Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muita joilla uni katkeaa öisin? Mikä auttaisi?

Vierailija
19.11.2020 |

Noin 4h nukkumisen jälkeen herään ja käyn vessassa. Aamuyöstä mahdollisesti vielä toinen herätys. Olen vajaa 5-kymppinen. Melatoniinia olen käyttänyt. Alkaa käymään kunnon päälle.

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap mies?

Vierailija
2/40 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina nukkunut juuri noin. Hyvinä öinä pystyn nukahtamaan uudelleen noiden herätysten jälkeen, huonoina en.

Olen hyväksynyt asian, kyllä näinkin voi näköjään elää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

melatoniini auttaa ainoastaan nukahtamiseen. Se ei pidennä tai syvennä unta. 

Vierailija
4/40 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ap mies?

Jep. Mitä sitten?

Vierailija
5/40 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla samat. N31

Vierailija
6/40 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heräätkö nimenomaan pissahätään ja ovatko öiset vessakäynnit muuttuneet tiheämmiksi viime aikoina? Munuaisten toiminnan heikentyminen oireilee aluksi juuri noin. Jos nesteen vähentäminen illalla ei auta, munuaisarvot kannattaisi ehkä tarkistuttaa.

Vierailija
7/40 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heräätkö nimenomaan pissahätään ja ovatko öiset vessakäynnit muuttuneet tiheämmiksi viime aikoina? Munuaisten toiminnan heikentyminen oireilee aluksi juuri noin. Jos nesteen vähentäminen illalla ei auta, munuaisarvot kannattaisi ehkä tarkistuttaa.

En osaa oikein sanoa mihin herään. Mutta virtsahätä on kyllä herätessä. Illalla voisi vähentää nestettä ja ehkä kahvinjuontia päivän mittaan (neljä mukia).

Vierailija
8/40 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljen peräsuolensyöpä alkoi just tollain

Vierailija
9/40 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veljen peräsuolensyöpä alkoi just tollain

Elääkö hän vielä?

Vierailija
10/40 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kokenut tuollaisesta olevan mitään haittaa, vaikka olen lapsesta asti käynyt vessassa 2-3 kertaa yössä. Jos nukahtaa heti sänkyyn palattuaan uudestaan, niin mikä on ongelma? Tuskin kovin moni muutenkaan nukkuu koko yötä kertaakaan havahtumatta.

Vierailija
11/40 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen heräillyt 18-vuotiaasta asti. Joskus, kun vedän perseet ja nappasen ketiapiinia päälle, niin silloin nukun (näennäisesti?) aamuun saakka.

Vierailija
12/40 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole kokenut tuollaisesta olevan mitään haittaa, vaikka olen lapsesta asti käynyt vessassa 2-3 kertaa yössä. Jos nukahtaa heti sänkyyn palattuaan uudestaan, niin mikä on ongelma? Tuskin kovin moni muutenkaan nukkuu koko yötä kertaakaan havahtumatta.

On se ongelma jos väsyttää jo herätessä. Ja teen vuorotyötä.

Vierailija
13/40 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nukahtaa heti vessan jälkeen uudelleen, ei se välttämättä ole väsymyksen syy vaan liian lyhyt yö kokonaisuudessaan tai vääränlainen ravinto tai munuaisten/maksan rasitustila tai krapula alkoholista/sokerista/hiivasta tms. tms. 

Mihin aikaan yö alkaa ja mihin aikaan herätys?

Vierailija
14/40 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nukahtaa heti vessan jälkeen uudelleen, ei se välttämättä ole väsymyksen syy vaan liian lyhyt yö kokonaisuudessaan tai vääränlainen ravinto tai munuaisten/maksan rasitustila tai krapula alkoholista/sokerista/hiivasta tms. tms. 

Mihin aikaan yö alkaa ja mihin aikaan herätys?

Esim. jos nyt vapaalla menen nukkumaan n. klo 23 niin eka havahtuminen voi tulla vaikka klo 02:30. Sitten nukahdan uudestaan ja havahdun taas esim. klo 5:00. Sitten jatkan koiranunta klo 7 asti jolloin nousen ylös.

Vierailija
15/40 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorotyö kannattaa tietenkin lopettaa, koska säännöllinen unirytmi auttaa nukkumaan paremmin.

Vierailija
16/40 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratkaisu tuohon on, että menet vähän aikaisemmin nukkumaan. Ei sen vaikeampaa. Suurin osa ihmisistä kärsii jonkinasteisista uniongelmista jossain vaiheessa elämäänsä, olisit tyytyväinen, ettei ongelmasi ole tuon suurempi.

Vierailija
17/40 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ratkaisu tuohon on, että menet vähän aikaisemmin nukkumaan. Ei sen vaikeampaa. Suurin osa ihmisistä kärsii jonkinasteisista uniongelmista jossain vaiheessa elämäänsä, olisit tyytyväinen, ettei ongelmasi ole tuon suurempi.

Kyllä mulla ongelmia on ollut. Ei se tarkoita etteikö pienempiäkin haittoja voisi yrittää ratkaista jos se parantaa hyvinvointia.

Vierailija
18/40 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain työterveydestä Triptyl.iä.

Vieläkin herään, mutta sen avulla nukahdan uudelleen.

Vierailija
19/40 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Minä herään säännöllisesti viiden tunnin yöunen jälkeen.

Jos menen nukkumaan klo 24, herään klo 05. Jos nukkumaan klo 21, herään klo 03.

Vierailija
20/40 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ongelma, käyn nukkumaan n. 23, herään 4-5 aikaan. En kyllä vessahädän takia. Mutta en saa unta uudestaan kuin ehkä 6 aikaan. Jos herätys on 7, en välttämättä ennen sitä. Tai ehkä hetkeksi torkahdan. En ole töissä, ennen tein vuorotyötä, silloin ei ongelmaa ollut. Joka toinen viikko saa sitten nukkua aamulla, koska lapset ovat isällään. Ja nukunkin sitten helposti 9-10, kun olen siis valvonut aamuyöllä sen pari tuntia. Tuo aamun uni on vaan katkonaista. Triptyl kyllä auttaa, mutta sillä on muita sivuvaikutuksia ja en halua sitä käyttää kuin pari kertaa viikossa. Stressiä ei ole, paitsi näistä unista. Työttömyyskään ei stressaa, kun se on koronasta johtuvaa. Ja tykkään olla kotona kun on aikaa lapsille ja myös pitää kunnostani huolta.