Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Havaintoni mukaan maskien käyttö liikennevälineissä ja kaupoissa on viime aikoina vähentynyt, onko teillä sama käsitys?

Vierailija
18.11.2020 |

Olisikohan ihmiset vihdoinkin saaneet tästä tarpeekseen? Kohta on vuosi koronailtu ja ennusteiden mukaan jatketaan ensi kesään saakka. Tosin pitihän tämän alunperin loppua jo tänä kesänä, joten tuskin moni uskoo tuohonkaan.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän sekä käyttäjiä ja niitä jotka eivät käytä.

Mutta tuota ei ole vielä kukaan selittänyt että miksi siinä maskissa olisi enemmän viruksia kuin esim. kasvojen ihossa, käsissä, vaatteissa tms.?

Kun joku aina joskus sanoo kuten yllä; pelkää sitä maskia koska siinä voi olla enemmän viruksia.

Uloshengitysilmasta kostunut maski on otollinen mikrobien kasvatusalusta. Lisäksi maskissa olevat virukset on vaarallisia, koska niitä hengittää jatkuvasti sisäänsä.

Vierailija
22/34 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uloshengitysilmasta kostunut maski on otollinen mikrobien kasvatusalusta.

Kostunut maski voi pitemmän päälle  olla otollinen bakteereille, tässä on nyt kuitenkin kyse viruksista, joiden päämääränä on päästä elävään ihmissoluun, virukset eivät muutoin lisäänny.

VierailijaLisäksi maskissa olevat virukset on vaarallisia, koska niitä hengittää jatkuvasti sisäänsä.[/quote kirjoitti:

Kun maski on naamalla, siihen tarttuu viruksia sillä lailla että hengittää ilmaa sisäänsä maskin läpi ja silloin osa viruksista tarttuu maskiin. Osa maskiin tarttuneista kenties pääsee myöhemmin irti ja jatkaa matkaansa keuhkoihin mutta aivan taatusti maskiin jää viruksia, jotka ilman maskia olisvat menneet suoraan keuhkoihin.

MIten siis se tilanne on parempi että kaikki virukset menevät keuhkoihn verrattuna siihen että osa jää maskiin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On.... itse enä esim. käytä maskia kaupassa, pidän sitä täysin turhana. En aio myöskään periaatteesta ostaa kertakäyttömaskeja (olen kertakäyttökulttuuria vastaan), mutta kangasmaskin pitäminen ei nappaa, pelkään siinä olevan viruksia enemmän kuin ilman maskia tulisi ja niiden peseminen on p*rseestä. En halua laittaa myöskään yhtään rahaa maskeihin sen enempää, kuin 5 kangasmaskia maksoivat.

Eri asia, jos olisi itse vähänkään köhäinen, mutta toisaalta silloin ei pitäisi liikkua missään. Mutta olen ihan terve.

Koronavirus on erittäin kavala juuri siitä syystä, että se on tartuttavimmillaan jo muutamia päiviä ennen oireiden alkamista. Kun oireesi alkavat, voi olla monien kanssasi tekemissä olevien kohdalla jo liian myöhäistä, olet voinut tartuttaa jo mahdollisesti suurenkin määrän ihmisiä. He taas tartuttavat ihmisiä edelleen ja sinä olet ehkä mukana ketjussa, jossa suoraan tai ketjun edetessä ihmisiä myös kuolee tartuntaan.

Myös kokonaan oireettomat kantajat ovat nykytietämyksellä jopa merkittävässä asemassa tartuntojen levittämisessä.

Et voi koskaan varmasti tietää oletko tartuttaja, vaikka sinulla ei oireita olekaan. Entä jos maskia käyttämällä olisit suojannut toisia ja ehkä pelastanut ihmishenkiä?

Vierailija
24/34 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta tuota ei ole vielä kukaan selittänyt että miksi siinä maskissa olisi enemmän viruksia kuin esim. kasvojen ihossa, käsissä, vaatteissa tms.?

