Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi täyttää 18. Lapsilisä ja elatus poistuu. Miten pärjään taloudellisesti

Ahdistaa
18.11.2020 |

Kun lapsi täyttää 18 poistuu elatus, lapsilisä ja asumistukeni pienenee. En pärjää taloudellisesti enää. Kun lapsi täyttää 18 vuotta eivät häneen kohdistuvat kulut häviä. Isä ei tue lasta taloudellisesti mitenkään. Olen kaikki nämä vuodet ollut pienipalkkausella alalla. Hirvittää pelkkä ajatuskin että miten tiukoille joudun. Lapsi opiskelee vielä ja hänellä ei ole työpaikkaa.

Miten olet selvinnyt tällaisesta tilanteesta?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsilisä on poistunut lakien mukaan jo , sen nyt tuohon epähuomiossa kirjoitin väärin.

Näin se nyt ikävä kyllä meidän perheessä on. Tiukoilla olemme aina olleet. Lapsia minulla yhteensä kolme. Toimeentulotukea en saa. Säästöön ei mitään jää, emme elä yli varojemme. Nuoremmat lapset eivät harrasta mitään. Vanhimmalla on urheiluharrastus. Opiskelee ja saa opintotuen. Sillä kustantaa julkisen liikenteen puhelinlaskunsa. Töitä on ahkerasti hakenut mutta ei ole niitä saanut . Keväällä hänellä oli työ mutta koronan takia työ loppui.

Olen taloudellisesti tiukoilla. Emme asu kalliisti. Työtunteja en voi lisätä koska silloin kaksi nuorinta olisi liikaa omillaan. Vanhin heitä kyllä auttaa ja hoitaa, mutta koen että minä äitinä myös tahdon olla lähellä nuorempia lapsia.

Mukava kuulla että teillä muilla on taloudellisesti helpompaa. Olen iloinen puolestanne. Olisin toivonut että lapsen 7sä olisi auttanut nuorta taloudellisesti siihen saakka kun valmistuu koulusta tai saa töitä. Eihän nuoren elämä siihen pääty kun täyttää 18 vuotta.

Sinä saat siis kahdesta lapsesta vielä lapsilisää, saat kahdesta lapsesta vielä elatustakin ja aivan takuuvarmasti, jos teitä on neljä henkeä, joista kaksi alaikäistä, niin saat kyllä sitä asumistukeakin ihan kiitettävästi. Mikäli et asumistukea saa, et ole pienituloinen. kerroppa ihan raatorehellisesti sitten kuukauden tulot ja rehellisesti ne pakolliset menot, joihin ei muuten kuulu kampaajat, lehdet, kaahvilassakäynnit, eikä mikään muukaan hömppä.

Vierailija
22/33 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nyt lapsi kohta 18 ja vihdoin saa hakea opintotuen keväälle..aiemmin ei saanut, koska siihen vaikutti minun ”uuden” puolison tulot koska ollaan naimisissa, avoliitto ei vaikuttaisi ja tuo pykälä on minusta yksi Kelan typerimmistä. Itse olen siis äitiyslomalla nyt, mutta mies on tienannut juuri tuon rajan yli. Elarit olen toki saanut tähän asti ja on pärjätty ihan ok ja itse pidän tärkeänä, että lapsi saa nyt käydä tuon koulun rauhassa loppuun ja sen päälle käy armeijan..eli ainut millä lapsi ois saanut tienattua ois lisätyö, mutta koronan takia niitäkään ei ole ollut hirveästi tarjolla varsinkaan alle 18-vuotiaille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

18-v. täyttänyt henkilö menee osa-aikaiseen töihin, vaikka kauppaan tms. tekemään vuoroja. Muutama vuoro viikossa esim. viikonloppuisin ja siitä saa kuussa jo ihan ok lisätuloa. Toinen vaihtoehto on että itse etsit uuden työn, josta saat enemmän rahaa. Ei auta voivotella tilannetta vaan pitää sisuuntua ja tehdä asialle jotain.  

Vierailija
24/33 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä elatusta voi isältä pyytää siihen asti kun lapsi lopettaa koulunsa. Lapsi voisi pyytää isää maksamaan esim puhelunlaskunsa. Tosin oma ex ei suostunut maksamaan edes sitä minimielatusmaksua vaan piti hakea elatustukea kunnalta. Oma makuuhuoneeni oli sitten itse olohuoneessa kun ei ollut varaa kun kaksioon, sukulaisilta lainatut huonekalut jne. Ennen kun otat lisää töitä, mieti suurimmat kulut ja yritä niistää niistä. Voitteko muuttaa pienempään, jos on oma niin saatko lyhennysvapaata, sähköt ja vakuutukset voi aina kilpailuttaa, puhelinoperaattoria voi vaihtaa, onko kaikki tarpeeton tavara myyty, ostatko vaatteet jo kirppiksiltä tai haet hopeista, oletko kysynyt seurakunnasta apua, sieltä voi saada vaikka muualta ei saa. Itse tailteilin välillä kahdella luottokortilla että raha riitti ruokaan, käytiin kerran viikossa äidin luona syömässä, lapsille pyydä lahjaksi vaatteita.

