Onko sinulle tehty turhia toimenpiteita? Mitä ja miksi?
Kommentit (29)
Aktiivimalli oli kivulias ja täysin turha
Vierailija kirjoitti:
Yksityisellä gynellä todettiin ultralla kohdussa jokin kasvain, ja sain lähetteen julkiselle puolelle. He ottivat minut suoraan kohdun tähystykseen ilman että siinä välissä tutkivat mitään.
Sitten kun nukutuksesta heräilin, sairaanhoitaja ei osannut kertoa leikkauksesta mitään muuta kuin että se meni hyvin. Vaadin sitten että leikannut lääkäri tulee kertomaan leikkauksesta ja tästä olettamastani kasvaimesta tarkemmin. Hyvin ärtyneenä hän sitten suostui tulemaan, ei ymmärtänyt ollenkaan miksi muka potilas halusi tällaisesta leikkauksesta keskustella.
No hyvä että olin vaatinut, koska siinä sitten selvisi, että kohdussa ei ollut tasan tarkkaan yhtään mitään kasvainta. Lääkärillä ei myöskään ollut mitään selitystä tarjota mikä tämä ultrassa näkynyt, sittemmin itsestään kokonaan kadonnut mysteerikasvain olisi voinut olla. Tämä oli aikaa ennen Kantaa, enkä tainnut missään vaiheessa saada paperillakaan mitään leikkauskertomusta tai muuta kuvausta. Eli täysin pimentoon olisin jäänyt ellen olisi itse vaatinut, että minulle kerrotaan mitä leikkauksessani on tapahtunut.
Ei mennyt musta ihan putkeen julkiselta tämä homma, ei alussa eikä lopussa. Paitsi että nukutukset ovat kalliita, ne ovat aina riski potilaan hengelle.
Mä en nyt ymmärtänyt mikä mielestäsi meni väärin? Jos yksityisellä ultrassa kohdussa näkyi jtkn epämääräistä, niin seuraava tutkimushan on sitten se kohdun tähystys jolloin voidaan ottaa tarvittaessa myös näytteitä. Miksi se on julkisen vika, että kohdusta ei kuitenkaan löytynyt mitään?
Toinen asia on se, että sairaanhoitaja ei voi kertoa mitä leikkauksessa löytyi, se on lääkärin tehtävä. Sitä paitsi hoitaja jolta kysyit ei edes välttämättä tiedä mitä tutkimuksessa löytyi varsinkin jos hän on heräämö- tai anestesiahoitaja.
Ympärileikkaus tehtiin lapsena 80-luvulla liian tiukan esinahan vuoksi, vaikka nykyään ilmeisesti suositus on odottaa murrosikään asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulta on poistettu "turhaan" umpisuoli lapsena. Vatsa tuli yhtäkkiä tosi kipeäksi ja vanhemmat kiidättivät minut sairaalaan. Lääkäri oli varma umpisuolentulehduksesta, joten suoraan leikkaussaliin. Ei löytynyt mitään vikaa mistään. Umpisuoli otettiin kuitenkin pois, kun vatsa kerran oli jo avattu. Vissiin lääkäri ajatteli, että eipähän tarvitse pelätä enää umpisuolentulehdusta?
Myöhemmin olen kuullut, että hyväksikäytön uhreiksi joutuneilla lapsilla saattaa olla tuollaisia selittämättömiä vatsakipuja. Minulla valitettavasti on sellainen tausta, joten ehkä kyse oli siitä? Mene ja tiedä. :/
Meillä vietti yksi viikkokausia sairaalassa puhjenneen umpisuolen takia ja arpi oli pitkään hankala ja vaivaa edelleen vuosikausien jälkeen. Kun toisella epäiltiin umpisuolta ja lääkäri kysyi otetaanko pois tähystyksellä vai kokeillaanko antibiootilla otettiin pois koska oltiin nähty jo yhden kohdalla pahin mahdollinen. Jos olisi mahdollisuus päästä jonkun muun leikkauksen yhteydessä eroon umpisuolesta tarttuisin kyllä tilaisuuteen.
Umpisuoli on tärkeä suolistomikrobien kannalta, vaikuttaa vastustuskykyyn, siten esim. diabetesalttiuteen... Ei kannata turhaan poistaa.
Eri
Umpisuolta ei poisteta kuin hyvin harvoin pätevästä syystä, esim. syöpä. Umpilisäkkeitä poistetaan tulehduksen takia aika paljon. Kummallakaan ei ole tekemistä diabeteksen kanssa.
Viimeinen sokerimittaus, olin laihtunut jo enemmän kuin millä sokeri oli laskenut tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
On. Mut on synnytetty. Parempi olisi ollut jättää se toimenpide väliin.
Mulla sama. Täysin turhake, jolla ei ole mitään arvoa.
Kerran menin päivystykseen ku oli oireita jotka sopii aivoverenkiertohäiriöön tai pahimmassa tapauksessa olis voinu olla aivoinfarkti. Lääkäri tuumas vaan että en mä nyt tässä tähän aikaan illasta voi muutaku mitata verenpaineen ja jos haluut voidaan kattoo ekg.
En tiiä onko mulla menny jotain ohi mutta harvoin kai AIVOinfarkti näkyy ekg:ssä...
Lääkäri vaihtui ja päätti lähettää samoihin tehtyihin tutkimuksiin. Tutkimustulokset samat, hurraa!
Polvikipuihin leikkaus, joka ei auttanut mitään. Vaivojen pahentuessa menin toiselle spesialistille joka sanoi että se minulle aiemmin tehty leikkaus on uusissa tutkimuksissa todettu tehottomaksi. Kuten oli yllättävän moni muukin ihan standardihoitoa ollut kirurginen toimenpide, mikä itselleni oli täysi yllätys koska olin aina ajatellut että kirurgia jos mikä on selkeä homma: nähdään viallinen rakenne ja korjataan tai poistetaan se.