Hirveä ongelma! Aamusin pitää valita joko pissat housuun -tyylinen pissahätä tai väsymys. Apua kaivataan!
Ihan sama onko teetä, kahvia vai energiajuomaa ni viimeistään kymmenen minuutin päästä pitää päästä vessaan. Ja uus hätä tulee taas kymmenen minsan päästä ja sitten rauhoittuu. Muut nesteet ei pissata noin.
Tää häiritsee aamuja sillä kahvin avulla saan päivän hyvin käyntiin, mutta siitä seuraa hillitön vessahätä. Vaikka käyn ennen vessassa ennen töihin menoa, tulee matkalla ihan hirveä hätä. Pari kertaa on pitäny puskapissatkin tehdä.
Voiko olla mun kroppa olla yliherkkä kofeeinille? On ollu pakko siirtyä vedenjuojaksi aamuisin, mutta herääminen on hankalaa..
Toivoisin asiallista keskustelua ja jos joku kärsii samasta vaivasta ni mistä oot saanu helpotusta?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Herää ja juo ne aamukahvit sen verran aikaisemmin, että ehdit kaksi kertaa vessaan ennen töihin lähtöä. Minulla oli sama ongelma ja ratkaisin sen noin.
Tämä on hyvä neuvo. Mä ratkaisin asian niin, että en juo kotona kahvia, vaan vasta töissä otan kupillisen. Meillä siis on työpaikan puolesta kahvi tarjolla aamuisin.
Osta apteekista kofeiinipillereitä. Nappaat yhden aamulla veden kanssa. Virkistävä vaikutus sama kuin kahvikupillisella. Jos pissatus jatkuu, on se kofeiini joka pissattaa. Tällöin ota kahvit vasta töissä kun olet vessan lähellä. Jos ei työnantaja tarjoa, ota oma termari mukaan.
Auttaisiko jos joisi vähemmän kahvia kerrallaan? Vaikka vain puoli kuppia ja sitten töissä lisää?
Vierailija kirjoitti:
Herää ja juo ne aamukahvit sen verran aikaisemmin, että ehdit kaksi kertaa vessaan ennen töihin lähtöä. Minulla oli sama ongelma ja ratkaisin sen noin.
Itsellä ollut samaa vaivaa ja tämän oon kans kokenu parhaimmaksi. Toisaalta rakastan muutenkin hitaita aamuja niin ei haittaa. Mutta kahvia ei kärsi juoda töissä ollenkaan tai hidas aamu on ollu "turha"
Vierailija kirjoitti:
Samaa ehdotan. Minulla käy ylipäänsä herkästi niin, että jos on kova pissahätä ja käyn vessassa, kohta on uudestaan pissahätä. Ilmeisesti se rakko sitten täyttyy samantien uudestaan. Eli kannattaa vain varata aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Auttaisiko jos joisi vähemmän kahvia kerrallaan? Vaikka vain puoli kuppia ja sitten töissä lisää?
En ole ap, mutta itsellä tulee pienestäkin määrästä kofeeinia kova pissahätä. Tulee kyllä muitakin oireita kuten sydämen tykytystä ja vapinaa.
Auttaisko ap:ta jokin muu virkistävä keino aamulla? Kylmä suihku? Kirpeitä marjoja?
Mulla on potta sängyn vieressä koska en yksinkertaisesti _jaksa_ nousta kesken kahvin pissalle. Nostan sen sänkyyn ja lorotan. Nukun yleensä vielä pari tuntia kahvin jälkeen, joten kyllähän voimakas aamuvirtsa lemahtaa, mutta vien sen sitten nostessank pönttöön, ja tuuletan makuuhuoneen.
Joko olet opettanut rakkosi pahoille tavoille tai sitten siinä on joku vika. Nuo mainitsemasi juomat ovat tosin diureettisia vaikutukseltaan, mutta ei se kyllä normaalisti noin nopeasti tehoa. Monet verenpainetautisethan käyttävät nesteenpoistolääkitystä, mutta eivät he heti pillerin jälkeen vessaan laukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on potta sängyn vieressä koska en yksinkertaisesti _jaksa_ nousta kesken kahvin pissalle. Nostan sen sänkyyn ja lorotan. Nukun yleensä vielä pari tuntia kahvin jälkeen, joten kyllähän voimakas aamuvirtsa lemahtaa, mutta vien sen sitten nostessank pönttöön, ja tuuletan makuuhuoneen.
