3200e kuussa rahaa
Kaksi aikuista ja kaksi lasta. Tuo summa siis lainaan, ruokaan, laskuihin. Pärjäisittekö? Onko tuo kuinka paljon?
Kommentit (20)
[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 12:34"]
Tuo on siis kaikki mitä saatte nettona eli 3200€ kuussa? No, jos tuosta summasta pitää maksaa KAIKKI niin emme pärjäisi hyvin. Minusta nelihenkinen perhe tarvitsee nettona n. 5000€ jotta eläisi hyvin ja rahat riittäisi kaikkeen tarpeelliseen ja joskus ei tarpeelliseenkin. (olettaen että asumiskulut ovat n. 1500€/kk)
[/quote]
Meidän asumiskulut on noin 1000e kuussa. Autolainaa ei ole, eikä muita lainoja kuin asuntolaina. Ei osamaksuja, ei kulutusluottoja. Ap.
Vaikea sanoa kun en tiedä minkä verran lainaa maksettavana per kuukausi. Kyllä kai sillä pärjäisi, vaikka paljon siitä ei ylimääräistä jää. Todennäköisesti oltava valmis tietyistä asioista luopumaan (esim "hienompi" ruoka --> kaurapuuroa aamiaiseksi), ei ulkona syömistä, shoppailua, matkailua jne, entä harrastukset? Minkä ikäiset lapset kyseessä, onko heillä jo harrastuksia? Monet harrastukset vaativat hyvinkin paljon rahaa, ja tietyn ikäisille lapsille/nuorille omat harrastukset ovat hyvinkin tärkeitä.
En sano etteikö tuolla summalla pärjäisi, mutta ei kannata kuvitella että sillä herroiksi eläisi, saati että säästöön voisi mitään laittaa.
Pikkasen alakanttiin teillä jää jos asumiskulujen jäkeen jää 2200€. Riippuu tietenkin minkälaista elämää haluaa viettää. Kyllä tuolla summalla ne perusjutut kustantaa ihan hyvin mutta ei paljon muuta sitten.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 12:40"]
Vaikea sanoa kun en tiedä minkä verran lainaa maksettavana per kuukausi. Kyllä kai sillä pärjäisi, vaikka paljon siitä ei ylimääräistä jää. Todennäköisesti oltava valmis tietyistä asioista luopumaan (esim "hienompi" ruoka --> kaurapuuroa aamiaiseksi), ei ulkona syömistä, shoppailua, matkailua jne, entä harrastukset? Minkä ikäiset lapset kyseessä, onko heillä jo harrastuksia? Monet harrastukset vaativat hyvinkin paljon rahaa, ja tietyn ikäisille lapsille/nuorille omat harrastukset ovat hyvinkin tärkeitä.
En sano etteikö tuolla summalla pärjäisi, mutta ei kannata kuvitella että sillä herroiksi eläisi, saati että säästöön voisi mitään laittaa.
[/quote]
Meillä on säästöjä muutaman kymmenen tuhatta euroa. Ensi kesänä on edessä matka Italiaan, viime talvena olimme Espanjassa koko perhe. Aamupalalla on muutakin kuin kaurapuuroa ja syömme miehen kanssa kaksin ravintolassa kerran kuussa. Lapset eivät harrasta vielä mitään, mutta mies lumilautailee ja minä käyn kuntosalilla :)
Ap.
Kevyesti. Asuntolaina maksettu, auto maksettu, ei lainoja/luottoja.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 12:42"]
[/quote]
Meillä on säästöjä muutaman kymmenen tuhatta euroa. Ensi kesänä on edessä matka Italiaan, viime talvena olimme Espanjassa koko perhe. Aamupalalla on muutakin kuin kaurapuuroa ja syömme miehen kanssa kaksin ravintolassa kerran kuussa. Lapset eivät harrasta vielä mitään, mutta mies lumilautailee ja minä käyn kuntosalilla :)
Ap.
[/quote]
Meillä ei riittäisi tuollaiseen elämiseen tuollainen summa. Tietenkin jos säästöjä on niin niillähän voi tehdä vaikka mitä mutta meidän perheessä pelkät ruokakulut ovat jo 1200€. Meille jää enemmän rahaa kun teille asumiskulujen jälkeen ja silti rahat ei tahdo riittää toisin sanon tunnen itseni pienituloiseksi. En kyllä keksi mitään mistä voisin luopua tai jotain mihin tuhlaisin. Kaikki raha menee juuri siihen mitä haluamme ja tarvitsemme ja enemmänkin olisi tarpeen.
Nåå, juuri saimme asuntolainan maksettua, minä jäin vuorotteluvapaalle ja vaimo harrastaa työntekoa osa-aikaisesti. Tällä hetkellä tulot nettona n. 2400e/kk mutta hyvin riittää kahden teininkin kanssa
Aina pärjää, mutta se on kiinni siitä millä haluaa pärjätä. Miehen vielä opiskellessa oli asumiskulut 800€/kk ja nettotulot nelihenkiselle perheelle 1900€/kk ja pärjättiin, tosin huonosti. Nyt minä kotona ja mies töissä. Asumiskulut 1000€/kk, nettotulot 3900€/kk, autolaina 400€/kk ja edelleen vain pärjäillään, ei saada juurikaan säästöön. Kohta itse palaan töihin ja katsotaan joudutaanko edelleen pärjäillä vai jääkö jo jotain säästöön.
Meillä on nelihenkinen perhe, ja rahaa kuukausittain jää vähän päälle 2000 euroa, hyvin pärjätään.
Hyvin pärjäätte.
Minä olen yh ja yksi kuluikäinen lapsi. Olen laskenut, että elämme 1300 eurolla laskujen jälkeen. Tarkemmin sanottuna laitan kaiken ylimääräisen säästöön, eli tähtään siihen, että meidän pitää elää 1300 eurolla. Eli samoihin summiin teillä menee.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 12:51"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 12:42"]
[/quote]
Ap.
