Haluaisitko kuntosalilla neuvoja vieraalta?
Käyn itse usein salilla ja väkisinkin itse tälläisenä pullukkana seuraan muiden ylipainoisten treenaamista..
Usein kuitenkin huomaa ihmisten tekevän treeninsä "väärin"..Koitetaan kiinteytyä, mutta treeniksi valitaan selvästi lihaksia kasvattava treeni aerobisen treenin sijaan..
Ymmärrän kyllä miksi näin on, voimaharjoittelu on paljon "löysempää" (pienemmät toistojen määrät ja pidemmät tauot sarjojen välillä)..
En.ole ketään neuvonut, enkä varmasti neuvokkaan ellei joku pyydä apua..
Mutta!
Haluaisitko sinä ylipainoinen yksin treenaava kuulla vieraalta neuvoja parempaan treenaamiseen vai teetkö mielummin treenisi itse, vaikla se ei sitten olisikaan niin tehokasta kuin se voisi olla?
Kommentit (16)
En missään tapauksessa halua nevoja keneltäkään muulta kuin koulutetulta salihenkilökunnalta tai pt:ltäni.
Siis minä olen ylipainoinen ja teen salilla isolla pianoilla 3 kertaa 12-15 sarjaa.
Ei minun sali harjoitusten ole tarkoitus olla aerobisia. kävelen ja juoksen juoksumatolla tai käyn jumpissa 2-3 kertaaviikossa ne on minun aerobiseni. Salilla sitten 2-3 kertaa viikossa.
Mistä sinä tiedät tahtooko ne lisää voimaa vai kiinteytyä? Esim mua voisi läskireitisenä luulla kiinteyttäjäksi, mutta harrastan liikuntaa jolla saan lihaksia jalkoihini tukemaan muljahtelevaa polveani -ihan lääkärin kehoituksesta.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 16:09"]Siis minä olen ylipainoinen ja teen salilla isolla pianoilla 3 kertaa 12-15 sarjaa.
Ei minun sali harjoitusten ole tarkoitus olla aerobisia. kävelen ja juoksen juoksumatolla tai käyn jumpissa 2-3 kertaaviikossa ne on minun aerobiseni. Salilla sitten 2-3 kertaa viikossa.
[/quote]
Joo ei kiitos. Keskity sinä siihen omaan treeniin ja anna muiden treenata rauhassa ilman kyttäystä.
EN todellakaan. Jos kaipaan neuvoja, pyydän niitä :-). Hold your horses
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 16:09"]
Siis minä olen ylipainoinen ja teen salilla isolla pianoilla 3 kertaa 12-15 sarjaa.
[/quote]
Ihana toi pianot! :D
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 16:13"]
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 16:09"]
[/quote]
Ihana toi pianot! :D
[/quote]
Hups :D, painoja on onneksi salilla valmiina, ei tarvii pianoa mukana roudata :D.
Millaisilla painoilla ja sarjoilla ap sitten "treenaa" ? Miten minusta tuntuu,että olet niitä jotka veivaa vuodesta toiseen 5-15kg painoilla ettei vaan lihas kasva.
Toivottavasti salin henkilökunta on tilanteen tasalla ja poistaa ap:n kaltaiset häiriköt.
Ei varmaan kannata alkaa neuvoa muita jos on niin pihalla kuin ap. :D
Mua saa kyllä tulla neuvomaan, jos teen jonkun liikkeen selvästi väärin tekniikkamielessä. Mutta sä et ylipainon perusteella voi tietää ihmisten tavoitteita kuntosalitreenissä.
Riippuu vähän kuka sanoo ja mitä sanoo ja miten.
Itse olen saanut venyttelyvinkkejä kanssakuntoilijalta aloittaessani saliharjoittelun. Olimme molemmat venyttelymatoilla ja venyttelyohjeita seinästä tavatessani hän ystävällismielisesti kysyi tarvitsenko apua venyttelyiden tekemisessä. Vastasin myöntävästi joten hän näytti sarjan hyviä venyttelyliikkeitä ja neuvoi ihan kädestä pitäen kuinka ne tehdään ja missä niiden pitäisi tuntua. Arvostin kovasti ja kiittelin myös.
Tuollainen em. kaltainen neuvonta on ihan ok, että kun ei tiedä ja on eksyneen oloinen, tarjotaan apua. Sen sijaan en kauheasti arvostaisi jos joku tulisi tyrkyttämään apuaan/puuttumaan treeniini ilman, että pyydän sitä/vaikutan siltä etten tiedä mitä teen.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 16:29"]Riippuu vähän kuka sanoo ja mitä sanoo ja miten.
Itse olen saanut venyttelyvinkkejä kanssakuntoilijalta aloittaessani saliharjoittelun. Olimme molemmat venyttelymatoilla ja venyttelyohjeita seinästä tavatessani hän ystävällismielisesti kysyi tarvitsenko apua venyttelyiden tekemisessä. Vastasin myöntävästi joten hän näytti sarjan hyviä venyttelyliikkeitä ja neuvoi ihan kädestä pitäen kuinka ne tehdään ja missä niiden pitäisi tuntua. Arvostin kovasti ja kiittelin myös.
Tuollainen em. kaltainen neuvonta on ihan ok, että kun ei tiedä ja on eksyneen oloinen, tarjotaan apua. Sen sijaan en kauheasti arvostaisi jos joku tulisi tyrkyttämään apuaan/puuttumaan treeniini ilman, että pyydän sitä/vaikutan siltä etten tiedä mitä teen.
[/quote]
Tämmöinen auttaminen on ok, mutta "avun" tyrkyttäminen saa lähinnä ärtymään
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 16:29"]
Riippuu vähän kuka sanoo ja mitä sanoo ja miten.
[/quote]
Lisään: treeniohjelmani on laatinut pt joten luotan ohjelmaani ja pt:n ammattitaitoon enemmän kuin jonkun random-ihmisen opastukseen.
En missään tapauksessa halua pyytämättä neuvoja siihen, millaisilla painoilla ja miten pitkillä sarjoilla minun pitäisi treenata. Luulen sitä paitsi tietäväni paljon ap:tä paremmin, mitkä ovat tavoitteeni ja miten pääsen niihin parhaiten.
Mutta jos sen sijaan teen jonkin liikkeen tekniikkamielessä niin väärin, että olen vaarassa loukata itseni (tai ainakin hankkia rasitusvamma), olen vain tyytyväinen, jos joku neuvoo minua pyytämättä.
Ap:lle huomauttaisin vielä, että monessa laihdutusoppaissa nimenomaan neuvotaan ylipainoisia tekemään lyhyitä sarjoja isoilla painoilla, mutta sen lisäksi harrastamaan aerobista liikuntaa (esim. kävelyä, pyöräilyä tai uintia).
En. Teen sarjoja vähän miten sattuu, riippuen painoista ja sen hetkisestä edistymisen tasosta. Sarjat on 3x 6-10, kun menee 10 hyvin, otan seuraavaksi lisää painoja ja tähtään 3x6.
Lihas polttaa fättiä.
Musta ainakin pidemmät sarjat on tylsiä ja hankalmpi arvioida->tekee liian kevyellä helposti, eikä minua haittaa jos lihas kasvaa, tietenkään. Jos tahdon kiintetytyä, eli laihtua, teen sen ruokavaliolla, salilla käyn muista syistä.
En todellakaan haluaisi neuvoja ylipainoiselta. Salin henkilökunnalta mielelläni ottaisin vinkkejä