Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suosittujen blogien oikolukemattomuus/oikeinkirjoituksen laiminlyönti

Vierailija
17.03.2014 |

Mietin, viitsinkö antaa palautetta, mutta oikeasti veetuttaa, kun näen tällaisia:

http://toobigtobeme.fitfashion.fi/2014/03/16/starbucks-aamupalalla/

Kun näin tuon otsikon, tuli ensin sellainen että "kuka Starbucks aamupalalla"? Sitten tajusin, että bloggari ei vaan ole viitsinyt panostaa oikeinkirjoitukseen.

Samoin

http://toobigtobeme.fitfashion.fi/2014/02/27/paleo-propagandaa/

Olkoonkin sitten muuten kuinka kiva ja hyvä blogi hyvänsä, särähtää niin pahasti!

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja myös:

http://todayimunstoppable.fitfashion.fi/2014/03/10/lempi-arkiruokiani/

Tosi usea kirjoittaja jostain syystä ajattelee, että "lempiruoka" tai "suosikkiohjaaja" eivät olisi yhdyssanoja, sen sijaan taas kirjoitetaan yhteen viimemaanantai.

Vierailija
2/9 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin ärsyttää blogeissa yhdyssanavirheet. Luulin pitkään, että pahinta on se, kun joku kirjoittaa yhdyssanat erikseen, mutta nyt ihan viime aikoina olen törmännyt usein juuri tuohon, että sanoja kirjoitetaan yhteen ihan turhaan (esim. viideksipäiväksi). Nyt tosin ei tule mieleen missä blogeissa noita olen nähnyt, mutta luen pelkästään suosituimpia tyyliblogeja, joten kai niitä sitten vilahtelee niissä. Tosin nämä samat virheet häiritsevät facebookissa ja muualla sosiaalisessa mediassa.

Lisäksi mua jotenkin häiritsee kun menneeseen viitataan termillä "lähiaikoina", kun sopivampaa olisi käyttää "viime aikoina". Tottakai tapahtuman ajankohdan voi päätellä verbin aikamuodosta (olen ollut hieman huonovointinen lähiaikoina), mutta mielestäni tuollaisessa lauseessa on melkeinpä samanlainen ristiriita kuin vaikka toteamuksessa "Huomenna satoi lunta". Lukemistani blogeista tätä esiintyy varmaan eniten just my imagination -blogissa, vaikka muuten mielestäni melko laadukas blogi onkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ja joskus tosiaan huomaa, että kirjoittajalla ei kertakaikkiaan ole kapasiteettia tuottaa oikeinkirjoitettua tekstiä. En jaksakaan itse vetää herneitä nenään tällaisten kirjoittajien kirjoitusvirhesekamelskasta.  Mutta nuo esimerkkipoiminnatkin on kirjoittajalta, joka tekee tällä hetkellä yliopistotutkintoa, ei voi oikein ajatella, etteikö hän kykenisi tuottamaan oikein kirjoitettua tekstiä, jos vain hieman viitsisi nähdä vaivaa.

Vierailija
4/9 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä välii?

Vierailija
5/9 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kateelliset nyt ei mitää tajuu!!! sentakii ku ne ei ees haluu!!!

Vierailija
6/9 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

provo

Vierailija
7/9 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 16:11"]

mitä välii?

[/quote]

Niinpä. Pidän itse blogia ja joskus huomaan kirjoittaneeni jotenkin vähän hassusti tai kirjaimet mennyt sanassa väärinpäin. En koskaan korjaa noita, jos teksti on kuitenkin ihan ymmärrettävä. Ei se blogi mitään virallista tekstiä sentään ole. Toisaalta olen tästä huolimatta saanut kiitosta kirjoitustaidostani, joten ilmeisesti en tee näitä virheitä kovin usein.

Vierailija
8/9 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 16:22"]

[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 16:11"]

mitä välii?

[/quote]

Niinpä. Pidän itse blogia ja joskus huomaan kirjoittaneeni jotenkin vähän hassusti tai kirjaimet mennyt sanassa väärinpäin. En koskaan korjaa noita, jos teksti on kuitenkin ihan ymmärrettävä. Ei se blogi mitään virallista tekstiä sentään ole. Toisaalta olen tästä huolimatta saanut kiitosta kirjoitustaidostani, joten ilmeisesti en tee näitä virheitä kovin usein.

[/quote]

Eihän kyse ole jostain yksittäisestä typosta vaan siitä, että tekee jatkuvasti samanlaisia oikeinkirjoitusvirheitä.

Vierailija
9/9 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin samaa mieltä! Yhdyssanavirheet on todella rasittavia, mutta vielä enemmän ärsyttää täysin epäloogisesti yhteen kirjoitetut sanat, esimerkiksi "Viimesunnuntaina leivoin ensimmäistä kertaa laskiais pullia M:n kanssa, joka on paraskaverini koulu ajoilta asti". Wtf?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi seitsemän