Miksi kotikoira pitää ruokkia kalliilla sapuskalla?
En tajua, tuttavani tekee tätä. Hirveät summat kuukaudessa koiran ruokiin eikä edes harrasta sen kanssa mitään.
Kommentit (32)
Eiköhän tavallinen kotikoirakin ole omistajalleen ihan yhtä rakas, joten miksi haluaisi syöttää rakkaalle lemmikille huonolaatuista ruokaa? Omien kissojeni haluan elävän mahdollisimman pitkän ja terveen elämän, siksi syötän laadukasta (ja kallista) ruokaa. Laadukasta ruoka on sillä perusteella, että kaupan perusnaput sisältävät lähinnä viljaa, jolle kissa on allerginen. Niissä on vain muutama prosentti lihaa, joka kuitenkin on kissan pääasiallinen ravinto. Syöttämäni ruoka sen sijaan sisältää 98 % lihaa, eikä liha ole lihatalouden sivutuotteita vaan kunnon lihaa. Itse olen kasvissyöjä, joten olen myös tyytyväinen siitä, että käyttämäni merkki on suhteellisen eettisesti tuotettua, eli vapaasti kasvatettua ja villiriistaa tehotuotetun antibiooteilla kyllästetyn lihan sijaan . Raakaruokinta vaatii paljon tietoa ravintoaineista, joten siksikin monille valmisruoka on parempi vaihtoehto. Ja olen siis opiskelija, jonka kuukausitulot ovat 470 e/kk. Mutta koska olen lemmikkejä ottanut, haluan niistä myös pitää hyvää huolta. Laadukasta ruokaa tarvii myös antaa paljon vähemmän, kuin pelkkää höttöä josta on enemmän haittaa kuin hyötyä. Omat kokemukseni ovat siis lähinnä kissojen ruokinnasta, mutta koirien omistajan ajattelevat varmaan samantapaisesti :) Varmasti halvalla ja huonommallakin ruoalla ruokitut eläimet voivat elää ihan onnellisen ja terveen elämän.
Meillä ainakin syödään kalliimpaa ja laadukkaampaa ruokaa, koska koirat pysyy terveinä. Kuivaraksut vetää toisella tosi usein mahan löysälle ja muutenkin voi sitä paskan määrää (vrt. kuivamuonaa kaks kertaa päivässä = molemmat paskoo 2-4 kertaa päivässä vai lihaa kaks kertaa päivässä = molemmat paskoo max. kerran päivässä)!
Kun syödään lihaa ja luita niin pysyy hampaat, maha ja kaikki kunnossa. Ja kun mä olen kerran koiria hankkinut niin haluan antaa niille parhaan mahdollisen elämän. Ne ei saa itse valita ruokiaan tai tekemisiään, joten mulla on vastuu siitä, että ne saavat parasta mahdollista. Ja markettimuonat ja/tai jotkut perunamuusin tähteet eivät sitä ole.
Koiramme on jo vanha 17-vuotias, mutta reipas ja terve ja (kuten edellinenkin koiramme, joka eli 15-vuotiaaksi) saa pelkkää kotiruokaa, siis ruuantähteitä. Kivittäkää vaan, mutta näin teemme.
Siis onko kotiruoka eli ruoantähteet halpaa? Mietin vaan, että silloinhan koiran ruoka maksaa samanverran kuin ihmisten. Vai ymmärsinkö taas väärin?
Koira ei tule onnellisemmaksi pitsisängystä, burberrypuvusta, ranskasta tuodusta juomavedestä tai erikoisruuista.
Se tulee onnelliseksi koiranelämästä, lenkeistä, luista ja rapsutuksista.
Eli se että syöttää jotain kallista erikoisruokaa tarkoita ollenkaan sitä että olisi erityisen pätevä koiranomistaja. Rahalla ostetaan omaatuntoa
Nro 20 vastaa: laadukasta kuivamuonaa eli koirallemme sopivaa on Orijen kuivamuona.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 21:46"]
Koira ei tule onnellisemmaksi pitsisängystä, burberrypuvusta, ranskasta tuodusta juomavedestä tai erikoisruuista.
Se tulee onnelliseksi koiranelämästä, lenkeistä, luista ja rapsutuksista.
