Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suurinosa pikkukoirista räksyttää ihan kaikkea??

Vierailija
20.03.2014 |

Naapurissamme (omakotaloja) vierailee ajoittain tuollainen terrieri ja räksyttää ihan kaiken ulkona olo ajan. Räksyttää, meitä, meidän koiraa, ohikulkijoita, ihan seku vain vaikkei ulkona olekaan muita kuin se. Raskasta kuunneltavaa. Onneksi nuo vierailut ei kestä useinkaan montaa päivää, mutta miksi ei opeteta olemaan haukkumatta?

Tuskin olisi kivaa jos meidänkin iso koitra louskuttais kaiken aikaa pihalla ollessaan.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
20.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkukoiria ei kouluteta kuten isompia, valitettavasti.

Vierailija
2/26 |
20.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunpa tietäisi! Sellaisia asuaa kaksi kappaletta meidän naapurissa ja voi herran jee jos jossain liikahtaa jotain niin näämä räksyttävät pihalla! Näkyvät tekevän sitä sisälläkin, pönöttävät taka-ovea vasten ja räksyttävät. Miten hitossa nuo ihmiset kestävät koiriansa!?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
20.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä ei kouluteta ja opeteta, pidetään vauvoina ja kohdellaan ihmislapsina, ei voida muka komentaa ettei tule paha mieli. Sitten niistä tulee tollaisia ärsyttäviä räkyttäjiä ja osa jopa yrittää käydä ihan raivohulluina toisten koirien kimppuun. Sekin on omistajien mielestä vaan hauskaa ja huvittavaa, kun se meidän pikku Fifi on niin rohkea ja temperamenttinen!

Vierailija
4/26 |
20.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, tiedän, raskasta kuunneltavaa on.

Meillä sana tilanne, mutta koira on koko ajan tontilla räksyttämässä.

Omistajat viis veisaavat haukunnasta, ärsyttävää!

Vierailija
5/26 |
20.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko on syy.

Ajattele itsesi kartanoon, jossa olisit pieni hiiren kokoinen, ympärillä jättiläisiä..

Siitä se lähtee ymmärrys! ;)

Itselläni on ollut pieniä koiria, osa on rauhallisempia ja osa fanaattisia räksyjä. Pahimpia on ne jotka haukkuu putoavat lehdetkin. Se lähtee koirasta. Itse olen sama kouluttaja kaikille.

Plus osa koirista alistuu toisia helpommin. Minulla on sellaisiakin ollut. Mutta kyllähän se kalvaa jos koirasta ei saa irti tahtoa valvoa ja räyhätä jatkuvasti.

Mutta koirat haukkuu. Minua ei haittaa naapurin haukkuvat koirat, enempi oma häiritsee. :(

Vierailija
6/26 |
20.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Meillä on pienehkö koira, joka kiihtyy helposti ja haukkuu silloin kaikkea. Miten tuo opetetaan olemaan reagoimatta, sitä tässä on nyt kolme vuotta treenattu.

En pitäisi vapaana pihassa, koska en voisi haukkumista mitenkään siellä estää

Vierailija
7/26 |
20.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo. Meillä on terrieri joka ei hauku oikeastaan koskaan. Sen sijaan naapurissa on bichon, kiinanharjakoira ja silkkiterrieri jotka kyllä louskuttaa meidänkin koiran puolesta. Joskus koirahallilla on joku joka ei ole hetkeäkään hiljaa, tosi rasittavaa :(

Vierailija
8/26 |
20.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen takia että pikku koiria pidetään niin ihanina sylikoirina, kivoina mussun mussun vauvoina jotka ei tee kenellekkään pahaa ja on niin kivaa ku pikku puudeli komentaa ihanalla pikkukoiran äänellä omia omistajiaanki. Näin ne koirat ovat koko perheen valtioita. Isommat rodut opetetaan pennusta asti käyttäytymään ja heillekin annetaan rakkautta, mutta isommat koirarodut tietävät oman paikkansa perheessä ja osaavat käyttäytyä myös ihmisten ilmoilla.

T. Sakemannin ylpeä omistaja, jolle kukaan ei uskalla sanoa tai edes katsoa päin kun lenkillä koiran kans on, VAIKKA koira käyttäytyy täysin mallikkaasti, eikä edes piittää niistä räksyttävistä ja murisevista rakeista joita myös ulkoilutetaan.

Vierailija
9/26 |
20.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pienempi on, sitä enemmän pelkää ihan kaikkea.
Rotuominaisuus.
Koulutuksen puute.

