Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muita joilla uni katkeaa öisin? Mikä auttaisi?

Vierailija
19.11.2020 |

Noin 4h nukkumisen jälkeen herään ja käyn vessassa. Aamuyöstä mahdollisesti vielä toinen herätys. Olen vajaa 5-kymppinen. Melatoniinia olen käyttänyt. Alkaa käymään kunnon päälle.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ratkaisu tuohon on, että menet vähän aikaisemmin nukkumaan. Ei sen vaikeampaa. Suurin osa ihmisistä kärsii jonkinasteisista uniongelmista jossain vaiheessa elämäänsä, olisit tyytyväinen, ettei ongelmasi ole tuon suurempi.

Ei ole. Minä herään säännöllisesti viiden tunnin yöunen jälkeen.

Jos menen nukkumaan klo 24, herään klo 05. Jos nukkumaan klo 21, herään klo 03.

Tuohan on eri asia. Aloittaja kertoi nukahtavansa uudelleen vessassa käytyään.

Vierailija
22/40 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuo johtui aamupäiväkahvista. Kun sen lopetin, parani unenlaatu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole kokenut tuollaisesta olevan mitään haittaa, vaikka olen lapsesta asti käynyt vessassa 2-3 kertaa yössä. Jos nukahtaa heti sänkyyn palattuaan uudestaan, niin mikä on ongelma? Tuskin kovin moni muutenkaan nukkuu koko yötä kertaakaan havahtumatta.

On se ongelma jos väsyttää jo herätessä. Ja teen vuorotyötä.

Liikuttavaa tämä amatöörivalvojien asenne. Että ihan herätessä väsyttää! 

En muista koko aikuiselämäni aikana kuin kourallisen aamuja, että ei olisi väsyttänyt. Jotkut kuulemma nukkuu niin hyvin, että ovat aamulla virkeitä. Kivat heille.

Vierailija
24/40 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veljen peräsuolensyöpä alkoi just tollain

Elääkö hän vielä?

Ei

Vierailija
25/40 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole kokenut tuollaisesta olevan mitään haittaa, vaikka olen lapsesta asti käynyt vessassa 2-3 kertaa yössä. Jos nukahtaa heti sänkyyn palattuaan uudestaan, niin mikä on ongelma? Tuskin kovin moni muutenkaan nukkuu koko yötä kertaakaan havahtumatta.

En muista koko aikuiselämäni aikana kuin kourallisen aamuja, että ei olisi väsyttänyt. Jotkut kuulemma nukkuu niin hyvin, että ovat aamulla virkeitä. Kivat heille.

Ajattelin ihan samaa, aloituksesta jo huomaa, että kyseessä on joku koko elämänsä tosi hyvin nukkunut, jolle on kauhea shokki, kun aamulla väsyttää. Tervetuloa todellisuuteen.

Vierailija
26/40 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin hiljattaisin salilla käymisen ja unen laatu on parantunut joku 500%. Suosittelen kokeilemaan. Nyt kahtena peräkkäisenä yönä nukkunut yli 9 asti aamulla. Taivaallinen levännyt olo.

Vierailija
27/40 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nukahtaa heti vessan jälkeen uudelleen, ei se välttämättä ole väsymyksen syy vaan liian lyhyt yö kokonaisuudessaan tai vääränlainen ravinto tai munuaisten/maksan rasitustila tai krapula alkoholista/sokerista/hiivasta tms. tms. 

Mihin aikaan yö alkaa ja mihin aikaan herätys?

Esim. jos nyt vapaalla menen nukkumaan n. klo 23 niin eka havahtuminen voi tulla vaikka klo 02:30. Sitten nukahdan uudestaan ja havahdun taas esim. klo 5:00. Sitten jatkan koiranunta klo 7 asti jolloin nousen ylös.

Minusta tuo kuulostaa hyvälle yöunelle. Itse herään 01-2.30 välissä ja valvon kolme tai neljä tuntia huonoina öinä. Hyvinä öinä pystyn nukahtamaan uudelleen alle 30 minuutissa.

Vähennä kahvinjuomista ja nesteitä iltaa kohden. Jospa se siitä.

Vierailija
28/40 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin ihan samaa, aloituksesta jo huomaa, että kyseessä on joku koko elämänsä tosi hyvin nukkunut, jolle on kauhea shokki, kun aamulla väsyttää. Tervetuloa todellisuuteen.

Päinvastoin. Vuorotyöstä johtuen on runsaasti kokemusta eri tason väsymyksestä. Jos jonkun mielestä on mukavaa kärsiä niin mikäpä siinä. Minä haluan parantaa asioita tai ainakin yrittää.

AP

Vierailija
29/40 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nukahtaa heti vessan jälkeen uudelleen, ei se välttämättä ole väsymyksen syy vaan liian lyhyt yö kokonaisuudessaan tai vääränlainen ravinto tai munuaisten/maksan rasitustila tai krapula alkoholista/sokerista/hiivasta tms. tms. 

