mistä johtuu, että toisilla karppaus toimii ja toisilla ei?
Äitini karpannut nyt 2 vkoa, eikä paino ole tippunut häneltä ollenkaan.
Hänellä painoa 77kg ja pituutta 166cm.
Minä aloitin karppauksen viime keskiviikkona, alkupaino oli 72,2kg ja tänä aamuna painoin 69,4 kg, pituutta mulla 173cm, eli vajaat 3kg lähtenyt viidessä päivässä. Oon kyllä lisännyt liikuntaa, sekin varmaan avittaa jonkun verran painon putoamisessa.
Kommentit (29)
Esim. seuraavista asioista:
- alun nopea painonpudotus tai sen puute johtuu siitä, paljonko ihmisessä on ollut dieettiä aloitettaessa ylimääräistä nestetät, jota esim. runsaat hiilarit ja suola kerää. Jos ei paljon, ei tule alussa dramaattista pudotusta, jos taas sitä on paljon, voi viikossa-parissa lähteä 5 kg.
- Keskeistä on myös se, paljonko niitä hiilariruokia on ennestään syönyt. Jos niitä ei ole syönyt ennenkään kovin paljoa, ei niiden poisjättö laske painoa juurikaan. Jos taas on ollut leipä- ja pasta-ahmatti ja vetänyt karkkia kaksin käsin, varmasti näiden korvaaminen kasviksilla ja proteiiniruoilla laskee painoa.
- Tärkein käsittääkseni on kuitenkin ruokahalun säätely. Osalla ihmisistä karppiruoka tekee sen, että ilman mitään säännnöstelyä kalorimäärä laskee selvästi. Tämän tekee proteiinin kylläisyysvaikutus ja verensokerin tasaantuminen hiilarinsaanniin vähenemisen vuoksi. Osalle ihmisiä ei tällaista efektiä tule, vaan myös karppiruokaa tulee syötyä suuria kalorimääriä, jos ei tietoisesti laske ja rajoita kaloreita. Myös karppauksen laihdutusvaikutus perustuu lopulta vain kalorisaannin vähenemiseen, joten viimemainituilla tapauksilla laihtumista ei tapahdu.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 10:52"]
- alun nopea painonpudotus tai sen puute johtuu siitä, paljonko ihmisessä on ollut dieettiä aloitettaessa ylimääräistä nestetät, jota esim. runsaat hiilarit ja suola kerää. Jos ei paljon, ei tule alussa dramaattista pudotusta, jos taas sitä on paljon, voi viikossa-parissa lähteä 5 kg.
- Keskeistä on myös se, paljonko niitä hiilariruokia on ennestään syönyt. Jos niitä ei ole syönyt ennenkään kovin paljoa, ei niiden poisjättö laske painoa juurikaan. Jos taas on ollut leipä- ja pasta-ahmatti ja vetänyt karkkia kaksin käsin, varmasti näiden korvaaminen kasviksilla ja proteiiniruoilla laskee painoa.
- Tärkein käsittääkseni on kuitenkin ruokahalun säätely. Osalla ihmisistä karppiruoka tekee sen, että ilman mitään säännnöstelyä kalorimäärä laskee selvästi. Tämän tekee proteiinin kylläisyysvaikutus ja verensokerin tasaantuminen hiilarinsaanniin vähenemisen vuoksi. Osalle ihmisiä ei tällaista efektiä tule, vaan myös karppiruokaa tulee syötyä suuria kalorimääriä, jos ei tietoisesti laske ja rajoita kaloreita. Myös karppauksen laihdutusvaikutus perustuu lopulta vain kalorisaannin vähenemiseen, joten viimemainituilla tapauksilla laihtumista ei tapahdu.
[/quote]
Muistutan, että hiilareita ei korvata proteiinilla, vaan rasvalla.
No olipas pitkäjänteistä puuhaa. 2vkoa ja märisee ettei onnaa
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 10:59"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 10:52"]
[/quote]
Muistutan, että hiilareita ei korvata proteiinilla, vaan rasvalla.
[/quote]
Tuossakin on suuntauksia monia. Itse paleokarppaan, ja koska ennenkin söin varsin runsasrasvaisesti, niin en oikeastaan mitenkään sanoisi että olen lisännyt rasvaa. Sen sijaan söin ennen vähän proteiiniruokia kuten lihaa, ja olen lisännyt näiden ruokien määrää. Mutta se on toki totta että mitään älytöntä proteiininmättämistä ei kuulu vähähiilarisen olla, eikä rasvan erityinen välttely kuulu asiaan. Mutta esim. paleot kun ei käytä maitotuotteita, niin ei sitä rasvaa niin kauheita määriä tule vaikkei sitä välttelisikään.
Kai se karppauksessa pätee sama sääntö kuin muutenkin, syö vähemmän kuin kulutat niin laihdut. Jos juo kermaa purkista ja syö pekonia ja juustoja pitkin päivää, ei siinä laihdu.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 11:05"]
Kai se karppauksessa pätee sama sääntö kuin muutenkin, syö vähemmän kuin kulutat niin laihdut. Jos juo kermaa purkista ja syö pekonia ja juustoja pitkin päivää, ei siinä laihdu.