Kyllä myös ihan ”aamuisen” pesemättömän elimen ottaminen esiin haiskahtaa. Tarkoitin sitä tuuletettavaa hajua, ei välttämättä pelkkä virtsan katku.
Vierailija kirjoitti:
Hormonimuutokset aiheuttaa.
Johtuisiko kuitenkin ihan vaan siitä että kahvi ja tee ovat molemmat diureettisia.
Parissa viikossa kroppa oppii elämää ilman kofeiinia.
Mä juon kupillisen silloin tällöin hyvää kahvia. Ennen latkin sitä kuin vettä ja ravasin veskissä häiriöksi saakka.
Jos on joka aamu niin väsynyt, ettei käynnisty ilman kahvia tai muuta kofeiinilähdettä, kannattaa ihan ensimmäisenä pistää unirytmi ja unihygienia kuntoon. Eli unesi ei ole määrällisesti riittävää tai laadullisesti palauttavaa (tai sekä että), jos olet joka aamu väsynyt. Toisaalta tuo kuulostaa siltä, että sinulla voi olla myös yliaktiivinen virtarakko: https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtuisiko kuitenkin ihan vaan siitä että kahvi ja tee ovat molemmat diureettisia.
Voi johtua toki pelkästäänkin siitä, mutta naisilla estrogeenin määrän väheneminen johtaa monesti virtsarakon pienenemiseen ja sen reaktiivisuuden lisääntymiseen, mikä monella sitten aiheuttaa tihetynyttä vessassa käynnin tarvetta ja jopa virtsankarkailua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta itsellä tulee pienestäkin määrästä kofeeinia kova pissahätä. Tulee kyllä muitakin oireita kuten sydämen tykytystä ja vapinaa.
Auttaisko ap:ta jokin muu virkistävä keino aamulla? Kylmä suihku? Kirpeitä marjoja?
Tai riittävä ja laadukas uni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ne alkaisi yhtä äkkiä vaikuttamaan noin jyrkästi? Jos olet jo kolmekytä vuotta litkinyt aamudiureettisi ilman ongelmia?
Lähtisin mäkin hormoonien muutoksilla eteenpäin. Ne muokkautuu ihmisellä koko elämän ajan, naisilla varsinkin kuukausittain.
Tuohan on ihan höpöhöpöä, että kahvi tms auttaa aamun käyntiin. Heräisi muka paremmin.
Paremmin herää, kun nukkuu paremmin. Ei siihen tarvita mitään käynnistyksiä. Sitä vaan sanotaan tottumisen vuoksi, että starttaa paremmin kahvin jälkeen.. vaikka tosiasiassa on ollut pystyssä sen aikaa, että alkaa huonokin uni karista.
Minä nousen sen verran aikaisin, että kerkiän juoda kaksi mukia kahvia ja rampata pissalla sen viisi kertaa ainakin. Olen jo niin tottunut tähän. Nousen 5.45 ja töihin lähden 7.30, silloin on pissaaminen jo rauhoittunut ja pystyn olemaan pissaamatta siihen puolille päivin asti. Ja siis nukun hyvin 8h yössä, mutta haluan sen kahvini aamuisin.
Vierailija kirjoitti:
Joko olet opettanut rakkosi pahoille tavoille tai sitten siinä on joku vika. Nuo mainitsemasi juomat ovat tosin diureettisia vaikutukseltaan, mutta ei se kyllä normaalisti noin nopeasti tehoa. Monet verenpainetautisethan käyttävät nesteenpoistolääkitystä, mutta eivät he heti pillerin jälkeen vessaan laukkaa.
Aloittaja ei kertonut ikäänsä. Minulla aloi inkontinenssivaiva juuri noin. Olin silloin 40-vuotias. Aikaa myöten vaiva paheni. Kyse ei ole lainkaan mistään "rakon opettamisesta" eikä siihen auta mikään lantionpohjalihasten jumppa kuten usein väitetään. Inkontinenssisuojien myyntiluvut kertovat karua tarinaansa. Tenat käytössä minullakin, ikä 53.