Kun joku aina joskus sanoo kuten yllä; pelkää sitä maskia koska siinä voi olla enemmän viruksia.

Niin kasvot pitää aina pestä kun tulee kaupasta kotiin, että kotona ei siirrä virusta kasvoistaan ruokiinsa. Ja vaatteet pitää pestä 90 asteessa.

Vierailija
25/34 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun havaintoni on täysin päinvastainen, tosin vertailukohtani on elokuun lopusta, jolloin olin viimeksi Suomessa. Nyt tulin viime viikolla Suomeen, ja maskeja näkyy todella paljon enemmän kuin elokuussa. Sitä en tiedä onko niitä sitten tässä välissä ollut vieläkin enemmän käytössä. Liikun enimmäkseen Helsingin keskustassa.

Vierailija
26/34 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin moni on jo taudin sairastanut, ettei enää tarvitse suojautua.

Vierailija
27/34 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei riitä, pari kymmentä tuhatta on sairastunut ja se on vielä liian vähän laumasuojaa ajatellen. Maski naamaan vain.

Vierailija
28/34 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päinvastoin, olen huomannut, että ainakin meillä päin yhä useampi käyttää maskia.

Ruokakaupassakin lähes kaikilla on maskit.

Sama täällä tosin voihan paikka olla samakin😁 Mutta juu olen huomannut että on lisääntynyt. Lapsilla ei niinkään mutta kaikilla muilla kyllä. Täällä näkyy ihan nuorisolla kuin myös ikäihmisillä ja myös keski-ikäsillä.

Vierailija
29/34 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kasvot pitää aina pestä kun tulee kaupasta kotiin, että kotona ei siirrä virusta kasvoistaan ruokiinsa. Ja vaatteet pitää pestä 90 asteessa.

Höpö höpö. Kaikkiin noihin. Eikä kukaan vaateitaan pilaa 90asteen pesussa. Jos noin pelkoinen on niin pesee 60asteessa ja laittaa joukkoon desinfioivaa huuhteluainetta.

Vierailija
30/34 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päinvastoin, olen huomannut, että ainakin meillä päin yhä useampi käyttää maskia.

Ruokakaupassakin lähes kaikilla on maskit.

Sama huomio. Myös busseissa lisääntynyt.

Vierailija
31/34 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. Ruotsalainen

Vierailija
32/34 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käy kaupassa joskus puolen päivän aikaan, niin melkein kaikilla on maskit. Sitten taas jos menee joskus illalla kymmeneltä, niin ei välttämättä ole kovin monella. Viime lauantaina erehdyin käymään lähikaupassa niin että olin ainut maskillinen siellä. Ja porukka ei todellakaan pitänyt mitään turvavälejä. Pitää jatkossa käydä arkena kaupassa ja päiväsaikaan. 

Vierailija
33/34 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katopa mitä tapahtui ruotsinmaalla. Kovasti uhosivat keväällä että kohta heillä on laumaimmuniteetti. No ei ole eikä tule ihan hetkeen, sen sijaan joutuvat varmaan pistämään kohta koko yhteiskunnan kiinni. Toivottavasti me suomalaiset oltaisiin tässä järkevämpiä, käytetään maskeja, pidetään turvavälejä jne ettei joka paikka tarvitse sulkea ja taas yritykset kärsii. Tai työpaikat kun niillä leviää korona ja kaikki on kipeinä/karanteenissa samaan aikaan, kyllä siinä sitten hommat seisoo. 

Vierailija
34/34 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perjantain myöhäisiltana, tunti ennen sulkemisaikaa oli paikallisessa Prismassa kaikilla maski - tosin meitä asiakkaita oli siihen aikaan ehkä kymmenen. Täällä on hyvin maskeja kaupoissa, kirjastossa ja sen mitä olen yrittänyt ohiajavaa bussia tirkistellä, myös niissä, varmasti en voi sanoa, kun en koskaan julkisilla kulje. Tilanne meidän paikkakunnalla kohtalaisen hyvä,  vaikka viikottain jokunen tartunta tilastoidaankin.