Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Potkut työharjoittelusta viimeisenä päivänä?! :D

Vierailija
17.11.2020 |

Joo, eli sain näköjään potkut työharjoittelusta kun piti mennä suorittamaan juuri viimisiä päiviä ennen näyttöä ja juuri kun olin saanut näyttösuunnitelmankin valmiiksi, tulee soitti opettajalta että ohjaajani sanoi ettei minua voi arvioida.
Välikeskustelussa sain pelkkää kritiikkiä, yhtä ainutta positiivista kommenttia en saanut ja kysyin siitä jälkeenpäin jolloin opettajani sanoi että hyvin on kuulemma mennyt. Ohjaajani sanoi minulle että hänhän antoi positiivista palautetta, mutta että minun täytyisi ensin kehua HÄNTÄ, ennen kuin hän voi minua kehua?

Minun ulkonäköä on haukuttu harjoittelussa, minua on kyseenalaistettu ja alistettu. Pomo on myöntänyt, että eräs työntekijä suhtautuu minuun epäasiallisesti.

Nyt, puolen vuoden harjoittelun jälkeen en kuulemma pääse läpi ja minun täytyy suorittaa se muualla.

Mitä mieltä?

Asiakkailta olen saanut hyvää palautetta sekä työtehoni on ollut usein isompi, kuin mitä vaaditaan. Olen kehunut muita ihmisiä, kannustanut jne.

Mitä mieltä olette? Mihin voi ottaa yhteyttä?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up.

Vierailija
2/15 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olen sitä mieltä, että olet tarkoituksella kerjännyt ongelmia. Mikset ole kehunut ja kiitelllyt ohjaajaa, jos tämä on kerran suoraan sanonut kaipaavansa sitä? Mitä muuta olet tehnyt ärsyttääksesi työkavereita?

Voit ottaa yhteyttä kouluun ja opettajaasi siellä, siihen joka vastaa harjoitteluista ja näytöistä. Mutta olet hänet jo saattanut aika kakkamaiseen tilanteeseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit ottaa yhteyttä kouluun ja opettajaasi siellä, siihen joka vastaa harjoitteluista ja näytöistä. Mutta olet hänet jo saattanut aika kakkamaiseen tilanteeseen.

-Siis kenet?

No olen sitä mieltä, että olet tarkoituksella kerjännyt ongelmia. Mikset ole kehunut ja kiitelllyt ohjaajaa, jos tämä on kerran suoraan sanonut kaipaavansa sitä? Mitä muuta olet tehnyt ärsyttääksesi työkavereita?

-Olen kehunut ohjaajaa, liittyen työnkuvaan?? Ainakin 3 kertaa olen kehunut?! Kehun aina ihmisiä muutenkin. Hän kertoi vasta viime viikolla että hän haluaisi ilmeisesti enemmän kehuja. Eikö se ole ohjaajan tehtävä antaa palautetta harjoittelijalle, eikä päin vastoin?!? :D

En ole tarkoituksella ollut ärsyttävä, mutta olen kyllä joutunut puuttumaan muutaman kerran tilanteisiin missä esim. työtehtäväni on viety minulta. Olen omapäinen, mutta silti ystävällinen.Minulle ei ole juteltu koko harjoittelun aikana kuin 1 ihmisen toimesta. Ei muut edes tunne minua tämänkään takia.

Vierailija
4/15 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta työharjoittelijahan on alinta sakkaa. Sehän menee torakoidenkin alapuolelle. Niihin kuuluu dumpata kaikki oikeiden työntekijöiden tuskat ja ahdistukset, koska ne on roska-astioita. Kaikki vuosien varrella samassa työpaikassa kasvaneiden ja vanhentuneiden ja katkeroituneiden ihmisraunioiden tuskat on työharjoittelijan otettava kiittäen vastaan.

