Voiko synnytys käynnistyä ilman ennakoivia oireita?
Tänään laskettu aika ja huonolta näyttää...
Ei mitään synnytykseen viittaavaakaan. Ainoastaan reisiä särkenyt eilisen ja tämän päivän + alapäätä vihloo välillä, mutta sehän ei välttämättä enteile vielä mitään... Niin turhauttavaa.
Kommentit (14)
Maha "tipahti" alemmas n.2 viikkoa ennen synnytystä ja limatulppa irtosi 2 päivää ennen synnytystä ja kun supparit alkoi niin oli tosi kyseessä. Vedet meni kummallakin kerralla 2h ennen kuin vauva oli kainalossa.
Minulla ei ollut toisessa raskaudessa mitään ennakkomerkkejä. Supistukset alkoivat heti alussa säännöllisinä, tosin eivät kovin kivuliaina, ja se oli sitten siinä.
Heh, jänskää! Täällä on nimittäin päivälleen sama tilanne kuin ap:lla - turhautuneena odotellaan, kun ei ole kunnon merkkejä mistään, satunnaisia vihlaisuja lähinnä ja pari yksittäistä supistusta ollut viime päivien aikana. Yliajalle taitaa mennä, ellei tässä ala pikaisesti tapahtua...
Kokeneet konkarit: liekö mistään nikseistä apua, eli onko mahdollisuutta jouduttaa tapahtumia vaikka siivoamalla? Tai voisiko koettaa varovasti jotenkin jumpata? Kävelyllä olen käynyt joka päivä, mutta se ei tunnu ainakaan vaikuttavan mitenkään...
niksit ei auta, vauva syntyy kun on valmis. nainen "kantaa" 38-42 vkoa, eli 40 on keskiarvo.
^ Tiedetään. Mulla oli vaan luotto korkealla, kun olleet todella täsmälliset menkat, kokoajan ultratkin vastanneet täsmälleen laskettua aikaa. Vauvakin kasvanut hienosti keskikäyrällä. Mutta tiedän kyllä että ihan tavallista mennä sen pari viikkoakin lasketun ajan ylitse...
Mulla alkoi vesien menolla 36. viikolla. Pari menkkamaista supistusta oli tullut muutama päivä aiemmin. Lisäksi nivuset olivat olleet ihan jumissa, mutta en tiedä, liittyikö se synnytyksen alkamiseen.
Ei mitään ennakko-oireita ennen kuin niukka verenvuoto alkoi rv 41+0. Neljän tunnin päästä siitä oli lapsi rinnalla.
Ei auta mitkään niksit. Turhaan rasitatte itteenne siivouksilla jne. Itellä ekasta helppo raskaus, ei mitään oireita, supistukset alkoi aamulla ja vauva ulkona 20h päästä.
Ei auta mitkään niksit. Turhaan rasitatte itteenne siivouksilla jne. Itellä ekasta helppo raskaus, ei mitään oireita, supistukset alkoi aamulla ja vauva ulkona 20h päästä.
Voi mä niiiiiiin jo haluisin tuohon epätoivoiseen odotukseen että milloin se syntyy, milloin se syntyy.... nyt vaa odotellaan milloin se tärppää, milloin se tärppää ja pysyykö kyydissä... :/
Tsemppiä ap:lle edessä olevaan koitokseen! :)
Edellisenä päivänä oli vähän menkkamaista kipuilua, mutta ei niin paljon, että olisin siitä silloin mitään osannut päätellä. Olin koonnut koko päivän huonekaluja lasten huoneeseen, joten ajattelin sen johtuvan siitä. Yönkin nukuin tosi hyvin verrattuna muuhun loppu raskauteen. Aamulla meni vedet, samantien alkoi säännölliset supistukset 3 minuutin välein, lähdettiin sairaalaan ja poika sylissä kuudessa tunnissa. Tämä oli siis esikoinen rv.39. Olin niin varma,että menisi yliajalle, kun minulla ei ollut ollut edes harjoitus supistuksia tai mtn. Parempi niin, ei kerennyt myöskään stressaamaan asiasta :) Vinkiksi voisin ehkä sanoa sen, että ei jää istumaan ja odottamaan,että jotain alkaisi tapahtua, vain jatkaa puuhailua ihan normaalisti. Lähtee vaikka lenkille :)
Mulla ei ollu mitään ei yhtään mitään merkkejä. Tai siis kyllä mä tein kärpäsestäkin merkin, kun niin kovasti toivoin vauvan jo syntyvän. Mulla meni siis tasan 2viikkoa lasketun ajan yli ja mulle varattiin käynnistysaika. Edellisenä iltana olin lukenut "purppuraviivasta" ja huvikseni tarkistin sen itseltäni ja mun viiva oli niin pitkällä, kun pitäis olla siinä vaiheessa, kun on jo synnyttämässä. Joten eipä sekään mitään auttanut.
No aamulla kuuden aikaan heräsin ja tuntui epämiellyttäviä tuntemuksia eli supistuksia. Tosi nopeesti ne alko tulla 5min välein ja aamulla soitin sairaalaan kuten oli sovittu. Lähdettiin kaikessa rauhassa sairaalaan, mutta synnytystä ei tosiaankaan tarvinnut käynnistää, ihan itestään lähti ja sitä vaan nopeutettiin oksitosiinitipalla. Vedetki meni itestään :)
Ei tarvitse olla mitään oireita. Viikolla 39 vaan yhtäkkiä aamulla ensimäiseksi pestessäni hampaita tuli yksi kova supistus ja lorahti lapsivedet. Vauva ei ollut silloin vielä kiinnittynyt tuonne alas, joten autolla mentiin vaakatasossa sairaalaan. Siellä todettiin kohdunsuun olevan jo useita senttejä auki (sen yhden ainoan supistuksen olin tuntenut) ja napanuoran tunkevan vaarallisesti ulos. Terve vauva syntyi hätäsektiolla.
Mulla alkoi ihan yks kaks vesien menolla, ainoa ennakkovaroirus oli suolen tyhkentyminen juuri ennen vesien menoa. Tuo reisien kipu ja vihlonta on sinänsä hyvä merkki-lapsonen on ilmeisesti laskeutunut alemmas.