Eli se että syöttää jotain kallista erikoisruokaa tarkoita ollenkaan sitä että olisi erityisen pätevä koiranomistaja. Rahalla ostetaan omaatuntoa
[/quote]
Oma koirani syö pääsääntöisesti sitä "kalliimpaa" raaka ruokaa ja sen sille ihan mielelläni ostan. Lisäksi kasviksien tähteitä yms. mitä nyt sattuu jäämään yli. Niitä koirien mömmömakkaroita ostan hyvin hyvin harvoin, jos ei mitään muuta satu olemaan tarjolla. Se sapuskahan näyttääkin jo aivan sonnalta itsessään. Ja lisäksi koira tuottaa semmoisella dieetillä aivan jäätävät määrät paskaa, joka oman koirani kohdalla näyttääkin niin epämääräiseltä (limainen yms.) ettei se voi kovin hyvää jälkeä suolistoon tehdä.
Mikä itu on säästää joitakin kymmeniä euroja ruokakuluissa jos ne kostautuu myöhemmin lääkärikuluissa? Tietysti ainahan löytyy niitäkin joiden hurtta on syönyt pelkkää halpa-hallin lisäainekamaa koko ikänsä eikä miiitäään ongelmia. Pidän kylläkin suuni supusta, enkä tuputa tutuille koiranruokintavinkkejä ellei niitä erikseen kysytä.
Marketin ruuissa on lähinnä vehnää, maissia ja lisäaineita. Hyvä jos muutama prosentti eläinperäistä ainesosaa.
Parempi syöttää sellaista ruokaa, joka pitää koiran terveenä ja hyvinvoivana, oli se sitten kotiruokaa, raakaruokaa tai nappuloita, joissa on oikeasti lähinnä niitä aineita, joita koira tarvitsee.
Kaikki koirat eivät voi/halua syödä raakaruokaa ja kotiruuan kanssa kannattaa olla tarkkana, ettei tule syötettyä vaikka liikaa suolaa yms. muita haitallisia aineita.
Laadukas sapuska, jossa on koiran tarvitsemat aineet eikä ylimäärästä höttöä, on aika helpossa muodossa nappuloina.
Joissain halpis koiranmuonissa on lihaa jotain 4%.
Koira on kuitenkin LIHANsyöjä, ei edes sekasyöjä. Tokihan se geenimuunneltu soija ja vehnä on halvempaa...
Ja tuolla joku kertoi että koira elää puurolla, johon on sekoitettu maksalaatikkoa??? Maksalaatikon lihaprosentti itsessään on jo naurettavan pieni. Edes ihmisruuaksi. Riisipuuroahan se lähinnä on, maksanmaulla höystettynä.
Vähän sama ku ihminen eläis pelkällä lenkkimakkaralla... Ihminen pärjäilee vielä ihan kivasti kasvisravinnolla, mutta pelkällä possunnahalla menis jo vähän huonommin... Pysyis ehkä hengissä, mut...
Mein koira on niin allerginen kaikelee, että markkinoiden kalleinta nappulaa syötän. 2kg säkki 32,50 ja säkki kestää kuukauden. Sen lisäksi riisi,kana,porkkana-mix menee. Nappulat on kyllä perseestä ja yliarvostettuja. Mielummin ruokkisin raakaruualla tai sellasella oikealla koiralle sopivalla liharuualla, mutta ei ton vatsa kestä mitään oieaa ruokaa määräänsä enempää edes kana muodossa. Vituittaa kun kasvattaja oli pistäny ton heti pelkälle nappulalle kun oli tissistä irti. Siitähän se ruokaaineallergia tulee kun ei saa alusta asti oikeaa ruokaa. Nappuloissa ei edes ne vitamiinit säily. Usein on säkki rikki kun sen saa kaupasta ja päässyt ilmottumaan ja vitamiinit kadonneet... Ja parissa vkossa ne vitamiinit lähtee avatusta pussista Muutenkin.
Hauska käsite tuo avauksen kotikoira. Toivon, että jokainen koira on kotikoira, eli että kaikilla Suomen koirilla on koti ja hyvä hoito.
Meillä on kaksi kotikissaa. Syöminen on monenlaista, mutta pidämme kiinni siitä, että kerran viikossa on sisäelimiä ja kerran viikossa tuoretta, kotimaista kalaa. Kala on yleensä silakkaa tai muikkuja. Perhe syö silloin samaa, mutta eri muodossa.
Ovat terveitä, kiiltäväturkkisia ja kaikin puolin hurmaavia katteja.
Oletko #18 kokeillut koirallesi aloe veraa? Jos, et niin kokeile ihmeessä! Tiedän monta vatsavaivaista koiraa, joilla aloe auttaa...