmaan monena aamuna haisinkin pahalle, työni tein kuitenkin moitteetta. Onneksi kukaan ei luullut, että olen alkkisongelmainen, oli vain super villi kesä monestakin syystä...

Todennäköisesti olet jo tässä vaiheessa ongelmakäyttäjä. Ainakin nuo selityksesi ovat ihan oikean juopon perusteluja. Huomaa, että et välitä työstäsi ja työkavereistasi ja luulet selviytyväsi työstäsi hyvin vaikka näin ei tietenkään ole. Pelkkä lapsellisuus ei tuota selitä, typeryys kylläkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaavassa tapauksessa puutuin siinä kohdalla kun siiderit oli työpaikalla kassissa mukana, ja oli niitä työpaikalla nauttinut. Olisi kannattanut puuttua aiemmin. Siihen asti ei ollut mitään näyttöjä, vaikka kaikki kollegat "tiesivät" mistä on kyse. 

Vierailija
24/39 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin olla, jos asialla ei olisi omaan työhöni vaikutusta. Jos taas kärsisin itse tuosta eli joutuisin paikkailemaan holistin hommia, kertoisin esimiehelle.

Vierailija
25/39 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisithan pua todellakin vaikka luottamusmiehelle tai työsuojeluvaltuutetulle. He ei "kantele" pomolle, ja heillä on vaitiolovelvollisuus. Mutta voihan tuoda esiin sen, että tilanne on huomattu ja kannustaa ihmistä hakeutumaan hoitoon tai ainakin kiettimään asiaa, tajuamaan että asia on havaittu.

Ei todellakaan!!! Siis esimiehelle pitää kertoa, HÄNELLÄ on vaitiolovelvollisuus ja velvoite ohjata työterveyteen ja työterveyden kautta hoitoonohjaus.

Missään nimessä ei työsuojeluvaltuutetulle tai luottamusmiehelle, se on pelkkää juoruamista. Mitä työsuojeluvaltuutettu tilanteelle edes tekisi? Ottaisi esiin työsuojelutpimikunnan kokouksessa, että hänpä tietää eräässä yksikössä olevan päihdeongelmaa? Ja sitten kieltäytyisi kertomasta, kenestä on kyse vai?

Vierailija
26/39 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antaisin olla, jos asialla ei olisi omaan työhöni vaikutusta. Jos taas kärsisin itse tuosta eli joutuisin paikkailemaan holistin hommia, kertoisin esimiehelle.

Tää on se yleinen virhe, että kaikki näkevät mutta kukaan ei halua puuttua. Alkoholisti luulee, että toiset eivät huomaa tai että on ihan okei olla krapulassa töissä. Se on melkoinen karhunpalvelus tälle ihmiselle, joka luisuu yhä syvemmälle ongelmaansa.

Kun asiaan tarttuisi heti, olisi joku mahdollisuus saada kierre katkaistua. Oma työkaverini oli jo siinä vaiheessa että juopotteli myös työpaikalla ja kuoli alkoholiin vajaa 10v myöhemmin.

Siinä mielessä varhaisen puuttumisen malli on hyvä, että on joku mahdollisuus älytä lopettaa ajoissa. Siis niillä joilla on riittävästi järkeä ymmärtää että kyseessä on sairaus johon ei voi yhtään käyttää viinaa. Tiedän sikäli mistä puhun, sillä nykyinen puolisoni on alkoholisti. Enää hän ei vaan juo. 

Vierailija
27/39 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pysyttelisin mahdollisuuksien mukaan erossa moisesta, ja pitäisi huolen ettei mikään minun vastuulla oleva projekti kosketa häntä. Jos et ole johtaja tai juuri hänen esimiehensä, niin se on jonkun muun ongelma.

Vierailija
28/39 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että sää muuten haiset vanhalle viinalle taas. Ryyppäätkö joka ilta, onko sulla ongelma tuon asian kanssa.

Vierailija
29/39 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on se yleinen virhe, että kaikki näkevät mutta kukaan ei halua puuttua. Alkoholisti luulee, että toiset eivät huomaa tai että on ihan okei olla krapulassa töissä. Se on melkoinen karhunpalvelus tälle ihmiselle, joka luisuu yhä syvemmälle ongelmaansa.

Kun asiaan tarttuisi heti, olisi joku mahdollisuus saada kierre katkaistua. Oma työkaverini oli jo siinä vaiheessa että juopotteli myös työpaikalla ja kuoli alkoholiin vajaa 10v myöhemmin.

Siinä mielessä varhaisen puuttumisen malli on hyvä, että on joku mahdollisuus älytä lopettaa ajoissa. Siis niillä joilla on riittävästi järkeä ymmärtää että kyseessä on sairaus johon ei voi yhtään käyttää viinaa. Tiedän sikäli mistä puhun, sillä nykyinen puolisoni on alkoholisti. Enää hän ei vaan juo. 

