Jos valtion avoimessa työpaikassa on vain 2vkoa rekrytointiaikaa, niin onko se paikka aina jo jollekin katsottu?
Jos hakemusten otto loppuu 1.11 ja työ tarkoitus aloittaa 15.11? Aika tiukan oloinen ja mielestäni vaan kertoo että haku ei ole aito...
Kommentit (10)
Se olisi kiva tietää, voisi olla laittamatta hakemuksia noihin muka-hakuihin.
Tämän käsityksen siitä kyllä saa. Eihän niitä haastattelujakaan hetkessä hoideta, ja valitulla täytyy olla aikaa irtisanoutua aiemmasta työstään.
Ihmisten kiusaamista tuollaiset haut.
Voihan noita kaikkia vielä muokata, kunhan saadaan sopivat seulottua. Valtion vaki virkaan ei pääse jos ei kukaan paikassa tunne hakijaa. Sen milloin alottaa voi sitten sopia erikseen Joskus on jo talossa töissä ja sitten se toimi tai virka vaan muuttuu ilman katkoa vakituiseksi. Se on se yleisin tapa.
Riippunee paikasta. On varmasti paikkoja, joissa rekrytointi kestää vähintään viikkoja ja toivotaan, että nyt ns. tärppäisi. - Saataisiin paikkaan, joku sitoutunut ja motivoitunut, joka ei lähde "heti" kun jossain avautuu vihreämpi oksa. Sitten on paikkoja, joita on tehnyt jo n. kappaletta jo erilaisissa pätkissä, jolloin monen hakijan tausta jo tunnetaan ja tiedetään ja saatetaan tietää jo hänet, joka valitaankin, eikä viitsitä järjesää teatteria, koska ao. työ/ tehävä kaipaa (uutta) tekijää mahdollismman pian.
Valtiolla, ainakin omassa virastossani, paikka menee ensin sisäiseen hakuun, sitten valtion sisäiseen hakuun, ja jos näistä ei löydy, vasta sitten ulkoiseen hakuun.
Eli ihan tosissaan voivat hakea, voi vain olla todella kiire täyttää tuo virka.
Mä olen päässyt kunnalle niin että hakuaika loppui viikkoa ennen kuin aloitin työt ja ihan ulkopuolisena. Toki siinä sitten asiaan vaikutti se, että pystyin aloittamaan, varsinaista aloitusaikaa ei ollut määritelty, vaan se oli jotenkin sopivan hakijan löydyttyä tilanteen mukaan tjsp.m
Jos hakuaika on 2 vkoa niin se on ihan normisettiä, ei ole pedattu kellekään sen perusteella. Pitkät hakuajat viivästyttävät rekrytointia.
Mulla oli juuri tuollainen haku+aloitusaika. Pääsin töihin,mutta siitä ei hyvää seurannut: Työsopimuksen halusivat vasta viikon työssäolon jälkeen mulle antaa luettavaksi,hirveä oli paikka. Sanouduin irti. 2 viikon kuluttua ja tästäkin tuli huutoa ja uhkailua,ettei palkkaa makseta edes 2 viikosta.Toki muunkinlaisia työnantajia löytyy,mutta tämä oli erittäin huono kokemus enkä katsellut enää kyseisiä paikkoja.
No mietipä sitä.