Miksi vanhuksille marjat on niin tärkeitä?
Kommentit (60)
Koska ajattelevat, että mistään muusta ei saa vitamiineja. Aika usein vaan keittelevät niistä marjoista mehuja ja tuhoavat samalla ne vitamiinit.
Sota-ajalta opittu varautumaan talveen, että on muutakin syötävää kuin lanttua ja perunaa. Itsehän eivät marjametsään ja -pensaisiin enää kykene menemään joten ainakin meillä se on meidän lasten velvollisuus täyttää kaksi pakastinta talven varalle. No, saahan niistä vitamiineja jos muistaa syödä niitä.
He ymmärtävät vielä lähiruoan päälle. Herukoiden vitamiinit imeytyvät paremmin kuin kaukomaiden hedelmien vitamiinit. Niitä on aikojen saatossa opittu käyttämään ja säilömään. Kyllä minäkin mieluummin laitan aamupuurooni mustikoita kuin tuontihedelmiä. Puolukkaa ei voita mikään kaali- ja maksaruokien lisukkeena. Puolukkavispipuuro paljon parempaa kuin aprikoosivispipuuro.
Saa vitamiinit ilmaiseksi omasta pihasta. Onhan se nyt tosi jees.
Ovat selvästi syöneet marjoja enemmän kuin ap. Siksi marjat ovat heille niin tärkeitä.
Saisi olla nuoremmilekkin marjat tärkeitä.
Samasta syystä haalivat perunoitakin ja pitelevät niitä käsissään kuin jotain timantteja.
Välillä tulee mieleen näistä yli viisikymppisistä perunaa pitelevistä vanhuksista tarinan Klonkku.
Minun aarteeni! Minun aartööni!
Kauppojen marjahillot - heh, ei voi verrata itse tehtyyn samana päivänä, makuun ja laatuun.
Siksi, että ovat viisaita. Kotimaista, luomua, läheltä, ilman säilöntäaineita, meidän ilmanalaan sopeutuneet kasvit, jotka antaa meille vitamiinit mitä täällä pohjoisella pallonpuoliskolla tarvitsemme.
Luonto kiittää, ei synny päästöjä ja käytetä lentokoneita tämän ruuan tuottamisessa.
Tätä elintapaa takaisin Suomeen! Onneksi on herukka-mummot ja mustikka-papat!
Vierailija kirjoitti:
Kauppojen marjahillot - heh, ei voi verrata itse tehtyyn samana päivänä, makuun ja laatuun.
Mä haaveilen vieläkin mummoni vattuhilloista, vaikka mummo on ollut kuolleena yli 10 vuotta. Muistan vieläkin sen maun ja koostumuksen todella tarkkaan. Kaupasta ei sellaista saa. Siinä oli tosi paljon marjaa. Isovanhempani (+ isäni lapsena) poimivat kymmeniä litroja vadelmia joka vuosi isäni kertoman mukaan. Isäni on vieläkin niin kyllästynyt vattuhilloon, että syö aina mansikkahilloa. Näin se meillä menee. Joka toisella sukupolvella on traumat edellisten touhuamisesta, joka toisella mahtavat muistot.
Vierailija kirjoitti:
Samasta syystä haalivat perunoitakin ja pitelevät niitä käsissään kuin jotain timantteja.
Välillä tulee mieleen näistä yli viisikymppisistä perunaa pitelevistä vanhuksista tarinan Klonkku.
Perunankasvatusta en ymmärrä nykyaikana, kun kaupasta saa halvalla hyviä perunoita. Ja on valinnanvaraa lajikkeistakin, vaikka joka ruokaan eri lajiketta. Kalliimmaksi se tulee itse kasvattaa ja säilyttää, jos ei ole maakellaria.
Marjat ovat lisäksi ilmaisia tai lähes ilmaisia. Hyviä vitamiininlähteitä. Eivät lihota, jos syö sellaisenaan.
Vierailija kirjoitti:
Voi sinnuu pentu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perunankasvatusta en ymmärrä nykyaikana, kun kaupasta saa halvalla hyviä perunoita. Ja on valinnanvaraa lajikkeistakin, vaikka joka ruokaan eri lajiketta. Kalliimmaksi se tulee itse kasvattaa ja säilyttää, jos ei ole maakellaria.
Ei kaikilla paikkakunnilla ole tuollaista perunavalikoimaa, nimetöntä bulkkia vain.
Halpaa on toki, itse kasvattamalla ei säästä.
Mutta jos osaa, saa laadukasta ja haluamaansa perunaa.
😂😂😂
Vain joku luonnosta ja järkevästä ruokavaliosta vieraantunut voi kysellä tälläsiä.
Lukekaa kysymys edes joskus. Miksi marjat on nimenomaan vanhuksille niin kamalan tärkeitä? Suhteettoman tärkeitä.
Ei ap
Vierailija kirjoitti:
Lukekaa kysymys edes joskus. Miksi marjat on nimenomaan vanhuksille niin kamalan tärkeitä? Suhteettoman tärkeitä.
Ei ap
Juuri näin. Toki marjat ovat kevyttä ja erittäin terveellistä, usein vielä ilmaistakin syötävää. Mutta tuo suhteeton tärkeys. Metsässä pitää rampata viimeisillä voimilla, tai se punaherukkapensas tyhjentää, vaikkei oikein ehtisi tai jaksaisi. Mansikoita ei saa syödä tuoreeltaan, kun pitää riittää pakastimeen talven varalle. Tätä en ole koskaan käsittänyt, kun juuri tuoreenahan ne olisi parhaimpia ja vitamiinit tallella.
Kotimaisia marjoja saa kaupastakin, pakasteena tai vaikka netistä tilaamalla.
Vierailija kirjoitti:
Niin, kaupoissa ei myydä vetistä hometta.
Syövät mielummin niitä kuin menevät pizzalle. Ovat tottuneet.