12-vuotiaalla alkoi menkat..positiivinen suhtautuminen
..soitti mulle töihin "moi äiti..mulla alko nyt nää menkat...osta mulle sit niitä siteitä.."
Kommentit (21)
Mulla alkoi menkat 9v ja vielä uimarannalla alkoi valumaan laitoin vain äitille viestin että menkat alko enkä halunnut siitä sen enempää puhua=)
Itselläni alkoi 9-vuotiaana. Tunsit itseni friikiksi, mutta kyllä niihin sitten sopeutui.
En ole vieläkään kertonut äitilleni menkoistani ja olen jo kuitenkin 22v..
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 22:47"]En ole vieläkään kertonut äitilleni menkoistani ja olen jo kuitenkin 22v..
[/quote] nii no 22v asiat ei enäön edes kuulu äidillesi. Joko se on ollut liian kylmä sua kohtaa eikä oo kasvattanu sua rakkaudella tai sit sä.oot outo mun mielestä menkoissa ei oo mitään noloa.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 22:47"]En ole vieläkään kertonut äitilleni menkoistani ja olen jo kuitenkin 22v..
[/quote] nii no 22v asiat ei enäön edes kuulu äidillesi. Joko se on ollut liian kylmä sua kohtaa eikä oo kasvattanu sua rakkaudella tai sit sä.oot outo mun mielestä menkoissa ei oo mitään noloa.
Olen 32v enkä ole kertonut menkoista äitilleni vieläkään.
Mä en tajua mitään positiivista suhtautumista menkkoihin. Ollaas nyt rehellisiä, menkat ovat todellinen riesa. Hyvä äiti kertoo tyttärelle kaikki mahdolliset käytännön vinkit riesan minimoimiseksi ja jättää naiseuden ylistyksen ja muut lässytykset vähemmälle.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 19:14"]..soitti mulle töihin "moi äiti..mulla alko nyt nää menkat...osta mulle sit niitä siteitä.."
[/quote]
Nyt sitä alkaa panettamaan ja joku tuppikulli finninaama panee sen paksuksi. Kerro sitten, miten kävi.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 23:28"]Mä en tajua mitään positiivista suhtautumista menkkoihin. Ollaas nyt rehellisiä, menkat ovat todellinen riesa. Hyvä äiti kertoo tyttärelle kaikki mahdolliset käytännön vinkit riesan minimoimiseksi ja jättää naiseuden ylistyksen ja muut lässytykset vähemmälle.
[/quote]
Menkat on merkki siitä, että kroppa toimii kuten pitää. On niitä huonompiakin syitä juhlaan! Eihän se tietenkään kivaa ole kun haarat vuotaa ja joka paikkaan koskee, mutta koska sen kanssa on elettävä, lienee parempi suhtautua asiaan myönteisesti :)
T. Kerran kuussa kunnon syömingit ja shoppailukierroksen pitävä menkkahirmu
En mä jokaista paskaakaan juhli, vaikka nekin on merkki siitä, että kroppa toimii normaalisti. Asiallisesti voi toki todeta, että näin on, mutta mun mielestä on itsensä pettämistä "juhlia" sitä. Oikeasti syöt ja shoppaat lohdutukseksi siitä, että vatsaan sattuu, vituttaa ja panettaa, kuukautissuojien kanssa säätö on ärsyttävää ja seksi sotkuista.
Käykää valitsemassa kunnon sidearsenaali ja kiva siteenkuljetuspussukka plus kosteuspyyhkeitä.
Joo, tytöillä alkaa nykyään jo aika nuorena menkat, ja sunkin tytön kavereilla varmaan aika monella jo on ne. Niille myös käy terkat puhumassa aiheesta, ekan kerran vissiin jo viidennellä luokalla. Mitäpä sitä tutusta asiasta hötkyilymäänkään.... :-)
joo toimi niin kuin mun äitini jolle sain väkisin punastellen kerrottua, ei sanonut mitn ei katsonut päin, osti kerran kk yhden pakkauksen siivettömiä perussiteitä ja minähän vuosin kuin niagara ,mihinkään ne riittäny....
4, parempi opetella käyttämään käsisuihkua... Kemikaaleilla kyllästetyt intiimipyyhkeet on niiiiiin turha keksintö, ettei mitään rajaa. Jossain matkoilla joo, mutta arkena...
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 19:17"]
Joo, tytöillä alkaa nykyään jo aika nuorena menkat, ja sunkin tytön kavereilla varmaan aika monella jo on ne. Niille myös käy terkat puhumassa aiheesta, ekan kerran vissiin jo viidennellä luokalla. Mitäpä sitä tutusta asiasta hötkyilymäänkään.... :-)
[/quote]
Milloinha se ei-nykyään aika on ollut? Minä olen kohta 40 v, mulla alkoi kuukautiset juuri viidenneltä luokalta päästyäni ja jo tuolloin se oli ihan tavallinen aika kuukautisten alkamiseen, ja monella luokkalaisella oli alkanut kuukautiset ennen minua.
Olen 44 ja mulla alkoi 12-vuotiaana menkat. Nykyäänhän ne voi alkaa jo siinä kymmenen korvilla.
Kovat kivut. Samalla mulla oli kasvupyrähdys, joten joka paikkaan sattui. Äiti peitteli peiton alle ja paijasi, lohdutti: "Tämä menee ohi, tämä helpottaa". Sain olla avuton ja surkea. Se teki hyvää.
Menkat ei ollut meidän "perhekulttuurissa" mikään erityinen juhlanaihe, mutta ei myöskään mikään kirous, vaan itsestäänselvä naisen elämään kuuluva asia. Niihin ei liittynyt häpeää tai noloutta. Sain menkkojen hoitoon opastukset äidiltä, isosiskolta ja kavereilta.
Kun tyttärellä viime vuonna alkoi menkat kysyin, haluaako hän että kerron isälle asiasta. Tyttö halusi itse kertoa ja mies piti sitä kunnianosoituksena.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 19:17"]
[/quote]Suomalaisilla tytöillä kuukautiset alkavat keskimäärin 11-13-vuotiaana. On täysin normaalia, että 12-vuotiaalla alkaa kuukautiset. Ei siis millään tavalla erityisen nuori. Tuossa iässä niiden kuuluu alkaa.
Itsekin muistan kun alkoi 12-vuotiaana että menin ihan paniikkiin ja itkin paljon. Äiti lohdutti ja oli tukena. Jotenkin jäänyt niin elävästi mieleen se kun äidiltä sai juuri sen tuen mitä silloin tarvitsin.