Vierailija
10/26 |
20.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkukoirien omistajat (iso osa, eivät suinkaan kaikki) ajattelevat, että koiria ei tarvitse kouluttaa (olemaan räkyttämättä), kun ovat pieniä, hallittavissa, eivätkä pelota ketään. Lisäksi luulevat, että muut ihmiset, koirattomat tai koiralliset, tykkäävät automaattisesti heidän koiristaan. Etenkin vanhemmat ihmiset kulkevat pitkin päivää seuraa hakemassa koiran varjolla, ja tulevat tyrkyttämään itseään ja hurttaansa suuhun asti, eivätkä usko vaikka rukoilis, että ethän tule, ethän.

Sama asia, kun ajatellaan ja verrataan, että koiranpaskat sulavat luontoon (kukaan vaan ei myönnä, että ensin ne sotkevat ja pilaavat jalkineet)tai että kissojen kuuluu saada kulkea vapaasti naapurin pihassa. Syynä on tuiki tavallinen laiskuus ja minäitse-käytös.

Itse olen sosiaalistanut ja opettanut koirani olemaan haukkumatta sekä sisällä, että ulkona. Oli helppo juttu, josta naapurit aina kilvan kiittävät. Tuntuu hyvältä olla viitseliäs ja muut huomioon ottava ihminen.

Ja ennen kaikkea koiralla on turvallinen olo, kun sen ei tarvitse johtaa laumaa, vaan olla vain sen jäsen, kuten kuuluukin.

Vierailija
11/26 |
20.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen kun tietäis. Meillä pieni noin 6 kg terrieri ja taas on saanut hävetä lenkillä silmät päästään koiran kanssa. On vähän "hermoheikko" yksilö, just sellainen joka hyppää metrin verran ilmaan kun puskassa kahahtaa tai lehti putoaa puusta. Koulutettu on (no niin hyvin kuin terrieriä saa koulutettua, aina on toki parantamisen varaa) ja kotona on selvät säännöt (ei sänkyyn, sohvalle vain luvan kanssa, ruokaan ei kosketa ennen lupaa, tavaroista luovutaan ja luut voi ottaa suusta koska vaan jne), mutta voi itkut tota ulkona liikkumista. Koira rähjää varmaan epävarmuuttaan, koskaan ei voi tietää millä tuulella sattuu olemaan. On koitettu hyvällä ja pahalla, aina menee pieleen. En osaa edes kuvitella millaista olisi olla emäntänä vähän vähemmän reaktiiviselle ja herkälle koiralle. Varmaan aika helppoa tämän jälkeen???? Meidän koiraa ei todellakaan voi ulkoiluttaa samalla kännykkään puhuen, pitää jatkuvasti olla valmis mahdollisiin "äkkitilanteisiin". 

Koira on alistuva minulle ja miehelle (esim. heittäytyy heti selälleen jos käsketään luokse/katsotaan pidempään yms), mutta ihan järjettömän tappajan oloinen kun räyhää hihnassa.

Vierailija
12/26 |
20.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaverilla on kaksi chihuahuaa jotka eivät räkytä, mutta niitä ei kyllä kohdella minään vauvoina vaan koirina, vaikka ovatkin kooltaan pikkuisia.

Vierailija
13/26 |
20.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin tähdentää, että meillä koiraa koulutetaan, komennetaan, sitä ei lellitä ja se "tietää paikkansa" (vaikka olenkin enemmän kaimiolaista positiivisen vahvistamisen koulukuntaa). Räkyttäminen EI ole söpöä eikä hyväksyttävää.

Silti koira haukkuu postit, ovikellon, rusakot, oravat, sekä monet koirat ja autot. Sekä verhot, hiustenkuivaajan ja imurin.

Se on hyvin pitkälle rotu- ja luonneominaisuus, joka ei poistu yhdessä yössä. Onko sitten järkevää ottaa tällaisia koiria, on eri asia, mutta se nyt on omalla kohdallani myöhäistä.

Itse uskon temperamenttiin, tuntuu että mitä isompi koira, sen rauhallisempi. Pienillä riittää sellaista adhd-virtaa.

7

Vierailija
14/26 |
20.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaksi pikkukoiraa. Toinen on arka eikä sitä ole sosiaalistettu kunnolla. Tuli meille vasta puolivuotiaana ja kova työ on tehty että ei ole ihan mahdoton. Toinen koira tuli meille ihan pennusta mutta oppinut toiselta huonoa käytöstä. Onneksi meillä ei jäädä räksyttämään vaan kiellosta aika hyvin loppuu eikä sisällä räksytetä paljon mitään. Kuitenkin tuo vanhempi on juuri semmoinen rähisevä hyökkääjä mutta ei läheskään niin paha kuin olisi lähtökohdistaan voinut olla.

