Tuotteiden nimenvaihdokset aiheuttavat ölinää, koska osalla ei ole kykyä käsitellä koko asiaa
Aivan kuin yrittäisi kuunnella radiota taajuudella 110MHz, osalta ei löydy päästä sellaista taajuutta, jossa käsitellään ihmiskunnan valintoja laajemmin. Jäätelö on vain jäätelö, eikä käsitetä, mikä valinta siihen on sisältynyt, että erilaisia tuotteita on nimetty (osan mielestä vain hassusti ja viattomasti) vieraiden ihmisryhmien nimellä. Että mikä viesti siinä on, että erilaiset vähemmistöt ovat vain stereotyyppisten hassuttelujemme kohteena, ei täysivaltaisina ihmisinä ja yksilöinä.
Sama koskee keskusteluita vaikka sukupuolirooleista: ei kyetä näkemään, miten syviä ne edelleen ovat ja mitä haittaa siitä on, joten hyökätään samanmielisen pelkäävän lauman turvaa hakien koko keskustelua vastaan.
Kommentit (61)
Höpsis. Eskimopuikko ei millään muotoa hassuttele kenenkään kustannuksella. Se hassuttelu on vain loukkaantujien mielikuvituksessa.
Meillä ei ole voinut olla Romani-nimistä jäätelöä, koska kyseinen ihmisryhmä on aina ollut keskuudessamme, ja tällainen nimeäminen koettaisiin oudoksi. Siksi on ihan loogista, että nimiä nyt muutetaan.
Hassutteleeko Presidentti-kahvi päämiehemme kustannuksella?
Minusta on todella outoa miten voimakkaasti ihmiset reagoivat näihin nimimuutoksiin. Minua ei kiinnosta onko jäätelö Eskimo vai Puikko, eikä se nimen vaihtaminen muuta mitään. Miten tämä edes kiinnostaa yhtään ketään?
Vierailija kirjoitti:
Höpsis. Eskimopuikko ei millään muotoa hassuttele kenenkään kustannuksella. Se hassuttelu on vain loukkaantujien mielikuvituksessa.
Ja pitäisit ihan normaalina, että jäätelöaltaassa myytäisiin Valkoihoinen-nimistä tuotetta.
Vierailija kirjoitti:
onhan se hauskaa kun oikeistolainen pahoittaa mielensä siitä, kun jokin firma vaihtaa tuotteen nimeä.
Vierailija kirjoitti:
Päätit asian kaikkien puolesta? Ei ole ongelma, koska et tunnista siinä ongelmaa?
Minä en ole ikinä nähnyt eskimo-nimeä alentavana. Minulle se on aina ollut neutraali, ei-hassutteleva kansan nimi. Tai onko esimerkiksi Musti&Mirri sinusta eläimiä loukkava nimi brändille? Siksi minusta on tyhmää, että loukkaantumisideologian nimessä yritetään väkisin vääntää rakenteisiin sellaista syrjintää, jota siellä ei koskaan edes ole ollut. Sillä pyritään vain ja ainoastaan nostamaan itseään hyvejalustalle.
Vierailija kirjoitti:
useimmissa demokraattisissa maisa on presidentti, joten minkän maan presidentistä kirjoitat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja pitäisit ihan normaalina, että jäätelöaltaassa myytäisiin Valkoihoinen-nimistä tuotetta.
Niinpä, en loukkaantuisi siitä. Itsekin joskus kutsun itseäni valkolaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Ap totesikin, että osa ei kykene käsittelemään koko asiaa. Presidentti on luottamustehtävä, ei ihmisryhmä.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole ikinä nähnyt eskimo-nimeä alentavana. Minulle se on aina ollut neutraali, ei-hassutteleva kansan nimi. Tai onko esimerkiksi Musti&Mirri sinusta eläimiä loukkava nimi brändille? Siksi minusta on tyhmää, että loukkaantumisideologian nimessä yritetään väkisin vääntää rakenteisiin sellaista syrjintää, jota siellä ei koskaan edes ole ollut. Sillä pyritään vain ja ainoastaan nostamaan itseään hyvejalustalle.
Tyypillisesti kaikki valtaväestöön kuuluvat eivät näe jotain ongelmaa. Se ei tarkoita, ettei ongelmaa olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap totesikin, että osa ei kykene käsittelemään koko asiaa. Presidentti on luottamustehtävä, ei ihmisryhmä.
Ajattelepa nyt vähän laajemmin ja ota se pääsi pois sieltä kansanryhmäajattelusta.
Mulle ihan sama mikä ko jäätelön nimi on nykyisin. Se on sopivan pieni annos, toisin kuin magnumit ja megat, eikä liian makea, ja hintakin edullinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyypillisesti kaikki valtaväestöön kuuluvat eivät näe jotain ongelmaa. Se ei tarkoita, ettei ongelmaa olisi.
Valkoihoisena olen maailmassa vähemmistöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
useimmissa demokraattisissa maisa on presidentti, joten minkän maan presidentistä kirjoitat.
Eskimoitahan ei ole kuin yksi uniikki lumihiutale.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päätit asian kaikkien puolesta? Ei ole ongelma, koska et tunnista siinä ongelmaa?
Niinpä, itsepä sen sanoit. Kuka saa päättää, mistä loukkaannutaan? Minun mielestäni minullakin on oikeus tuoda mielipiteeni tässä asiassa julki ilman että se on öyhöttämistä.
Ihmisellä, jolla on aidosti aikaa ja tarve loukkaantua jätskin tai lakupötkön nimestä, on oikeasti ihan liikaa aikaa ja tarvetta ostaa pari numeroa isompi pipo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä myytäisiin, tai romanijäätelöä? Miten noista saisi mielleyhtymän jääkylmään tuotteeseen. Eskimo-nimestä nimenomaan tulee sellainen, ilman mitään naurunaihetta. Geisha-aihehan on jo käsitelty ihan japanilaisten toimesta, hyvillään ovat olleet ja ottaneet kunnioituksena japanilaista kulttuuria kohtaan. Turistitkin ostavat ihan kotiinvietäväksi asti.
Iso osa öyhøtyksestä ylipäätään johtuu siitä tunteesta, että ei pysy sivistyvän maailman mukana. 1900-luvun voimasuhteet ovat nopeasti murentuneet, esimerkiksi ei ole automaattisesti parempi vain siksi että on mies, ja koulutetut naiset vievät työpaikat nenän edestä.