Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nykyään ei osata edes teititellä!

Vierailija
22.03.2014 |

Todistin tätä kuinka Kookengän myyjä sanoi asiakkaalle "Olisitteko tarvinneet apua?"

Siis mitä vittua! Myyjä puhui yhdelle ihmiselle. Joko hänen pitäisi tarkistuttaa silmälasit tai opetella suomen kieltä. Se kuuluu: "Olisitteko tarvinnut apua?"

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 22:13"]Miksi tarvitsisi osata, kun juuri kukaan muu kuin ap ei edes halua tulla teititellyksi? Se on vähän sama kuin rouvittelu, tapa ilmaista että toinen näyttää vanhalta :) t. rouva 46 v

[/quote]

Se on kohtelias tapa puhutella vierasta ihmistä.

Vierailija
22/46 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuotahan kuulee telkassakin haastatteluissa. Tosi noloa, etteivät edes toimittajat osaa teititellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 22:13"]

Miksi tarvitsisi osata, kun juuri kukaan muu kuin ap ei edes halua tulla teititellyksi? Se on vähän sama kuin rouvittelu, tapa ilmaista että toinen näyttää vanhalta :) t. rouva 46 v

[/quote]

Suomessa on aika paljon yli kuusikymppisiä ja valtaosa heistä haluaa, että heitä teititellään. Varsinkin, jos keskustelukumppani on roimasti nuorempi. Palveluammateissa olevien pitäisi ehdottomasti osata teitittely.

Vierailija
24/46 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaa sen jos haluaa, ei ole vaikeaa. Teen töitä senioreiden kanssa ja ihan varmasti teitittelen niin kauan kunnes sinunkaupat on tehty. Olen 70-luvun lapsia ja teitittely opetettiin koulussa siinä missä vaikka kunnon kättelykin ja sitä ei osaa edes moni minua vanhempi.

Vierailija
25/46 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä tikulla silmään joka vanhoja muistelee

Vierailija
26/46 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua teititellään ja koen sen kohteliaaksi ja miellyttäväksi. Kiitos kaikille myyjille, hoitajille, lääkäreille ja vieraille ihmisille, jotka tavan osaatte. Sopii oikein hyvin. Teitittelen myös itse helposti ja puhuttelutapa sopii suuhuni hyvin.

43v suurperheen äiti

Vierailija
27/46 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 22:06"]

[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 21:50"]

Ärsyttävin ketju aikoihin. Olen syntynyt 90-luvulla enkä ole kuullut teitittelyä käytännössä lainkaan. Silti yritän sitä käyttää tilanteissa joissa katson sen sopivaksi, mutta ilmeisesti tämäkin on väärin.

Ap ilkutko useinkin ihmisiä jälkikäteen? Miten onnistuitkin antamaan itsestäsi noin negatiivisen ja ylimielisen kuvan muutamalla lauseella. Myyjällekkin olisi voinut sanoa vaikka että ''Ihanaa kun joku vielä teitittelee! Oikea muoto taitaa muuten olla kuitenkin tarvinnut eikä tarvinneet."

Hyvää viikonloppua ja iloa sunkin elämään, hapannaama - Marianna

[/quote]

Teitittely opetellaan koulussa äidinkielen tunnilla! Kuulostaa todella tyhmältä, jos teitittelee väärin eikä siis osaa puhua suomea. Eikä kyse ole yleensä mistään ulkomaalaissyntyisistä väärinpuhujista, vaan ihan supisuomalaisista. Olen kuullut tuota ap:n kertomaa väärinteitittelyä hyvin usein töissä, koska meillä käy asiakkaina paljon vanhuksia. Väärinteitittelijät on aina jotain parikymppisiä.

[/quote]

Opetetaan sielä paljon muutakin. Osaatko sinä jotain matikanlaskuja mitä olet joskus koulussa oppinut mutta et ole sen jälkeen tarvinnut? Varmasti väärinteitittelijöitä löytyy kaiken ikäisistä, nuorista toki todennäköisemmin koska he sitä harvemmin ovat kuulleet tai käyttäneet, kun se ei nykyään ole yhtä yleinen tapa kuin ennen. Minusta teitittely on hienoa ja kunnoittavaa, toisin kun teidän alentava haukkumisenne. 

