Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tekisit jos työkaverillasi olisi alkoholiongelma?

Vierailija
25.03.2014 |

Työkaveri haisee vanhalta viinalta joka päivä ja on mahdollisesti ollut kännissä töissä. Ei sinänsä vaaranna kenenkään turvallisuutta vaikka olisikin toimistotyössä humalassa, saati krapulassa, mutta olen huolestunut hänestä.

Pitäisikö yrittää puhua itse? Puhua pomolle? Työterveyshuollolle? Sulkea silmät (ja pidättää aamuisin hengitystä)?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, riippuisi ehkä, millaisissa väleissä olisi muutoin hänen kanssaan???

Vierailija
2/39 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä terveysalalla on tietty varhaisen puuttumisen menetelmä, jonka täytäntöönpano kuuluu koko henkilöstölle. Joten vastaavassa tilanteessa olisin täyttänyt  velvollisuuteni, kun olisin ilmaissut huoleni lähimmälle esimiehelle työkaverin mahdollisesta ongelmasta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 09:55"]

En tiedä, riippuisi ehkä, millaisissa väleissä olisi muutoin hänen kanssaan???

[/quote]

Välit ovat ystävälliset. En haluaisi pilata välejä kantelemalla pomolle, mutta ahdistaa katsoa vierestä kun tiedän, että hänellä on vakava ongelma.

-ap

Vierailija
4/39 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ottanut ouheeksi. Ei se helppoa ole mutta toisaalta se on ongelma, jos muut joutuu paikkaamaan , eli ei voi luottaa että työkaveri kykenee tekmään työnsä. Meillä työ on aina tavallaan tiimityötä. Myös tyosuojeluvaltuutetulle voi puhua. Meilläkin on varhaisen puuttumisen malli, ja ohjeita yms löytyy firman omilta sivuilta.

Vierailija
5/39 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tuo on vaikea tilanne. Ymmärrän hyvin, että et halua olla kielikello, ja voi olla, että saat työtoverin vihat niskaasi, jos kerrot. Mutta kerro silti, koska siten esimies voi ohjata työtoverisi työterveyshuoltoon ja katkolle. Se voi olla elämän pelastava interventio! Mikään muuhan ei tuossa auta, koska työtoverisi tuskin ihan omin avuin hakeutuu hoitoon, homma menee huonoon suuntaan kunnes katkolla voi ollakin jo työpaikka, perhe ja terveys.

Juttele pomolle. Hänen tehtävänsä on ottaa asia esille, ja myös niin, ettei kerro työtoverillesi, kuka hänestä on pomolle puhunut.

terv. esimies, joka on joutunut ohjaamaan hoitoon työntekijöitä

Vierailija
6/39 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 10:01"]

Mä olen ottanut ouheeksi. Ei se helppoa ole mutta toisaalta se on ongelma, jos muut joutuu paikkaamaan , eli ei voi luottaa että työkaveri kykenee tekmään työnsä. Meillä työ on aina tavallaan tiimityötä. Myös tyosuojeluvaltuutetulle voi puhua. Meilläkin on varhaisen puuttumisen malli, ja ohjeita yms löytyy firman omilta sivuilta.

[/quote]

Kiitos sulle ja 3:lle vastauksista. Meidänkin varhaisen puuttumisen malli puhuu työtehtävien laiminlyönnistä ja turvallisuudesta. Kaikkialla korostetaan sitä, että päihdeongelmaisen työtä voi joutua paikkaamaan muut. Tietääkseni tässä ei olla siinä pisteessä - vielä. Työkaverini hoitaa työtehtävänsä eikä myöhästele ja ainoa haitta ympäristölle on se vanhan viinan lemu. Mielestäni hän vaikuttaa yhä useammin olevan krapulassa, mutta varma en ole.

Vierailija
7/39 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä, jos hänellä ei olekaan niin pahaa ongelmaa kuin mitä ap luulee, vai tietääkö varmasti ongelmasta?

Itse esim juon punaviiniä joka ilta, no, lähes joka ilta, ja oletan kyllä, että varmasti se voi haista... Tai saunailtana juon pari siideriä...

Vierailija
8/39 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä toimistollakin pitää olla nollatoleranssi. Puhu etukäteen esimiehen kanssa ja seuraavan kerran on juoppo on humalassa töissä puhallutatte koko porukan.

Se on sitten hoitoonohjaus tai potkut, eli win-win teidän toimistolle.

Vierailija
9/39 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomolle puhuminen ei ole kantelemista, vaan velvollisuus.

