Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syy, miksi Hope ja muut eivät hyväksy kuin uutta tavaraa

Vierailija
20.11.2020 |

Olen sosiaalialalla töissä ja olen keskustellut tästä asiasta useamman järjestöihmisen kanssa. Syy on se, että jos tuosta vaatimuksesta joustaa, niin jotkut ihmiset alkavat aina dumpata sinne käsittämättömiä määriä silkkaa roskaa. Siis ihan oikeasti homeisia vaatteita, 30 vuotta vanhoja kellastuneita kauluspaitoja, pesemättömiä vaatteita, rikkinäisiä pyjamia tms. Tämän roskan hävittäminen syö järjestön rahoja. Jos ohjeet on tyyliin käytetty on ok, kunhan on hyväkuntoinen, niin nämä ihmiset tulkitsevat sen niin, että kyllähän tämä 90-luvun toppahaalari, josta täytteet tursuaa ulos ja jota olen 20 vuotta hillonnut täällä kylmällä vintillä, on vielä ihan hyvä. Sääli sinänsä, sillä suurin osa ihmisistä ymmärtää kyllä tuoda asiallista tavaraa, vaikka olisi käytettyäkin. Muutama idiootti pilaa homman, kun yrittää käyttää järjestöjä ilmaisena jätepalveluna.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tän vuoksi en vie mitään vaatteita koskaan mihinkään kierrätykseen vaikka olisi pari kertaa käytetty kun ei ne kelpaa kuitenkaan, ovat "jätettä". Roskiin menee kaikki, ei tarvitse kenenkään sitten ulista. Nytkin olisi tarjolla 120 € kengät joita olen käyttänyt ehkä kaksi kertaa, roskiin menevät nekin.

Vierailija
22/37 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tän vuoksi en vie mitään vaatteita koskaan mihinkään kierrätykseen vaikka olisi pari kertaa käytetty kun ei ne kelpaa kuitenkaan, ovat "jätettä". Roskiin menee kaikki, ei tarvitse kenenkään sitten ulista. Nytkin olisi tarjolla 120 € kengät joita olen käyttänyt ehkä kaksi kertaa, roskiin menevät nekin.

Ei taida haitata ketään. Vaatekeräykset ja kierrätyskeskukset yms. saavat käsittääkseni ihan liikaakin tavaraa, myös hyväkuntoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavia myös nämä marttyyrit, jotka heittävät suurin sanoin hyväkuntoista roskiin kun "ei kelpaa kuitenkaan". Siinä vaiheessa kannattaa miettiä omia kulutustottumuksia, jos parin käyttökerran jälkeen kengät lentää roskiin. Miksi ylipäätään osti ne kengät?

Vierailija
24/37 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtion pitäisi rahoittaa näiden yritysten toimintaa myös kierrätystä tykevana, jolloin lahjoitukset käydään läpi ja jatko sijoitetaan oikein...

Vierailija
25/37 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitini on tuollainen. Mökiltä löytyy 80 luvun lasketteluhaalari ja sen mielestä se on ihan hyvä

No miksei, jos sitä käyttää siellä vaikka luntaluodessa? Mulla on kasarivaatteita käytössä, esim. Adidaksen college, laatu oli parempaa kuin nykyisin.

Eri asia jos ovat koko ajan olleet omassa käytössä, toisille en kehtaisi tyrkyttää mutta kyllä heitäkin riittää jotka kehtaa. Omassa kaupungissa on kirppari joka tekee myös kuolinpesäsiivouksia ja yrittää myydä käytettyjä sängynpatjoja ja runkopatjoja, usein sekä kellastuneita että kusisia. Joo, niiden hävittäminen maksaa mutta ei sellaisia kukaan täysjärkinen kyllä osta.

Vierailija
26/37 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhemmat on tällaisia. Ovat suurta ikäluokkaa. Ei nyt sentään pesemättömiä vie kirpparille, mutta vähän rikkinäinen tai pinttynyt tahra ei käyttöä haittaa. Vanhat tyynyt, peitot ja patjat ovat käyttökelpoisia, vaikka todellisuudessa eivät enää kelpaisi kuin ehkä koirille. Astiat, joissa on pikkunen halkeama on ihan hyvä tavara. Tai likainen muoviämpäri kelpaa kyllä tarpeeseen. Tästä on väännetty monet kirppislastilliset, mutta ei millään voi viedä kaatopaikalle, kun kyllähän sitä nyt vielä joku voi käyttää... eivät suostu käsittämään millään.

