Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rv32 - kipeät supistukset ja terkkarin selitykset - onko totta?

Vierailija
18.03.2014 |

Odotan toista lastani ja olen nyt viikolla 32, parin päivän päästä viikko 33. Mulla on ollut todella kipeitä supistuksia parin viikon ajan ja tänään niistä kerroin neuvolassa terkkarille. Terkkari kuitenkin on sitä mieltä ettei kohdallani ole mitään hätään ja se on aivan normaalia, että näin paljon sattuu supistukset tässä vaiheessa. Perusteli sitä sillä, että esikoinen oli yliaikainen ja jouduttiin jopa käynnistämään, joten tuskin tämä toinenkaan vielä oikeasti on maailmaan pyrkimässä.

Mutta mulla ei ekassa raskaudessa ollut mitään kipeitä supistuksia ennnen kuin synnytys käynnistettiin. Eli tämä siis tuntuu aivan erillaiselta kuin mitä viime raskauden aikana. Tässä raskaudessa ei olla tehty mitään sisätilantutkimusta ainoastaan ne perus ultrat ja kuunneltu sydänääniä.

Onko totta, että koska viime raskaudessa meni yli ei mun kannata kiinnittää mitään huomiota kipeisiin supistuksiin tässä raskaudessa? Huolestuttaa, koska en halua olla sellainen joka turhaan juoksee äitipolilla, mutta en myöskään olla täydessä shokissa jos yht'äkkiä lapsivedet huljahtaakin lattialle ennen laskettua aikaa. Kertokaa muut kokemuksianne..

Huom! Mitään muita fyysisiä vaivoja ei ole ja kaikki mun arvot ovat erinomaisia...kyse siis ainoastaan näistä kipeistä supistuksista.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
19.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin siellä erikoislääkärillä js tehtiin kaikki testit ja temput. Ultrassa vauvalla kaikki hyvin, vaikka todettiin, että pää on todella alhaalla joka varmasti on se mikä lisää paineen tunnetta. Sydänkäyrä oli normaali ja siellä niitä supistuksia näkyi. Kohdun suu oli 2cm auki, mutta muuten kaikki normaalia. Nyt sitten sain jotain lääkettä jonka pitäisi supistuksia hillitä. Ja tilannetta seurataan nyt äitipolilla, joten sinne sain seurantaan uuden ajan. Tuntuu turvalliselta, että kaikki on tutkittu ja synnärillä ollaan tietoisia tilanteesta. Käskivät soittamaan heti jos säännöllisesti alkaa tulla kipeitä supistuksia tai jos alan vuotamaan verta tai lapsivettä.

Vierailija
2/24 |
19.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että kävit. Mulla tuo alkoi rv 27. Todella kipeitä ja tiheitä, säännöllisiä supistuksia. Jouduin osastollakin pariin otteeseen, koska lääkkeitä jouduttiin antamaan paljon, että ne saatiin loppumaan. Tämä on kolmas raskaus. Mitään nuo supistukset eivät kuitenkaan olleet kohdunsuulle tehneet, mutta jouduin silti sairauslomalle, koska ei ollut ok että supistelee niin. Nyt rv 34 ja supistelut levolla asettuneet. Tsemppiä loppuraskauteen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
19.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, lepoa mullekin suosittelivat ja käskivät olla tekemästä mitään nostoja tms. rasittavaa. Meillä on hiljattain ollut muutto, joten ilmeisesti olen vähän liian innokkaasti nostellut tavaroita. Tiedän kyllä ettei saisi, mutta kun tuntuu niin tylsältä odotella "onnettomana", että mies töiden jälkeen nostaa "tuon tavaran tonne...". Olen yleensä sellainen "minä ITSE hoidan" tyyppi, joten kovalle ottaa. :) No nyt kun tietää tilanteen otan kyllä tosissani ja varon tekemästä liikaa. -ap

Vierailija
4/24 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai ne supparit sais sattua. Itse odotan toista (vk34) eikä mitään kipeitä supistuksia ole vielä ollut, vain niitä harkkasuppareita. Ekastakaan ei ollut kipeitä suppareita, lapsivedet menivät vain ihan yllättäen vk35+3. Ekat kipeät supparit tulivat vesien menon jälkeen.

Ehkä kannattaisi soittaa äitiyspolille ja kysäistä asiaa.

Vierailija
5/24 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla tulehdus tai streptokokki ja silloin synnytys saattaa käynnistyä aikaisemmin.

Vierailija
6/24 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita äitiyspolille!

Vierailija
7/24 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti otat synnärille yhteyttä asiasta! Pitäähän Se selvittää. Kaverin muksuista eka käynnistettiin 42+1 mutta toinen tuli ennenaikasena rv35 ja onni niin, koska napanuora oli tukossa.

Vierailija
8/24 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi supistukset rv 30. Heti otettiin streptokokki b näyte ja oli positiivinen. Sain antibiootit ja supistukset loppui siihen. Toki bakteeri tuli takasin muutamien viikkojen päästä, mutta stten oltiin jo niin pitkällä ettei enää annettu antibioottia. Synnytyksessä sitten sain tietenkin...

