Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kotityöt lapsiperheessä

Vierailija
17.11.2020 |

Mies käy töissä. Ei jaksa tehdä kotitöitä.
Minä käyn töissä. Teen kaikki kotityöt. Siis kaikki, ruohonleikkuusta ruoanlaittoon ja pyykkihuoltoon. Mies ehkä kerran viikossa vie roskat ja käy kaupassa.
Kohtalotovereita?
Terveisin väsynyt äiti

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, koska en ikinä suostuisi tuollaiseen. Itsepä valitset.

Vierailija
2/22 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole, koska en ikinä suostuisi tuollaiseen. Itsepä valitset.

Valitsen minkä? Että mies on sairas, pystyy työt puskemaan mutta kotona on veto pois. Ois voinut tietysti mainita aloituksessa.

Ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei meillä kyllä noin vaikka miehellä fyysistä toimintakykyä hidastava sairaus. Tekee minkä pystyy. Jos ei pysty niin ei pysty, kenenpä vika se olisi. Sitten palkataan apukäsiä tekemään ne, mitä en jaksa ja mies ei pysty. Terveys ennen kaikkea, myös henkinen.

Vierailija
4/22 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei meillä kyllä noin vaikka miehellä fyysistä toimintakykyä hidastava sairaus. Tekee minkä pystyy. Jos ei pysty niin ei pysty, kenenpä vika se olisi. Sitten palkataan apukäsiä tekemään ne, mitä en jaksa ja mies ei pysty. Terveys ennen kaikkea, myös henkinen.

Alkaa vaan enempi ahdistamaan tämä oma tilanne kun tajuaa että ei tämän varmaan kuuluis olla tämmöstä. Ei ole rahaa palkata ulkopuolista apua. Virhe se tais tämäkin aloitus olla, lohdun sanoja turha oli odottaa.

Ap.

Vierailija
5/22 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikseivät lapset tee?

Vierailija
6/22 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies hoitaa viikonloput. Tai ne päivät kun ei käy töissä.

Vierailija
7/22 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikseivät lapset tee?

Kyllä lapset auttelee ikätason mukaisesti, isossa perheessä puuhaa vaan riittää.

Ap

Vierailija
8/22 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilannetta sen tarkkaan tuntematta uskallan silti väittää, että aapeetä viilataan tuossa kuviossa surutta linssiin.

Vierailija
9/22 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilannetta sen tarkkaan tuntematta uskallan silti väittää, että aapeetä viilataan tuossa kuviossa surutta linssiin.

Tuntuu kyllä pahalta ajatukselta.

Mies on ihana ihminen muuten. Empatiaa ja huumoria löytyy, potee kyllä huonoa omatuntoa kun minä olen niin kovilla kodin kanssa. Hyvä isä on myös, lasten kanssa jaksaa puuhata.

Vierailija
10/22 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai se mies niin väsynyt voi olla, ettei jaksaisi pyykkiä kääriä? Senhän voi tehdä sohvalla istuen.

Vierailija
11/22 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruohoa nyt ei enää tarvi vähään aikaan leikata. Ruuanlaiton voi huoletta korvata kerran tai pari viikossa valmisruuilla, siihen ei kukaan kuole.

Vierailija
12/22 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyykkihuolto miehelle. Voi tosiaan vaikka tv:tä katsellessa viikata pyykkejä. Ja kone hoitaa pesun. Kai te ruoan voitte tehdä yhdessä? Viikossa ei välttämättä tarvitse kokkailla kuin pari kertaa, tekee vaan paljon kerralla ja lämmittää pitkin viikkoa. Miehesi voisi varmaan omaan tahtiin kuoria perunoita, pilkkoa jotain jne.

Vierailija
13/22 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies on ihana ihminen muuten. Empatiaa ja huumoria löytyy, potee kyllä huonoa omatuntoa kun minä olen niin kovilla kodin kanssa. Hyvä isä on myös, lasten kanssa jaksaa puuhata.