Tämä kertoo vaan siitä miten elintaso on parantunut, tää ikäluokka on vielä nähnyt oikeaa köyhyyttä, kaikki on käytetty loppuun asti ja oltu tyytyväisiä siihen mitä on.

Vierailija
27/37 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ostat muttet käytä? Jos ovat huonot päällä niin tuskin ovat sen parempia toisellekaan eli silloin kannattaakin heittää menemään.

Vierailija
28/37 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viestisi kielii, että tavarasi ovat todellisuudessa huonokuntoisia, kun heität ne roskiin myymisen sijasta. Ja nyt hyväntekeväisyysjärjestöjen pitäisi olla vielä pahoillaan, kun et dumppaa jätteitäsi heille :D

Vierailija
29/37 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella on käytössä termi "täysin käyttämätön", joka käytännössä tarkoittaa, että vaate on maannut  viimeiset 40 vuotta käyttämättömänä. Se ei kuitenkaan minkään määritelmän mukaan ole sama kuin uusi.

Vierailija
30/37 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko vaatteesi niin huonossa kunnossa, että parin käyttökerran jälkeen se on kulahtanut, reikääntynyt ja nyppyinen? Tai sitten et vain muista, että oletkin pessyt ko. vaatteen jo 20 kertaa ja huonolaatuisena se ei sitä ole kestänyt.

Vai onko ongelma se, että et saa käytetystä vaatteesta uuden hintaa?

Vierailija
31/37 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällaiset ihmiset ovat raivostuttavia. Kengät ovat maksaneet 120 euroa. Henkilö on ostanut ne alennuksesta 40 eurolla ja sitten ne ovat kuitenkin niin huonot, ettei niitä voi käyttää. Tippa linssissä itketään sitä kuvitteellista arvoa, jota ei ole koskaan ollutkaan.

Vierailija
32/37 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin eihän siinä tosiaan mitään jos itse edelleen käyttää vaikka sitä toppapukua kasarilta, mutta ei sitä myyntiin tai lahjoitettavaksi viedä. Voi tarjota esim. facebookissa roskalavalla ja kertoo että tosiaan kasarilta, säilytetty mökillä, huonossa kunnossa tms. Mutta jos tota sontaa vie vaikka hyväntekeväisyyskirppikselle, ja kuvittelee että on nyt tehnyt jotenkin "hyvän työn", niin ei. Olet vain aiheuttanut lisätyötä sellaisille ihmisille joiden ajan voisi käyttää muuhunkin. Joskus se roskis on parempi vaihtoehto.

Toppapuku voi tulla tarpeeseen kovilla pakkasilla, vaikka se olisikin karmeinta kasarikuosia ja vähän nuhjuinen.

Vierailija
33/37 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällaiset ihmiset ovat raivostuttavia. Kengät ovat maksaneet 120 euroa. Henkilö on ostanut ne alennuksesta 40 eurolla ja sitten ne ovat kuitenkin niin huonot, ettei niitä voi käyttää. Tippa linssissä itketään sitä kuvitteellista arvoa, jota ei ole koskaan ollutkaan.

Kengät voi olla oikein hyvät ja laadukkaat, vaikkei ne sopisi omaan jalkaan. Esim. mulla on sellaiset lättäräpylät, että melkein kaikki kengät on kärjestä liian kapeat tai kengänkärkeen jää liikaa tyhjää tilaa. Kaupassa ei aina huomaa, että kenkä on pitkäaikaiseen käyttöön liian ahdas.

Vierailija
34/37 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pitää kerran turvautua julkiseen apuun, niin luulisi, ettei enempää varaa kranttuiluun ole. Ei meille muillekaan toiset kustanna uusia tavaroita.

Kokoomuksen äänestäjä

Vierailija
35/37 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan muu ei nyt ole ulissut, paitsi sinä.

Vierailija
36/37 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää viekö mitään hopelle Tavara ei mene oikeaan osoitteeseen. Suomessa oikeasti apua tarvitsevat eivät sitä saa.

Vierailija
37/37 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pitää kerran turvautua julkiseen apuun, niin luulisi, ettei enempää varaa kranttuiluun ole. Ei meille muillekaan toiset kustanna uusia tavaroita.

Kokoomuksen äänestäjä

Pitäisikö siis Hopen jakaa homeisia vaatteita lapsille?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kahdeksan