Vierailija
9/24 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnärille heti soitat jos neukku noin ääliö

Vierailija
10/24 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnärille heti soitat jos neukku noin ääliö

Vierailija
11/24 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eikös tuo streptokokki tutkita, että onko sitä ylipäätänsä äidillä? Mulla ainakin otettiin joku tuollainen koe ja todettiin negatiiviseksi. Vai mikäköhän se on ollut... En kuitenkaan ole ollut sairaana raskauden aikana ja kaikki veriarvot siis erinomaiset. Eikö tulehduksista tms. olisi jotain muitakin oireita kuin supistelu? -ap

Vierailija
12/24 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tokan kanssa kauan harjotussupistuksia, ja kommentoitiin, että supistusherkkä kohtu. Supistuksia alkoi tulla viikkojen myötä enemmän ja muuttuivat kivuliaiksi, tulehdukset yms. poissuljettiin. Lopulta sanoin terkalle, että supistukset on niin napakoita, että pelkään lapsen syntyvän ja polille pitäisi päästä. Uskoi, ja pääsin polille, tosin vauva syntyi silti ennenaikaisena. Usko siis ap omia tuntemuksia, ja soita synnärille/käy näytillä jos olo on epävarma. Ensimmäisen käynnistys ei tarkoita, etteikö seuraava voisi syntyä etuajassa!

Vierailija
13/24 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitin synnärille ja varasivat huomiselle aamupäivälle ajan. Eivät sieltä kyseinalaistaneet mitään. Tapaan huomenna lääkärin joka tekee gynetutkimuksen ja ultraa kohdun. Jos supistuksia alkaa tulla säännöllisesti nyt yön aikana kehottivat soittamaan uudestaan.

Vierailija
14/24 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 21:06"]

Soitin synnärille ja varasivat huomiselle aamupäivälle ajan. Eivät sieltä kyseinalaistaneet mitään. Tapaan huomenna lääkärin joka tekee gynetutkimuksen ja ultraa kohdun. Jos supistuksia alkaa tulla säännöllisesti nyt yön aikana kehottivat soittamaan uudestaan.

[/quote]

Hyvä, että pääset nopeasti tutkimuksiin. Pidän peukut pystyssä, että pysyisi vielä masussa kasvamassa. -10

Vierailija
15/24 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipeetkään supistukset ei haittaa, mikäli ne ei ole pitkläkestoisia ja säännöllisia ja kestä tuntia pidempään säännöllisenä

Vierailija
16/24 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kun pääset tarkistuttamaan asian.

En muista mitää kivuliaita supistuksia kummankaan lapsen kohdalla ennen h hetkeä. Toki niitä harjoitussuppareita oli jo pitkin matkaa.

Liitoskivut tokassa raskaudessa olivat kyllä hirmuisen kipeitä.

Vierailija
17/24 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tule kertomaan miten huomenna käy synnärillä, mikä tilanne kohdun suulla ja miten ohjeistavat.. Itseä kiinnostaa, vähän samanlainen tilanne.

Vierailija
18/24 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 21:15"]

Kipeetkään supistukset ei haittaa, mikäli ne ei ole pitkläkestoisia ja säännöllisia ja kestä tuntia pidempään säännöllisenä

[/quote]

Komppaan tätä. Neljän lapsen jälkeen sanoisin, ettei mikään ole niin epävarmaa kuin synnytys :) Jollekin tuo voi tarkoittaa alkavaa synnytystä, toiselle ei edes avaa kohdunsuuta, vaikka sattuisi kuinka kovin ja kyse olisi toisesta lapsesta. Täysin tapauskohtaista. Myöskään se koska edellinen vauva on syntynyt, ei ratkaisen seuraavan ajankohtaa (meillä 41+3, 39, 41 ja 39+5).

Toki on hyvä tarkistaa ettei kyse ole tulehduksesta tms.

Vierailija
19/24 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla tosiaan tulehdus kyseessä. Siinä terkka on kuitenkin oikeassa, että jos ensimmäinen lapsi on täysiaikainen, on todella äärimmäisen epätodennäköistä, että toinen syntyy reilusti etuajassa (siis ennen 38. raskausviikkoa). Näin on kaikissa tutkimuksissa todettu, tietysti poikkeuksien poikkeuksia aina joskus löytyy, mutta kyse on silloin yleensä ulkoisista tekijöistä eli tulehduksesta.

Vierailija
20/24 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ekassa (ja vikassa) raskaudessa n. 32 viikolta lähtien monta viikkoa öisin niin kovat supistukset että itkin ja oksensin vaan vessan lattialla. Tulivat minuutin - kahden välein ja kestivät yleensä 2-3h kerrallaan. Syntyi rv 39+ selektiivisellä sektiolla, tosin jälkikäteen todettiin että vauvan pää oli jumissa lantiossani eikä olisi päässyt syntymäänkään alakautta vaikka miten supistelisi :-)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yhdeksän