Vierailija
5/15 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta työharjoittelijahan on alinta sakkaa. Sehän menee torakoidenkin alapuolelle. Niihin kuuluu dumpata kaikki oikeiden työntekijöiden tuskat ja ahdistukset, koska ne on roska-astioita. Kaikki vuosien varrella samassa työpaikassa kasvaneiden ja vanhentuneiden ja katkeroituneiden ihmisraunioiden tuskat on työharjoittelijan otettava kiittäen vastaan.

-Työharjoittelija on ihminen ja sillä on ihmisarvo, niinku työntekijöilläkin. Mä jouduin valitettavasti sanomaan kerran yhdelle mielenterveysongelmaiselle työntekijälle (itse sanonut sellanen olevansa), että nyt riittää. Hän haukkui minut huonoksi työntekijäksi, hän ei ole ohjaajani. Huomasin sen jälkeen, että pikkuhiljaa ihmiset alkoivat suhtautumaan minuun huonommin ja huonommin. Tää ei ole oikein, että käytän melkein puoli vuotta elämästäni tällaiseen pask******n. Mihin otan yhteyttä?! Ainakaan en anna asian jäädä tähän näin, kyse on kuitenkin mun elämästä, ei muiden elämästä.

Vierailija
6/15 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai tuollainen voi olla oikeasti mahdollista. Jos olivat harjoittelupaikassa noin tyytymättömiä sinuun, niin heidän olisi pitänyt ottaa asia esille huomattavasti aiemmin. Ei ole millään tavalla kohtuullista, että joutuisit käymään koko puolen vuoden harjoittelun uudestaan. Toivottavasti saat asian selvitettyä parhain päin.

Vierailija
7/15 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Työharjoittelija on ihminen ja sillä on ihmisarvo, niinku työntekijöilläkin. Mä jouduin valitettavasti sanomaan kerran yhdelle mielenterveysongelmaiselle työntekijälle (itse sanonut sellanen olevansa), että nyt riittää. Hän haukkui minut huonoksi työntekijäksi, hän ei ole ohjaajani. Huomasin sen jälkeen, että pikkuhiljaa ihmiset alkoivat suhtautumaan minuun huonommin ja huonommin. Tää ei ole oikein, että käytän melkein puoli vuotta elämästäni tällaiseen pask******n. Mihin otan yhteyttä?! Ainakaan en anna asian jäädä tähän näin, kyse on kuitenkin mun elämästä, ei muiden elämästä.

Niin jos luit  ja havaitsit sarkasmin niin tuota just tarkoitin.  Että ei ole hyväksyttävää käytöstä työharjoittelijaa kohtaan. En tiedä mihin voi valittaa. Itse saikutin nuorempana koko ajan kun jouduin olemaan työharjoittelijussa jossa juurikin oli tuollaista syrjimistä, ei puhuttu ja vähäteltiin. Tsemppii kuiteski.

Vierailija
8/15 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 kk harjoittelu? Missäköhän sinä mahdat opiskella, Porvoon naisopistossa?

Vierailija
9/15 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkuisen haiskahtaa tämä tarina taas.

Vierailija
10/15 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano ottavasi yhteyttä lakimieheen - eiköhän se säikäytä. Ei tuo kuulosta lailliselta, tuohan on kiusaamista. Pyydä perustelut kirjallisena ja ilmoita, että otat yhteyttä lakimieheen, jos et saa kunnon perusteluja. Lisäksi pyydät perustelut siitä, että miksi kritiikkiä ei ole annettu aiemmin. 

Vierailija
11/15 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti joissakin työpaikoissa on viidakon lait voimassa: esimies ei osaa antaa kehittävää palautetta ja työ”toverit” tunteettoman kylmiä ihmisiä. Jos mahdollista niin etsi parempi paikka työharjoitteluun jos on vielä mahdollista. Eihän tuollainen käytös vaikuta reilulle sinua kohtaan. Ja yleensä palaute pitää olla suoraa ja kohdistua työhön, ei henkilöön. Palaute ei saa olla epämääräistä: pitää olla yksilöitävissä pieleen mennyt asia. Voi olla työkaveri joka ei pidä jostain henkilöstä, valittaa esimiehelle että henkilö x ei tee hommia. Esimies kertoo palautteen x:lle mutta ei kerro mitä pitäisi korjata. Tällainen palaute on mitätöntä.