Vierailija
15/26 |
20.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"T. Sakemannin ylpeä omistaja, jolle kukaan ei uskalla sanoa tai edes katsoa päin kun lenkillä koiran kans on, VAIKKA koira käyttäytyy täysin mallikkaasti, eikä edes piittää niistä räksyttävistä ja murisevista rakeista joita myös ulkoilutetaan."

Taas osoitus koiranomistajien typeryydestä. Kehtaat vielä ylpeillä sillä, ettei suhun päin uskalleta edes katsoa? Mua ainakin hävettäisi ja helvetisti. Ja muuten, minä kyllä uskaltaisin katsoa eli vaikka niin luulet, ei kaikki sun koiraasi pelkää.

Vierailija
16/26 |
20.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 18:39"]

"T. Sakemannin ylpeä omistaja, jolle kukaan ei uskalla sanoa tai edes katsoa päin kun lenkillä koiran kans on, VAIKKA koira käyttäytyy täysin mallikkaasti, eikä edes piittää niistä räksyttävistä ja murisevista rakeista joita myös ulkoilutetaan."

Taas osoitus koiranomistajien typeryydestä. Kehtaat vielä ylpeillä sillä, ettei suhun päin uskalleta edes katsoa? Mua ainakin hävettäisi ja helvetisti. Ja muuten, minä kyllä uskaltaisin katsoa eli vaikka niin luulet, ei kaikki sun koiraasi pelkää.

[/quote]

En ole tuo sakemannin omistaja,mutta ymmärsit väärin mitä hän tarkoitti.

Mullakin on iso koira, hän tarkoitti sitä että jostakin syystä suuria ja varsinkin sp.- ja rottweiler-tyyppisiä koiria pelätään ihan syyttä suotta, vaikka ne miten käyttäytyisivät hyvin ja olisivat lauhkeita kuin lampaat.

Pienten koirien omistajat kiertävät kaukaa, ja vaikka HEIDÄN koiransa raivoaisivat narun päässä suu vaahdossa, niin saattavat jopa kysyä että "eihän toi tee mitään, onko se vihainen". Siis älytöntä.

Vierailija
17/26 |
20.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkukoiran rotua ei ole jalostettu tottelemaan. Ei pätkääkään miellyttämisen halua. Sen sijaan jalostettu vahtimaan taloa/ilmoittamaan tulijoista, tappamaan rottia ja lämmittämään jalkoja. Tässä yksinkertainen syy.

Meidän isot koirat tottelevat ja ovat hiljaa, tosi helppoja kouluttaa. Kääpiöpystykorva sen sijaan haukkuu hulluna. On koulutettu paljon enemmän kuin isoja. Se osaa kyllä tehdä suunnilleen voltteja jos huvittaa (on herkkuja). Mutta ei ymmärrä yhtään tottelemista. Tosi noloa, mutta en vaan pysty parempaan.

Vierailija
18/26 |
20.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse taas haluaisin edes kerran kuulla miltä koirani kuulostaa haukkuessaan! :D

Vierailija
19/26 |
20.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 18:39"]

[/quote]

15, isoja koiria moni pelkää siis ihan kokonsa puolesta. Vaikka olisi rauhallinen niin joku pelkää. Toisaalta, koirapelko ei lopu välttämättä siihen että koira olisi toisen kokoinen.

Puhumattakaan muista fobioista: hämähäkit, pimeä, korkeus, kissat.. Onhan noita pelkoja (tämä siis sakemannin omistajalle).

Vierailija
20/26 |
20.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 18:52"]

Pikkukoiran rotua ei ole jalostettu tottelemaan. Ei pätkääkään miellyttämisen halua. Sen sijaan jalostettu vahtimaan taloa/ilmoittamaan tulijoista, tappamaan rottia ja lämmittämään jalkoja. Tässä yksinkertainen syy.

Meidän isot koirat tottelevat ja ovat hiljaa, tosi helppoja kouluttaa. Kääpiöpystykorva sen sijaan haukkuu hulluna. On koulutettu paljon enemmän kuin isoja. Se osaa kyllä tehdä suunnilleen voltteja jos huvittaa (on herkkuja). Mutta ei ymmärrä yhtään tottelemista. Tosi noloa, mutta en vaan pysty parempaan.

[/quote]

Ei miellyttämisen halu ole yhteydessä jatkuvaan räkyttämiseen. Esim. vinttikoirilla ei ole juuri minkäänlaista miellyttämisen halua, silti ne eivät räkytä. Puhumattakaan basenjista joka ei hauku ollenkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kuusi