jättäisitkö lapset 2v ja 10kk viikoksi hoitoon?
Mies haluais lähtä ulkomaille kahdestaan. Meillä on kaveripiirissä useampia perheitä jotka on jättänyt lapset hoitoon pieninä. Oon yrittänyt ehdottaa miehelle että otettais lapset mukaan, mutta eihän se tietenkään ole sama asia. Mua itseä ahdistaa ajatus siitä että varsinkin nuorempi jäis noin pitkäksi aikaa hoitoon. Hoitopaikka ois heille todella turvallinen ja tuttu mummula missä vietetään aikaa viikoittain, ja lapset tykkää olla siellä. Isovanhemmat ovat nuoria ja luotan heihin 100%. Lomalle pitäis lähtä kuukauden sisällä jos meinaa lähtä, monista syistä. Seuraava mahdollisuus ois joskus 2v päästä vasta.
Kokemuksia?
Kommentit (41)
Ihan täysin olen pystynyt olemaan ihana vaimo, vaikka meillä on neljö lasta, joista yhtäkään ei ole jätetty vieraan hoitoon viikoksi ennen kouluikää.
Esikoinen oli 13kk kun oli mummin kanssa viikon. Nyt 19v. ja normaali tapasu tuo on.
Toinen oli 4kk ikäinen kun oltiin miehen kanssa työmatkalla. Esikoinen oli tuolloin 2½v ja olivat mummin kanssa. Nyt tuo 4kuinen on normaali 17v.
Kolmas oli useamman vuoden ennenkuin oli erossa äidistä. Äärimmäisen ujo ja vasta likemmäs 10v oli kun alkoi rohkaistumaan. Nyt 14v ja reipas nuori.
Iltatähti on 3v ja oli 2 vuotiaana 2 yötä mummin kanssa kun olin sairas ja mies reisussa.
Kyllä niistäkin lapsista tulee ihan normaaleija jotka ovat mummilassa hoidossa vanhempien loman ajan. Kyllä siihen rikkimenemiseen muuta tarvitaan kuin vanhempien kahdinkeskinen loma silloin tällöin.
Älä missään nimessä jätä! 10kk ikäiselle on traumaattista olla viikko erossa äidistä! Eikä se 2-vuotiaallekaan helppoa ole. Surullista,että sun mies on noin ajattelematon lastensa hyvinvointia kohtaan. Ajattele sinä edes lapsia äläkä suostu tuohon.
Sanompa het alkuunsa...LOMALLE mars olette sen ansainneet.
Tunne on varmaan juuri tuollainen mutta kun käyt lomalla niin olet entistä energisempi ja hei tarvitsette aikaa myös toisillenne siis sinä ja miehesi. Jos mahdollisuus että tuttu ja turvallinen mummula/pappala niin mikäs sen ihanampaa. Minulla 2 lasten lasta ja olisin mielissäni kun saisin olla viikon muksujen kanssa. Olen ollut päiviä ja yö kylä juttuja mutta viikko....vau! Ihanaa katsoa vanhempia kun saavat hiukka "huilata"Nyt laukkuja pakkaamaan het ja reissuun.Ihanaa matkaa. Nauttikaa!!!Niin ne muksutkin nauttii kun mummulassa saa aina tehdä jotain hassua.Sitten kun lähdette ikävä riipii heti tien päässä mutta se kuuluu asiaan.Kotiin tulo on sitten se mieletön juttu.
En ole ollut esikoisesta erossa kuin sen ajan minkä olin nuoremman kanssa laitoksella, silloinkin kävi isänsä kanssa katsomassa meitä päivällä. Plus kerran oli yhden yön mummulassa kun sinne niin kovasti halusi jäädä. Kerkes kyllä noina aikoinakin tulla ikävä!
En lähtis leimaamaan miestäni huonoksi tämän takia, on oikeasti todella hyvä mies ja isä. Rakastaa lapsiaan ja ikävöi heitä aina jos joutuu olemaan erossa. Hänellekkin tuo viikko ois maksimi aika. Hänen suhtautumiseensa vaikuttaa se että hänen omat vanhemmat ovat reisanneet ja jättäneet lapset kotiin yhden vuoden kieppeillä. Ja tietenkin se kun niin monet kaverit jättää lapsensa pienenä hoitoon.
Olen näyttänyt miehelle nuita tutkimuksia mutta hänen mielestää nuo reaktiot on niin ääripäitä.