[/quote]
Karppauksessa ei syödä pitkin päivää, vaan ruoka-aikana. Silloinkin sen verran, että on kylläinen olo. Karpit eivät myöskään ahmi ruokaansa, osaavat käyttäytyä ruokapöydässä :)
6, moni on kyllä laihtunut juomalla kermaa purkista (yleinen pikalounas osalle konkareista) tai pekonia syömällä. ;) Minä kevenin 15kg sillä, että söin joka päivä 3 vähähiilihydraattista ateriaa, aamiainen oli kolme paistettua munaa ja puolikas paketti pekonia.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 11:14"]
[/quote]
Karppauksessa ei syödä pitkin päivää, vaan ruoka-aikana. Silloinkin sen verran, että on kylläinen olo. Karpit eivät myöskään ahmi ruokaansa, osaavat käyttäytyä ruokapöydässä :)
[/quote]
Näin sen pitäisi toimia, mutta osalla karppiruoka ei aiheuta tällaista luonnollista syödyn ruokamäärän säätelyä ja kylläisyydentunnetta joka kestää. Näillä tyypeillä usein karppaus ei oikein toimikaan. On tosiaan niitä, joilla on myös tukevan karppiaterian jälkeen tunnin-parin päästä nälkä, kun taas useimmilla karppiruoka pitää nälkää sen verran pitkään ettei tee edes mieli syödä kuin 3-4 kertaa päivässä.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 11:17"]
6, moni on kyllä laihtunut juomalla kermaa purkista (yleinen pikalounas osalle konkareista) tai pekonia syömällä. ;) Minä kevenin 15kg sillä, että söin joka päivä 3 vähähiilihydraattista ateriaa, aamiainen oli kolme paistettua munaa ja puolikas paketti pekonia.
[/quote]
Näinhän se on. Voi sen kerman juoda purkistakin:) Ja nakit suoraan jääkaapista. Pointtihan oli, ettei syödä pitkin päivää napostelemalla :)
[/quote]
Tietenkin näin. Karpin ruoka on runsaskalorista, mutta syömiskerrat vähäiset. Muutama kerta päivässä suun avaaminen ruoalle riittää. Kerkii tehdä muutakin kuin syödä.
ap jatkaa. Mulla kun nyt heti alkuun lähtenyt paino tippumaan suh hyvin, niin hidastuukohan painonpudotus miten äkkiä?
Haluaisin saada painoni 65 kiloon.
Joku pysyy hoikkana kermalla, toinen ruisleivällä ja kolmas syömällä ihan mitä tahansa. Mä en suosittele yhdellekään rasvan lisäämistä ruokavalioon. Miksi pitäisi tietoisesti tukkia verisuonensa vai onko elämä alkanut kyllästyttää?
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 11:58"]
ap jatkaa. Mulla kun nyt heti alkuun lähtenyt paino tippumaan suh hyvin, niin hidastuukohan painonpudotus miten äkkiä?
Haluaisin saada painoni 65 kiloon.
[/quote]
Parin viikon jälkeen hidastuu merkittävästi. Silloin ylimääräinen neste on poistunut ja alkaa itse rasvanpoltto.
Viimevuonna kevätkauden karppasin ja se ei sopinut minulle alkuunkaan. Hammasta purren sinnittelin 1/2h jonka jälkeen lopetin. Paino putosi todella hitaasti ja jos erehtyi kerran laittamaan suuhun pienen palan leipää, seuraavana päivänä vaaka näytti 2 kiloa enemmän! Kaiken tämän karppauksen jälkeen alkoi loppukesästä hiustenlähtö, vaikka olin vetänyt pilleriä purkista ja öljyjä purnukoista koko karppauksen ajan. Tukkaa lähti 1/2 vuotta, paljon, sitten loppui. muutama kuukausi tästä tukka alkoi hieman tuuheutua mutta harmaita hiuksia alkoi kasvamaan samalla ohimoille!
Ennen karppausta ei harmaita hiuksia ollut yhtään, nyt on. Minulle ei sopinut tämä juttu ollenkaan.Vaikka tein suuren työn ja hain tietoa paljon ja toimin ohjeiden mukaan, ei toiminut. Karppauksen lopettamisen jälkeen kilot tulivat nopeasti takaisin, ihan ilman pasta tai pitsavuoria ja irtokarkkipusseja.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 11:59"]
Joku pysyy hoikkana kermalla, toinen ruisleivällä ja kolmas syömällä ihan mitä tahansa. Mä en suosittele yhdellekään rasvan lisäämistä ruokavalioon. Miksi pitäisi tietoisesti tukkia verisuonensa vai onko elämä alkanut kyllästyttää?
[/quote]
Tottahan rasvaa tarvitaan. Jos syö runsashiilarista ruokaa niin vähemmän, mutta vhh:lla rasvaa pitää saada enemmän. Tietenkin sitä hyvää rasvaa kuten oliiviöljyä, kookosöljyä, eläinrasvaa. Margariinilla ei ole hyvän ravinnon kanssa mitään tekemistä. Hyvää rasvaa saa myös pähkinöistä, manteleista ja avokadoista.
Mä olen parhaillaan laihduttamassa karppaamalal ja kyllä tämä laihduttaa, mutta kyllä minua kieltämättä huolettaa että mitä teen tässä terveydelleni. Eläinrasvan haitallisuudesta kun on aika paljon tutkimustuloksia, samoin runsaan lihansyönnin, ja syön nyt lihaa paljon enemmän kuin ennen... En varmaan uskalla tätä loppuelämää jatkaa, vaan kunhan saan painon tavoitteeseen, otan mukaan taas hiilariruokia ja vähennän eläinrasvan ja lihan syömistä.
Miksi karppaus on epäterveellistä?