Siskoni alkoholiongelma ehti edetä liian pahaksi siksi, kun kaikki vain suojelivat ja hyssyttelivät eikä kukaan puuttunut ajoissa.

Vierailija
10/39 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää yllätyspuhallus jokaiselle. Sittenpähän tiedät.

Vierailija
11/39 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

7/8 (samalla numerolla ap ja sinä), jos sitä alkoholia ei ole veressä, se ei hengityksessä haise, ainakaan pitkälle päivään. Ja pari lasillista illalla ei todellakaan haise hengityksessä enää aamulla, aamupalan ja hampaiden pesun jälkeen.

6

Vierailija
12/39 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 10:32"]

7/8 (samalla numerolla ap ja sinä), jos sitä alkoholia ei ole veressä, se ei hengityksessä haise, ainakaan pitkälle päivään. Ja pari lasillista illalla ei todellakaan haise hengityksessä enää aamulla, aamupalan ja hampaiden pesun jälkeen.

6

[/quote]

Ok, kiitos tiedosta :) eli en haise!

Vierailija
13/39 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsuisin hänet tietenkin alkoholittomiin häihin.

Vierailija
14/39 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisithan pua todellakin vaikka luottamusmiehelle tai työsuojeluvaltuutetulle. He ei "kantele" pomolle, ja heillä on vaitiolovelvollisuus. Mutta voihan tuoda esiin sen, että tilanne on huomattu ja kannustaa ihmistä hakeutumaan hoitoon tai ainakin kiettimään asiaa, tajuamaan että asia on havaittu.

Vierailija
15/39 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun vaihtoehdot on joko puhua työkaverille ja sanoa, että sen on otettava yhteys työterveyshuoltoon ongelmansa takia tai puhua esimiehelle. Itse sanoisin esimiehelle suoraan, koska en halluaisi olla vastuussa, jos alkoholisti aiheuttaisi jonkun virheen työssä

Vierailija
16/39 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko AP nainen ja työkaveri mies? AP:TA harmittaa, jos menettää miespuolisen työkaverin luottamuksen?

Vierailija
17/39 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano sille työkavereille nyt alkuun, et heti mene ja käräytä, kun et voi olla varma, mikä se tilanne oikeasti on.

Vuosia sitten ns biletin yhden kesän käytännössä kokonaan, varmaan monena aamuna haisinkin pahalle, työni tein kuitenkin moitteetta. Onneksi kukaan ei luullut, että olen alkkisongelmainen, oli vain super villi kesä monestakin syystä...

Vierailija
18/39 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

valitettavasti me muut joudutaan tekemään sen työt. meillä on yksi tällainen. jo vuosia ollaan jouduttu tekemään sen työt, kun se ei pysty tai on "sairas"lomalla. vituttaa.

Vierailija
19/39 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 11:03"]

Sano sille työkavereille nyt alkuun, et heti mene ja käräytä, kun et voi olla varma, mikä se tilanne oikeasti on.

Vuosia sitten ns biletin yhden kesän käytännössä kokonaan, varmaan monena aamuna haisinkin pahalle, työni tein kuitenkin moitteetta. Onneksi kukaan ei luullut, että olen alkkisongelmainen, oli vain super villi kesä monestakin syystä...

[/quote]

Ajat ovat toiset. Nykyään ei töissä sovi olla humalassa, ja sitähän tuo ap:n työtoveri on, jos joka aamu haisee viinalle. Edellisen illan pari lasillista kun eivät tosiaan seuraavana aamuna enää haise hengityksessä.

Se on sitten lääkärin asia selvittää, onko alkoholiongelmasta kyse vai ohimenevästä vaiheesta. Ei ap työtoverilleen potkuja hommaa, vaan työtoveri ohjataan työterveysasemalle ja siitä mahdollisesti hoitoon eteenpäin.

Tämä on pitkälti sama asia kuin lastensuojelun kanssa: ls-ilmo johtaa lastensuojelun työntekijöiden kontaktinottoon ja suojelutarpeen selvitykseen, ei automaattisesti huostaanottoon tms.

Siksi tuota on ihan turha arastella. JOS ap:n työtoverilla ON alkoholiongelma, ainoa tapa saada hänelle apua on ohjata hänet hoitoon.

Minä en ainakaan haluaisi ottaa moraalista vastuuta siitä, että annan työtoverin liukua yhä syvemmälle alkoholismiin.

6

Vierailija
20/39 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En puuttuisi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän seitsemän