Voisko joku fanaatikko selittää margariinin ja levitteen erot?
Aina kuulee karppaajien kiroavan margariiniä ja suosittelevan levitettä ja lääkäreiden suosittelevan margariiniä.
Eikö noi kaikki margariinit ole voi/öljy seoksia? Ja levitteet sitä samaa kamaa? Sitten niissä on vaan eri suhteessa voita ja öljyä.
Kommentit (26)
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 12:52"]
Mä olen edelleen ihan yhtä pihalla.
ap
[/quote]
No mikä tässä nyt on sitten vaikeaa? Margariin on kasvisrasvajuttu joka kovetettu (ja tässä kovetusprosessissa voi syntyä haitallisia tuotteita). Margariinissa ei ole voita. Levite voi olla about mitä vaan, kuten on jo mainittu. Öljy-voi-seos ei ole margariini, eikä se ole voikaan. Levitteen alle se menee. Öljy-voi-seos ei todennäköisesti vaadi myöskään erillistä kovetusprosessia koska öljyn ja voin seoksesta tulee luonnostaan riittävän jämäkkä levitteeksi, toisin kuin pelkistä kasvirasvoista jotka ovat luonnostaan pehmeitä/nestemäisiä.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 12:50"]
Ja 10 jatkaa. Ja jos en ole väärin ymmärtänyt, niin aikaisemmin margariinien ongelma nimenomaan oli se, että kasvirasvan kovettaminen tuottaa transrasvoja ja teolliset transrasvat taas ovat ehkä ainoa rasvatyyppi, josta "kaikki" ovat sitä mieltä että ne ovat epäterveellisiä.
Nykyisin kai margariinien valmistusmenetelmiä on muutettu, joten näitä transrasvoja syntyy vähemmän.
[/quote]
Yli 40 %:a suomessa myytävistä margariineistä sisältää edelleen noita teknotransseja. Einekset sisältävät teknotransseja. MIksi viranomaisemme kynsin hampain vastustavat sitä että teknotranssit merkittäisiin tuoteselostuksiin?
Missä margariineissä ei sitten ole transrasvoja, niissä oivariineissäkö?
Levite ei tarkoita mitään muuta kuin aineen olomuotoa. Voit levittää vaikka kissan paskaa leivällesi ja tällöin kyseessä on levite.
Mikä margariini on laadukkaampi ja vähemmän "vaarallinen"?
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 12:52"]
Mä olen edelleen ihan yhtä pihalla.
ap
[/quote]
No mikä tässä nyt on sitten vaikeaa? Margariin on kasvisrasvajuttu joka kovetettu (ja tässä kovetusprosessissa voi syntyä haitallisia tuotteita). Margariinissa ei ole voita. Levite voi olla about mitä vaan, kuten on jo mainittu. Öljy-voi-seos ei ole margariini, eikä se ole voikaan. Levitteen alle se menee. Öljy-voi-seos ei todennäköisesti vaadi myöskään erillistä kovetusprosessia koska öljyn ja voin seoksesta tulee luonnostaan riittävän jämäkkä levitteeksi, toisin kuin pelkistä kasvirasvoista jotka ovat luonnostaan pehmeitä/nestemäisiä.