Oletko nyt ihan varma ettei vaikka kerran kuussa käyvään siivoojaan olisi varaa? Meillä käy siivooja parin viikon välein ja se helpottaa todella paljon, kun siinä välissä ei tarvitse kuin vähän ylläpitosiivousta.

Jos mies on sairas eikä jaksa tehdä paljoa, niin jakakaa kotityöt niin että kevyempiä tekee mies ja sinä teet raskaampia. Leikkaat nurmikon ja teet lumityöt. Mies voi ottaa vaikka pyykinpesun hoitaakseen, se ei paljoa energiaa vaadi. Sopikaa vaikka yksi päivä viikosta jolloin mies tekee ruokaa. Muina päivinä teet itse kahden päivän satsin kerrallaan.

Sun täytyy ottaa asia puheeksi miehesi kanssa koska muuten teitä on siellä kaksi sairasta aikuista kun uuvut tuohon yksin puurtamiseen. Varmasti löytyy edes muutama juttu mitkä mies voi ottaa vastuulleen.

Minkä ikäiset lapset? Meillä oli jo ala-asteikäisille esim. roskienvientipäivät merkattuna keittiön kalenteriin, molemmilla lapsilla kahdesti viikossa. Samoin astianpesukoneen tyhjennyspäivät. Kätevääkun ei joka kerta tarvitse erikseen arpoa kuka ne roskat vie, kun jokaiselle on omat vuoronsa.

Äläkä välitä ilkeilijöistä, niitä av:lla riittää.

Vierailija
14/22 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei voi olla niin väsynyt, että ei voi viedä roskapussia joka päivä, eikä vaan kerran viikossa. Vaikkapa samalla, kun lähtee töihin.

Vierailija
15/22 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tajuaa varmaan itsekin, että jossain vaiheessa tajuat pakata kamasi ellei mies viitsi edes esittää että tiedostaa roolisi kotiorjana.

Vierailija
16/22 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostakaa valmisruokaa ja kahdella työssäkäyvällä on varaa palkata siivooja. Älä pese miehen pyykkejä; hoitakoot ne itse.

Vierailija
17/22 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan yleistä tämä on?

Vierailija
18/22 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsymys on kyllä tekosyy jos ei sen varjolla voi edes pyykkiä pestä. Max 5 min menee siihen että laittaa pyykit koneeseen ja koneen päälle. Sen jälkeen voikin ottaa 1,5h nokoset ja lopuksi max 10 min kun laittaa pyykit koneesta kuivumaan. Seuraavana päivänä voi sohvalla istuen viikata pyykit. On tainnut mies huomata että väsymystä ja sairautta voi hyvin käyttää tekosyynä ja lepäillä kaikki päivät samalla kun puoliso hoitaa kaikki kotityöt.

Vierailija
19/22 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tilanne on noin paha miehen sairaudesta johtuen, pyytäkää kunnalta apua. Eihän siitä mitään tule jos sinä uuvut myös ja olet sitten sairaslomalla, kuka kaiken sitten hoitaa? Suurperhe kuitenkin, liuta pieniä lapsia jotka on tehty ennen miehen sairastumista.

Vierailija
20/22 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos töissä kykenee käymään, voi myös kotitöitä tehdä, etenkin vapaapäivinä. Edes niitä kevyempiä. Voi myös tehdä helppoja valmisruokia, tyyliin ranskikset uuniin. Omalla vuorollasi teet sitten isomman satsin kerralla. 2-3 päiväksi kerralla. Ja lapset tekemään myös. Minulla 2 alakouluikäistä lasta ja yksin heidän kanssa joka toisen viikon. En koe kovin rankkana kyllä niitä viikkoja. Ei täällä joka päivä tarvitse siivoilla, ruoka toki laittaa. Lapset siivoaa lähinnä omat jälkensä. 1-2krt viikkoon pyykit ja imurointi. Tiskit päivittäin kun ei ole konetta.