Miksi vauvat on ylipainoisia?
Mikä tämä juttu on, että vauvat ja pienet lapset alkavat olla ylipainoisia? Mistä se johtuu?
Kommentit (11)
Mun vauva varmaan oli ap:n mainitsema ylipainoinen vauva. Ylipainon salaisuus oli: tissimaito! Mokoma suostui kiinteitäkin syömään vasta 7 kk iässä, siihen asti kieltäytyi muusta kuin tissistä. Mitähän olisi pitänyt tehdä?
Nyt 13-vuotias poikani on muutaman kuukauden elämässään ollut ns. ylipainoinen. Silloin , kun hänen ainoa ravintonsa oli rintamaito, hänen reitensä ja vatsansa olivat LÄSKIÄ (Apuva! Toki alla jämäkkä kerros myös lihasta ym.). Vauva saa olla vaikka millainen Michelin-ukko siinä vaiheessa, eikä se tarkoita ylipainoa myöhemmin. K.o. nuori on tällä hetkellä kova urheilija, pitkä ja lihaksikas ikäisekseen, posket lommolla, eikä hänellä ole makkaran makkaraa mahassaan.
Rintaruokinnalla olin itsekin kuulemma tuhti vauva ja terveydenhoitaja ihmetteli miten pelkällä tissillä saadaan lapsi lihavaksi, sain kuulemma ainoastaan sitä ja raastettua omenaa. No, omakin poika vankistui rinnalla hyvään kuntoon ja sai kiinteitä vasta noin puolivuotiaana. Onko joidenkin naisten maito rasvaisempaa, niinkuin lehmillä? En tiedä.
Kun rintamaitolapsi suostui syömään kiinteitä kunnolla vasta 14kk, sitä ennen pelkkää äidinmaitoa. Käveklemään lähti 10kk. Painoa yli 10kg, oisko pitänyt laihduttaa???
Ei vauvojen kuulu olla "lapsenpyöreitä". Yhtä paljon näkee sirompiakin vauveleita, ei sellainen pullukkuus ole mikään oletusarvo.
Ap varmaan viittaa iltalehden juttuun jossa korvikkeella lihotettu 10kk vauva..
Puuh. En tietenkään tarkoita normaaleja pullukoita vaan oikeasti sairaanloisen lihavia vauvoja ja lapsia. Sehän on riski lapsen kehitykselle ja terveydelle.
ap.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 18:06"]Ap varmaan viittaa iltalehden juttuun jossa korvikkeella lihotettu 10kk vauva..
[/quote]
Kuinka iso vauva sitten oli?
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 18:18"][quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 18:06"]Ap varmaan viittaa iltalehden juttuun jossa korvikkeella lihotettu 10kk vauva..
[/quote]
Kuinka iso vauva sitten oli?
[/quote]
N 20kg, en muista oliko 8 vai 10kk enkä jaksa ettiä ku oon puhelimella mut iltalehden sivuilta löytyy
Voiko edes vauvaa ylisyöttää? Oma säätely/kylläisyys toimii vielä, kunnes tuputetaan ja/tai annetaan ruokaa palkinnoksi ja/tai rangaistaan ruualla sekä syötetään transrasvaa ym.
Itse uskon monessakin asiassa siihen, että lapsen keho on ohjelmoitu järkevään syömiseen ja myös omantahtiseen oppimiseen herkkyyskausineen. Vanhempien täytyy lukea näitä viestejä ja panostaa, kun sen aika on.
Eikö riittänyt se, että ruoditaan aikuisten painoja niin että jokaisen pitäisi olla fitness-kaunotar, nytkö se siirtyi jo lapsiinkin? Oletko koskaan kuullut sellaisesta asiasta kuin lapsenpyöreys?