Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pitää puhe änkyttämättä?

Vierailija
21.03.2014 |

Pelkään jonkin verran sosiaalisia tilanteita ja etenkin esiintymistä väkijoukolle. Esiintyessäni minulla menee monesti sanat sekaisin ja joudun niitä vähän väliä korjaamaan. Lisäksi en voi mitenkään katsoa yleisöön päinkään, koska ihmisten katseet pelottavat ja menen täysin umpeen enkä pysty puhumaan sanaakaan!

Tulossa kuitenkin olisi julkinen esiintyminen väkijoukolle. Minulla on paperi, mistä voin lukea, mutta käytännössä pitäisi pystyä esiintymään yleisölle eikä vaan lukemaan suoraan paperista. Mutta vaikka tiedän, mistä puhun, minä en muista mitään siitä, ellen lue osittain paperista.

Ahdistaa todella paljon! Viimeisestä esiintymisestä on jo aikaa, joten esiintymiskammoni on kerennyt jo kasvaa taas isommaksi. Olisiko kellään antaa mitään hyviä vinkkejä? Eniten minua häiritsee tuo änkytykseni, koska se lienee huomattavin osa jännitystäni, jonka yleisö tulee havaitsemaan. Onko siihen mitään keinoa?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule, mä voin lohduttaa sua sillä, että sun änkytystäsi ei yleisössä kiinnitetä mitään huomioita, joten älä ajattele sitä itsekään. Tärkeintä on se mitä sä sanot eli sun viestis kuulijoille. :)

Vierailija
2/12 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ihan sama juttu. Mikä tähän avuksi? Oon kärsinyt tästä niin kauan kuin muistan :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esiintymisjännitykseen ei ole muuta lääkettä kuin kokemuksen kartuttaminen eli rohkeasti vaan, siitä se lähtee.

Vierailija
4/12 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna itsellesi lupa mokata ja ole itsellesi armollinen. Näin huomaat että mitään pahaa ei tapahdu vaikka änkyttäisikin ja änkyttämisen syy eli jännitys poistuu ajan myötä ja esiintymiskokemuksen karttuessa.

Vierailija
5/12 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla jos menee joku sana solmuun, niin teen siitä ihan tahallani sellaisen korostetun ison numeron. Sillä tavalla että niinkun samalla ikäänkuin nauran itselleni samalla. Jos pitäisi sanoa vaikka että lastenvaateblogit ovat mielenkiintoista luettavaa ja sanonkin että lastenvaatebolkpl(tässä vaiheessa seis ja äpläpäplä plööö plöö plööö plaba plaba, kunnes joku nauraa tai hymähtää, sitten pieni henkäys ja uusi yritys korostetun hitaasti)

Mikä sen parempaa kun jos saa yleisön vielä nauramaan kanssaan? Pitääkö itsensä ottaa niin helvetin vakavasti?

Vierailija
6/12 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

katso yleisön ohi/yli. Kuvittele puhuvaksi yhdelle henkilölle. Vaikean sanan, änkytyksen alettua, vedä henkeä ja sano sana rauhallisesti uloshengityksen aikana, vaikka sana kerralla, mutta vain kun ilma kulkee keuhkoista ulos.

Vierailija
7/12 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisöstä 99% miettii mitä muut ajattelevat heistä ja sulautuvatko he yleisöön. 

Suosittelen aivan tietoista hengityksen rauhoittumista ennen puhetta ja aivan tarkoituksella hitaasti ja rauhallisesti puhumista. Muutama öhöm, kröhöm, mmmh, menee siinä aivan välimerkkinä. Kukaan ei edes noteeraa asiaa. Tärkeintä on että esittämäsi asian ydinkohdat tulevat tarpeeksi painokkaasti (katse yleisöön päin) esille. Mieluummin liian lyhyt kuin liian pitkä esitys. Lyhyestä virsi kaunis.

Vierailija
8/12 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso siihen yleisöön. Huomaat että ne rassukat pallinaamat ja nököhampaat sekä pömppömahat ovat ihan tavallisia ihmisiä jotka ovat nyt sinun armoillasi. He joutuvat siellä paikallaan poloiset istumaan eivätkä pääse esiintymään koska nyt on sinun hetkesi olla framilla. Ota siitä kaikki irti, tee esityksestä juuri SINUN näköisesi. Ei mikään mitä kuvittelet että joku kuvittelee miten sen muka pitäisi olla. Voit kuvitella hätätapauksessa kaikille hassut vaatteet tai että he ovat nolosti alasti vartalonmyötäisissä ihoissaan.

Vierailija
9/12 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjoittele etukäteen. Pidä ensin puhe muutamaan kertaan peilille, sitten parille kaverillesi tai muulle sopivalle yleisölle. Jännitystä helpottaa huomattavasti, kun tietää harjoitelleensa kunnolla.

Vierailija
10/12 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 20:59"]

Kuule, mä voin lohduttaa sua sillä, että sun änkytystäsi ei yleisössä kiinnitetä mitään huomioita, joten älä ajattele sitä itsekään. Tärkeintä on se mitä sä sanot eli sun viestis kuulijoille. :)

[/quote]

Minua jotenkin ärsyttää, kun aina sanotaan, ettei yleisö huomaa jännitystä. Ei varmasti huomaakaan semmoista jokaisen ihmisen tervettä normaalia jännitystä. Mutta kun kyseessä on oikeasti esiintymistä pelkäävä ihminen, jonka kädet tärisee, ääni takkuilee ja katse pysyy alhaalla, niin turha väittää, ettei sitä huomattaisi.

Kyllä minä itsekin huomaan, jos joku selvästi jännittää. Olen itsekin kuullut palautetta, miten jännitys näkyy esiintymisestäni, joten kyllä se silloin näkyykin. Minulle on niin monta kertaa sanottu tämä, ettei kukaan sitä jännitystä huomaa. Mutta se on aina ikävä vaihe, kun saa esityksen jälkeen palautteen ja heti huonona puolena mainitaan katsekontaktin puuttuminen, äänen tärinä, hiljaiset kohdat (kun en jännityksen vuoksi saa sanoja suustani) yms.

- Ap

Vierailija
11/12 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso elokuva "Kuninkaa puhe" (engl. The King's Speech). Pääosassa Colin Firth. Sieltä löytyy vinkkejä ja hengitysharjoituksia, jotka sopii myös tähän päivään,  jännitys-  ja änkytysongelmiin. Hyvä leffa.

Vierailija
12/12 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyaikana kaikki näpläävät kännykkäänsä tai ainakin haluavaisivat tehdä sitä. Nauti siitä mielikuvasta, että sinulla on lauma orjia ja sinä olet Domina joka määrää missä tahdissa edetään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kaksi