Vierailija
25/33 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan äkkiseltään kun tekee esimerkkilaskelman kelan asumistuesta. Perheessä 2 aikuista ,2 lasta ( eli alle 18 vuotiasta), tulot yhteensä 2000 euroa, vuokra 1000 euroa, esimerkkikaupunkina Tampere, saa asumistukea 448 euroa. Joku ap:n tarinassa mättää ja kunnolla, tai sitten ei oikeasti ole mikään pienituloinen.

Vierailija
26/33 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nythän sen lapsen opintotuki vastaavasti nousee, kun täyttää 18, joten joutuu omat menonsa makselemaan siitä, vaikka sinä tarjoatkin asunnon ja ruuan.

Vierailija
27/33 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemman luona asuva opiskelija ei kyllä paljon opintotukea saa. Olikohan jotain 60e kuussa.

Meidänkin piti laittaa poika oppilaitoksen asuntolaan, jotta saa täyden tuen.

Vierailija
28/33 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minut pakotettiin töihin siinä iässä, ja palkasta piti antaa yli puolet vanhemmille elatusta vastaan.

No, silloin tuossa iässä kai oltiinkin töissä täyttä päätä?

Lakkasin itse saamasta kotoa elatusta 17v, asua sain kyllä. Nostin opintolainaa ja tein iltatöitä.

Vierailija
29/33 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan täällä ketjuja, joissa vahvasti todettu, että lapsilisät ja elarit kuluvat lääkkeisiin, lääkäriin, vaatteisiin ja kaikkeen muuhun, eikä siitä ole jäänyt ylimääräistän omaan käyttöön, joten ei sulla pitäisi olla mitään hätää.

Vierailija
30/33 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on trolli. Ap saa kahdesta lapsesta elatusmaksun, saa kahdesta lapsesta lapsilisän vielä, sen lisäksi saa palkkaa kun käy töissä. Ja aika kova palkka saa olla, että ei enää asumistukea saisi., kun perheessä on neljä henkilöä, joista kaksi alaikäistä. Uskokoon ken tahtoo.

Vierailija
31/33 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin samassa tilanteessa, lapsi täysi-ikäistyi ja loppui elatustuki. Ratkaisin tilanteen niin, että laitoin lapsen hakemaan kunnalta asuntoa. Syyksi laitettiin että äiti heittää ulos kotoa, mikä ei tosin pitänyt paikkaansa. No, nyt lapsi asuu paperilla omassa asunnossaan ja saa siihen asumistuen, täyden opintotuen, sekä koulumatkatuen. Kerran viikolla käy kämpällään hakemassa postin ja laskemassa vettä viemäreihin. Tyhmää, mutta minkäs teet. Köyhän pitää tehdä mitä köyhän pitää tehdä. 

Ja siis tarkoitus on, että hän muuttaa siihen kyllä jossain vaiheessa ihan oikeastikin. Tällä hetkellä ei vain ole vielä emotionaalisesti tai psyykkisesti riittävän kypsä asuakseen itsekseen. 

Vierailija
32/33 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun täytyin 17 vuotta, minulle perustettiin pankkitili ja yh-äitini otti opintotukeni tililtäni omalle tililleen, koska ei saanut enää lapsilisää. Elettiin vuotta 2007. En koskaan kyseenalaistanut tätä asiaa ja rahaa minulla oli käytössä noin 20 euroa kuukaudessa 20 ikävuoteen saakka (asuin kotona vielä, en saanut opiskelupaikkaa lukion jälkeen, kunnes äiti pakotti menemään 2 vuoden ammattitutkintolinjalle toiselle paikkakunnalle).

Nyt opiskelen yliopistossa unelma-alaa (mitä olen aina halunnut opiskella), tätä ennen tein monta vuotta töitä, koska rahaa ei ollut ja oli pakko säästää. 

Vierailija
33/33 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla av mammoilla menee mielettömät summat kuukaudessa lääkkeisiin ja lääkäriin. Lopuilla ostetaan tupakkaa ja siideriä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kahdeksan