Luomen leikkaus kasvojen alueelta, keloidivaara? Help!
Moikka. Mulle on kasvanut nopealla aikavälillä otsaan (hiusrajaan) punainen, todella koholla oleva pallura luomi. Kesällä otsaan ilmestyi ensin ihan ihonmyötäinen, tulipunainen laikku, mutta nyt muutamassa kk:ssa se on pulpahtanu hyvin koholle. Mitaltaan n.nuppineulan sen möllykän kokoinen. Todennäköisesti tuliluomi tms vesisuoniluomi. Tää on hyvin näkyvällä paikalla koska on juuri siinä hiusrajan alussa (hiuksien puolella tosin), mutta sehän paistaa tuossa kuin palosireeni. Ei kutise, mutta siinä se on.
Kävin ihan yleislääkärillä julkisella puolella näyttämässä luomeani, ja tämä sanoi tyypilliset "seuraa jos lähtisi itsestään pois. Sitä voi vaikka yrittää itse puhtaalla neulalla tökätä, jos tyhjentyisi". Mietin tässä kohtaa että mitähän ihmettä, jos tuollaista ehdotetaan niin eikös se olisi turvallisempaa tässä käynnillä puhtaalla neulalla ammattilaisen tekemänä hoitaa. Mutta ei muuta kuin kotiin takaisin ihmettelemään. Ja soittoa takaisin ja poistoaikaa varaamaan, jos suurenee.
Nyt oon tätä seuraillut taas n. reilun kuukauden, ja ei tämä ole tästä mihinlään lähtenyt. Ellei jopa kasvanut, vaikea sanoa kun joka ikinen päivä sitä tuijottelee. Aattelin soittaa lääkäriin, että voisitteko nyt vaan poistaa. Epäilyksiä/pelkoa vaan herättää se, että lääkäri sanoi poistoon liittyvän keloidi-riski. Ja siinä pelossa vielä olen epäröinyt soittaa.
Kysymys kuuluukin, että kuinkahan helposti tuohon otsaan saattaisi keloidia muodostua? En tietenkään halua vielä entistä isompaa, kasvavaa ongelmaa. Korvani ovat lävistetyt (yhdet reiät per korva) ja luomi poistettu joskus reidestä, ja nämä eivät ole aiheuttaneet mitään arven liikakasvua. Jännittää, mutta haluan tästä pallurasta eroon.
Uskallanko yleensäkään varata aikaa julkiselle lääkärille? Onkohan keloidin riski suurempi, kun yleislääkäri(?) ropeltaa tämän pois päästäni? Vai täytyykö tässä suunnata mielummin plastikkakirurgin pakeille? Hinta on tietysti mietityttävä seikka, pienituloisena.
Kommentit (2)
Jäädyttämällä poistettiin kasvoilta muutama rasvaluomi. Punaiset läikät koristivat naamaa pitkään ja nyt on tilalla sellaisia vaaleampia kohtia. Meikkivoiteella peittyy ja mielummin näin. Nämä kun saattaa kasvaa aikojensaatossa. Kropasta on poistettu muutamakin pallukka, jotka olivat noin sentin halkaisijaltaan.
Pitkä sepostus, mutta jos jollakulla on kokemuksia kasvojen alueen luomenpoistoista ja poiston jälkeisestä arven parantumisesta / niistä keloideista, olkaa niin kilttejä ja jakakaa kokemuksenne!! Kiitos!