Jos ymmärtää tulla töihin, niin ymmärtää mennä hoitoon. Meillä on tollanen dena darrassa aina ja safkiksella menee parille stobelle. Minä en rupee aikuista miestä hyysäää dokaamisessa. Enkä ota sitä omiin duuneihin mukaan edes. En ota mitään vastuuta sen touhuista.

Vierailija
30/39 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En puuttuisi. Onhan osastolla esimies jonka tehtävä on asiasta henkilön kanssa jutella.

Juoruilua ja seläntakana puhumista on muutoin.

Vierailija
31/39 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä, jos hänellä ei olekaan niin pahaa ongelmaa kuin mitä ap luulee, vai tietääkö varmasti ongelmasta?

Itse esim juon punaviiniä joka ilta, no, lähes joka ilta, ja oletan kyllä, että varmasti se voi haista... Tai saunailtana juon pari siideriä...

Pikkusen haiskahtaa jo tuo sunkin juominen ongelmalta....

Vierailija
32/39 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

7/8 (samalla numerolla ap ja sinä), jos sitä alkoholia ei ole veressä, se ei hengityksessä haise, ainakaan pitkälle päivään. Ja pari lasillista illalla ei todellakaan haise hengityksessä enää aamulla, aamupalan ja hampaiden pesun jälkeen.

6

Tätä minäkin olen pelännyt, että jos ottaa edellisenä päivänä, niin tuoksahtaako vanhalle viinalle seuraavana päivänä. Promilleja ei kuitenkaan enää samana iltana ole, milloin on ottanut.

Vierailija
33/39 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en menisi heti pomolle kielimään. Ja jos se ei haittaa hänen työntekoa, en varsinkaan menisi. Silloin voisin ehkä ääneenkin sanoa, että kylläpä täällä haisee taas vanha viina. En sanoisi kuka.

Mutta jos haittaa työntekoa, niin puhuisin suoraan kahden kesken sille kaverille, että "en ole puhunut tästä muille, enkä puhu, mutta taitaa sen muutkin tajuta. Sulla on ilmeisesti alkoholiongelmia, kun joka päivä haiset vanhalle viinalle. Sanoisin ihan suoraan, että haluan olla rehellinen: ongelma haittaa töiden tekemistä.  Jos et ala tehdä asialle jotain tämän kuukauden aikana ja hakeudu hoitoon, joudun ottamaan asian puheeksi esimiesten kanssa, en tee sitä mielelläni mutta töiden kannalta ei ole muuta vaihtoehtoa. Hae apua vaikka työterveydestä katkaisuhoitoon "

Voi meinaan tarkoittaa sitä että jos et anna tätä mahdollisuutta vaan menet suoraan pomolle, työyhteisöstä voi löytyä montakin, jotka katsovat sinua aika pahasti. Tai pomo kieltää koko ongelman (koska ryyppää itekin salaa). Ja kyse on nyt ihmisen työpaikasta ja elinkeinosta! Kielikellon elämä ei ole kivaa, vaikka ajatus olisi miten ylevä. Kandee miettiä miten sen "auttamisen" tekee.

Vierailija
34/39 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli yksi tälläinen. Satutti muutaman kerran itsensä kännipäissään ja oli pitkillä sairaslomilla, joiden aikana juominen lähti lapasesta. Alkoi olla päivän-parin poissaoloja milloin minkäkin syyn vuoksi. Pidettiin keskusteluja, ohjattiin työterveyshuoltoon, järjestettiin katkaisuhoitoon. Viina vei aina voiton. Lopulta irtisanottiin usean varoituksen jälkeen kun ei vaan suoritunut töihin. Tästä nyt muutama vuosi aikaa ja ikävä sanoa mutta kyseinen henkilö on sen jälkeen joutunut aika pohjalle, tuli avioero ja on juonut rahansa mitä eron myötä exältä sai kun exä osti hänet kämpästä pois. En tiedä olisiko aikaisempi puuttuminen auttanut mitään?!

Vierailija
35/39 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla työkaveri juo joka ikinen viikonloppu ja hänellä on jo munuaisongelmia joiden en alkuun tajunnut johtuvan alkoholinkäytöstä ennen kuin otin asiasta selvää.. Tietynlainen outo käytös työpaikalla on kiinnittänyt huomioni myös. En tiedä mitä tehdä. Ehkä seuraan vaan vierestä?

Vierailija
36/39 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannustaisin työkaveria juomaan tuoreempaa viinaa ja tarjoaisin huikkaa oman toimistoni baarikaapista.

Vierailija
37/39 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin olla, en puuttuusi. Ei alkoholistia voi pelastaa. Itse nähnyt läheltä.

Vierailija
38/39 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vetäisin turpaan ja hommaisin kaverille potkut.

Vierailija
39/39 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisin huolta vain omista asioistani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kaksi