Vierailija
12/15 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimiehen kehuminen on hyvä taktiikka työelämässä.

Vierailija
13/15 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ite en harjoittelussa kehunut ketään ja olin ihan noviisi alalla, kun puoli vuotta vasta alan koulua takana eli lähtötilanne alanvaihtajana ihan nollissa. Silti tarjosivat harjoittelun jälkeen vakityötä ensin osa-aikaisena koulun ohella ja valmistuttuani kokoaikaisena. Sillä tiellä edelleen viiden vuoden jälkeen. Ei kaikki firmat ole pers eestä. Toki yhtenä syynä oli varmaan se, että oikeasti halusin oppia ammattilaiseksi. Pomo jaksaa edelleen kehua sitä, miten joka päivä tunnun oppivan uusia ajatuksia työtapoja että alaa kohtaan ja uskallan antaa kritiikkiäkin.

Apn tilanne kyllä epäoikeudenmukainen kaikin tavoin.

Vierailija
14/15 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti on sellainen, joka vaatii että harjoittelijankin pitää kehua. Ei kukaan terve aikuinen sitä odota, ellei työnkuvaan kuulu kritiikin antaminen ja silloinkaan ei saa vaatia, että kehutaan, vaan pitää olla avoin kaikelle kritiikille. Eihän ap:n ohjaajan etunimen eka kirjain ole T? Tiedän tuollaisen hankalan tyypin eräästä paikasta. 

Vierailija
15/15 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä harjoittelusta todistus ja selvitä, onko näyttö mahdollista tehdä jossain muualla.  Jos kuulut ammattiliittoon, niin sieltä voi saada apua. Olen kerran erääseen harjoitteluasiaani saanut apua liitostani.  Jos asia ei etene opettajasi kanssa, niin tiedustele esimerkiksi rehtorilta, miten valitusprosessi menee oppilaitoksessasi.  Eihän voi olla niin, että viimeisenä päivänä ilmoitetaan puolen vuoden jälkeen, että harjoittelua ei hyväksytä ja näyttöä ei voi suorittaa.

Välikeskustelussa/väliarvioinnissa käydään harjoittelun tavoitteet eri osaamisalueineen läpi. Silloin ohjaajan tulee sanoa, että tällä suoriutumisella harjoittelu ei mene läpi ja sitten pohditaan jatkoa yhdessä opettajan ja opiskelijan kanssa.  Oikeusaputoimistosta voit myös tiedustella mahdollisuutta maksuttomaan oikeusapuun, jos tilanne menee niin pitkälle. Googlaa opiskelijan oikeusturva, niin löydät lisää tietoa.

Akavan sivuilta: "Pyydä työtodistus mahdollisimman pian harjoittelun päätyttyä omalta esimieheltäsi tai harjoittelun ohjaajalta, jos työnantaja ei sitä itse tarjoa. Harjoittelija voi pyytää sisällöltään joko suppean tai laajan työtodistuksen. Suppeassa on mainittu ainoastaan työ- ja virkasuhteen kesto ja työtehtävien laatu. Laajemmassa työtodistuksessa on näiden tietojen lisäksi mainittu työsuhteen päättymisen syy sekä arvio työntekijän työtaidoista ja käytöksestä. Usein kannattaa pyytää vielä laajempi, ns. osaamisperustainen työtodistus, joka antaa yksilöityä tietoa siitä, millaisia töitä työntekijä on tehnyt." (www.akavanerityisalat.fi)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kolme