Mihin aikaan yö alkaa ja mihin aikaan herätys?

Esim. jos nyt vapaalla menen nukkumaan n. klo 23 niin eka havahtuminen voi tulla vaikka klo 02:30. Sitten nukahdan uudestaan ja havahdun taas esim. klo 5:00. Sitten jatkan koiranunta klo 7 asti jolloin nousen ylös.

Mä olisin onnellinen että saisin edes tuon verran unta.

Vierailija
30/40 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uniapnea?

Alkoholin iltajuonti pois. Yksikin annos heikentää unen laatua merkittävästi.

Vierailija
31/40 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kun juo kahvia tai muita kofeiinipitoisia tuotteita, on turha etsiä muita syitä huonoon unenlaatuun. Ekana kaikki kahvi pois, tai jos pakko, enintään yksi kupillinen aamulla. Tätä vähintään pari viikkoa ja uusi arvio.

Seuraavana listalla vuorotyö. Iän myötä epäsäännöllinen vuorokausirytmi käy koko ajan rankemmaksi, eikä sitä oikein korjata muuten kuin vaihtamalla elintavat säännöllisemmäksi.

Vierailija
32/40 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään ihmettele teidän joidenkin ongelmia. Ap sentään haluaa tehdä tilanteelleen jotain ennen kuin tilanne riistäytyy käsistä kokonaan. Teidän asenteenne on inhottava ja muita väheksyvä. Jollain menee huonommin kuin teillä, joten miten kehtaatte valittaa? Menkää muualle, jos koette olevanne maailman napoja. Kuulostatte todella raskailta ja katkerilta ihmisiltä.

Tsemppiä ap:lle! Hienoa, kun olet lähtenyt selvittelemään asiaasi. Käy lääkärissä ensi alkuun ja mieti juomistottumuksiasi ja mahdollisen stressin vaikutusta.

Vierailija
33/40 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kolmekymppinen nainen ja kärsinyt aamuyön heräämisistä. Usein en saa uudestaan unenpäästä kiinni, ja tämä käy todella terveyden päälle. Olen päätellyt tän liittyvän mulla ahdistukseen. Huolipäiväkirjasta on ollut jonkin verran apua. Iltaisin siis vuodatan paperille kaikki asiat, jotka vaivaavat mieltä, mietin ratkaisut niille, jotka on mahdollista ratkaista ja yritän päästää muusta irti.

Vierailija
34/40 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen, jolla on oikeasti univaikeuksia, tietää vastaukset. Viileä makuuhuone, unirytmi, sininen valo pois, aamuisin kirkasvalo, hyvä sänky ja tyyny, kofeiini ja alkoholi pois, psykologiset keinot, jne jne. Näitä meille ikivalvojille aina tarjotaan ja joillekin ne auttaa ja joillekin ei. 

Ap voi aloittaa vaikka ihan näistä normikeinoista. 

Vierailija
35/40 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukun noin 5 tuntia yössä, herään vähintään 3 kertaa. Mummoikä teettää univaikeuksia.

Vierailija
36/40 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En yhtään ihmettele teidän joidenkin ongelmia. Ap sentään haluaa tehdä tilanteelleen jotain ennen kuin tilanne riistäytyy käsistä kokonaan. Teidän asenteenne on inhottava ja muita väheksyvä. Jollain menee huonommin kuin teillä, joten miten kehtaatte valittaa? Menkää muualle, jos koette olevanne maailman napoja. Kuulostatte todella raskailta ja katkerilta ihmisiltä.

Tsemppiä ap:lle! Hienoa, kun olet lähtenyt selvittelemään asiaasi. Käy lääkärissä ensi alkuun ja mieti juomistottumuksiasi ja mahdollisen stressin vaikutusta.

Pata kattilaa soimaan! Mieti itse mitä kirjoitat.

Vierailija
37/40 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urologille mars! Voi johtua eturauhasen liikakasvusta. Isälläni alkoi viiskymppisenä samat vaivat.

Vierailija
38/40 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannnnabis

Vierailija
39/40 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tämä aloitus nyt vain sattuu olemaan tasoa "miten saada 1000 euroa riittämään kuukauden ruokiin kahdelle hengelle".

Vierailija
40/40 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama Ongelma muakin piinasi aika kauan ennen kuin löysin mulle sopivan lääkkeen. Sänkyyn menin jo noin 22:00 mutta unenpäästä en saanut ennen keskiyötä. Koitin ihan suomalaista melatonia, mutta ei sekään auttanut. Viime vuoona löysin internetistä Metatonin plussan, joka auttoi mua nukahtamaan. Oon nyt sitä käyttänyt vuoden ja en oo kyllä vuosiin nukkunut niin hyvin.

Voin kyllä suositella sitä, ja jos jotain kiinnostaa niin käykää vaikka ite kattomassa niiden sivuilta.

Linkki niiden sivuille: https://nplink.net/scbocjr9