Vierailija
28/46 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 22:25"]

[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 22:06"]

[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 21:50"]

Ärsyttävin ketju aikoihin. Olen syntynyt 90-luvulla enkä ole kuullut teitittelyä käytännössä lainkaan. Silti yritän sitä käyttää tilanteissa joissa katson sen sopivaksi, mutta ilmeisesti tämäkin on väärin.

Ap ilkutko useinkin ihmisiä jälkikäteen? Miten onnistuitkin antamaan itsestäsi noin negatiivisen ja ylimielisen kuvan muutamalla lauseella. Myyjällekkin olisi voinut sanoa vaikka että ''Ihanaa kun joku vielä teitittelee! Oikea muoto taitaa muuten olla kuitenkin tarvinnut eikä tarvinneet."

Hyvää viikonloppua ja iloa sunkin elämään, hapannaama - Marianna

[/quote]

Teitittely opetellaan koulussa äidinkielen tunnilla! Kuulostaa todella tyhmältä, jos teitittelee väärin eikä siis osaa puhua suomea. Eikä kyse ole yleensä mistään ulkomaalaissyntyisistä väärinpuhujista, vaan ihan supisuomalaisista. Olen kuullut tuota ap:n kertomaa väärinteitittelyä hyvin usein töissä, koska meillä käy asiakkaina paljon vanhuksia. Väärinteitittelijät on aina jotain parikymppisiä.

[/quote]

Opetetaan sielä paljon muutakin. Osaatko sinä jotain matikanlaskuja mitä olet joskus koulussa oppinut mutta et ole sen jälkeen tarvinnut? Varmasti väärinteitittelijöitä löytyy kaiken ikäisistä, nuorista toki todennäköisemmin koska he sitä harvemmin ovat kuulleet tai käyttäneet, kun se ei nykyään ole yhtä yleinen tapa kuin ennen. Minusta teitittely on hienoa ja kunnoittavaa, toisin kun teidän alentava haukkumisenne. 

[/quote]

Ja ennenkun tulee sanomista niin tiedän että ikävä kyllä omakaan käytökseni tässä ketjussa ei ole kovin hienoa. 

Vierailija
29/46 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaas nyt sitten parikymppiselle tietämättömälle kaupan kassalle teitittelyn "säännöt", niin ei tule pahoittaneeksi kenenkään mieltä

Vierailija
30/46 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 22:29"]

Kertokaas nyt sitten parikymppiselle tietämättömälle kaupan kassalle teitittelyn "säännöt", niin ei tule pahoittaneeksi kenenkään mieltä

[/quote]

Jos yhtä ihmistä teititellään, käytetään yksikköä. Siitä tässä keskustelussa oli kyse.

Vierailija
31/46 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teitittelyn kokee tärkeäksi, pitäisi arvostaa elettä, että joku ylipäänsä teitittelee. Sen sijaan että haukkuu ja arvostelee oikeakielisyyttä.

Vierailija
32/46 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 19:34"]

Todistin tätä kuinka Kookengän myyjä sanoi asiakkaalle "Olisitteko tarvinneet apua?"

Siis mitä vittua! Myyjä puhui yhdelle ihmiselle. Joko hänen pitäisi tarkistuttaa silmälasit tai opetella suomen kieltä. Se kuuluu: "Olisitteko tarvinnut apua?"

[/quote]

Voi ei,kenkäkauppias ei hallitse kielioppia! On se mun mielestä parempi että edes yrittää teititellä kuin sinuttelee.