Sanoin miehelle että lähdetään lasten kanssa tai ei ollenkaan. Hänen mielestään tuon ikäisten kanssa on mahdoton nauttia lomasta. Mutta kaikkihan riippuu asenteesta. Jos lähtee lasten kans, pitää asennoitua siihen ettei rannalla maata aamusta iltaan jne.
Musta tuntuu kans siltä että ikävöisin koko loman ja kärsisin huonosta omastatunnosta jos lapset jättäisin.
Kertokaa kokemuksia pienten lasten kans lomailusta? Mikä ois hyvä kohde? Aion ympäripuhua tuon miehen!
ap
Mäkin lähtisin aluksi lyhyemmälle lomalle. Lapsethan on tottuneet, että miehesi on poissa. Mutta miten reagoivat jos olet yötä poissa tai että olisit heti useamman yön poissa? Eli ekana totuttaisin lapset siihen, että äitikin voi olla yhden yön poissa ja sit kasvattaisin niitä öitä pikkuhiljaa. Ja jos itse stressaat koko loman, niin kyllä ne lapsetkin tuntee sun stressaantuneen energian, vaikka olisit toisella puolella maapalloa.
Kokemusta vain yhden lapsen kanssa reissaamisesta. Lapsi oli ekalla 2vkon reissulla 8kk. Tuolloin konttasi, joten suurempia ei kohteelta vaadittu. Oltiin Portugaliin kuuluvalla saarella, joten hygienia siellä oli hyvää. Tosin lapsen vatsa oli hieman sekaisin, ku söi ruokia, jotka varmaan pesty paikallisella vedellä (esim. hotskuaamiaisella sai sormiruoaksi mm. kurkkua). Muuten siis sai tietty pullovettä. Maitohappobakteerit olisi ollut fiksu sijoitus. Paikka oli kyllä rattailla liikkuen kaikkea muuta kuin hyvä (todella kapeat jalkakäytävät, paikoitellen jopa 20cm ja mukulakiveä paljon), mut ei se paljoa haitannut. Se asennoituminen juurikin.
Toisella kertaa lapsi oli reilun vuoden ikäinen, kun oltiin Kanarialla useampi viikko. Lapsi viihtyi todella hyvin, eikä nyt vatsaongelmia tuntunut olevan. Oli kivoja leikkipuistoja viihtyisin telinein (motoriikka kehittyi huimasti) ja ui toi nuori meressäkin jomman kumman vanhemman kanssa. Pääkaupungissa oli katseltavaa vanhemmille ja lapselle.
Kriteereinä tuolle toiselle reissulle oli, että paikassa on hyvä hygienia, eikä pelkoa malariasta, käärmeistä tms. Tarvittaessa myös kunnon sairaanhoito. Plus, että pääsee suht vähäisellä matkakassalla reissuun. Eikä pitkiä lentomatkoja. Jos olisi hotelliloma tiedossa, niin ehdotonta olisi lastenallas hotellilla (tuon vesipedon takia ;) ).
Ehkä teidän kannattaisi kanssa etsiä paikka, josta ei olisi kovin pitkä matka rantaan/kauppaan jne. että tuo vanhempi jaksaisi kävellä sen matkan (ellette ota molemmille rattaita tai vanhempi ole jo kova kävelemään). Miettiä nukkuuko lapset missä päikkärit? Jos helposti nukkuu rattaissa paikassa kuin paikassa tai autossa, niin silloinhan voi aamulla lähteä kaupungille tai mihin haluaa ja tulla illansuussa takaisin hotellille. Ja varata tietty jotain taatusti kelpaavaa välipalaa laukkuun ja tarpeeksi juotavaa. Ja millaista lomaa haluaa? Rannalla/hotellin altaalla löhöilyä, eri paikoissa autolla käyden (lasten ehdoilla), vai kaupunkikierrokselle? Ehkä ne hienot 5 ruokalajin illalliset 5 tähden ravintolassa voi jättää sit sille teidän kahdenkeskeiselle lomamatkalle?
En ja ihan itsekkäästä syystä. Ei se lomaa olisi kun ikävöisin lapsia ja miettisin miten ne pärjää.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 20:10"]
Sanompa het alkuunsa...LOMALLE mars olette sen ansainneet.