[/quote]
Meillä ei riittäisi tuollaiseen elämiseen tuollainen summa. Tietenkin jos säästöjä on niin niillähän voi tehdä vaikka mitä mutta meidän perheessä pelkät ruokakulut ovat jo 1200€. Meille jää enemmän rahaa kun teille asumiskulujen jälkeen ja silti rahat ei tahdo riittää toisin sanon tunnen itseni pienituloiseksi. En kyllä keksi mitään mistä voisin luopua tai jotain mihin tuhlaisin. Kaikki raha menee juuri siihen mitä haluamme ja tarvitsemme ja enemmänkin olisi tarpeen.
[/quote]
Ehkä se on sitten juuri tuo viimeinen lause... meillä on ruokakustannukset noin 600e kuussa. Ilmaiseksi saamme leivät, juustoja, joskus lihaakin. Olen todella taloudellinen ruoanlaittaja ja osaan tehdä hyvää itsekin. Ostan mieluummin (itselle) laatua kerran vuodessa kuin Hennesvaateita kerran kuussa. Lapsille ostan kirppareilta, itsellekin joskus.
En tilaa lehtiä säännöllisesti, luen ne koulussa tai lainaan kirjastosta. Uutiset luen netistä/kuuntelen radioista/katson telkkarista. Kanavapaketteja emme tarvitse, koska netistä löytää jo niin paljon kaikkea. Emme kumpikaan välitä urheilusta sillä tavalla, että kävisimme sitä säännöllisesti katsomassa. Emme harrasta vedonlyöntiä. Auto on velaton, molemmilla on lyhyt matka töihin/kouluun (asuinpaikan valinta). Asuntoon oli omaa rahaa 50 000e, lainaa on jäljellä 60 000e.
Minä kasvatin oman värin hiuksiin takaisin, nyt ne on pitkätkin vielä ja vaativat harvoin kampaajan käsittelyä. Mies ja lapset käyvät parturissa kyllä.
Yritän tässä miettiä meidän elämäntapaa. Kuulin tässä taannoin, että elämme hyvin vähillä rahoilla erään ihmisen mielestä. Itse ole eri mieltä.
Juu kyllä mä olen pärjännyt, ja pärjään tästä eteenpäinkin, sain juuri asuntolainanikin maksettua (perinnöllä). Mulla on myös pari sijoitusasuntoa, joista saan pientä vuokratuloa. Tosin neljän vuoden päästä lapsilisät ja elarit alkaa pikkuhiljaa putoilla pois tulopuolelta. Yritetään olla siis nuukana.
terv. kolmen yh, netto 2300+lapsilisät+ elarit+ylityöt.
Meillä on viiden hengen perhe ja nettotulot ovat n. 3600. Sillä pärjää hyvin ja säästöönkin jää, mutta meillä ei olekaan mitään lainoja, osamaksuja eikä kulutusluottoja maksettavana. Ruokaan kuluu n. 700€ ja asumiskulut ovat n.400€. Mielestäni pärjäämme hyvin.
työssäkäyvä, opiskelija ja kaksi leikki-ikäistä lasta. Käteen jää noin 2600e/kk, josta asumiseen menee yli 1100e/kk. 1500e kuulostaa isolta summalta ruokaan ja muuhun, mutta aina kaikki menee tarpeeseen eikä säästöön jää. Tympäsee tällainen, ettei saada mitään säästöön ja aina joutuu miettiä mitä voi ostaa.
Meillä myös 2 aikuista +2 lasta (alle kouluikäisiä). Asuntolainaa vähän päälle 100 000 ja säästöjä pahanpäivän varalle 24 000. Just ostettiin uusi, isompi asunto ja remppaillaan sitä. Asunnon arvo n. 180 000, eli säästöt laitettiin asuntoon. Asumiskulut n. 1100, ei autoa eikä muita luottoja tai osamaksuja, työmatkat kävellen/pyörällä kun työpaikat ovat niin lähellä. Varaa olisi matkustellakin, mutta nyt ei ole ollut kiinnostusta, kun olemme panostaneet kotiimme.
Meillä siis nettotulot sama kuin teillä, eli 3200 + lapsilisät 200 euroa. Hyvin pärjätään ja säästettiin 5 vuoden aikana tuloistamme 55 000 uuteen asuntoon (tosin asumiskulut oli silloin pienemmät). Eli näköjään riippuu paljon missä asuu/ omistaako autoa/ miten elää. Tarkoitus olisi maksaa laina pois niin pian kuin mahdollista, mutta siihen toki menee aikaa vielä väkisinkin. Jos auto on pakko hankkia, niin sen voi maksaa käteisellä säästöjen avulla.
Meillä nettotulot samaa luokkaa, ihan hitusen suuremmat. Ja pärjätään mainiosti. Rahaa jää jopa lomamatkoihin, risteilyihin ym. Sanonta "ei ne suuret tulot vaan pienet menot" pitää kyllä paikkansa.
OK summa yhdelle jos ei asu pääkaupunkiseudulla ja on jo omaisuutta alla. Muuten pitäisi hommata lisää.
Onneksi emme asu pääkaupunkiseudulla. :)
Tuo on siis kaikki mitä saatte nettona eli 3200€ kuussa? No, jos tuosta summasta pitää maksaa KAIKKI niin emme pärjäisi hyvin. Minusta nelihenkinen perhe tarvitsee nettona n. 5000€ jotta eläisi hyvin ja rahat riittäisi kaikkeen tarpeelliseen ja joskus ei tarpeelliseenkin. (olettaen että asumiskulut ovat n. 1500€/kk)