Vierailija
33/46 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon kyllä aika varma ettei mulle ole äikän tunnilla ikinä opetettu teitittelyä. Saksan tunnilla kyllä asiaan kiinnitettiin paljonkin huomiota. Vuonna 1991 oon mennyt ekalle luokalle. Olin hyvä oppilas, lahjakas kirjoittajakin ja pidän kielikorvaani hyvänä. Ja herkästi teitittelen. TAI OLEN LUULLUT TEITITTELEVÄNI. Oikeasti olen puhunut kuten tuo aapeetä palvellut myyjä, sekoittanut teitittelyn ja monikon toisen. Niin se vain on, äärettömän noloa mutta minkäs teet. Ja tämän hyvin opitun virheen varominen on vaikeaa. Yritän sallia itselleni teitittelyn vain silloin kun puhun jollekin jolla on seuraa, niin eivät ehkä hoksaa teitittelenkö väärin yhtä vai puhuttelenko koko porukkaa. Tai sitten alan puhua näin: "Rouva on hyvä ja istuutuu..." Onneksi en ole asiakaspalvelutehtävissä.

Vierailija
34/46 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en keksi ketään jota teitittelisin, ehkä presidenttiä, en Sauli Niinistöä   vaan presidenttiä virkansa puolesta. 

Vanhuksia hoidan työkseni ja yksikään ei ole tarvinnut teitittelyä vaan aika nopeasti on tullut tuhahdus että älä herran tähden teitittele.

Olen 50v ja toivon että kukaan ei koskaan teitittele minua, se että olen vanhempi ei tarkoita että olisin jotenkin arvokkaampi kuin kaupankassa, olen vain elänyt kauemmin enkä edes vielä ikuisuutta.

Vierailija
35/46 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 22:39"]

Tai sitten alan puhua näin: "Rouva on hyvä ja istuutuu..." 

[/quote]

Tuo passiivissa tms puhuttelu on pahinta mitä voi olla, näin minulle on joskus opetettu ja siltä se tuntuisikin, puhuttelu kuin koiralle.

Vierailija
36/46 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 22:16"]

[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 22:13"]Miksi tarvitsisi osata, kun juuri kukaan muu kuin ap ei edes halua tulla teititellyksi? Se on vähän sama kuin rouvittelu, tapa ilmaista että toinen näyttää vanhalta :) t. rouva 46 v

[/quote]

Se on kohtelias tapa puhutella vierasta ihmistä.

[/quote]

Nimenoman,eikä ole edes ikäsidonnaista. Itse olen 26-vuotias ja mielestäni teitittely kuuluu hyvään asiakaspalveluun.Samoin jos puhun vieraille ihmisille jossain julkisella paikalla,teitittelen. Nykyään tuntuu että käytöstapojen osaaminen ylipäätään on vanhanaikaista,mutta saa kai niistä pitää kiinni ne jotka haluaa :)

Vierailija
37/46 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 21:42"]

Kamalalta kuullostaa etenkin, kun kaupan kassalla 80 - vuotiasta tervehditään sanomalla "moi". Ei sitten edes päivää osaa sanoa parikymppiset kassat. Tapahtui Lidlissä pääkaupunkiseudulla.

[/quote]

Tähän on pakko kommentoida, että tervehdin 80+ naapurin mummoa (olen itse 24) sanomalla "Hei" ja hän vastasi minulle "Moi"! Olin hieman yllättynyt. :D Hän ei siis ulkoisesti vaikuttanut miltään liberaalimammalta ja tapasimme ensimmäistä kertaa.

Vierailija
38/46 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 22:45"]

[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 22:39"]

Tai sitten alan puhua näin: "Rouva on hyvä ja istuutuu..." 

[/quote]

Tuo passiivissa tms puhuttelu on pahinta mitä voi olla, näin minulle on joskus opetettu ja siltä se tuntuisikin, puhuttelu kuin koiralle.

[/quote]

Hassua,mä taas miellän sen muodolliseksi niin kuin teitittelynkin. Jossain Kaari Utrion kirjassa vieraille puhuttiin kolmannessa persoonassa,koska teitittelyä pidettiin liian tuttavallisena. En kyllä muista mihin aikaan se sjoittui. En mä ainakaan puhu eläimille noin.

Vierailija
39/46 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
40/46 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulle, joka väitit, että teitittely opetetaan äidinkielen tunneilla.

Ei todellakaan opeteta! Ihan normaalisti minä sinä hän me te he ja teitittelyä ei erikseen mainita tossa te-muodossa. Te olisitte tarvinneet jne.

Teitittely taitaa olla vähän kivikautinen juttu..

Terkuin 2000-luvulla koulunsa käynyt