18-vuotias ei ole millään tavalla itsenäinen.
Kommentit (17)
Olin 18-vuotiaana asunut jo kaksi vuotta omillani, töitä tehden ja opiskellen. Vanhemmiltani en saanut penniäkään. Kyllä sanoisin että aika itsenäinen olin.
Jeps, sama täällä. 16-vuotiaana omaan asuntoon, eikä penniäkään vanhemmilta. Lukion ohella kävin töissä.
Millään tavalla? Aika rankasti sanottu, ettei ole millään tavalla itsenäinen. Mielestäni aika monella tuonikäisellä on kuitenkin jo jonkin verran oma ajattelu ja maailmankuvakin muodostunut, erottaa itsensä toisesta ihmisestä, moni ajattelee omaa tulevaisuuttaan ja tekee sen puolesta omat ratkaisunsa. Osa asuu jo yksinään ja tienaa oman elantonsa ainakin osaksi.
Ainakin mä olin. Asuin yksin, toisin asioita itsenäisesti.
No ei kukaan ihminen ihan täysin ole itsenäinen. On totta, että 18-vuotiaan aivot eivät vielä ole kehittyneet loppuun asti, mutta kyllä monet sen ikäiset toimivat arjessaan ihan yhtä itsellisesti kuin me "oikeasti" aikuiset.
Sitä en kehuskelisi, että on tullut tosi varhain omillaan toimeen. Joo, monet huonoissa oloissa kasvaneet lapset voivat jo kymmenvuotiaina kantaa vastuun itsensä lisäksi pikkusisaruksistaan, mutta ei siinä mitään tavoittelemisen arvoista ole. Ihmiset kehittyy eri tahtiin ja liian varhainen itsenäistymisen pakko ei tee hyvää mielenterveydelle. Mun omat havainnot on sen suuntaisia, että ne kaikkein tasapainoisimmista perheistä tulleet kaverit asuivat vanhempiensa kanssa pisimpään.
Itse olin ja en ollut itsenäinen. Yksin asuin ja itsenäisesti hoidin asiani , mutta sain taloudellista tukea vanhemmiltani.
Mun mielestä siinä ei ole mitään pahaa jos 18-vuotias ei ole 100% itsenäinen (taloudellisesti, emotionaalisesti). Näin jälkeenpäin ajatellen se että 18-vuotias on joissain suhteissa melko lapsi, ei tee siitä mitenkään kehityksestä jälkeenjäänyttä.
Millaisia 18-vuotiaita sä olet tavannut? Mun tuntemani 18-vuotiaat osaavat tehdä aika paljonkin itsenäisiä päätöksiä. "Ei millään tavalla itsenäinen" tarkoittaa minusta sitä, että suurin piirtein huudetaan äitiä pyyhkimään.
Ja taas kerran ikis, kerrataanpa: 18 vuotias saa ostaa viinaa, tupakkaa ja veikkauksen pelejä, hän saa myös mennä ehdokkaaksi vaaleihin ja äänestää vaaleissa, hän saa myös mennä naimisiin ja ajaa ajokortin, ja muutenkin tehdä vaikka asuntokauppoja tai mitä tahansa muuta, perustaa vaikka oman yrityksen tai muuttaa ulkomaille asumaan. Ja kaikkea näitä monet sen ikäiset myös tekevät, eivät toki kaikki halua tehdä kaikkea, mutta varmasti jotain tekee.
En tiedä millaisia 18-vuotiaat ovat keskimäärin, mutta itse asuin tuolloin omillani ja olin taloudellisestikin täysin itsenäinen. Vanhemmilta en saanut mitään, kävin lukiota ja samalla töissä tehtaassa elantoni ansaitakseni. Vuokralla asuin ja itse maksoin. Tuohon aikaan en ollut edes tekemisissä vanhempieni kanssa juurikaan.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 01:37"]
Ja taas kerran ikis, kerrataanpa: 18 vuotias saa ostaa viinaa, tupakkaa ja veikkauksen pelejä, hän saa myös mennä ehdokkaaksi vaaleihin ja äänestää vaaleissa, hän saa myös mennä naimisiin ja ajaa ajokortin, ja muutenkin tehdä vaikka asuntokauppoja tai mitä tahansa muuta, perustaa vaikka oman yrityksen tai muuttaa ulkomaille asumaan. Ja kaikkea näitä monet sen ikäiset myös tekevät, eivät toki kaikki halua tehdä kaikkea, mutta varmasti jotain tekee.
[/quote]
Tottakai 18- vuotiaan saavat näitä asioita tehdä, mutta kommpaan ap:tä. Suurin osa luulee voivansa tehsä mitä tahansa "kun ollaan niin aikuisia". Mutta kuitenkin samalla tukeutuu hyvin paljon vanhempiinsa. Omasta mielestäni itsenäisyyttä ei ole se, että vanhemmat tukevat taloudellisesti vaikka asutkin omassa asunnossa, vaan se, että oikeasti maksat itse laskusi ja oman elämäsi ilman kenenkään tukea. Kulutus pitää osata suhteuttaa omiin tuloihin.
Kukaan ei ole enäää täysin itsenäinen, yksilö on riippuvainen yhteiskunnasta.
Tiedän myös 26 vuotiaan miehen ja 24 vuotiaan naisen jotka asuvat äitiensä helmoissa. En silti leimaa kaikkia 26 ja 24 vuotiaita.
Moni 18-vuotias on paljon kypsempi, mitä jotkut "aikuiset" ovat ikinä olleet tai tulevat ikinä olemaan.
No ei jos kotona asuu ja opiskelee kuten monet tekevät.
Itsenäinen on vasta sitten kun asuu omillaan ja maksaa itse elämisensä.
Jos ei sun 18-vuotias ole millään tavalla itsenäinen niin vika löytyy kun katsot itseäsi.
Ikäerohullu liikkeellä vissiin taas. Huoh.