Tunne on varmaan juuri tuollainen mutta kun käyt lomalla niin olet entistä energisempi ja hei tarvitsette aikaa myös toisillenne siis sinä ja miehesi. Jos mahdollisuus että tuttu ja turvallinen mummula/pappala niin mikäs sen ihanampaa. Minulla 2 lasten lasta ja olisin mielissäni kun saisin olla viikon muksujen kanssa. Olen ollut päiviä ja yö kylä juttuja mutta viikko....vau! Ihanaa katsoa vanhempia kun saavat hiukka "huilata"Nyt laukkuja pakkaamaan het ja reissuun.Ihanaa matkaa. Nauttikaa!!!Niin ne muksutkin nauttii kun mummulassa saa aina tehdä jotain hassua.Sitten kun lähdette ikävä riipii heti tien päässä mutta se kuuluu asiaan.Kotiin tulo on sitten se mieletön juttu.
[/quote]
Niin on se mieletöntä kun nuorimmainen ei edes kunnolla muista vanhempiaan. Ihan mieletöntä. Lapset ihmettelee että mihin vanhemmat häipy eivätkä yhtään tiedä milloin ne palaa. Pum, ne vaan hävis. Mieletöntä. Mutta onneksi sentään mummo nauttii, viis lapsista.
Voi jättää, eikä varmasti yhdestä reissusta kiintymyssuhde kärsi. Kokemusta on. Ihme mammoja täällä, käyttäkää maalaisjärkeä lastenne hiidossa.
En missään nimessä. Yksi yö per ikävuosi suositteli juuri lastenpsykiatri lehdessä kuninkaallisten lomailua kommentoidessaan.
EN jättäisi, en pystyis oleen noin pienistä kyllä yhtä yötä kauempaa erossa, en millään.. Viikko on ehkäpä liian pitkä aika, yö tai pari vielä menee. Mutta tässä tietysti jokainen tekee omat ratkaisunsa, en sano että se jotenkin pieniin vaikuttaisi tuttujen hoivossa olla sen aikaa mutten vaan pystyisi itse jättään pitkäksi aikaa :)
Erikoinen suhtautuminen kyllä miehelläsi on. Tekee ilmeisesti matkatöitä ja on erossa lapsistaan muutenkin. Siltikin on valmius jättää lapset vapaallakin muitten hoitoon.
Entä jos isä jäisi lasten kanssa ja sinä lähtisit lomalle kaveriporukassa? Miehelle voisi tehdä erittäin hyvää olla lasten kanssa viikko ja sinä saisit aidosti ladata akkuja ja olla sinä itse ilman perheen taakkaa.
Sinä tunnet lapsesi parhaiten, jos epäilyttää,älä lähde matkalle. Entä jos isovanhemmat soittavat matkalla ollessa, että lapset eivät nuku tai syö tms kun reagoivat eroon niin voimakkaasti?
Meillä alle kouluikäiset lapset ovat käyttäytyneet "huonosti" usein jo pelkän yökyläilyn jälkeen, riehuvat, vinkuvat, roikkuvat jne. Ero on rankka paikka. Kestättekö viikon, kaksi huonosti nukkuvia ja käyttäytyviä lapsia siitä ilosta, että voitte lomailla kahdestaan?
Pitkäaikaiset vaikutukset ovat arvaamattomia, ehkä ero ei jätä lapsiin mitään vaikutusta, mutta haluatko ottaa riskin?
taas nää eukot vauhdissa, joka ei jätä alle 18-v lapsiansa hoitoon kun ne ei pärjää ilman äitiä.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 22:13"]taas nää eukot vauhdissa, joka ei jätä alle 18-v lapsiansa hoitoon kun ne ei pärjää ilman äitiä.
[/quote] surullista, että on näin tietämättömiä ihmisiä.
En todellakaan. Se nyrkkisääntö 1 yö/ikävuosi erossa vanhemmista on melko pätevä. Valitettavasti 10kk on sen verran pieni, että siitä jäisi kyllä arvet vaikka tässä muuta yritettäisiin todistella.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 18:37"]
Mies haluais lähtä ulkomaille kahdestaan. Meillä on kaveripiirissä useampia perheitä jotka on jättänyt lapset hoitoon pieninä. Oon yrittänyt ehdottaa miehelle että otettais lapset mukaan, mutta eihän se tietenkään ole sama asia. Mua itseä ahdistaa ajatus siitä että varsinkin nuorempi jäis noin pitkäksi aikaa hoitoon. Hoitopaikka ois heille todella turvallinen ja tuttu mummula missä vietetään aikaa viikoittain, ja lapset tykkää olla siellä. Isovanhemmat ovat nuoria ja luotan heihin 100%. Lomalle pitäis lähtä kuukauden sisällä jos meinaa lähtä, monista syistä. Seuraava mahdollisuus ois joskus 2v päästä vasta.
Kokemuksia?
[/quote]