pitkät ihmiset on yleensä älykkäämpiä kuin lyhyet
Kommentit (52)
Se ainakin tiedetään, että pitkät tienaavat enemmän kuin lyhyet lajitoverinsa.
Mä luulen et se johtuu ravinosta. Jos on tarpeeksi ruokaa, myös kasvaa ja aivot saa ravintoa. Japanilaiset syö pääosin kasviksia ja kalaa, mikä on terveellistä.
Näin pituuden voisi ajatella korreloivan älykkyyden kanssa. Mutta koripallojoukkue ei kuitenkaan välttämättä koostu pelkästään älykkäistä ihmisistä.
Olisipa mielenkiintoista selvittää ovatko hollantilaiset keskimäärin älykkäämpiä kuin vaikkapa ranskalaiset.
Hollantilaiset ovat ainakin euroopan pisimpiä...
Ja jos on pitkä malli joka ei syö mitään, niin tuskin aivotkaan saa ravintoa.
Mitä pitempi varsi, sitä himmeämpi lamppu.
Hienoa. 158 cm ja kutistun koko ajan.
Fysiikan tohtori
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 11:54"]
Hienoa. 158 cm ja kutistun koko ajan.
Fysiikan tohtori
[/quote]
En usko että oot fysiikan tohtori kun kirjoittelet noin tyhmiä. Tutkimuksesta ei voi vetää yksilötasolle minkäänlaisia johtopäätöksiä.
Kyllä yleensä valioyksilöt ovat pitkiä ja kauniita noin muutenkin. Lyhyet ovat jotenkin kitukasvuisia joka tavalla, miksei älyllisestikin?
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 10:27"]
Tämmöstäkin on tutkittu...
[/quote]
Voisitko ap laittaa sen lähteen tähän?
kaikkihan tietävät, että mallit, missit ja urheilijat (jääkiekko) ovat tyhmiä kuin saappaat ja yleensä pitkiä!!!
Tottakai ovat...
Uskoitko? Taidat olla varreltasi lyhyenläntä jos pureksimatta uskot mitä sinulle kerrotaan.
Olen 160 cm ja mensan jäsen. Vastaavasti koulutettujen joukossa, kuulun kolmen älykkäimmän prosentin joukkoon. Omalla kohdallani ei korreloi, enkä usko totta olevankaan.
Sen sijaan sitä on tutkittu, että johtotehtävään valitaan kahdesta tasaväkisestä hakijasta useammin se pidempi eli pituus saattaa korreloida johtotehtävien kanssa. Kaikki johtajat eivät älykkyydessä ole sitten taas huippuasiantuntijoiden tasoa välttämättä. Pituus antaa ihmisestä varmaan vaikutelman "synnynnäisestä johtajasta" joka näkyy, kuuluu, on vahva jne.
Onneksi tietotyössä aivoilla on isompi merkitys kuin pituudella. Naisena uskon, että hennosta "petit" varrestani on ollut jopa hyötyä työelämässä miesvaltaisella alalla.
No ap. Laitapa se tutkimus tähän. Jos siellä lipputangon päässä vielä jotakin elämää tavataan.
Eivät jääkiekkoilijat ole välttämättä pitkiä!!!
Niin kuinka paljon älykkäämpiä? Olisi varmaan olennainen tutkimustieto. Minä satun muistamaan tämän yhden tutkimuksen. Sen mukaan pitkät ovat noin 1% älykkäämpi, eikä ero ole merkittävä. 0-tutkimus siinä mielessä koska korrelaatio on hyvin vähäinen.
Pitkät ihmiset ovat ainoastaan hyviä voiman käytössä ja määräilemisessä, mutta en ole eläissäni tavannut ketään kovin älykästä yli 170 cm pitkää ihmistä. Vaikka olen sentään jo 53 vuotta elänyt. Sen sijaan tunnen monia erittäin nokkelia ja älykkäitä lyhyitä ihmisiä. Mistäköhän tollasta on muka tutkittu että pitkät ihmiset olisivat muka älykkäämpiä. Kaikista vähä älyisimmät ihmiset joita olen elässäni tavannut tai joista olen lukenut tai kuullut, ovat kaikki pitkiä.
Pitkillä ihmisillä ei ole mitään tarvetta korostaa itseään. Niin. Kysyttävää?
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 12:37"]
Lähdettä pyysitte:
Riccardo Marioni of Edinburgh University's Institute of Genetic and Molecular Medicine
http://www.ibtimes.co.uk/shorter-people-likely-have-lower-iqs-claim-scientists-1438582
Onko joku lukenut? onko yhtä pätevä kuin Tatu Vanhasen tutkimukset?
Buahhahhahhaaahhaaaaaa
Millä eväillä sinä kyseenalaistat Vanhasen tutkimukset?
Taidat olla älyllisesti lyhyt.
Voisko johtua siitä, että äidin raskauden aikainen hoitamaton / huonosti hoidettu kilpirauhasen vajaatoiminta (joka paljon yleisempää kuin diagnosoitu!) aiheuttaa niin lyhytkasvuisuutta kuin heikempää älykkyyttä?
Terve äiti>pitkä ja älykäs lapsi, sairas äiti> lyhyt ja ei niin älykäs lapsi.
Tutkitusti aasialaiset ovat keskimäärin älykkäämpiä. Outoa että he ovat kuitenkin lyhyempiä kuin länsimaalaiset ja usein ruuastakin ollut pulaa, kehnot elinolosuhteet.. Takaako iso pää älykkyyden, epäilen?
Jos näin onkin, käytännön hyötyä tästä ei oikein ihmisille ole, koska kyse on tosiaan vain keskiarvoista. Joku lyhyt voi silti olla huomattavan älykäs tai pitkä vähemmän ällykäs, joten ei voi tehdä suoraan kuitenkaan pituudesta päätelmiä älykkyydestä yksilön kohdalla.
Kansojen välillä tämä ei taida kyllä ainakaan päteä, esim. niin että japanilaiset olisi vähemmän älykkäitä kuin pidemmät kansat...